• Tämä aihe sisältää 49 vastaukset, 2 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 3.3.2023 19:20 Tapio toimesta.
Esillä 50 viestiä, 1 - 50 (kaikkiaan 50)
  • Julkaisija
    Kommentit
  • #312 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava
    #768 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Lueskelin keskustelua eräästä kovisristikosta. Joku kuulakärkikynän käyttäjä on joutunut laittamaan monta kerrosta teippiä ristikkoon.

    Piirrosongelmassa laitan surutta kovikseen ensimmäisen mielessä käyvän ratkaisusanan. Jos se on väärin, sen saa helpolla pois. Käytän punaista väriä, sillä se erottuu parhaiten.

    Kun viimeksi ratkoin erään koviksen, jouduin monta kertaa kumittamaan, mutta kun kuva on eri kerroksessa kuin teksti, kumittaminen ei pilaa ristikkoa.

    Suosittelen ennen kaikkea kovisristikoiden ystäviä vakavasti harkitsemaan piirrosohjelmalla ristikon ratkontaa. Ristikko ei mene käyttökelvottomaksi koskaan.

    Siinä saa selvyyden yhdistettynä täydelliseen kumitettavuuteen, mikä ei paperiristikossa ole koskaan mahdollista.

    Jos on nopeasti täytettävä helpohko ristikko, se on nopeampi ratkoa paperisena.

    Digiratkonnan etu on sitä suurempi, mitä vaikeampi ristikko on kyseessä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #813 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Digiratkaisussa vaihtoehtoisten ratkaisujen kokeilukerros tai -kerrokset on helpon kumittamisen ohella erittäin suuri etu verrattuna paperiratkontaan. Jos kokeilu menee pieleen riittää. että poistaa kerroksen – kumitustakaan ei tarvita.

    Jos on jotain, mikä voisi toimia, voi laittaa, sen voi laittaa heti ylös eikä sitä tarvitse pitää vain mielessään. Tyhjän alueen ihmettelyn voi lopettaa!

    Suosittelen digiratkontaa ennen kaikkea IS Extra -palvelun käyttöön. Toki vain kovisten kohdalla digiratkonta on merkittävästi ratkontaa nopeuttava ja helpottava tekijä. Helpompia ristikoita saattaa olla järkevämpi tulostaa.

    Ja onhan sen paljon nopeampaa hakea IS:n digiarkistota uusi ristikko kuin käydä se ostamassa jostakin.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #861 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Päivitin artikkelin Parhaimmat ja huonoimmat ratkontakokemukset. Alla oleva kuva näyttää, miten tablet- laitteesta ei tarvitse pitää lainkaan kiinni sillä ristikkoa ratkottaessa.

    Laite on tuettu reiteen ja vartaloon. Lisäksi tablet-laitteella on aputuki. Aputuki nojaa vasemmalta puolelta sohvan käsinojaan tuoden lisää tukevuutta.

    Ennen kaikkea sohvalla ristikon ratkonta on paljon rennompaa tablet-laitteella kuin paperilehdestä.

    Vapaaksi jääneellä vasemmalla kädellä voi vaikka kilauttaa kaverille tai hörppäistä kupista kahvia (sitä varten minulla on tarjoiluvaunun tapainen aputaso).

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #877 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Suomi24:ssä sentään on tullut hieman keskustelua tablet-ratkonnasta.

    Ks. viimeisin kommentti 6.6.2019 7:59.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #896 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Malli Huawei Mediapad M5 Lite kanssa ratkotusta ristikosta.

    Kynän jälkeä on stabiloitu sekä tekstin alku- ja loppupäitä on häivytetty. Häivytys ja paineen tunnistus ovat ibisPaint X -ohjelmassa toisensa pois sulkevat vaihtoehdot. Jos häivytyksen ottaa pois päältä, paineentunnistuksella saa vaihtelevan paksuisia viivoja.

    Linkki kuvaan.

    iPad & Apple Pencil saa suurin piirtein samantasoista jälkeä. Ristikon ratkonnan kannalta Apple Pencil ja Huawein kynät ovat melko tasavertaisia. Applen kynä vain on turhan iso ja äänekäs.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #897 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Jossakin määrin Huawei MediaPad M5 Litessa ns. palm rejection toimii ibisPaint X:n kanssa, mutta ratkottaessa tulee helposti pientä ylimääräistä ilman hanskaa. Satunnaisesti tulee painaneeksi kansiopainiketta. Hanskan kanssa niiltä säästyy, mutta ilmankin pärjää.

    Google haut voi tehdä tekstaamalla. Vaihto Chromen ja piirrosohjelman välillä on nopeaa.

    Autodesk Sketchbook on siinä mielessä parempi, että ns. palm rejection toimii paremmin koskien itse piirtämistä. Käyttöliittymä esillä palm rejection kanssa on ongelmia. Kämmentä vähänkin siirrellessä kerrosten ominaisuudet muuttuvat. Piilotetusta käyttöliittymästä löytyy muutama ominaisuus näppärästi, mutta kokonaisuutena uusikaan versio ei ole kovin näppärä ristikoiden ratkontaan.

    Päivitin Autodesk Sketchbookia ristikonratkontaohjelmana käsittelevän sivun.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #922 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Tuli hieman ironinen kommentti Suomi24:ssä siitä, että olin ostanut uuden tabletin.

    Kommentti tuli siitä, kun vahingossa yksi kommentti tuli moneen kertaan.

    Väliviivan jälkeen on Suomi24:stäkin löydettävät kommentit.

    _________________

    Se on yllättävän hyvä. Sillä käytännössä piirtää helpommin pieniä yksityiskohtia kuin iPadeilla, koska kynä on sopivan kokoinen ja siinä on juuri oikean kokoinen kärki.

    Käytännössä kirjoitus on ristikoita ratkottaessa nätimmän näköistä kuin paperille kirjoitettaessa, koska voi käyttää mikroliikkeiden oikaisua.

    Siisteydessä digiratkonta kunnon kynällä on aivan eri tasolla kuin paperiratkonta. Lopputulos voi olla jopa kaunis.

    Minimi tekstikoko on vähän yli 1mm. Kynällä pystyy piirtämään 0.4-0.6 kokoisia kasvokuvia. Vaatii melko terävän lyijykärkikynän, että pystyy sillä yhtä tarkkaan piirtämiseen. Pystyy siis vaivatta piirtämään tarkemmin kuin vähän kuluneella lyijykärkikynällä.

    Käytännössä lyijykynällä ei pysty saamaan yhtä siistiä lopputulosta kuin digiratkonnassa.

    Vain kuulakärkikynällä ratkottaessa ilman ainuttakaan virheratkaisua pääsee digiratkontaan verrattavaan siisteyteen!

    Ristikoissa etu on siinä, että on melko vaivatonta kirjoittaa samaan ruutuun erilaisia vaihtoehtoja.

    Ainut asia, jossa ristikon ratkonta paperille lyijykynällä on digiratkontaa miellyttävämpää, on kirjoitustuntuma. Jos se on tärkeintä, digiratkontaa ei kannata ajatella .

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #939 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Joskus ajatuksena oli hankkia Acer Chromebook Tab 10.
    Sen kynä on ohut, muistuttaen enemmän piirtotikkua kuin kynää. Tikku on melkein yhtä huono piirtoväline kuin (Applen) piirtokeppi. Tikkua voi kyllä paksuuntaa, keppiä ei voi pienentää.

    Didigikynä tulee aidosti tuntua kynältä. Koolla on merkitystä.

    Kosketustuntumaa voi parantaa pinnoitteella, mutta se aiheuttaa kärjen kulumista ja usein tapahtuvaa uusimista. Sillä pääsisi lähemmäksi paperiratkontaa.

    Pikkutarkkaa piirtämistä ajatellen pinnoite heikentää tarkkuutta. Vakaa käsi ja herkkä liikkuvuus mahdollistavat tarkan piirtämisen.

    Tablet-laitteissa itse asiassa itse tehdyllä kynässä halvalle laitteelle on paras kirjoitustuntuma. Mutta tarkkuus ei yllä lähellekään tavallista piirtämistä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #966 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Ristikoiden ratkonnassa käytän kahta kynää.

    Ylempi kynä on kangaspäällystetty metalliverkkokynä, joka soveltuu parhaiten nettilomakkeiden käyttöön.

    Alempi kynä on on laitteen oma kynä. Kuten kuvasta näkyy, sen kärki on kuulakärkikynän luokkaa, mikä mahdollistaa tarkan työskentelyn. Lisäsin kynään kumisen holkin, jotta kynää olisi miellyttävämpi pitää kädessä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #997 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Jos joku väittää, että tablet-ratkonta on pelkkää ajanhukaa, hän on ehdottomasti väärässä.

    Merkittävä ajansäästö tosin koskee vain ns. koviksia. Ajansääntö johtuu eniten helposta kumitettavuudesta.

    Toinen ajankäyttöön vaikuttava merkittävä seikka on nettiapujen käytön helppous. Nettihaun voi jopa pitää koko ajan esillä ristikon rinnalla (linkki kuvaan uudessa välilehdessä):

    Tuo kyllä paljastaa, mitä on tullut käytettyä. Yritän käyttää ratkojat.fi järkevästi. Lähinnä etsin itselle outoja nimitietoja. Joskus on tullut vahingossa spoilanneeksi ratkontaa, kun luulee jekkuvihjettä faktavihjeeksi. Niin käy enää harvoin.

    Melko järkevä tapa on se, että laittaa ratkaisusanan ja katsoo tuleeko vihje. Jos tulee, on melko todennäköisesti ratkonta mennyt oikein.

    Joskus tulee käytettyä muutenkin. Ihan tarpeeseen silloin, kun ratkaisusana on ennestään itselle täysin outo, kuten esim. poron eri nimitykset.

    Ristikkorenki ei nykyisellä laitteella FlashFoxissa toimi ja Puffin on sen käyttöön jokseenkin käyttökelvoton.

    Mutta kun viimeksi ratkoin IS 20-23.6.2016 koviksen, oli varsin kätevää hakea tai tarkistaa eräitä faktatietoja netistä. Ei tarvinnut mennä pöytätietokoneen ääreen eikä tarvinnut lainata vaimon älypuhelinta (itselläni ei ole kunnollista kosketusnäytöllistä älypuhelinta). Googlen käyttö tablet-laitteelta on varsin paljon helpompaa kuin kännykällä.

    Piti esim. katsoa, mitä tarkoittaa PERNISIÖÖSI. Paperiratkonnassa olisi pitänyt pompata tietokoneen ääreen. Nyt en tietokoneelta juuri koskaan mitään ristikkoon liittyvää hakua tee.

    Vaikka minulla olisi kunnollinen oma älykännykkä, tablet-laitteen käyttö nettiapuihin olisi kivempi asia kuin kännykän käyttö paperiratkonnan rinnalla. Kännykässä kirjaimet ovat minusta ikävän pieniä. (Minulla on 480x320px testikännykkä, mutta se on sen verran huono, etten sitä käytä muuta kuin testeissä.)

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #1245 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Ristikoiden ratkonnan apuna on voi hyödyntää sitä, että digiratkonnassa voi samoihin ruutuihin laittaa useita vaihtoehtoja. Eräässä ratkonnassa laitoin yhden vaihtoehdon ruudun vasempaan alalaitaan ja toisen vaihtoehdon ruudun oikeaan ylälaitaan. En käyttänyt eri värejä, mutta helpostihan eri vaihtoehdot voi laittaa ruutuun eri väreillä.

    Samoissa ruuduissa voi olla vaikka neljä eri ratkaisuvaihtoehtoa niin, että jokainen vaihtoehto on selkeästi luettavissa.

    Minusta on vaikea kuvitella kirjoittavani paperilehden ruutuun kerralla neljää eri ratkontavaihtoehtoa – vieläpä eri värejä käyttäen.

    Ja jos ratkonta tökkii, voihan sitä ristikon päälle omaan kerrokseen piirrellä tikku-ukkoja tai mitä tahansa. Jos piirros onnistuu, voi pelkän piirroksen helposti tallentaa ja jatkaa piirtämistä jokin toisen kerran.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #15527 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    7.8.2019 Huawein kynä tipahti lattialle kärki edellä. Kärki katkesi. Minulla oli varakärkiä, joten vahinko ei ollut suuri. Kärki katkesi melko juuresta, joten oli jonkin verran vaikeuksia saada katkennut kärki pois paikoiltaan. Kynä kestää pudottelun, mutta pudottelua on syytä varoa kärjen katkeamisvaaran takia.

    Nykyisin en ole enää juuri käyttänyt toista kynää vaan olen usein sormella kirjoittanut hakutekstit. Peukalolla voi käynnistää haun. Pidempiä tekstejä tulee vielä kirjoitettua toisella kynällä.

    Vaimo osti kaksi keittokirjatelinettä. Otin toisen tablet-laitteen käyttöön. Sopii varsin hyvin tablet-laitteen tukemiseen. Parempi siinä kuin erikseen ostettava kuminauhoja hyödyntävät tuki. Käytän molempia yhdessä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #15929 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Erkki Vuokila otti Suomen Kuvalehden palstassa PARI SANAA RISTIKOISTA kantaa digiratkonnasta:

    Ensimmäinen kappale:

    Ristikoita ratkotaan edelleen pääasiassa lehdistä, apuna kynä ja useimmiten kumi. Nettiratkonta ei ole vielä yleistynyt. Ristikoita julkaistaan paljon näköislehdissä, mutta ne pitää printata, jos ne aikoo ratkaista sotkematta kuvaruutuaan!

    Ajatus, että digiratkonta sotkee kuvaruutua, tuntuu hassulta. Sitä sotkee monin verroin enemmän muu mobiililaitteen käyttö. Jos ratkoo piirrosohjelmalla, käytössä on kynä ja kumi kuten paperiratkonnassakin. Kynä ei sotke ruutua, kämmensyrjä hieman. Koska laitteiden ns. palm rejection ei toimi ihan ideaalisesti, pieni haitta itselläni on ottaa käteen tablet-hanska. Se ei ole Huawei MediaPad M5 Litella ihan välttämätöntä, mutta ilman sitä pitää koko ajan varoa, ettei tule ei-toivottuja toimenpiteitä kun nostaa ja laskee kättä. En siis sotke kuvaruutua ratkoessani ristikoita.

    Sen sijaan aivan käsittämättömän suuri etu on siinä, että on digikumi tavallisen kumin sijasta. Kun ratkoin viimeksi vaikeaa SK 25-26/2006 käytin paljon digikumia ja uudelleen kirjoittamista.

    Jos olisi niin paljon kummittanut ja kirjoittanut uudestaan SK:n paperilehteen, ristikko olisi käyttökelvoton. Jos olisi mainitsemaani ristikkoa yrittänyt ratkoa aikoinaan paparilehdestä, minun olisi pitänyt säännöstellä kirjoittamista ja kummittamista. Jos en olisi säännöstellyt, ristikkosivu olisi mennyt puhki ja ristikko olisi ihan hirveän sottainen. Sellainen ratkontyyli, jota nykyisin harrastan, on käytännössä totaalisen mahdoton Suomen Kuvalehden paperilehteen. On todella kiva asia, kun ei yhtään tarvitse miettiä sitä, kuinka monta kertaa pitää kumittaa. Saan ratkoa ristikko juuri niin kuin haluan.

    Vaikka olisin säännöstellyt kirjoittamista ja kumittamista, ristikko olisi sotkuinen joka tapauksessa. Digiratkonnan paras etu on se, että ristikko ei milloinkaan muutu sotkuiseksi vaan on joka heti yhtä siisti kuin aloittaessa.

    Suttuisen näytön saa siistiksi hetkessä. Suttuista kynällä täytettyä ristikkoa ei pelasta mikään vaan sen paikka on lähinnä roskakori. Paperiristikon kanssa pitäisi ensin varmistaa ristikosta netistä tai skannerilla digikopio. Kun ristikko tarpeeksi sottainen, se pitää heittää roskikseen ja aloittaa ristikon täyttö uudelleen. Minusta sekin on varsin vaivalloista.

    Toki tiedän, että joku yrittää selvitä ongelmasta liimaamalla tarralappuja puhkikuluneeseen kohtaan. Minä en moiseen tarralappusysteemiin haluaisi ikinä mennä, en vaikka joku sponsoroisi tarralappuja.

    Erityisesti SK:n paperilehti on huonoin mahdollinen paperi ristikon täyttämiseen suoraan lehteen (asiaan liittyvä artikkeli). Minulle siis ratkonta tablet-laitteella voittaa ristikon ratkonnan lyijykynällä ja kumilla ”100-0”.

    Kun ratkon tabletilla, mitä minun täytyy tehdä ja mitä tarvitsen:

    1. Pitää avata ohjelma.
    2. Pitää hakea ristikko digiarkistosta (minulla Google Drive).
    3. Pitää laittaa tablet-hanska käteen.

    Muuta sitten ei tarvitakaan. Mikäli ristikkoa ei ennestään ole digiarkistossa, se pitää joko hakea netistä tai valokuvata (tabletin kameralla saa riittävän hyvän kuvan enkä tarvitse skanneria).

    Jos ratkon tabletilla, mitä minun ei tarvitse tehdä:

    1. Ei tarvitse teroittaa lyijykyniä.
    2. Ei tarvitse siistiä likaista pyyhekumia.
    3. Ei tarvitse etsiä toimivaan kuulakärkikynää.
    4. Ei tarvitse etsiä värikyniä, mikäli haluan käyttää eri värejä.
    5. En tarvitse tarralappuja, joita liimailisin rikkoutuneisiin tai liian suttuisiin kohtiin.
    6. Ei tarvitse heittää roskakoriin liian suttuiseksi mennyttä ristikkoa ja aloittaa ratkaisusanojen kirjoittamista ristikkoon uudestaan.

    Toisen kappaleen alku:

    Suomen Kuvalehden sähköisessä lehdessä ristikot sentään voi ratkoa ja myös lähettää arvontaan pienellä vaivalla. Yleistyykö tämä, sitä on vaikea arvioida.

    Henkilökohtaisesti ratkon tablet-laitteella mieluummin piirrosohjelmalla kuin Sanarisin Ristikkoarkistosta. Sinne SK:n nettiristikotkin menevät, mutta ristikoiden osoite ei ole ristikkoarkiston luettelossa.

    ___________

    Suomen Kuvalehden no. 38:ssa piilis oli laitettu niin, että vihjeet ovat oikealla puolella. Jos Tablet-laitteen laittaa vaakasuuntaan, piilis saattaisi olla sangen hyvin ratkottavissa. Tablet-laitteissa pystysuunnan viewport-arvo on kuitenkin sellainen, että nettisivu on sangen matala. Tilannetta hieman parantaisi vielä se, että jotkut vihjeet olisivat piiliksen alla, jolloin kokonaisuus olisi hieman matalampi.

    Laitoin seuraavan palautteen Suomen Kuvalehdelle:

    Hei
    Piiliksen julkaisemisen muoto SK 38 oli varsin onnistunut. Tuon tapaisen digiversionkin ratkonta on suhteellisen hyvää. HD-tablet-laitteissa ja iPad 9,7 on laite vaakasuuntaan laitettuna varattu pystytilaa kuitenkin varsin matala alue. Nettiratkonta onnistuisi vielä paremmin, jos 2-3 vaakavihjettä sijoitettaisiin piilosanatehtävän alapuolelle.

    Kun olen ratkonut näitä piirrosohjelmalla, olen leikannut aiemmin niin, että muutama vihje jää alapuolelle ja loput kopioin oikealle puolelle. Nyt vain leikkasin liiat pois.

    Tosin oliko tuo sittenkään oikein, sillä kun katson vastaavalla tavalla laitettua nettiristikkoa edellisellä tablet-laitteella katsottuna, tilanne on aika surkea:

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #15931 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Jos Vuokila tarkoitti sitä, että kirjoitettaisiin tavallisella kynällä ei-kosketusnäyttöiselle tai vaikka kosketusnäyttöisellekin laitteelle, eihän sellainen ajatus käy kenelläkään mielessä. Kun puhutaan ratkomisesta kuvaruudulle, ilman muuta ajatellaan kosketusnäyttöä ja sille kirjoittamista jotain ohjelmaa käyttäen joko sormin tai digilaitteelle sopivalla kynällä. Kaikissa kosketusnäytöissä on helposti puhdistettava lasipinta, joten ruudun koskettaminen ei ole missään käytössä mitään erityistä ruudun sotkemista.

    Minusta Vuokila kirjoitti hassusti ja provosoivasti. Huomaa huutomerkki kommentin perässä – sehän tarkoittaa provosoivasti sitä, että eihän kukaan niin hölmö ole, että lähtisi kuvaruutuaan suttaamaan.

    Luin Vuokilan kommentin hieman loukkaavana. Siitä voi saada sen käsityksen, että hän pitää piirtämällä tehtyä digiratkontaa näytön suttaamisena. Oliko Vuokilan tarkoitus loukata vai ei, en tietenkään voi tietää.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #15990 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Tosin, jos vitsinomaisesti ajatellaan, että joku lähtee tussilla kirjoittamaan kosketusnäytölle ja siten ratkomaan ristikkoa, se on hassua. Ehkä Vuokila tarkoitti sitä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #15995 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava
    10203.SK:N ristikoiden ratkonta tabletilla

    SK:n ristikoiden ongelmallisuus on nyt otettu esille.

    Niistä olen kyllä aikoja sitten maininnut ja niistä voi lukea

    Suoraan netissä ratkottavat ristikot ja niiden toimivuus

    mukana on kuvakaappauksia.

    Siinä on parannusehdotuksiakin. Ehkä nyt olisi viimein aika yrittää saada parannusta nettiristikoiden ratkontaan? En itsekään tykkää erityisesti Sanarisin nettiristikoiden ratkomisesta, mutta tavanomaiset sillä kyllä ratkoon

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #16001 Kommentoi
    silppuri
    Osallistuja

    kun ratkon kynällä ja paperilla, niin minun ei tarvitse

    1. teroittaa lyijykyniä, koskan käytän lyijytäytekynää (ja pehmeää lyijyä)
    2. puhdistaa kumia, koska käytän laadukasta kumia
    3. etsiä toimivaa kuulakynää, koska en ratko kuulakynällä
    4. etsiä värikyniä, koska en niitä käytä ratkoessani
    5. käyttää tarralappuja
    6. heittää roskiin ristikkoa suttuisuuden vuoksi
    7. käynnistää tablettia
    8. odottaa tabletin käynnistymistä
    9. kirjautua tablettiin (salasana tms.)
    10. avata kameraohjelmaa
    11. kuvata ristikkoa lehdestä
    12. avata piirto-ohjelmaa
    13. ladata kuvaa piirto-ohjelmaan
    14. rajata kuvaa
    15. panna tablet-hanskaa käteen
    16. skaalata näyttöä niin, että kirjoittaminen onnistuu vaivatta
    17. siirrellä kuvaa näytöllä ratkoessani
    18. jne.
    #16005 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Asioilla on puolensa. Mitä skaalaamiseen tulee, koen sen hyödyksi enkä haitaksi. Siitä on suurin hyöty silloin, kun kokeilee eri vaihtoehtoja ja kirjoittaa samoihin ruutuihin useita vaihtoehtoista kirjaimia.

    Ruudulle pystyy suoraan kirjoittamaan n. 1,5mm korkuisia kirjaimia, mutta kun skaalaa, vaihtoehtokirjain laittaminen on helpompaa.

    Välillä on hyvä keskittyä tiettyyn kohtaan ristikkoa. Muu ristikko ei häiritse keskittymistä. Kun hommaan tottuu, skaalaa ja siirtelee nopeasti sinne, minne haluaa.

    Skaalaus ja siirtely toimii kuin polkupyörällä ajo. Kerran opittua siihen tottuu. Jättiristikko on mukavampi tablet-laitteella kun ei tarvitse olla pöydän ääressä sitä ratkomassa tai etsiä tukia, että aukeaman saa avattua hyvin.

    Suurin etu koviksia ratkoessa on kuitenkin se, että ei tarvitse pilata itse ristikkoa. Tekee mitä tahansa, ristikko on aina selvä. Se tuo tietyn rentouden, mitä paperilla ei voi saavuttaa. On ihan sama tuliko laitettua väärä sana, kun sen saa 100{1f031e431af29ee9f1d90d74e70b82c220fb512f2ed7fbb07642e330f2fcaa29} pyyhittyä pois. Kummilla ei koskaan päästä 100{1f031e431af29ee9f1d90d74e70b82c220fb512f2ed7fbb07642e330f2fcaa29} siisteyteen. IS koviksen ratkon nopeammin tabletilla kuin paperilla, koska ote ratkontaan on eri. Ei tarvitse pelätä, että IS menee puhki.

    Merkkaan oudot kohdat aina rinkulalla. Palaan niihin myöhemmin. Kun keksin idean, poista ympäröinnin. Vastaavaa ei voi tehdä paperiristikolla pilaamatta ristikkoa tekemällä siitä äärimmäisen suttuisen.

    Siisteydessä tablet voittaa paperin 1000-0. Tablet-ratkonnassa on kieltämättä eräitä hankaluuksia, mutta en missään nimessä palaisi paperiratkonnan suttuiseen maailmaan.

    Jotkut käyttävät kuulakärkikyniä – siitä seuraa tarralappujen käyttö. Jotkut käyttävät värikyniä ja heittävät välillä ristikon roskiin ja aloittavat alusta. Voin käyttää ikään kuin kuulakärkikynää, mutta en tarvitse tarralappuja. Voin käyttää värejä, mutta ei ole tarvetta heittää ristikkoa roskakoriin.

    HD-laitteella saa useimmissa tapauksissa riittävän hyvän kopion kuvaruutukaappauksella. Jos ei saa, vikaa on myös kuvituksessa ts. kuvitus on tällöin niin pientä, että paperilehdessä tarvitaan suurennuslasin käyttöä.

    Jos ristikko ei saa digimuodossa vaan sen joutuu valokuvaamaan, valokuvaus on hankalin asia. On erittäin vaikea saada laite oikeaa kulmaan. Jos laite ei ole vaakasuorassa ristikkoon nähden, osa ristikosta jää epäselväksi. Kerran on käynyt niin, että ristikko oli liian epäselvä ratkottavaksi. Joskus on ollut vaikea ratkoa valokuvasta, koska kuva on epätarkka.

    Digiratkonnassa on asoita, jotka ovat täysin mahdottomia paperiratkonnassa. Tälläinen on esim.:

    1. Ottaa kopio nykyisestä ratkonnasta ja ratkoa eri kerrokseen kopiota.
    2. Tehdä osasta ristikosta koeratkonta.
    3. Tehdä koeratkontoja ja poistaa koeratkonnat.
    4. Yhdistää onnistunut osittainen koeratkonta varsinaiseen ratkontaan.
    5. Tehdä muistiinpanoja ratkomattomalle ristikkoalueelle.
    6. Tehdä muistiinpanoja omaan kerrokseen.

    Digiratkonnassa on tietyt hankaluudet, mutta siinä on ylivoimaista joustavuutta.

    En väitä, että tablet-ratkonta on parempi tapa, mutta siinä on kiistämättömät etunsa. Piilikset ratkoo nopeammin paperilla, mutta IS Kovis, varsinkin vaikeammat, on minulla monin verroin järkevämpää ratkoa tablet-laitteella.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #16006 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Rehellisyyden nimissä yksi etu on se, että nettiavut ovat lähellä. Uudella tabletilla ei ole viivettä. On erittäin nopeaa vaihtaa ibisPaint X:n ja Chromen välillä. Kännykän tai tietokoneen käyttö nettiapuja varten ei ole kivaa. Tietokoneelle pitää mennä. Vaimon älykännykkää pitää pyytää lainaksi ja sillä on ikävä tehdä nettihakuja.

    Välillä voi katsoa Gmailia tai tehdä jotain muuta. Ristikot, s-posti, TV, uutiset jne. on samassa paketissa. Matkalla erittäin kätevää. Ei tarvitse kuljettaa ristikkolehtiä vaan vain tablet-laitteen. Joskus minulla oli mukana kasa vanhoja Punaisia Pelikaaneja, ei enää. Punaista Pelikaania en enää ikinä aio tilata. Uusia IS Koviksia todennäköisesti joskus tulevaisuudessa ratkon, kun tilaan IS Extran, jossa ristikot saa digimuodossa.

    Jos menen odottamaan jotakuta jonnekin, avaan tablet-laitteen, katson nettiä tai avaan tallennetun ristikon ja ratkon sitä. En ikimaailmassa enää palaa paperiristikoihin. Piilikset ovat ainoita, joita koen mielekkääksi paperilta ratkoa.

    Ratkon paperisia ristikoita vain lähinnä odotellassani lääkäriin pääsyä tms. tiloissa, jossa on yleisiä lehtiä ja joku on aloittanut jonkun ristikon ja jättänyt kesken.

    ___________

    Jälkikommentti 28.9. Vaikka ratkon lähinnä vain tablet-laitteella, paperiristikossakin on etunsa. Minä näen nämä edut:

    1. Näkee yleensä helpommin koko ristikon (tablet-laitteella aukeamaristikon näkee helpommin kokonaisena).
    2. Paperinen lehti on nopeampi ottaa käyttöön (netistä kuvakaappauksella otettu digiristikko on nopeammin käytettävissä kuin paperinen tulostettu ristikko).
    3. Hieman miellyttävämpi kirjoitustuntuma (ero minulle ei ole millään lailla merkittävä).

    Minulla paperistikossa on vähemmän etuja kuin digiratkonnassa. Joku toinen näkee asian eri tavalla.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #16009 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Kuriositeettinä. Huawein kynän patteri tyhjeni ja ostin paikallisesta Lidlistä väärän kokoisia pattereita. No hätätilassa kangaspinnoitetulla metalliverkkokynälläkin ratkoo. Huawein oma kynä vain vastaa tarkkuudeltaan suurin piirtein kuulakärkikynää. Kirjoitustuntuman suhteen lähin verrokki paperiratkonnassa on ratkaista kovapintaiselle aikakausipaperille kuulakärkikynällä.

    Patterin tarvinnee meikäläisen käytöllä vaihtaa muutaman kerran vuodessa.

    Kalliimmissa laitteissa on toinen ratkaisu, mutta halvan Huawein kynä on ristkoiden ratkontaa vähintääkin riittävä, sillä kun käytännössä piirtää tarkemmin kuin iPad Prolla, jossa Apple Pencil pilaa piirtämisilon. Kynä on liian iso – pikemminkin keppi kuin kynä – , siinä on liian paksu kärki ja se on meluisa.

    Tähän säikeeseen asia liittyy siten, että  jos omistaa iPad-laitteen, jolle saa Apple Pencilin. Jos haluaa ratkoa ristikoita sillä, kynällä ratkominen ei ole mikään nautinto epämiellyttävän käytettävyyden vuoksi. Apple Pencil ei siis minun mielestäni ole kovin järkevä ostos. Toki Apple Pencil sormen ja kumipääkynän voittaa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #16161 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Erkki Vuokila laittoi hyvä tekstin Suomen Kuvalehden no 41  palstaan PARI SANAA RISTIKOISTA

    Kolmen numeron takaisesta artikkelista jäi puuttumaan osuus ratkonnasta tablet-tietokoneen avulla. Kun on hankkinut itselleen hyvän yhdistelmän, johon kuuluu asianmukainen tabletti, kynä, teline ja hanska tai ainakin osa näistä, tästä tavasta voi olla monia etuja. Varsinkin visaisissa ristikoissa pystyy esimerkiksi kirjoittamaan eri tavalla varmoja sanoja eri kerroksiin eri väreillä. Jäljen pyyhkiminen on vaivatonta ja siistiä. Ristikkoa on mahdollista zoomata, jos ei muuten saa selvää. Myös netin käyttö ratkonnan yhteydessä on vaivatonta. Jos asia kiinnostaa, kannattaa googlata esim. tablettiratkonta saadakseen tarkempia vinkkejä.

    Tuossa on esillä olennaiset asia. Kiitos kirjoituksesta. Alla on asiaan liittyvä valokuva:

    Kuva on toisella tablet-laitteella otettu SK 41:n piilisratkonnasta, josta suttasin piiliksen. Kuvassa on teline, jossa kotona pidän tablet-laitetta. Oikealta löytyvät kotelosta kynät (laitteen oma kynä ja pinnoitettu metalliverkkopääkynä) ja pussukasta hanska.

    Teline on kirjateline, jonka etuosaan liimasin puureunuksen, jotta tablet-laite pysyisi tukevasti paikoillaan juuri sille sopivassa urassa. Laitteella on yleismallinen musta suojakotelo.

    Liimasin suojakoteloon pienen pussukan. Kuvassa telineen alareunassa näkyy pieni pussukka, johon laitan matkalla kynät. Pieni pussukka suljetaan tarralla. Kun suojakotelo on kiinni, kynät eivät pääse putoilemaan. Laitteen oman kynän kärki ei kestä sitä, että kynä putoaa kärki edellä maahan vaan se katkeaa siinä tilanteessa (yksi kärki jo katkesi ja jouduin turvautumaan varakärkeen).

    Jotta laitetta ei tarvitsisi irrottaa suojakotelosta valokuvattaessa, veistin puukolla suojakoteloon objektiivin ympäristöön reiän. Irrallaan laite on epämiellyttävän liukas. Reiästä on hyötyä matkoillakin, jos ottaa tavanomaisia valokuvia tablet-laitteella.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #16179 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Tein blogikirjoituksen kokemuksista uudella laitteella. Siinä kokoan samaan dokumenttiin tässä ja eräässä muussa säikeessä esittämiäni näkökulmia. Tuon hieman esille myös uusia näkökulmia.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #16366 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Yksi ratkontaa hieman helpottava asia on ratkaistujen vihjeiden yliviivaus. Varsinkin Mirja Pihlajamäen ristikoiden kohdalla minulla on tapana yliviivata vasemmassa reunassa ratkaistut vihjeet. Näin pystyy paremmin keskittymään vihjeisiin, jotka ovat vielä ratkomatta.

    Samaa olen joskus harrastanut IS:n kovisten kohdalla.

    Kun kaikki alueen vihjeet olen ratkaissut, kumitan yliviivaukset yleensä pois. Paperistikossa tuskin vastaavaa tulisi tehtyä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #16474 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Aulikki Nenosen eräissä vanhoissa piiliksissä tablet-ratkonnasta oli todella iso apu. Hän oli laatinut tehtävän, jossa ratkaisusanojen paikkoja ei ollut määritelty (SK 32/2013). Vain pituudet oli annettu

    Laitoin aluksi lähes puolet sanoista vääriin paikkoihin. Mutta minun ei tarvinnut alkaa kumittamaan ainuttakaan väärin laitettua sanaa.

    Loin uuden kerroksen lopulliselle ratkonnalle ja himmensin aiemman ratkaisun. Laitoin lopulliseen ratkontakerrokseen alemmassa kerroksessa olevat jo ratkaisemani sanat, mutta tietenkin eri paikkoihin. Kun aimman ratkonnan sanat oli oikeilla paikoilla, pistin aiemman ratkaisun piiloon ja ratkoin loppuun kolmoskerroksessa.

    Kyse on samantapaisesta asiasta, jota olen joskus soveltanut sokkokrypton ratkaisussa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #16537 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Kävin kirjastossa ja otin Suomen Kuvalehti 47/2016 ristikosta tietokoneen ruudulta valokuvan. Kuvan laatu oli erittäin huono. Ristikon sai vaivoin ratkottua. Kuvan laatu oli itse asiassa huonompi kuin Helsingin Sanomien ristikoissa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #16553 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Sen sijaan IS:n Tavis ja Kovis olivat varsin hyvin ratkottavissa tabletietokoneella tietokoneen kuvaruudulta otetusta valokuvasta (ristikoista enemmän säikeessä IS Viikonloppu 23.-24.11.2019)

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #16628 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Testailin eräässä kirjastossa laitteella kuvaruutukopioita IS:n näköislehdestä. Kaikista erään lehden ristikoista saisi kiitettävän tuloksen. Pehmis, Kääntis ja Mantan erikoinen kohdalla laite pitää olla pystytasossa. PDF-tulostusta ei tarvita normaalisti lainkaan. HD-laite on siten varsin riittävä laite IS:n ristikoiden ratkontaan kuvaruutukopioista.

    Laatu on paljon parempi kuin kuvaruudusta otettu valokuva varsinkin jos kyse on pystysuuntaisista ristikoista, sillä tietokoneen kuvaruutua ei voi kääntää. 

    Mikäli haluaa tulostaa, lopputulos riippuu tulostimesta. Yleensä joutuu käyttämään A4-kokoa, joten tuloste häviää selvyydessä kuvaruutukopiolle. 

    PDF-tulostus on tarpeen vain kaksisivuisten jättiristikoiden kohdalla tai ehkä poikkeustilanteissa. Ristikkokuvassa pitää tällöin olla ylipieniä yksityiskohtia, jotka paperiversiossa tuskin erottuisivat tai tarvitsisivat suurennuslasin käyttöä.

    Kuvaan jää niin vähän turhaa, että sitä ei tarvitse välttämättä edes rajata.

    Päivitin hieman artikkelisivuja IS Extra -ristikoiden ratkonta tulostettuna tai suoraan mobiililaitteella ratkottuna ja Riittävän hyvä tablet-tietokone ristikoidenratkontaan.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #16648 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Minusta on miellyttävyystekijä se, että tehtävät voi ratkoa erillisinä. Voi keskittyä yhteen tehtävään kerrallaan käyttäen tukevaa alustaa, koska tablet-laite itsessään on tukeva ja sen saa lisätuelle.

    Sanomalehdessä kaikki tehtävät ovat aukeamalla. Isoa lehteä on minun mielestäni epämiellyttävä käsitellä. Se on ikävän löysä ja iso. En yksinkertaisesti pidä sanomalehden käyttöliittymää miellyttävänä ristikonratkontaa ajatellen. Sanomalehdestä ei ole kiva ratkoa ristikkoa nojatuolissa istuen.

    Miellyttävyys on tietenkin makukysymys. Sellaiselle henkilölle, joka tykkää ratkoa ristikkoa pöydän ääressä ja jolla on tapana hyppiä tehtävästä toiseen, tablet-ratkonta on erittäin huono vaihtoehto. Tehtävien vaihdon suhteen paperinen lehti on tietenkin paljon toimivampi. Ero ristikoiden ratkonnan suhteen on tässä suhteessa isompi kuin tavallisen kirjan ja e-kirjan.

    Paperista IS:ää ostaisin vain poikkeustilanteessa. Jos on IS Extra tilaus ja käyttää paljon tablet-laitetta, ehdottamasti nopein tapa ristikon ratkottavaksi saamiseen on kuvaruutukopio ja sen avaaminen piirrosohjelmassa. Ei tarvitse räplätä tulostimen kanssa. Jos ei ole usb-yhteyttä tulostimeen, tulostimen käyttö on varsin vaivalloista.


    Täytyy tutkia, onko paikallisessa kirjastossa sama mahdollisuus kuin eräässä vierailemassani kirjastossa. Siellä ePressin aikausilehdet olivat katsottavissa Wifillä omalla tablet-laitteella. Näin ei tarvitsisi käyttää valokopioita/tulosteita tai valokuvia, jos haluaa pummia ristikoita.

    Kirjastossa IS ei ollut aina käytettävissä. Sillä oli lukurajoite. Sama lehti sai olla käytössä vain rajatussa määrässä laitteita ja Wifi-yhteyden takana olevat laitteet laskettiin mukaan. Jouduin välillä odottamaan, että sain lehden luettavakseni.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #16785 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Odotellessani vaimoa sairaalassa käynnillä, eräässä Apu-lehdessä oli Erkki Vuokilan ja Markku Mäkelän aukeamaristikko. Otin valokuvan. Valokuvasta tuli varsin laadikas ja ristikkoa oli varsin kiva ratkoa tablet-laitteellani.

    En ehtinyt kokonaan ratkoa ristikkoa kun vaimo palasi, mutta sain ratkottua ristikon loppuun kotona. Eipä tarvinnut sairaalan lehteä sutata eikä tarvinnut jättää ristikkoa kesken.


    Ristikon sisältöön on toisessa säikeessä yksi kommentti.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #16977 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Ratkoin Erkki Vuokilan EVVK 2020 viikko 1 piilosana.

    Tämän kokoista ristikkoa ei mielellään ratko nettisovelluksella. Tablet-laite pystysuuntaan ratkonta olisi onnistunut, mutta +/- säädöillä ristikkoa ei saanut optimikokoiseksi. Miellyttävimmän kokoiseksi aseteltuna ristikkoa olisi joutunut hieman siirtelemään vaakasuunnassa. 

    Vaakasuuntaan laite laitettuna tilanne olisi ollut toivoton, sillä käyttöliittymä vie ns. leijonan osan näytön pinta-alasta.

    Ratkoin piirrosohjelmalla, sillä tällöin ristikon sain ristikon näkyviin maksimikokoisena, jolloin se oli miellyttävintä ratkoa.

    Niin Sanarisin nettisovelluksella kuin tablet-laitteella piirrosohjelmalla, piiliksen ratkonnan miellyttävyydestä häviää paperiratkonnalle. Kahdesta hieman huonosta vaihtoehdosta minusta piirrosohjelmalla ratkonta on ainakin leveissä tehtävissä se miellyttävämpi vaihtoehto.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #17229 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    TV:n dokkarin katselu ja ristikon ratkonta yhtä aikaa toimivat varsin onnistuneesti tablet-laitteella. Tekstityksestä sai juuri selvää laite pystysuunnassa. Ristikon ratkonnan rinnalla voi kohtuullisesti tehdä jotain muuta.

    Koska TV-ohjelma ja ristikko olivat hyvin lähekkäin, rinnakkainen toiminta onnistuu paremmin kuin paperiristikon ja TV:n katselu, sillä silmiä täytyy kohdentaa todella vähän. Ei synny myöskään lähialue- ja kaukonäköalueen vaihtumista.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #17578 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Pohjimmiltaan syy, miksi mieluummin ratkon ristikoita tablet-laitteella kuin paperisina, ovat samoja, miksi haluan tehdä piirroksia mieluummin tablet-laitteellani kuin paperille (käsittelen hieman piirrosten tekemistä ristikoihin säikeessä Ristikon tekemisestä tietokoneella). 

    Kun piirtää kuvia, tablet-laitteella voi luoda kerroksia. Epäonnistuneita kerroksia voi poistaa. Yksityiskohtia voi laittaa omiin kerroksiinsa. Kerroksia voi yhdistää.

    Paperilla puuväreillä ei ole kerroksia. Vesiväreillä ei niitä myöskään saa. En halua läträillä enkä sotata muovi- tai öljyvärien kanssa odottaen, että milloin voi laittaa päälle uuden kerroksen.

    En voi paperilla poistaa aiempia kerroksia. En voi yhdistellä kerroksia. En voi jälkikäteen korjata välikerroksia. On paljon asioita, mitä digitaiteessa voi tehdä, mutta mitkä ovat paperilla tai kankaalla mahdottomia.

    Digitaide on useimmiten näytöllä, joten siitä ei saa pintatuntumaa – mutta voisihan joku kehittää ohjelman, jolla 3D-tulostimella saa myös tässä suhteessa esim. öljyvärejä vastaavan pinnan.

    Digityöskentelyssä suurin etu on se, että ei tarvitse sottailla. En halua sottailla myöskään ristikoiden kanssa. 

    Tykkään kaikessa piirtämisessä digityöskentelystä. Kaikkien ei tarvitse pitää. Joku tykkää tehdä piirroksia ja maalauksia paperille, kankaalle tai muulle luonnolliselle materiaalinen. Useimmat tykkäävät ratkoa ristikoita paperille.

    Mutta jos en aidosti paperityöskentelystä pidä, en mielestäni ole kummajainen. Minun tapaani ratkoa ristikoita piirrosohjelmalla pidetään usein outona ja monelle se on ”väärä” tapa ratkoa ristikoita – ainoa ”oikea” tapa olisi ratkoa ristikoita paperilla. Onko tällä kannalla olevien mielestä väärä tapa tehdä taidetta käyttää tietokonetta paperin tai muun luonnollisen materiaalin sijaan?

    Paperi- ja digityöskentelyissä on omat etunsa ja haittansa. Niitä on turha asettaa vastakkain olkoon sitten taiteen tekemisestä tai ristikoiden ratkonnasta.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #17971 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Ks. myös säie IS: tallennettuja ristikoita, jossa arvioin käyttökuluj, jos tilaa IS Extran.

    Kokeilin halpiskynää, jossa on suhteellisen kapea pää. Toimii piirtämisessä riittävän hyvin, mutta satunnaisesti toimintoja pitää käyttää sormilla (sama ongelma on myös laitteen omalla kynällä). Taisi maksaa 2 kpl vajaa 2 € eli alle euron kappale (kumirengas on oma lisäykseni).

    Tällaisen kynän käyttö tosin tulee kalliimmaksi kuin pinnoitetun metalliverkkopääkynän, sillä kynän kärki rikkoutuu varsin lyhyen käytön jälkeen.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #18091 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Ratkoin kiirastorstain jättiristikon IS Extra-palvelusta haetuista PDF-tulosteista luodusta kuvasta. Oli älyttömän paljon miellyttävämpi ratkoa tablet-laitteella verrattuna siihen, että olisin tulostanut ristikon paperille kahtena osana. Kahta A4-arkista teipattua ristikkoa olisi pitänyt ratkoa jollakin kovalla alustalla.

    Oli tosin kuvaruutukaappauksenkin kanssa digiratkontaan saamiseksi näpertelemistä kun piti yhdistää kaksi kuvaa. Ei ihan 100{1f031e431af29ee9f1d90d74e70b82c220fb512f2ed7fbb07642e330f2fcaa29} lopputulos, mutta riittävän hyvä kumminkin. Ei tullut ikävän näköistä saumaa eikä teippaus haitannut ratkontaa.


    Jatkoa 11.4.2020. Pääsiäisristikko onnistui paremmin, itse asiassa lähes täydellisesti. Linjat olivat suoria ja keskellä välissä vain yksi pikseli. Sain kuvat vierekkäin niin hyvin kuin oli mahdollista. 

    Tein kuvaruutukaappauksen nytkin PDF:stä. Kuvaruutukaappaus kannattaa tehdä aina PDF-dokumentista, sillä silloin kuvan saa kaikkiin suuntiin niin suurena kuin mahdollista. Jätin pois kaiken turhan ylhäältä sekä vasemmasta ja oikeasta reunasta.

    Jos tekee kuvaruutukaappauksen suoraan selainikkunasta, kuvaan jää helposti turhaa. Kun turhan leikkaa pois, kuva ei ole niin laadukas kuin maksimikokoisena.


    Lisäys 14.4.2020. Mielestäni selvisin paljon helpommalla kuin ne, jotka tulostivat ristikon kahdelle A4-paperille. Jos ristikosta ei valmiiksi rajannut turhaa pois, jotkut kuvat jäävä tulostuksessa liian pieniksi – lue tästä eräs kokemus, joka löytyy Sanarisin foorumista. Minulla ei ollut mitään vaikeuksia minkään kuvan suhteen.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #18764 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Kun tallentaa IS:n ristikot digitaalisesti ja ratkoo niitä digitaalisesti, ristikon ratkaisun oikeellisuus on erittäin mukava tarkistaa laittamalla ratkaistun ristikon jaetun näytön vasemmalle puolelle ja ratkaisun oikealle puolelle.  Vasemmalla puolella on avoimena ibisPaintX ja oikealla puolella Google Drive:

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #19109 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Tablet-ratkonnassa suurin hyöty sokkokryptojen ja kovisristikoiden ohella on valintakryptoissa. Sokko- ja valintakryptoissa ei yhtään harmita, jos ratkonta menee ihan totaalisen pieleen, koska homman voi aloittaa tarvittaessa aivan alusta puhtaan ristikon kanssa.


    Jos harkitse tablet-ratkontaa luke aiempi kommentti.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #19824 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Ristikon ratkominen tablet-laitteella tuo kyllä vaivattomuutta, jos haluaa osallistua Helsingin Sanomien ristikoiden palkintokilpailuihin.

    Pitää hakea digilehti, ottaa kuvaruutukaappaus ja avata piirrosohjelmassa.

    Ristikon voi leikata sopivaan kokoon ja laittaa ratkontakerroksen. Ei tarvitse pitää löysää paperilehteä käsissään. Ei ole vaaraa sutata kynällä (ja kumilla) ristikkoa eikä kynä mene ristikon läpi pehmeästä paperista korjausten jälkeen.

    Kun ristikko on ratkottu, ei tarvitse skannata tai valokuvata vaan voi lähettää ratkaisun s-postilla saman tien. Helppoa ja äärimmäisen vaivatonta!

    On siitä etu Hesarillekin. Hesari saa täysin sututtoman ratkaisun, josta varmasti näkee, mitä ratkoja on kirjoittanut. Ei epäselvää lyijykynänjälkeä eikä suttuista kuulakärkikynäjälkeä, josta korjausten jälkeen saattaa olla vaikea saada selvää, mitkä ovat tarkoitettuja kirjaimia. Ks. liitetiedosto (klikkaa liitteen kuvaa). 

    Pyydetyt tiedot voi piirrosohjelmassa laittaa nätillä ja selkeällä fontilla. Tiedot voi tallentaa erilliseen tiedostoon, jonka voi liittää ristikkokuvaan. Näin tietoja ei tarvitse joka kerta kirjoittaa uudestaan ja kun kerran laittaa varmasti oikeat tiedot, ne on jatkossakin oikein.

    iPad 9, 7 kuvaruutusuhde olisi eduksi. HD:n resoluutio on hieman alhainen, mutta silläkin olen pärjännyt.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #20624 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Keksin vielä yhden hyvän puolen piirrosohjelmalla ratkottaessa. Ristikon kylkeen voi laittaa muistiinpanotilaa kun laajentaa kuvan kokoa. Tilaa voi tapeen tullen isontaa. Sivuun laitettavat muistiinpanot on helpompi käyttää kuin kerroksiin laitetut muistiinpanot. Kun ristikko on ratkottu, muistiinpanot voi leikata pois.

    Erityisen hyödyllinen muistiinpanotila on anagrammien ja ns. hirsipuuvihjeiden kohdalla. Anagrammeista voi poistaa risteävistä saadut kirjaimet. Hirsipuuvihjeeseen voi lisätä risteävistä saadut kirjaimet.

    Vaikeissa ristikoissa ja ristikkotyypissä ”käärme” muistiinpanotila on hyvin hyödyllinen. Sivussa oleva muistiinpanotila on paljon kätevämpää kuin käyttää erillistä muistilehtiötä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #20706 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Jos ei ole tarvetta television katseluun, tablet-laitteen peilaus tv:n näytölle mahdollisuus perheen kesken aivan uudenlaisen ratkontakokemuksen. Jokainen näkee ratkonnan ja voi esittää ratkaisusanoja.

    Jos omistaa oikein iso tv:n, siinä ristikon ratkonta tv:n kanssa luo mahdollisuuden nähdä ristikko isompana kuin omalla laitteella. Itselläni tv on sen verran pieni, että ristikko on suuremman oloinen tablet-laitteella.

    Älytelevisiota ei tarvita, mutta tv:ssä pitää olla USB-liitäntä ulkoiselle ohjelmalähteelle peilauksen mahdollistavaa lisälaitetta varten. Wifi + Anroid-laitteella Google Home -sovellus vaaditaan. iPadille on oma sovelluksensa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #20738 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Tablet-laitteen kynä jäi reissussa kotiin. Kun ristikkoa suurentaa riittävästi, sormellakin kirjoittaa yllättävän hyvin. Tukeakaan ei kaipaa kuten kynän kanssa. Kannattaa kokeilla.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #22056 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Digiratkonnassa piirrosohjelmalla ristikoiden luettavuutta voi parantaa. Jos pääkuvasta johdetuilla sanoilla ei ole taustaväriä, sen voi lisätä. Laitoin erääseen ristikkoon pääkuvasta johdettujen sanojen taustaväriksi vaaleanharmaan.

    Avainkirjaimet merkitsen aina vaalealla turkoosilla taustavärillä. Näin ne on helpompi laittaa avainsanaruutuihin. Avainsanoja on täten myös helpompi hyödyntää ratkonnassa.

    Alla kuvakaappaus yhdestä kohtaa ristikkoa:

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #22836 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Jos kotona ei ole kuin kumituttipääkynä, siitä saa miellyttävämmän teippaamalla päälle silmälasinpyyhiseen tarkoitetusta liinasta pienen palan.
    Kosketustuntuma on varsin hyvä, mutta jos päässä on taskupidike, kynä peittää kirjoittamista melko paljon. Taskupidike kannattaa repiä irti. Alla kynä, josta on poistettu taskupidike. Merkkasin vihreällä linjan, jolla pitää näkyä ylöspäin, jotta kynä toimisi parhaiten.

    Ratkonta kyllä onnistuu. Alla malli omasta ristikostani.
    Jotta ratkonta on miellyttävää, ristikkoa pitää suurentaa ja ratkoa pienehköjä alueita kerrallaan.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #22957 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Edellisessä kommentissa esillä ollutta kynää pitää painaa napakasti, jotta jälki ei katkea. Kynä saisi toimia kevyemmin. Valmiiksi päällystetty kynä on parempi. 

    Jälkeä ei kannata paikkailla, koska ei näe riittävästi, mitä kirjoittaa. Epäonnistunut kirjain pitää kumittaa. Kynä soveltuu vain ristikoiden ratkontaan, ei piirtämiseen eikä kommenttien kirjoittamiseen.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #22999 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Kynä ei kyllä ole mikään välttämättömyys, sillä

    Kumituttipääkyniä parempi toimivuus koskee ainakin leveitä tuttipääkyniä, jotka ovat ikävän tahmeita käyttää. Kapealla tuttipääkynillä kirjoittelu kyllä voi onnistua siedettävästi.

    Koska sormella kirjoitettaessa ei näe, mitä piirtää, huonoa kirjainta ei kannata korjailla vaan tulee joko välittömästi käyttää undo-painiketta tai kumittaa huono kirjain. Sen jälkeen kirjain tulee piirtää uudelleen.

    Kauniin kirjaimen kaaren saamiseksi B, D, P ja R kannattaa tehdä kahdella vedolla. Yhdellä vedolla kaaresta on vaikea saada nättiä, vaikka yhtäkin vetoa voi kokeilla. Harjoittelulla yhden vedon taktiikkakin voi onnistua. L, N, M ja W kannattaa joka tapauksessa tehdä yhdellä vedolla. F:n voi tehdä joko kahdella tai kolmella vedolla.

    Yksinkertaistan aina E-kirjaimen, sillä viivoja on kirjaimessa turhan paljon ja sitä on vaikea saada nätin näköistä sormin. Yksinkertaistan kyllä kirjaimen kynälläkin piirrettäessä.

    Alla mallitekstiä:

    Jos käden tukee vartaloon, kovin rasittavaa kirjoittaminen ei ole. 

     Parempi on silti ostaa/tehdä tablet-hanska (lue artikkeli Kynä ja muut apuneuvot). Näin ei käteen tule tarpeetonta lihasjännitystä käden kannattelun vuoksi.

    Jos omistaa kirjatelineen, voi kättä tukea myös siihen, mutta ristikkoa joutuu siirtelemään enemmän, koska sormilla ei yletä kaikkiin reunoihin.

    Kirjoittaminen sormin on varsin hauskaa. Se myös kehittää liikkeen arviointitaitoa. Jos suurentaa kuvaa paljon, kirjoittaminen on erittäin helppoa. Vaikeutta voi lisätä kuvan haastavammalla zoomauksella.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25007 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Lomilla tai pysyvästi suuremmista asutuskeskuksista syrjässä asustaen voi olla pitkä matka IS:n viikonloppunumeron ostoon.

    Huilluinta, mitä ristikon ratkoja voi tehdä on ajaa nykyisillä bensan hinnoilla 60km tai enemmän ristikon hakuun ja ostaa paperilehti. On ihan oikea ympäristöteko lopettaa hullutus ja opetella ratkomaan ristikoita piirrosohjelmalla, mikäli omistaa tablet-laitteen. Kännykällä ristikoita tuskin kukaan viitsii ratkoa paitsi Samsungin taittuvalla ökykännykällä.

    Aiemmin ajattelin, että ratkontaan tarvitaan kynä ja tablet-hanska, mutta niitä ei tarvita. Laitteen saa tuettua reiden päälle vasemmalla kädellä. Oikean käden saa tuettua vartaloon. Jos hankkii tabletille suojakuoren, tuenta on parempi. Sormin piirtäen ja kumittaen on nopeaa, helppoa ja kivaa ratkoa. Ihan oikeasti!

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25836 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Kuuntelin Yle Areenasta Erkki ”Eki” Vuokilan haastattelun Ylen Aamu-ohjelmasta ja sitä käsittelevän podcastin nimi on Vieläkö sanaristikot pitävät pintansa digimaailmassa (haastattelija Sanna Savikko).

    Itse keskustelu on esillä Sanarisin foorumin aiheessa 11047. Eki Ylen (skarppina) aamussa, mutta siinä ei lainkaan käsitellä Ylen keskustelun sisältöä.

    Alla pieni katkelma Ylen keskustelusta:

    Netissä olevat ristikot eivät ole saavuttaneet mitään sellaista valtavaa suosiota ja siellä myös ansaintalogiikka on hieman hankala.

    — toimittaja kysyi sitä, miten ristikot ovat pystyneet siirtymään digimaailmaan  —

    Periaatteessa hyvin, mutta käytännössä ihmiset eivät niitä löydä tai sitten niitä ei julkaista tarpeeksi, että ne tyydyttäis, monipuolisuus esimerkiksi puuttuu.

    … toimittaja kysyi toimivuudesta …

    Toimii sinällään, mutta siinähän pitää olla laite mukana. Mutta monet tykkää ratkoa sängyssä, rannalla tai muuta. Sinnehän sitten pitää olla laite mukana. Sinne on vähän vaikea viedä mitään laitetta.

    Koska Eki kokee bisnesmahdollisuudet heikkona, hän ei luonnollisesti halua vastata foorumissaan kellekään kysymykseen ristikoiden tuottamisesta digitaalisesti ratkottavaksi, mikäli kyse on digitaalisista maksullisista ristikkolehdistä.

    Nykyisinhän ristikkolehtiä olisi mahdollista julkaista näköislehtinä Lehtiluukku-palvelun kautta. Sen lehdenlukuohjelma tukee tavanomaisten ristikoiden ratkonnan suoraan näköislehteen. Tavu- ja jaotteluristikoissa lehteen ratkonta ei toimi kuten ei myöskään erikoisristikoissa, jotka eivät ole suorakaiteen muotoisia tai ratkaisusanojen ruudut eivät ole neliöitä.

    Palvelussa on tällä hetkellä vielä ”lastentauteja” eikä se aina lue ristikoita täysin oikein. Alusta ei ole täysin valmis ristikoiden tuottamiseen digitaalisesti. Mutta kun alustaa saadaan hieman paremmaksi, se on ristikkolehtien digijulkaisuun varsin hyvä.

    Vuokila ei ole kommentoinut foorumissaan nimimerkin Etuvokaali säikeessä 4707. Ilmaisristikot netissä 29.10.2022 esittämiä kommentteja (kommentit 73 ja 74):

    Mikä on näkemys ristikkolehtien tulevaisuudesta? Kävin äsken Prismassa ja siellä oli 1 eurolla myynnissä ristikkolehtiä, mikä ei kaiken kustannusjärjen mukaan voi olla kannattavaa. Alkaako pudotuspeli? Mikä rooli on kirjastojen eMagz-palvelulla? Ja jonkin verran on netissä myös muita ilmaisia ristikkoja?

    Sanaris voisi ihan hyvin tuottaa moisia ristikoita ja kehittää samanmoista myös erikoisristikoissa. Siellä on rutkasti osaamista, mutta paremmin avautui: https://www.ilmaisristikot.fi/tuote-osasto/nettiristikot/

    Toivon samaa kuin nimimerkki Etuvokaali.

    Katson että Etuvokaali esitti toiveen ja samalla myös haasteen Sanarisille. Se sisältää ns. rivien välistä luettuna seuraavan kysymyksen:

    Eikö Sanaris voisi ihan hyvin tuottaa moisia ristikoita ja kehittää samanmoista myös erikoisristikoissa?

    Etuvokaalin kommentti kaipaa Sanarikselta kommenttia.

    Olisi kiva, jos jotkut muutkin kuin Etuvokaali voisivat kommentoida asiaa myös Sanarisin foorumissa. Koska Etuvokaali kohdisti toiveensa ja luottamuksensa Sanarisille, olisi hyvä, että asiaa siellä myös käsiteltäisiin eikä annettaisi aiheen hukkua muiden aiheiden joukkoon.


    Lisäys ja korjaus. Pari kommenttia on tullut. Sanarisin Ristikkoarkistossa on huomattava määrä ilmaisia nettiristikoita. Niitä nimim. Etuvokaali ei ole huomioinut. Niissä on varsin haastaviakin ristikoita ja ristikot ovat monipuolisia. Osa ristikoista on uusiakin. Ristikkoarkiston ylläpito on kyllä kunnioitettava teko Vuokilalta. Itse asiassa Vuokila on netissä ratkottavien ilmaisristikoiden pioneerejä.

    Etuvokaali ajatteli varmaan uusien ja maksullisten Sanarisin tuottamien ristikoiden luomisesta Sanarisin vastineena ilmaisristikot.fi tarjoamille ristikoille.

    Vuokilan vastaamattomuus sai myös tukikommentin (komm. 77):

    Erikoista. Jotkut kirjoittajat tuntuvat pitävän itsestään selvänä, että Sanarisilla on velvollisuus paljastaa liiketoimintasuunnitelmansa satunnaisille kyselijöille, jotka vielä yleensä esiintyvät nimimerkin suojassa.

    Tuo tarkoittaa sitä, että ristikkolehtien tuottamisesta digitaalisesti ei pidä käsitellä lainkaan, ei ainakaan Sanarisin osalta. Ainakaan Vuokilan ei jatkossakaan toivota kommentoivan asiasta mitään. Vain mikäli hänellä on jotain konkreettista kerrottavaa asian suhteen, sitä voi alkaa käsittelemään.

    Ajattelin aiemmin, että asiasta voisi joku luoda Sanarisin foorumiin uuden säikeen. Koska Etuvokaalin esittämissä näkökulmissa kyse ei ymmärtääkseni ole vain ilmaisristikoista vaan myös maksullisista ristikoista mahdollisissa tulevissa digiristikkolehdissä, olisi ollut mielekästä luoda uusi säie esim. nimellä Ristikoiden ratkonta netissä(/nettisovelluksilla). Ennen kaikkea voisi keskustella maksullisista nettiristikoista. Uuden säikeen luominen ei kuitenkaan nykyisessä tilanteessa ole mielekästä Sanarisin foorumiin.

    Laitoin asiaan liittyvistä teknisistä seikoista säikeen Netissä ratkottavien ristikoiden teknisestä toteuttamisesta. Näitä asioita olisin halunnut keskusteluissa tuotavan esille.


    Maksullisten digilehtien tuottamisajatus on selvästi Vuokilalle äärimmäisen kiusallinen, mutta vastaamatta jättäminen ei mielestäni ole kuitenkaan kunniallista. Asiaa voisi pohtia yhdessä, jotta löydettäisiin firmaa ja ratkojia tyydyttävä ratkaisu.

    Minusta se Vuokilan ajatus, että pitää olla laite mukana ja sen käyttö on hankalaa, on minun mielestäni kestämätön argumentti.

    Mielestäni junassa, lentokoneessa, rannalla tai missä muualla tahansa on paljon käytännöllisempää ratkoa ristikkoa tablet-laitteelta kuin  paperilehdestä. Laitteelle on vain syytä olla suojakannet, joita voi käyttää myös tarvittaessa katselutelineenä. Tällaisista kansista voi pitää kiinni siten, ettei koske näyttöä tukikädellä. Mitään muuta apuneuvoa ei tarvita. Ei ole vaara hukata kyniä ja kumeja eikä niistä tarvitse huolehtia. Ristikkoa ratkoo sormin joko piirrosohjelmalla tai suoraan digilehteen virtuaalinäppäimistöllä.

    Suurikokoinen sanomalehti on minusta rannalla erityisen huono käyttöliittymä. Hesarin ristikon ottaminen junaan, lentokoneeseen tai rannalle ratkottavaksi olisi jopa minusta varsin koomista. Lentokoneessa naapurilta katkeaisi totaalisesti pinna, jos joku Hesarin paperiristikkoa ratkoisi. Ainakin Hesarin suhteen mielestäni kävisi niin, sillä sen ristikko on paperilehdessä valtavan kokoinen. IS saattaisi toimiakin, sillä lehden voi taittaa puoliksi, jolloin se ei ole häiritsevän suuri. Paksu viikonlopun IS on kuitenkin sekin tablet-laitetta isompi ja siten mielestäni epäkäytännöllisempi mukana kuljetettavaksi.


    Huomautus. Olen korjannut edellistä kappaletta saamani kritiikin perusteella. Kritikoija koki, että IS soveltuu lentokoneessa ratkontaan.


    Tablet-laitteella voi missä tahansa ratkoa ketään häiritsemättä. Nimenomaisesti tablet-laite on tapa, joka soveltuu kaikkiin tilanteisiin ja nimen omaisesti paperisen sananomalehden ristikon ratkonta on tapa, joka ei kaikkialle sovellu!

    Ristikkolehti on ehkä junaan, lentokoneeseen ja rannalle sanomalehteä parempi vaihtoehto. Mutta ei se paljon parempi ole ainakaan Punaisen Pelikaanin kokoisena. Kerran näin italialaisen ratkovan meikäläisiä ristikkolehtiä selvästi pienempää ristikkolehteä. Se oli oikein näppärän oloinen mukaan otettu tehtävälehti.

    Eki nosti esille sängyssä ratkomisen. Kyllä tablet-laite on sängyssä paperista isokokoista ristikkolehteä parempi vaihtoehto, sillä paperilehti vaatii sänkyyn jonkun ison kirjan tai muun kovan esineen tuekseen. Tablet-laite on tuki itsessään. Tablet-laitteen kanssa ei ole pelkoa, että hukkaa kynän ja kumin sänkyvaatteisiin tai sottaa sängyn kuminpurulla tai kynän tuottamalla värillä. Paperiristikon kanssa pitää olla lukuvalo, joka häirinnee enemmän kuin tablet-laitteen mahdollisimman himmeäksi säädetty taustavalo. Minusta on väärin väittää paperilehteä digilaitetta paremmaksi vaihtoehdoksi sängyssä ratkomiseen.

    Nimen omaisesti missä tahansa ratkomisen näkökulmasta minusta tablet-laite voittaa paperin mennen tullen koska laite on näppärän kokoinen ja sen käyttö on muita ihmisiä vähemmän häiritsevää.

    Ainoa heikkous tabletissa on se, että kovin kirkkaalla ilmalla täydellä kirkkaudellakin saattaa olla vaikea nähdä ruudun kuvaa. Kirkkaasta auringonpaisteesta saattaa olla tarve siirtyä varjoon.

    Mutta minusta on harvoja tilanteita, joissa paperilehti voittaa tablet-laitteen matkalla mukana kuljetettavaksi. Tablet-laitteelle tai pilvipalveluihin voi etukäteen ladata ristikoita vaikka kuinka paljon.

    Ja saahan sillä tehtyä muutakin kivaa, esim. välillä katseltua leffaa. Jos ruudun jakaa kahtia voi samalla sekä katsella leffaa että ratkoa ristikoita. Toki tällöin aika pieniä ovat niin leffankatseluruutu kuin ristikkokin.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25858 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Ratkoin Apu 44/2022 Ristikko 1:n (aukeanaristikko) netissä. Ratkoin tablet-laiteella ristikon vaakatasossa ja kyllähän aukeama kivasti ratkesi. Piti vain huomata, että ohjelma ei siirry automaattisesti oikealle puolelle kun ratkoo aukeaman keskiosaa.

    Ainakin ristikkolehden aukeamaristikon ratkonta lehti levitettynä olisi sohvalla istuen edellyttänyt melkoisen ison aluslevyn käyttämistä, jos haluaisi kivuttomasti ratkoa aukeaman keskialuetta . Pidä nyt sitten sylissä iloa aluslevyä, ei kiitos, ei käy laatuun. Vaihtoehtoisesti kääntele puolia koko ajan kun ratkot keskialuetta.

    Vaikka tablet-laitteella on zoomauksen ja siirtelyn tarvetta, aukeamaristikko on silti minusta miellyttävämpi ratkoa sohvalla digitaalisesti kuin paperiversiona. Pöydän ääressä ristikkoa en koskaan halua ratkoa.

    Verrattuna piirrosohjelmalla ratkomiseen, ristikkoa voi siirtää vain yhdellä sormella. Kahta sormea kaipaa vain zoomaukseen.

    Toinen hyvä puoli on se, että jos sana ei näy kokonaan ruudulla, ohjelma siirtää automaattisesti ruutua alaspäin. Automaattisesta siirtymisestä toiseen sanaan en pidä, mutta sen kanssa voi elää.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25891 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Kokeilin netissä käytettäviä piirrosohjelmia niille ristikoille, joita ei voi lehteen suoraan ratkoa – ks. toinen säie.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #26769 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Suurimman osan ratkottavista ristikoista olen hankkinut ePressistä ja ratkonut joko suoraan lehteen tai piirrosohjelmalla.

    Piirrosohjelmalla ratkottaessa ristikoista saa siistimpiä, jos ottaa suoraan kuvaruutukaappauksen, josta raajaa tallennettavaksi vain ristikon. Laitetta tulee pitää ristin orientaation mukaisesti.

    Koska selaimen käyttöliittymä vie korkeilla ja kapeilla (kuten ID:n Uutisristikko) ristikoilla liikaa tilaa, niiden kohdalla saattaa olla tarpeen ensin tallentaa PDF-tiedostoon ja ottaa PDF-tiedostosta rajattu kuvaruutukaapaus. Ristikoilla jotka ovat leveyttään korkeampia, leikkaus tulee tehdä aina ylä- ja alareunoista. Ristikko kannattaa aina zoomata niin, että vasempaan ja oikeaan reunaan ei jää tyhjää tilaa

    PDF-tallennus kannattaa tehdä myös leveille ristikoille, jotka ovat melko korkeita. Tällaisia ovat IS:n kovisristikot. PDF:ssä kuva tulee zoomata niin, että ylös ja alas ei jää tyhjää tilaa ja vasta sitten tulee ottaa rajattu kuvaruutukaappaus. Nyt sivureunoista tulee leikata turhat pois.

    Hyvällä laitteella pärjää useimmiten kuvaruutukaappauksilla.

    Jättiriskoissa se ei toimi vaan siistin lopputuloksen saamiseksi vaaditaan monia toimenpiteitä. ePress kanssa voi soveltaa IS Extran ohjeistusta. Useimmiten kahden kuvaruutukaappauksen yhdistämisellä pärjää. PDF-tuedostoja käyttäen ristikot saa varmasti saman kokoisina.

    Mobiililaitteella saa rajatun kuvakaappauksen helposti normaalikokoisista ristikoista.

    Läppärin tai pöytätietoneella näytön resoluutio ei yleensä riitä kunnon kopion ottamiseen (Vivaldilla kyllä saa helposti rajattua kaapattavan alueen).

    Läppärillä/pöytätietokoneella on varsin työlästä saada ristikko tulostettavaan muotoon, joten ristikko kannattaa kaapata mobiililaitteella ja siitä siirtää tietokoneelle tulostettavaksi.

    Tallentamissani ristikoissa yhdistän piirrosohjelmalla aukeamaristikoiden vasemman ja oikean puolen. Niiden ympäriltä leikkaan pois kaiken tarpeettoman. Nykyisin aukeamaristikot voi ratkoa etäluettavien lehtien osalta netissä.

    Syyskuussa 2022 tuli suurimpaan osaan ristikoita sisältäviin lehtiin mahdollisuus ratkoa ristikoita suoraan näköislehteen.

    Ks. artikkeli Suoraan netissä ratkottavat ristikot ja niiden toimivuus, jossa listaa sanoma- ja aikajauslilehtiä, joissa tällainen ratkonta on mahdollista.

    Kokeilin 21.9.2022 ensi kertaa ratkontaa suoraan näköislehteen. Pidän toiminnallisuutta tablet-laitteella miellyttämpänä kuin Sanarisin ristikkoarkistoa kahdesta syystä.

    1. Käyttöliittymä vie vähemmän tilaa kuin Sanarisin vastaava ratkontasysteemi. Ristikko on siten enemmän esillä.
    2. Zoomaus on kosketusnäytöllä miellyttävämpää. Näyttöä zoomaa paljon nopeammin sormin kuin +/- -painikkeilla.

    Ainoa pieni miinus tulee siitä, että zoomaus ei aina säily, jos siirtyy sivulta pois ja palaa sinne takaisin. Ohjelma muistaa Sanarisin Ristikkoarkiston tapaan ristikkoon laitetut kirjaimet, vaikka lehdestä välillä poistuu.

    Paras seikka mikä nettiratkaisussa on, että ristikko säilyy aina siistinä. Ristikossa ei tarvitse koskaan kumittaa mitään eikä virheellistä kirjainta ole pakko poistaa, koska virheellisen korjaimen päälle voi kirjoittaa uuden kirjaimen. Vain jos virheelliset kirjaimet haittaavat ratkomista, niitä voi poistaa ja sekin hoituu nopeasti ja siististi  poistopainikkeella. Tässä suhteessa nettiratkonta on piirrosohjelmalla ratkontaa parempi. Jos ei välittömästi poista väärää kirjainta, joutuu kumitushommiin – lopputulos on siisti, mutta toimenpide on hitaampi.

    Palvelun tarjoama ristikoiden ratkonta suoraan lehteen sisältää moraalisen ongelman. Palvelu on liian hyvä kirjastokäyttöön. Kirjastoissa on rajallinen määrä yhtäaikaisia lukuoikeuksia. Jos ristikoiden ratkojat innostuvat palvelusta liikaa, he pilaavat palvelun toimivuuden. Palvelun käyttöön tulisi laittaa tiukka aikarajoitus ainakin tilanteissa, joissa samaan lehteen on jonoa.

    Palvelua on mielekästä käyttää muita ePress-palvelua käyttävien huomioimiseksi vain helpoissa ja helpohkoissa ristikoissa. Kovikset pitäisi vastuullisen käyttäjän tallentaa ja ratkoa muualla kuin suoraan digilehteen.

    Alla luettelo tyypillisestä viikosta. Kerron myös, miten menettelen kunkin ristikon kanssa.

    Etäyhteydellä ratkon netissä/tallennan laitteelleni seuraavat ristikot:

    • Seura (keskiviikkoisin): joskus Suurnuotta ja aina Tavuristikko. Suurnuotta on aukeamaristikko, jota ratkon netissä. Tavuristikon otan aina kuvaruutukopiona selaimesta.
    • Apu (torstaisin): Markku Mäkelän kuvittana ristikko (1 tai 2)  tai sekä tavuristikko. Mäkelän kyvittamat ristikot ratkon netissä ja tavuristikon kuvaruutukopiosta.
    • Suomen Kuvalehti (torstaisin): yleensä ristikko ja aina piilis. Helpomman puoleiset kuvaristikot ratkon netissä ja vaikeammat PDF:stä otetusta kuvaruutukopiosta. Piilikseen otan kuvaruutukopion näköislehdestä.

    IS:n ristikoita käyn kirjastossa (yleensä lauantaina) ja tallennan seuraavat ristikot:

    • Maanantain ristikot: Histis ja Maanantaikeskis. Otan niistä kuvaruutukopioita sekä suoraan selaimesta että PDF:stä.
    • Tiistain ristikot: Uutisristikko, jostabotan yleensä selaimella kuvaruutukopion-
    • Viikonvaihteen ristikot: Kovis, Tavis, Piilis, joskus Kääntis ja Mantan valinta viivonvaihteeksi aina kun laatija on Juha Leinonen (joskus tallennan myös Kimmo Sillankorvan laatimia tehtäviä). Otan kuvaruutukopion koviksista aina PDF:stä. Mantasta otan kuvaruutukopion aina selaimesta. Muiden suhteen toimin vaihtelevasti.
    • Erityispäivien aukeamaristikot.Otan kuvaruutukopiot PDF-tiedostoista.

    Voin tarvittaessa antaa lisävinkkejä haluaville ja kertoa vaihe vaiheelta, miten aukeamaristikosta saa siistin yhtenäisen ristikon.

    Aukeamaristikko voi tulostettuna olla hankala ratkoa, sillä niin vihjeet kuin ratkontaruudut ovat pieniä. Vihjeistä selvän saaminen voi tuottaa ongelmia. Pieneen  ruutuun kyllä saa helposti pieniä kirjaimia.

    Itse ratkon piirrosohjelmalla. Tablet-laitteella ratkottaessa saa zoomattua ristikkoa, joten vihjeet näkyvät selvästi ja ruudun saa halutun kokoiseksi.

    Nykyisin piirrän kirjaimet sormin, koska sormin on nopeinta kirjoittaa ja kumittaa. Zoomailu ja kirjoittaminen vaatii kyllä opettelua samaan tapaan kuin polkupyörällä ajon opettelu. Pienen harjoittelun jälkeen homma sujuu varsin sujuvasti. Koen, että ratkonta on tällä tavoin aidosti hauskaa?!

    Monen lehden kohdalla voi ristikkokilpailuun osallistua tekstiviestillä. Oletan, että tekstiviestillä suurin osa tekstiviestin hinnasta tulee lehdille, jolloin lehtien ristikkotuotantoa voi tukea osallistumalla palkintokisoihin tekstiviesteillä.

    Kyllä senkin, että osallistutaan lehtien kisoihin netin kautta luulisi jollakin tasolla ylläpitävän ristikkotarjontaa. Avun, Seuran ja monen muun lehden palkintokisoihin voi osallistua netissä olevan lomakkeen kautta. 

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

Esillä 50 viestiä, 1 - 50 (kaikkiaan 50)
Vastaa aiheeseen: Ristikoiden ratkonta tablet-laitteella

Voit käyttää muotoiluun BBCodes-merkintöjä.
Käyttäjätililläsi ei voi käyttää eidistyneitä BBCode-merkintöjä, ne poistetaan.

Tietosi:


BBCode-merkkaukset + luomani lisämerkkaukset:

[BR][SPACER][HR][UNDERLINE][/UNDERLINE][STRIKE][/STRIKE][SUP][/SUP][SUB][/SUB][COLOR][/COLOR][CODE][/CODE][REVERSE][/REVERSE]

Emoji-valikoima:

🙂 😀 😂 🤨 😮 😥 👿 💡 ❤️ 👍

Kun jotain painikketta klikkaa, tapahtuma joko avaa tai sulkee toiminnon. Mikäli jokin muu toiminto on avoinna, se suljetaan automaattisesti.

Valikko "Lisäkoodeja" avaa mahdollisuuden lisätä hyödyllisiä toimintoja ja koodeja, kuten "Näytä/piilota sisältö" (SPOILER) sekä emoji-ikoneja editoriin. Lue lisää...

Valikko "Linkkisetti" listaa hyödyllisiä linkkejä. Lue lisää...

Valikko "Kuvien lähetys" avaa lomakkeen, jolla voi privaatisti lähettää minulle kuvia. Kyseessä on itsenäinen, upotettu toiminto. Kun kuva on valittu, pitää painaa LATAA-painiketta. LÄHETÄ-painike ei liity kuvien lähetykseen vaan uuden kommentin lähettämiseen!. Lue lisää...