• Tämä aihe sisältää 10 vastaukset, 1 ääni, ja päivitettiin viimeksi 27.12.2021 21:05 Yussuf toimesta.
Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Julkaisija
    Kommentit
  • #22832 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    SK 43/2021 ristikko (kolme tähteä) on Pekka Joutsilta. Vaikeustaso oli minusta suurin piirtein sama kuin muutama viikko sutten 2½-tasoisiksi merkityissä ristikoissa.

    Piilis on Pertti Oskalalta. Oikein mainio piilis, josta opin muutamia asioita (P8, V10 ja V12).

    Ristikossa mielestäni seuraava vihje on väärin:

    SAI OSCARIN 1963

    Joku pitää vuotta 1963 oikeana kirjoittaen , että palkinto oli vuoden 1963 elokuvasta.

    Elokuva, josta henkilö sai Oscarin valmistui toki vuonna 1963. Näyttelijä ei voinut saada Oscaria vuonna 1963, koska hänen Oscar-ehdokkuudestaan ei voinut päättää vielä 1963. 

    Koska Oscarit jaetaan aina edellisvuoden elokuvista, minusta palkintojen jakovuosi on se vuosi, joka kuuluisi olla vihjeessä. Mielestäni oikein olisi seuraavat vihjeet:

    SAI OSCARIN 1964
    SAI OSCARIN VUODEN 1963 ELOKUVASTA

    Jos SAI OSCARIN 1963 pidetään oikeana, vihjeestä on leikattu pois kaksi olennaista sanaa (VUODEN ja ELOKUVASTA) , mikä minusta muuttaa logiikkaa niin paljon, etten voi pitää vihjettä hyväksyttävänä.

    Jotkut kai sitten pitävät tällaista vihjeiden leikkelemistä koviksissa hyväksyttävänä, mutta ainakaan tässä tapauksessa en leikkelemistä pidä oikeana toimenpiteenä. Asiasta ei kannata tapella. Kerronpa nyt vain mielipiteeni, jota muut saavat pitää vääränä.

    Sanan MELLAKOITA yksikön nominatiivin synonyymiä Kielitoimiston sanakirja ei tunne. Vanhentuneista sanoista olisi hyvä luopua, vaikka ne vanhemmista sanakirjoista löytyisivätkin.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #22848 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Sanarisin foorumissa on ollut keskustelua vihjeestä

    PUHDAS -2.

    ”-2.” tarkoittaa yleensä, että otetaan pois toinen kirjain. Siitä joku kirjoitti, että piste olisi liikaa. Ilman pistettä tarkoitetaan, että otetaan pois kaksi kirjainta.


    Lisäys 5.11.2021. Pisteen kanssa kerrottiin olevan oikein. Sanarisin foorumissa (komm. no 22) on tälle selitys: 2. = TI. Olin osittain jäljillä, mutta ajattelin suoraan ”toinen”.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #23058 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    SK 47/2021 Antti Parkkisen piilis oli minulle keskimääräistä vaikeampi. Joku toinen koki helpoksi.

    Kolmen tähden kovis on Ilmo Juhani Liljeroos -tiimiltä. Oikeastaan kuvittaja Heli Kärkkäinen on neljäs laatija, sillä hän on ideoinut vihjeitä.

    Ristikossa on laatijatiimille hyvin tyypillinen sanaleikittely pääkuvista johdetuissa sanaketjuissa. Ne ovat mielestäni oikein onnistuneita. Oikeanpuoleisessa sanaketjussa keskimmäinen sana tuotti eniten ongelmia.


    Lisäys. Tiimi kertoo PuPe 6/2021 tavoin yhdessä vihjeessä ristikon syntyidean.  SK:ssa idean paljastaa PYSTYRIVEILLÄ LUKUISENA. Tiimi on löytänyt sopivat sanat, josta saa kummastakin kolme anagrammia. Niiden ympärille on rakennettu muu ristikko.


    Viihdetriviaa on hieman makuuni liikaa. En tiennyt, keihin seuraavissa kahdessa vihjeissä viitaan:

    LEFFAMUSAA TEKEVÄ ”HUONE”

    Tähän löysin vastauksen Googlella.

    KOHAHDUTTI BOSTRÖMINÄ

    Löytyi sentään Googlella. Tähän liittyvää tv-ohjelmaa en voinut tietää, sillä en ole ohjelmaa katsonut.

    Myös seuraava vihje ei avautunut ristikon ratkottua:

    PERHOSTA

    Googlen avulla löytyi idea, kun keksi millä tavoin vihje pitää lukea. Tämä ei ole viihdetriviaa, mutta oli itselle outo juttu.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #23067 Kommentoi
    Kakara
    Vieras

    Minä jouduin turvautumaan Googleen samoissa kohdissa – LEFFAMUSAA TEKEVÄN tunsin entuudestaan, mutta ratkaisun keksiminen vaatikin kielitaitoa.
    BOSTRÖM ja PERHOSTA olivat täysin vieraita juttuja minulle.
    Vasen yläkulma tuotti vaikeuksia, koska olin liian varma KAUAN PELIALALLA olevan ihan muu sana enkä sitten osannut muita vaihtoehtoja ajatella.
    Vasta vaakaan tulevan PYSTYRIVEILLÄ LUKUISANAn ratkaisusana sai ajatukset raiteilleen.
    Sanaleikit olivat kivoja, turhan kauan kesti minulla tajuta idea!

    Mutta oliko tämä tosiaan kolmen tähden kovis? Ei minusta nyt ihan niin vaikea.

    #23068 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Eki toi kerran esille, että Suomen Kuvalehdessä kolmosen skaala on 2+ – 3-. Tuo asteikko kaiketi tarkoittaa IS:n asteikkoa. Ei kolmen tähden ristikon SK:ssa pidäkään vastata IS:n täyskolmosta. 

    Nykyisin joskus 2½ merkitään erikseen. Lehden yleinen skaala huomioiden ristikon vaikeustaso oli erittäin onnistunut. Minusta tämä oli 3- eli SK:n skaalan ylärajoilla. Joskus SK:ssa on ollut IS-asteikolla 3, joka on lehteen ylivaikea ristikko. 

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #23457 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    SK 50 on Arto Kuivaselta. Hauska ristikko. Seuraavan ristikon ratkaisusanaa tuotti ongelmia:

    IRANISTA MEILLE

    Ongelman syy oli väärä alkukirjain. HIIVAT PINNALLA olin akatellut väärää juomaa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #23577 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    SK 50-51/2021 ristikko Brigitta Kalpa. Kiva kolmitähtiseksi merkitty ristikko, joka minulle oli n. 2½-tähtinen. Piilis myös oikein kiva.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #23587 Kommentoi
    Yussuf
    Vieras

    SK 50-51 jumittaa. Mitähän on ideana FROKSI ja MASSAN MANIA.

    #23588 Kommentoi
    Yussuf
    Vieras

    Ah, keksinkin molemmat. Osittain ainakin, sillä FROKSI yhteyttä ratkaisusanaan en ymmärrä. SIVUILLE risteävästä on ehdokkaina kaksi vokaalia.

    #23590 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Otapa FROKSI yksi kirjain pois kuten myös ratkaisusanasta.

    Sain vihjeeseen SIVUILLE aika normaalin paperilehteen liittyvän sanan, joskin arkikielisen. Virallisissa yhteyksissä käytettäisiin toista sanaa (sanaa, joka soveltuu myös nettisivuille).

    Yksi vihje on muotoiltu minusta hieman väärin.

    RUSSILLA HYÖNTEISIÄ

    Vihjeen logiikkaa ajatellen toinen S on liikaa.

    Ristikossa on hauskasti sekä miehille että naisille suunnattuja vihjeitä.?

    ”ostajalle” on naisvihje, johon tarvisin Googlea asiayhteyden ymmärtämiseksi (mies kyllä toiseen tarkoitukseen voisi ratkaisusanan mukaista laitetta käyttää). -KONE on puolestaan miesvihje.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #23592 Kommentoi
    Yussuf
    Vieras

    Ahaa, vai sellainen froxtrotti 🙂

Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
Vastaa aiheeseen: Suomen Kuvalehti 41-/2021

Voit käyttää muotoiluun BBCodes-merkintöjä.
Käyttäjätililläsi ei voi käyttää eidistyneitä BBCode-merkintöjä, ne poistetaan.

Tietosi:


BBCode-merkkaukset + luomani lisämerkkaukset:

[BR][SPACER][HR][UNDERLINE][/UNDERLINE][STRIKE][/STRIKE][SUP][/SUP][SUB][/SUB][COLOR][/COLOR][CODE][/CODE][REVERSE][/REVERSE]

Emoji-valikoima:

🙂 😀 😂 🤨 😮 😥 👿 💡 ❤️ 👍

Kun jotain painikketta klikkaa, tapahtuma joko avaa tai sulkee toiminnon. Mikäli jokin muu toiminto on avoinna, se suljetaan automaattisesti.

Valikko "Lisäkoodeja" avaa mahdollisuuden lisätä hyödyllisiä toimintoja ja koodeja, kuten "Näytä/piilota sisältö" (SPOILER) sekä emoji-ikoneja editoriin. Lue lisää...

Valikko "Linkkisetti" listaa hyödyllisiä linkkejä. Lue lisää...

Valikko "Kuvien lähetys" avaa lomakkeen, jolla voi privaatisti lähettää minulle kuvia. Kyseessä on itsenäinen, upotettu toiminto. Kun kuva on valittu, pitää painaa LATAA-painiketta. LÄHETÄ-painike ei liity kuvien lähetykseen vaan uuden kommentin lähettämiseen!. Lue lisää...