• Tämä aihe sisältää 10 vastaukset, 1 ääni, ja päivitettiin viimeksi 27.1.2024 19:36 Oiva Pahtaja toimesta.
Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Julkaisija
    Kommentit
  • #19012 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Yleistä

    Säikeen aloituksen ja yksittäisen säikeen kommentoinnin yhteydessä minulla on muutamia lisätoimintoja.

    Lisäkoodit

    Lisäkoodeissa tärkeimpiä ovat SPOILER-koodit, joiden avulla WordPress luo ns. spoilereita. Olen ottanut periaatteekseni sen, että annan kaikki vinkit spoilereita (NÄYTÄ/PIILOTA-toiminto) käyttäen, alla on yksi esimerkki.

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Vihje on ns. skytismi tutustu antamiini esimerkkeihin.

    Myös kaikki ratkaisusanat kerron oletuksena piilotettuna.

    Toivon, että muutkin auttajat toimisivat samaan tapaan.  Lue lisää täältä. Samassa yhteydessä käsittelen muitakin käytettävissä olevia lisäkoodeja.

    Linkkisetti

    Siinä  on sanakirjoja, joista voi tarkistaa, löytyy ratkaisusana jostakin sanakirjasta. Lisäksi linkkisetissä on muutamia hakusivuja ja apusivuja. Lopussa on muutamia ohjelmasivustoja, joita itse olen käyttänyt, kuten Google Bard ja Magma.

    Lisäsin linkkisettiin myös haun tämän sivuston foorumiosioon. Se avautuu muiden linkkisetin elementtien tavoin uuteen välilehteen. Päävalikon yhteydessä on koko sivustoa koskeva Google-haku. Google-haku ei aina ole aivan ajan tasainen. Ainakin itse tarvitsen joskus täysin ajantasaista hakuja.

    Kuvien lähetys

    Toiminnon avulla minulle on mahdollista lähettää yksityisesti kuvia, joita ei näytetä julkisesti. Annan lähetettyihin ristikoihin kommentteja julkisesti. 

    Toivon, että minulle lähetetyt kuvat esikäsitelläänlue lisää täältä.

    En pääsääntöisesti anna palkintoristikoihin ratkaisusanoja. Asiaan voi joskus tehdä poikkeuksia. Palkintoristikoiden kohdalla pitää aina ensin antaa vinkki. Jos vinkkien antaminen ei riitä, voi spoilereita hyödyntäen antaa ratkaisusanoja. 

    Jos ristikko ei ole palkintoristikko tai ristikon lähettämisaika palkintokilpailuun on umpeutunut, voi ratkaisusanat tuoda esille sekä voi käsitellä ongelmakohtien logiikkoja välittömästi niin perusteellisesti kuin on tarpeen. Spoilerien käyttö tällöinkin on suositeltavaa, jos ristikkoa oletettavasti ratkoo monet ihmiset.

    Jos minulle lähetetyissä ristikoissa on kokonaan tyhjää, en anna juuri mitään vinkkiä suoraan. Minun on mahdoton tietää, mikä vihje kullekin ratkojalle on vaikea. En halua antaa tarpeettoman paljon vinkkejä. Toivon, että autettava vinkki aina yksilöidään ja kerrotaan suurin piirtein paikka, jossa vihje sijaitsee. Autan kyllä tarvittaessa, mikäli itse olen saanut ristikon ratkottua.

    Yksityinen auttaminen.

    Voin netissä olevalla Magma-sovelluksella joskus käsitellä ristikoita (linkki Magmaa käsittelevään artikkeliin). 

    Jos haluat näin toimia, ilmoita s-postiosoitteesi  palautelomakkeella (linkki löytyy myös päävalikosta ja apuvalikosta Pikavalinnat).  Kerro samalla lyhyesti tietoa ristikosta. Mikäli et palautelomakkeella halua kertoa minulle normaalia s-postiosoitettasi, käytä TempMail-palvelua, jolla voit lähettää kuvan osoitteen minulle anonyymisti.

    Jos haluat jutella kanssani, toivon, että laitat nimimerkiksi nimimerkin, jolla esiinnyt foorumissani, mikäli se on mahdollista (nimimerkkisi saattaa olla jonkun muun käytössä).

    Tätä voisi käyttää virheiden kertomiseen ristikossa, joka on jäänyt jumiin. Jos ristikon lähettää Magmaan voisin joko peittää virheelliset ratkontakirjaimet tai ympäröidä ne punaisella värillä.

    Jos olet kumittanut kohtia, jotka ovat olleet oikein, voin laittaa esille kumitetut kirjaimet punaisella tekstillä (edellyttää toki, että saan selvää kumituksista ja kumituksissa on vain yhden kirjaimen heikko jälki).

    Voisin kommentoida ristikkoa. Vaikka en olisi paikalla, voisit katsoa, mitä kohtia ristikossa pidän virheellisinä ja mitkä kirjaimet olet turhaan kumittanut. Näin lähtötilanteen virheistä ei tarvitsisi kertoa julkisesti.

    Vinkit voisin antaa julkisesti ja vain poikkeustilanteessa yksityisesti.

    Magmaan ladattua ristikkoa ei käytännössä löydä netistä, mutta osoitetta ei tule jaella julkisesti somessa. Hävitä kuva Magmasta, kun et sitä enää tarvitse.

    Jos koen, että oma ratkontani on epävarma, saatan oma-aloitteisesti lähettää oman ehdotelmani, jos tiedän kysyjän s-postiosoitteen entuudestaan. S-postin asemasta saatan laittaa ratkaisuni Magma-sovellukseen, josta se on haettavissa tai tarkasteltavissa. Tiedota tilanne, jolloin voin poistaa laittamani ratkaisun.

    Toivon, että yksityinen auttaminen jäisi erittäin vähäiseksi. Yksityiseen auttamiseen nykyisin ei juuri ole tarvetta, koska spoilereilla voi antaa hyvinkin yksityiskohtaista apua pilaamatta kenenkään toisen ratkojan ratkontanautintoa.

    Kuvien näyttäminen

    Yksittäisen kuvavihjeen linkin saa laittaa esille. Myös yksittäisen vihjekuvan saa näyttää foorumissa kommentissa myös kuvana. Olen saanut sellaisten käyttöön kirjallisen luvan. Uskon, että kukaan ei pahastu yksittäisten kuvavihjeiden esille tuomisesta.

    Tutustu myös sivujen sääntöihin.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Kevään kukkia ihailtavana. 🌼

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO HUHTIKUUN TAPIO HUUHAA

    #18794 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Laitan tähän muutamia ajatuksia siitä, miten minun mielestäni olisi avun pyytäjän kannalta kaikkein mielekkäintä ajatellen sitä, että kehittyy ratkojana. 

    Vihjeanalyysit.

    Saatan julkaista vihjeanalyysejä 3 tai 3- vaikeustason ristikoista (Antti Skytän ristikoista en vihjeanalyysejä tee koska laatija itse luo niistä aina ristikon anatomiat).

    Viimeisintä analyysiä lukuun ottamatta ne on tarkistanut nimimerkki ”silppuri”, jota pidän ristikkoasioissa äärimmäisen kompetenttina henkilönä. Tarkistetuissa olemassa olevissa analyyseissä kaikki selitykset ovat oikein. Esitystavassa voi olla puutteita.

    Olen menettänyt pätevän tarkistajani, koska silppuri ei enää kommentoi sivuillani mitään asiaa. Tästä syystä tulevaisuudessa niissä saattaa olla yksittäisiä virheitä, joista kukaan ei tule esittämään korjausta. Analyyseihin saattaa siis jäädä pysyviä virheitä.

    Mietiskelen tässä vihjeanalyysejäni. Vertasin omaa vihjeanalyysiäni 11.4.2020 koviksesta Toni Pitkälän omaan ristikon anatomiaan.

    Joku on joskus kritisoinut sitä, miksi luon niitä kun en tiedä, mitä laatija on ajatellut. Tämä on kyllä totta. Välillä voin laatia selityksen, joka ei ollut laatijan idea. Mutta senkin jälkeen kun asiantuntija on tarkistanut analyysini saattaa olla joku vihje, jossa ajatukset eivät ole menneet yksiin laatijan kanssa.

    Selitykseni ei silti ole täysin väärä, jos se on täysin looginen. 11.4.2020 vanhemmat analyysit on tarkistanut eräs erittäin hyvä tarkistaja ja kaikkien siihenastisten analyysien pitäisi ainakin loogisesti olla ihan OK. Jos logiikka ei ole sama kuin mitä laatija on ajatellut, kyse on vain ja ainoastaan siitä, että vihjeanalyysissä on eri selitys kuin mitä laatija ajatteli. 

    Tällaisia tilanteita on korkeintaan muutama. Eikä muutama tällainen haittaa. Jos vaikka laatija itse sattuisi lukemaan vihjeanalyysini, hän huomaisi, että hieman toisinkin voidaan saada looginen merkitys vihjeelle. Tällaista sattuu varmaan melko useinkin.

    Viimeisin analyysi on omasta mielestäni loogisesti OK. Mutta en voi olla varma virheettömyydestä enkä voi  väittää, että laatija on ajatellut juuri sillä tavoin kuin 18.4.2020 analyysissäni kerron. Se on vain minun näkemykseni vihjeiden olemuksesta.

    Oma tausta.

    Tämä minä teen ihan oman kokemukseni pohjalta ennen kaikkea Punaisten Pelikaanien ratkonnassa. Ostin aluksi vanhoja Punaisia Pelikaaneja, joihin oli olemassa ratkaisut.

    Itse tein niin ongelmatilanteissa niin, että en kysynyt suoraa vastausta vaan vastausvaihtoehtoja. Kun olin saanut melko pitkälle, mutta en ollut varma, oliko ratkaisu oikein, kysyin varmistusta. Oliko jokin näistä vaihtoehdoista oikein vai olivatko kaikki väärin. Joskus olin laittanut ensisijaiseksi vaihtoehdoksi väärän, mutta oikea oli mukana. Joskus kaikki olivat väärin ja yritin uudestaan.

    Joskus taisin kysyä, mikä esittämistäni vaihtoehdoista oli se oikea. Vaikka sain apuja, halusin kuitenkin mahdollisimman pitkälle itse selvitä. Näin siksi, että jatkossa oppisin ratkomaan tehtäviä täysin itsenäisesti.

    Pyysin myös aika usein lisävinkkejä, mutta en suoraa vastausta. Näin jokaisen ratkaisusanan kohdalla jouduin myös itse pohtimaan, mikä siihen tulisi.

    Kun sain ratkaisusanan, mutta en sitä ymmärtänyt, kysyin selitystä.

    Tässä siis ei anneta suoraa vastausta heti. Ei myöskään selitystä heti. Kummatkin annetaan vain, jos kysyjä niitä pyytää.

    Etenin siis asteittain eteenpäin. Tällä tavoin oppii mielestäni parhaiten.

    Jos aikoo oppia, mielestäni paras tapa on ensin itse yrittää mahdollisimman pitkälle. Jos omat taidot ei riitä, sitten saada apuvinkkejä. Jos apuvinkitkään eivät riitä kolmannessa vaiheessa olisi ratkaisusanavaihtoehtojen esittäminen tai niiden saaminen. Neljännessä vaiheessa yksiselitteinen ratkaisu. Jos ei ymmärrä sen jälkeen vihjeen ja ratkaisusanan logiikkaa, on hyvä saada selitys.

    On tässä varjopuolensakin. Tällainen menettely koettelee toisten pinnaan eikä joidenkin pinna aikoinaan kestänyt.

    Käytännön syistä ehkä jotkin vaiheet täytyy jättää väliin. Tärkeintä oppimisen kannalta on ymmrtää vihjeiden logiikka. Näin seuravalla ratkontakerralla on paremmin juonessa mukana.

    Jotta voi aidosti auttaa toista kehittymään ratkojana, vaaditaan kärsivällisyyttä. Itselläni on ymmärrystä tähän, koska olen menetelmää käyttänyt ja olen toisten kärsivällisyyttä koetellut.

    Minä olen saanut parhaiten apua nimimerkiltä ”silppuri”. Hän osasi antaa apua juuri sen verran kuin tarvitsin, ei liikaa eikä liian vähän. Itse annan joskus liikaa ja joku toinen antaa liian vähän. On todellinen taito osata antaa apua juuri sopivasti. Oikein missään muualla en ole juuri tavannutkaan yhtä hyvää vinkkaajaa. 

    Kerron omista kokemuksistani myös blogikirjoituksessa Ristikoissa auttaminen (10/2023).

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Kevään kukkia ihailtavana. 🌼

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO HUHTIKUUN TAPIO HUUHAA

    #26758 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Jotta palstasta ja ennenkaikkea Avainmestarin hienoista opastuksista saisivat muutkin seuraajat täyden hyödyn, tulisi mielestäni kysyjien hieman tarkemmin – JOS ehtivät – yksilöidä avuntarpeensa (sivu, ylä/ala, VIHJE), koska esim. Alfi nyt ei auennut tms., ei oikein sano mitään apua kaipaaville, varsinkin kun Alfia yleensä löytyy muutama sivullinen per numero. Noooh, antakee anteeksi. Kukin taaplaa tyylillään En nyt halua ketään osoittaa sormella, enkä varsinkaan tässä osiossa.

    Repe on kyllä tässä oikeassa. Missä ongelmavihje sijaitsee, on usein hyvä kertoa, että sen löytää nopeammin. Kovin epämääräiset pyynnöt koen kiusallisina. On vaikea päätellä, mikä itse kullekin on tarpeen vinkata. Tämä koskee kaikkia ristikoita, ei vain Iisakin ristikoita, jossa Repe asian nosti esille.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Kevään kukkia ihailtavana. 🌼

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO HUHTIKUUN TAPIO HUUHAA

    #29207 Kommentoi
    Marcus
    Vieras

    Itse en suoria vastauksia kaipaisi, mutta ehkä ne jossain kohti on ok spoilereiden avulla, ellei helpotetut vihjeetkään auttaisi.

    #29208 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    ehkä ne jossain kohti on ok spoilereiden avulla, ellei helpotetut vihjeetkään auttaisi.

    Erittäin hyvä näkökohta. Ainakin PuPen ja Iisakin kohdalla olisi hyvä olla viimeinen keino ja hyvin poikkeuksellinen menettely, jota ennen on yleisluonteinen vihje ja siitä vielä helpotettu vihje. Otan tämän käytännöksi kaikkiin palkintoristikoihin.

    Yleisluonteisen vihjeen voi tarvittaessa tarkentaa. Mutta jos kerralla auttaa tarpeettoman paljon, siitä ei voi pakittaa. Lisäsin auttamiseen kolmannenkin tason ( SPOILER – ISPOILER – IISPOILER; komm. #29175 on esimerkki kaksitasoisesta auttamisesta). Alla koodit upotettuna niin, että ne voi kopioida muualle:


    Tältä kolmitasoinen auttamistapa näyttää:

    Näytä/piilota vinkkejä pääkuvaan:
    Yleisluonteisia vinkkejä.

    Näytä/piilota tarkennettuja vinkkejä:

    Minulle tärkeää on se, että kysyjä saa avun, mutta apu ei saa pilata toisten ratkontanautintoa. Ristikoita, joista saatetaan myöhemminkin kysyä, olisi ratkaisusanat ja perustelliset logiikoiden selvittelyt hyvä laittaa oletuksena piilotetuiksi. Näin siitä huolimatta, että palkintokilpailuihin osallistumisaika olisi päättynyt. Ainakin Sanaris myy vanhoja Pelikaaneja. Itse harjoittelin vanhojen ristikoiden kanssa vaikeiden ristikoiden ratkomista enkä halunnut koskaan suoria ratkaisusanojen paljastuksia.

    Kun vinkit ovat SPOILER-tägien alla, voi jollekulle antaa melko paljonkin vinkkejä ilman, että kukaan vahingossa pilaa omaa ratkontaansa – se on sitten ratkojan oma vika, jos pilaa ratkontaansa sillä, ettei malttanut olla klikkaamatta painiketta, joka paljastaa apuvihjeen ja joissakin tapauksissa ratkaisusanankin. Sitä, ettei missään tilanteessa kerrota palkintoristikoiden ratkaisusanoja, ei voi perustella sillä, että joku voi pilata ratkontansa paljastustoimintoja klikkaamalla.

    Oma ajatteluni ristikoissa auttamisessa nousee kunfutselaisesta periaatteesta:

    Mitä et tahdo itsellesi tehtävän, älä tee sitä toiselle.

    Ristikoihin sovellettuna:

    En tahdo ratkontaani pilattavan liiallisella avulla enkä halua pilata kenenkään toisen ratkojan ratkontaa liiallisella auttamisella.

    Tässä kuten kristinuskon kultaisessa säännössä (”minkä tahdotte…”) ongelmana on se, että asiaa tarkastellaan subjektiivisesta näkökulmasta käsin. Joku saattaa hyväksyä itseään kohtaan väljemmät auttamisperiaatteet kuin mitkä itse koen itselleni hyviksi. Tämänkin asian otan huomioon ja toimin kussakin tilanteessa parhaaksi katsomallani tavalla.

    Toivon myös muilta auttajilta kultaisen säännön antaman periaatteen noudattamista. Ratkojia kunnioitetaan mielestäni parhaiten siten, että autetaan tarvittavassa määrin – joskus se voi merkitä kieltäytymistä suorista vastauksista ja pyrkimällä antamaan vinkkejä, jotka sopivalla tavalla auttavat ratkojaa ratkaisujen löytämisessä. Ratkojalle jää omaakin pohdintaa, vaikka hän saa lisävihjeen. Kaikkea ei mielestäni ole hyvä antaa liian valmiiksi pureskeltuna.

    Sopivaa auttamista edesauttaa, jos kysyjä osaa kohdentaa auttamispyyntöjä – Repe on komm. #26758 siteeratussa ajatuksessaan oikeilla linjoilla.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Kevään kukkia ihailtavana. 🌼

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO HUHTIKUUN TAPIO HUUHAA

    #29428 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Missä määrin pitää huomioida julkaisijoiden toiveet? Sain käymieni s-postikeskustelujen pohjalta käsityksen, että Kolmiokirja ei palkintoristikoihin pientä vinkkien antoa pidä pahana asiana. Palkintoristikoiden ratkaisusanojen paljastamisesta sekään ei pidä. Sanarisin kannasta muilla sivustoilla käytäviin keskusteluihin minulla ei ole tarkka tietoa.

    Sivustoni ei ole riippuvainen Sanarisin, Kolmiokirjan tai minkään muunkaan sanaristikoita kustantavien mielipiteestä. Haluan palvella ennen kaikkea toisia ristikoiden ratkojia sen näkemyksen pohjalta, minkä katson oikeaksi tavaksi.

    Sen verran haluan kunnioittaa julkaisijoita, että toivon palkintoristikoihin mielellään annettavan ratkaisusanoja vain, jos vinkit eivät tuo riittävää apua tai vinkkejä ei voi käyttää.

    Spoilereiden ideana on eliminoida ratkontojen spoilaamista siten, että paljastetaan vihjeistä jotain tarpeettomasti. Kun palkintokilpailuun osallistumisen suhteen ratkonta-aika on mennyt ohitse, vinkattuihin vihjeisiin voi laittaa tarvittaessa myös ratkaisusanat.

    Joku ratkoo ristikoita ratkaisun lähettämisen jälkeen eikä halua tietää ratkaisusanoja. Jos laitetaan oletuksena ratkaisusanat piiloon, ei pilata jälkikäteen ristikkoa ratkovan ratkontaa.

    Tavoite on aina antaa kullekin ratkojalle apua sen verran kuin kukin tarvitsee, ei liikaa, muttei liian vähääkään.

    Ratkaisusanojen massapaljastukset olisivat aina kielettyjä, sillä niissä oletetaan, mitkä vihjeet on jollekulle vaikeita asiaa ratkojalta edes kysymättä. Näin annetaan ratkaisusanoja, joita ratkoja ei tarvitse, sillä hän voisi itse ratkaista ainakin osan vihjeistä. 

    Ratkaisusanojen massapaljastamisen koen bulkkina. Minulle bulkki edustaa ratkojaa halveksivaa ylimielistä ja alistavaa toimintatapaa. Jos itse käyttäisin bulkkia, en voisi kunnioittaa itseäni ratkojana. Halveksisin itseäni siksi, että käyttäisin apua, jossa saan ratkaisusanoja vihjeisiin, joihin en sen paremmin vinkkiä tai ratkaisusanaa tarvitse.

    Haluan omalla kohdallani minua autettavan juuri sen verran kuin on aivan välttämätöntä. Vastaavalla tavalla uskon monen muunkin ajattelevan. Heitä haluan palvella niin hyvin kuin pystyn. 

    Haluan auttaa ratkojaa kehittymään. En siksi anna ratkojan toimia helpoimmalla mahdollisella tavalla. Annan ensin vinkkejä, jotta ratkojalle jää omaakin pohdintaa vinkin antamisen jälkeen. Jos vinkit ei auta, olen valmis antamaan poikkeustapauksissa ratkaisusanoja. Ratkaisusanoja kuitenkin vain yksitellen juuri niihin vihjeisiin, joissa ratkoja oikeasti tarvitsee apua.

    Haluan jokaisen sivustoltani apua etsivän kohdattavan yksilönä.

    En täysin sulje yksityistä auttamista, mutta haluan keskustella, miten sitä voisi vähentää.

    Ratkoja saattaa olla kahden eri ratkaisusanan välillä. Mietin, olisiko silloin syytä ottaa seuraavan esimerkin kaltainen toimintatapa.

    Minulla on tulitikkurasiavihjeeseen vihjeeseen ratkaisusanaksi kaksi vaihtoehtoa. Klikkaa alta vaihtoehtoni.

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Olisiko ratkaisusana ASKI vai AUKI.

    Ratkaisusanaksi tuohon vihjeeseen sopisi seuraava:

    Näytä/piilota  apusisältö:
    AUKI

    Tämän tyylistä auttamista en tähän asti ole voinut hyväksyä, sillä se olisi ollut toisten ratkojien ratkontojen pilaamista. Tällainen auttaminen olisi edellyttänyt ennen yksityistä auttamista. Mutta mietin, voisiko tähän tapaan auttaa julkisesti.

    Miten sivustollani autetaan, on asia, josta voi keskustella. Toimintatavat ovat sovittavissa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Kevään kukkia ihailtavana. 🌼

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO HUHTIKUUN TAPIO HUUHAA

    #30672 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Punainen Pelikaani 5/2023 lähtien on hieman väljempi auttamislinja kuin aiemmissa Punaisen Pelikaanin säikeissä. Samaa linjaa sovellan myös muihin palkintokisoihin  osallistuviin ristikoihin, kuten esim. Iisakin Ristikoihin.

    Ristikoikin tarjottava apu olisi hyvä aina toteuttaa ns. spoilereilla. Alla on esimerkki spoilerista.

    Näytä/piilota  apusisältö:
    Tämä on spoileri. Spoilerilla voi esittää apuvihjeitä eli vinkkejä, ratkaisusanoja ja vihjeiden logiikoiden selityksiä.

    [Ylläpitäjän tiedote. Alla on kuvana esimerkki spoilerin (NÄYTÄ/PIILOTA-toiminto) luomisesta siten, että kirjoittaa kommentoinnin yhteydessä käsin tarvittavat SPOILER-merkkaukset. Esimerkissä on kerrottu, miten tekstiin voi saada tarvittaessa rivikatkoja (muulla tavoin niitä ei pidä luoda). Kaikki alla olevan kuvan merkkaukset voi kirjoittaa myös pienillä kirjaimilla. Spoilerin loppuosan oletuksena olevan tekstin "apusisältö" voi vaihtaa muuksi tekstiksi kirjoittamalla aloituskoodiin tarkennuksen, esim. "SPOILER=tapion vinkki" pelkän "SPOILER" asemasta. Teksti tulee aina isoilla kirjaimilla, vaikka sen kirjoittaisi pienillä kirjaimilla.

    Lisää asiasta voi lukea täältä.

    Saatan poistaa tiedotteen kun se on huomioitu.]

    Kyselin voisiko joskus antaa suoria vastauksia, jos käytetään spoilereita. Tähän kysymykseen nimimerkki Marcus vastasi:

    Itse en suoria vastauksia kaipaisi, mutta ehkä ne jossain kohti on ok spoilereiden avulla, ellei helpotetut vihjeetkään auttaisi.

    Minusta tämä on on hyvä linjaus. Haluan auttaa sen verran, että keskeneräiset ristikot saa oikein ratkottua, mutta haluan välttää ratkaisusanojen kertomista. En halua kuitenkaan jättää ratkojaa pulaan. Minusta olisi ikävää, jos ristikot jäisivät vain muutaman kirjaimen verran ärsyttävästi kesken.

    Ratkaisusanojen kertomiseen liittyisi aina tapauskohtainen harkinta ja palkintokisaan osallistuvien ristikoiden kohhdalla kyseessä olisi aina poikkeustapaus, johin on jokin erityinen syy, esim. virheellinen vihje tai ratkaisusana, jonka löytyminen on erityisen hankalaa. Olisi hyvä, että vasta korkeintaan osallistumisajan viimeisinä päivinä turvauduttaisiin ratkaisusanojen kertomisiin ikään kuin viimeisenä oljenkortena.

    Jos ristikko on mielestäni oikein ratkottu, mutta siinä on epäselviä kohtia, joihin on vaikea antaa logiikkavinkkejä ratkaisusanoja paljastamatta, vihjeitä voi käsitellä tarkemmin palkintokisoihin osallistumisajan päätyttyä.

    Spoilereita käytettäessä apua ei koskaan anneta niin, että se olisi heti kaikkien nähtävillä. Apua saadakseen sivulla vierailevan pitää klikata painikkeitta, minkä jälkeen avut tulevat esille. Itse aion laittaa kaikki apuni spoilereita käyttäen.

    Koska sain spoilereiden käytön niin helpoksi kuin se on käytetyssä foorumialustassa mahdollista, toivon että muutkin kuin minä laittaisivat vinkkinsä spoilereilla. Jos apu tarjotaan oletuksena piilossa,  ratkoja ei omaa ristikkonautintoaan pilaa senkään jälkeen kun palkintokisaan osallistumisaika on päättynyt. Jotkut saattavat ostaa vanhoja lehtiä tai ratkoa vaikeimpia ristikoita palkintokisaan osallistumisajan päätyttyä. Myös tällaiset ratkojat haluan ottaa tällä foorumilla huomioon.

    Palkintokilpailuun osallistumisajan päätyttyä voi kertoa ratkaisusanat ja vihjeiden logiikat voi purkaa ratkaisusanojen kera. Senkin jälkeen kun ristikoita ei voi enää lähettää palkintokisaan, kaikilta sivun käyttäjiltä odotetaan, että ratkaisusanat ja niiden selitykset annetaan  spoilereilla.

    Vihjeille tulisi antaa vinkit, ratkaisusanat ja selitykset aina yksitellen, jotta ratkoja voisi aina valita vain ne vihjeet, joihin hän haluaa apua. Jos annetaan apua samalla kerralla useaan vihjeeseen, voi ratkoja saada apua vihjeisiin, joihin hän ei apua halua saada.

    Mikäli on tarpeen perinpohjaisempaan käsittelyyn kuin mitä spoilereita käyttäen on mahdollista, sitä varten voi luoda uuden säikeen. Siinä johdannossa tulee esille, että ratkaisusanoja tulee suoraan esille. Kun tämä on tiedossa, kukaan ei vahingossa pilaa omia ratkontojaan.

    Tavoitteeni auttamisessa ovat seuraavat:

    1. Auttaa kutakin kysyjää sopivasti, ei liian vähän mutta ei liikaakaan.
    2. Auttaa niin, että yksikään sivulla vieraileva ei vahingossakaan saa sellaista apua, jota hän ei halua saada.

    Voin toteuttaa molemmat tavoitteeni vain tällä sivustolla. Minusta pieni jeesaus tuo hyvän mielen kaikille. Ei se ole keneltäkään poissa. Kun jeesauksen tekee fiksusti, ei sillä pilaa yhdenkään ratkojan ristikkonautintoa.

    Annan usein yleisluonteisen vinkin ja tarkennetun vinkin samalla kertaa. Idea on se, että toivon ratkojan ensin pohtivan yleisluonteisen vinkin vulla. Tarkennettu vinkki on siltä varalta, että yleisluonteinen vinkki on liian sumea.

    Koska spoilereiden käyttö saattaa vaatia harjoittelemista ja joku voi kokea ne vaivalloisina käyttää, en spoilereiden käyttöä ole vinkkien antamisen johdalla tehnyt pakolliseksi. Kyseessä on siis niiden osalta vain suositus.

    Jotta niiden käyttö olisi luontevaa, tein niiden käyttämiseen  harjoittelusäikeen. Laitoin harjoittelusivulle hieman opastusta. Lisää spoilerien opastusta löytyy täältä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Kevään kukkia ihailtavana. 🌼

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO HUHTIKUUN TAPIO HUUHAA

    #31208 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Ilta-Sanomat 27.1.2024 Plus-liitteen Ristikkoakatemian palstalla s. 39 (nettiversiossa sivu 83) on Riitta Rustarin kirjoitus, jota hieman lyhensin..

    Aina välillä leimahtaa keskustelu – varsinkin netin ristikkosaiteilla siitä, kuink paljon sallitaan avustamista palkintoristikoissa, etenkin silloin, kun vastausaika on vielä menossa. Jokaisella on varmasti asiasta oma mielipiteensä ja se heille suotakoon. Tämä mielipide on minun.Olen ratkonut ja lähettänyt urani aikana kasoittain vastauksia (epäilen olevani jonkin verran kilpailuhenkinen), mutta koskaan en ole lähettänyt sellaista vastausta, jota en olisi ratkonut itse. Toki olen joskus kilauttanut uskolliselle puhelinkaverilleni ja kovisristikon pulmakohta on ratkottu yhdessä siinä puhelimessa. Pääsääntöisesti kaivelen tiedot itse ja vääntelen myös harhautteita omassa päässäni niin kauan, että selvyys tulee. Apupaperia kyllä tulee välillä käytettyä.Minulle ei tulisi mieleenkään katsoa jostakin ristikkosivustolta suoria vatauksia kilpailuristikkoon, sehän vie ilon koko hommasta. Minusta varsinkin kovisten ratkominen ja sanojen älyäminen ihan itse on koko homman juju, se varsinainen hauskuus. Mitä hauskaa on siinä, että kirjoittelee sanat ruutuihin joltain listalta?Kuulemani mukaan nettiin tulee vastauksia ristikoihin miltei samalla hetkellä kuin lehti ilmestyy. Se vaatii jo taitoa tai sisäpiiritietoa, esim. Hesarin perjantairistikkoa ei kukaan ratkaise kymmenessä minuutissa. Onkohan ratkaisuanojen nettiin laittaminen jonkun mielestä hauskaa vai ihan silkkaa ilkeilyä? Vaikea sanoa.Kyseinen, ahkerien ratkojien tuntema sivusto, ei havaintojeni mukaan ole ollenkaan luotettava. Eli, jos olet aloitteleva ratkoja ja olet ko. sivustota kuullut, ole varovainen. Oletettavasti sanojen kopioija ei itse ymmärrä kovin paljon ristikoiden päälle, koska ei virheitä korjaa.Kannattaa etsiä tietoa muualta, ihan ensiksi korvien väkistä. Siellä on enemmän kuin uskotkaan! Jos ei ratkonta etene, kilauta kaverille ja kysy vinkkejä, ainakin ensiksi, älä suoria vastauksia. Vaivaa omaa päätäsi, kyllä se siitä lähtee.…yhteenvetoa: minä en pidä siitä, että vastaukset löytyvät joltain listalta ennen ratkaisuajan loppumista, koska se on minusta jonkinlaista huijausta. Jokainen tekee kuitenkin itse omat valintansa ja hyvä niin.

    Olen monessa kohtaa samaa mieltä. Laitoin kirjoittajalle s-postilla palautteen, jossa kommentoin kaverille kilauttamista:

    Kaverille kilauttamisen sijaan voisit mainita myös Magman, jossa toinen voi samalla nähdä ristikon kilauttamisen yhteydessä. Jos vaikka sinä toisit ristikkosi Magmaan, voisit kilauttaa ohjelmalle kaverille sen jälkeen kun olet kutsunut hänet mukaan s-postilla tai WhattsApilla. Jos olet tehnyt ratkontavirheitä, kaverisi näkisi nekin. Sen jälkeen on helpompi auttaa. Saisit apua paremmin kuin soittamalla kännykällä!
     
    Sivustollani Satu kirjoittelee. Olen hänen kanssaan Magmassa ongelmia selvittänyt. Ihan kivaa on ollut sen avulla ongelmia selvitellä.
     
    Ihan hyvin Magma ansaitsisi yhden palstan kirjoituksen.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Kevään kukkia ihailtavana. 🌼

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO HUHTIKUUN TAPIO HUUHAA

    #31210 Kommentoi
    Oiva Pahtaja
    Vieras

    Ihan hyvä muistutus siitä, että ihmiset harrastaa ristikoita kukin omalla tavallaan. RR kuuluu varmaankin siihen koulukuntaan, missä kaikki tehdään itse eikä apuvälineitä sallita kuin hengenhädässä.

    Sosiaalisen median aikakaudella tarjolla on väistämättä myös muita tapoja eikä niiden torjuntaan ole keinoja, vaikka niistä ei pitäisikään. On erilaisia leirejä ja ihminen päättää itse mihin leiriin hakeutuu.

    ”ei havaintojeni mukaan ole ollenkaan luotettava”

    Vihjataanko tuossa kirjoituksessa tähän foorumiin vaiko siihen toiseen, vihreistä väreistä tunnettuun foorumiin?

     

    #31211 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    ei havaintojeni mukaan ole ollenkaan luotettava

    Rustari viittaa ymmärtääksemi Ratkojat.fi-sivustoon. Siinä kun on hirveästi virheitä. Sitä tulee itsekin käytettyä etsiessäni vaihtoehtoja. Seuraavalla kommentilla hän viitannee mainitsemaasi vihreään sivustoon:

    Mitä hauskaa on siinä, että kirjoittelee sanat ruutuihin joltain listalta?

     

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Kevään kukkia ihailtavana. 🌼

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO HUHTIKUUN TAPIO HUUHAA

    #31216 Kommentoi
    Oiva Pahtaja
    Vieras

    OK – kiitos tiedosta!

Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
Vastaa aiheeseen: Ristikoissa auttaminen

Voit käyttää muotoiluun BBCodes-merkintöjä.
Käyttäjätililläsi ei voi käyttää eidistyneitä BBCode-merkintöjä, ne poistetaan.

Tietosi:


BBCode-merkkaukset + luomani lisämerkkaukset:

[BR][SPACER][HR][UNDERLINE][/UNDERLINE][STRIKE][/STRIKE][SUP][/SUP][SUB][/SUB][COLOR][/COLOR][CODE][/CODE][REVERSE][/REVERSE]

Emoji-valikoima:

🙂 😀 😂 🤨 😮 😥 👿 💡 ❤️ 👍

Kun jotain painikketta klikkaa, tapahtuma joko avaa tai sulkee toiminnon. Mikäli jokin muu toiminto on avoinna, se suljetaan automaattisesti.

Valikko "Lisäkoodeja" avaa mahdollisuuden lisätä hyödyllisiä toimintoja ja koodeja, kuten "Näytä/piilota sisältö" (SPOILER) sekä emoji-ikoneja editoriin. Lue lisää...

Valikko "Linkkisetti" listaa hyödyllisiä linkkejä. Lue lisää...

Valikko "Kuvien lähetys" avaa lomakkeen, jolla voi privaatisti lähettää minulle kuvia. Kyseessä on itsenäinen, upotettu toiminto. Kun kuva on valittu, pitää painaa LATAA-painiketta. LÄHETÄ-painike ei liity kuvien lähetykseen vaan uuden kommentin lähettämiseen!. Lue lisää...