• Tämä aihe sisältää 2 vastaukset, 1 ääni, ja päivitettiin viimeksi 22.2.2020 08:41 Tapio toimesta.
Esillä 3 viestiä, 1 - 3 (kaikkiaan 3)
  • Julkaisija
    Kommentit
  • #17473 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Ristikko Mirja Pihlajamäki. Piilosana Erkki Vuokila.

    Sanarisin foorumissa 10353. SK 7/2020 on keskusteltu ristikosta varsin kiivaasti.


    Lisäys. Sanarisin säie on tuhoutunut.


    Minulla on vähän ristiriitainen suhde Pihlajamäen ristikoihin. Niissä on usein hauskoja oivallusvihjeitä.

    Mirja Pihlajamäki pystyy luomaan haastavan ristikon ilman ainuttakaan ns. rakennevihjettä. Jotkut 2000-luvun Pihlajamäen ristikot ovat olleet minulle vaikeampia kuin jotkut Antti Skytän laatimat ristikot. Ovat siis minulle olleet pahisluokkaa.

    Itse vihjeitys on syy, miksi suhde on positiivinen.

    Pihlajamäen pääkuvat ovat minusta aina hyväntuulisia. Myös siksi tykkään ratkoa Pihlajamäen ristikoita.

    Kuvitus jakaa varmasti mielipiteitä. Yleisesti ottaen kuvitus on minusta varsin sympaattista. Toki kun on paljon värillistä kuvitusta, sitä arvostavat voivat kokea kuvituksen ankeana.

    Ero kahden tähden ristikoiden ja kolmen tähden ristikoiden välillä on marginaalinen. Minusta kummakin vaikeustaso on yleensä 2+ – 2,5, joten ei tule suurta virhettä, jos pallotus on kumpi tahansa. Yleensä kahden tähden ristikot eivät siis ole mitään läpikirjoitettavia.

    Mutta niissä  on monta huonoa piirrettä:

    • Joskus kuvat ovat liian pieniä.
    • Vihjeiden asettelu sellainen, että joskus vaikea hahmottaa, minne ratkaisusana menee.
      • Yläreuna ja vasen reuna ovat usein muodoltaan varsin rikkonaisia.
      • Ristikon sisällä on epämääräisiä ”vihjealueonkaloita”.
    • Liittymät toisiin alueisiin ovat usein heikkoja.
    • Ristikoissa on paljon alkupiiloja. Joskus ne aihettavat pahojakin ongelmia. 
    • Joskus pääkuvan ja assosiaation suhde on siinä ja siinä. Kuviin löytyy kyllä jokin liittymäkohta.

    Kenenkään ei tarvitse varauksettomasti pitää Pihlajamäen ristikoista. En minäkään niistä varauksettomasti pidä.

    Mutta koska niissä on myös arvostettavia piirteitä, tuntuu pahalta, jos joku kirjoittaa niiden olevan törkeän huonoja. Jos joku esittää ristikon olevan huono, esittäköön perusteita.

    Minusta nimimerkki Alli-täti esitti selkeitä perusteita näkökulmilleen, vaikka ”törkeän huono” on turhan raju kannanotto (jos oli tarkoitettu todesta otettavaksi).

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #17474 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Aloituksessa loin yleiskatsauksen Pihlajamäen ristikoihin.

    7/2020 ristikon kohdalla yhteys pääkuvaan oli kovin väljä. Jotkut asiat voivat olla sitä tai voidaan sanoa olevan sellainen, mihin viitataan, mutta kaikki eivät tyypillisesti ole sitä/sellaisia, mihin viitataan. Tällä logiikalla mahdollisia ratkaisusanoja olisi todella paljon.

    Kuten nimimerkki Alma-täti toi esille, ristikon vasen reuna on kovin rikkonainen. Minua se ei toki haittaa, mutta totta se on.

    Ei ollut läpikirjoitettava, mutta mielestäni tähditys oli kohdillaan.

    Tyypilliseen tapaan yliviivasin väliaikaisesti ratkaistuja vihjeitä. Kumitin lopuksi punaiset yliviivaukset pois.

    Vuokilan ristikko oli tyypillisen laadukas. Anagrammi ainoana vihjeenä vain kaksi kertaa (2/24 = 8{1f031e431af29ee9f1d90d74e70b82c220fb512f2ed7fbb07642e330f2fcaa29}).

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #17546 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Sanarisin foorumissa ollaan yleisesti samoilla linjoilla sanojen liittymisestä pääkuvaan. Ymmärrän nimimerkin Jukkis näkökulman. Olen kuitenkin eri mieltä. Vaikka Pihlajamäellä teemasanojen liittyminen on aiemminkin ollut varsin väljää, tällä kertaa en minäkään millään pysty sanomaan, että ristikossa teemasanat liittyvä hyvällä pihlajamäkisellä tavalla pääkuvaan. Mieluummin kallistun nimimerkin Elva näkökulmaan:

    Jukkis, kiitos. Mielestäni tuolla systeemillä mikä tahansa voi olla tyhjä, esim. huone, pää, lautanen, katu, taxi. Voisi olla vähän tiiviimpi yhteys.

    Löysimpiin sanoihin pitäisi vähintään liittyä jokin sanonta, jollainen on ratkaisusanalla TAULU (”tyhjä taulu” – ”tabula rasa”).

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

Esillä 3 viestiä, 1 - 3 (kaikkiaan 3)
Vastaa aiheeseen: Suomen Kuvalehti 7/2020

Voit käyttää muotoiluun BBCodes-merkintöjä.
Käyttäjätililläsi ei voi käyttää eidistyneitä BBCode-merkintöjä, ne poistetaan.

Tietosi:


BBCode-merkkaukset + luomani lisämerkkaukset:

[BR][SPACER][HR][UNDERLINE][/UNDERLINE][STRIKE][/STRIKE][SUP][/SUP][SUB][/SUB][COLOR][/COLOR][CODE][/CODE][REVERSE][/REVERSE]

Emoji-valikoima:

🙂 😀 😂 🤨 😮 😥 👿 💡 ❤️ 👍

Kun jotain painikketta klikkaa, tapahtuma joko avaa tai sulkee toiminnon. Mikäli jokin muu toiminto on avoinna, se suljetaan automaattisesti.

Valikko "Lisäkoodeja" avaa mahdollisuuden lisätä hyödyllisiä toimintoja ja koodeja, kuten "Näytä/piilota sisältö" (SPOILER) sekä emoji-ikoneja editoriin. Lue lisää...

Valikko "Linkkisetti" listaa hyödyllisiä linkkejä. Lue lisää...

Valikko "Kuvien lähetys" avaa lomakkeen, jolla voi privaatisti lähettää minulle kuvia. Kyseessä on itsenäinen, upotettu toiminto. Kun kuva on valittu, pitää painaa LATAA-painiketta. LÄHETÄ-painike ei liity kuvien lähetykseen vaan uuden kommentin lähettämiseen!. Lue lisää...