• Tämä aihe sisältää 125 vastaukset, 2 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 21.12.2022 17:32 Tapio toimesta.
Esillä 75 viestiä, 1 - 75 (kaikkiaan 126)
  • Julkaisija
    Kommentit
  • #25655 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Entiseen tyyliin auttamista eli apuvihjeitä saa antaa, mutta palkintokisaan osallistumisaikana ei saa antaa ratkaisusanoja.

    Ratkoin s. 21 Teemu Pallosen nimiin laitetun 2½-merkityn maistiaisena tarjotun ristikon (kuvitus Reima Mäkinen). Ristikon esittelyn mukaan laatija on Erkki Vuokila. Vuokilan kuvittaja on Seurassa Reima Mäkinen, joten oletettavasti laatija on Vuokila eikä Pallonen.

    Kiva ristikko, mutta aikaa meni saman verran kuin tyypillisen IS:n MaanantaiKESKIS-ristikon kanssa. Ihan kovistason ristikosta ei siten ollut kyse.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25658 Kommentoi
    Kakara
    Vieras

    Hakonen ratkesi yhdellä istumalla ilman ihmeempiä pähkäilyjä. Toivottavasti tämä ei kerro koko lehden vaikeustasosta.

    #25673 Kommentoi
    Marcus
    Vieras

    Lähteenmäellä aloitin kolmoset, ei kovin vaikea tälläkään kertaa. Taisi olla mulle ensimmäinen kerta Lähteenmäeltä, ettei tullut yhtäkään outoa sanaa vastaan.

    #25701 Kommentoi
    Marcus
    Vieras

    Hakonen ja Holopainen vaikeudelta korkeintaan 2 1/2. Molemmista kuitenkin pidin. Viitamäki vaikuttaisi vaikeammalta, tosin se vielä alkutekijöissään.

    #25703 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

    Aloitin minäkin Pupe 6:n. Lähteenmäen kolmonen on yleensä minulle liki helpoin kolmosista. Nyt tämä jämähti pahasti pariin kohtaan! Ilmeisesti olen ratkonut jonkin kohdan väärin enkä sitä huomaa. Olkoon nyt telakalla jonkin aikaa.

    #25705 Kommentoi
    Marcus
    Vieras

    Viitamäen kanssa sai parina iltana vääntää, ennen kuin ratkesi, siinä tähditys kohdallaan. Niin myös vaikuttaa Pitkälässä olevan, vaikka yllättävän helposti aukesi oikea alakulma, mutta sen jälkeen jokainen sana on työn ja tuskan takana.

    #25711 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    Nyt taisi onnistua. Eli Vaalamon ristikkoom tarvitsisin apuja.

    #25714 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    30-31 keskialue:

    Ihan ylös en kejsinyt ratkaisusanoja, mutta PUUTA todennäköisesti tulee eri alkukirjain.

    MUINAISTA … – viimeinen kirjain on väärin. Ei kysytä kansaa.

    Vas. alhaalla s.30 ja alhaalla keskellä:

    PRESIDENT on tuotemerkki.

    ALKUAINEKESKUS! on koostevihje (alkuaine + keskus).

    KOIVUA 1. ja 2. väärin. Risteävän sanan kaksi vihreää alaa kohdalla olennaista, että on kaksi. Sama juttu siitä vasemmalla.

    Koukkuparin yläpuolella on kuva paidasta, jossa on vain yksi nappi ja…

    PELISEURAA et ole lukenut vihjettä kunnolla!

    S. 31 oikea reuna:

    TAHDITTAJA on rumpali.

    VIERAITA VARTEN on väärin 4., 5. ja 7. kirjain. Sinulla on siinä myös yksikkö/monikko-virhe. Viimeisen kirjaimen kanssa risteävässä haetaan vedessä olevaa puuesinettä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25715 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    Entäs nämä:

    Alku tietokoneella…

    Oinaan akius, pommitettiin Balkanilla, I,

    S.30 viisi kertaa 5 ekaa!

     

    #25716 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    Sekä saapunut erä

    #25717 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Entäs nämä: Alku tietokoneella… Oinaan akius, pommitettiin Balkanilla, I, S.30 viisi kertaa 5 ekaa!

    Ennen vanhaan tarvittiin asiaan se, minkä sait loppuun. Nykyisin tieto on kovalevyillä.  Voi se kirjastossa ehkä vieläkin olla myös vanhaan tapaan.

    OINAAN AKIUS jälkimmäisessä sanassa viimeinen kirjain on siirretty alkuun. Ratkaisusana liittyy tietyllä tavalla oinaaseen.

    I on kirjain kuten myös ENSIMMÄINEN.

    VIISI… idea on vielä hakusessa. Sain ratkaisusanan, jonka löysin vain yhdeltä suomalauselta verkkosivulta.

    POMMITETTIN… sen silta on kuuluisa, taitaa jopa olla sen sodan symboli.

    Sekä saapunut erä

    Liittyy armeijaan.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25718 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    Muutama kohta vielä:

    S.30 oikea ylänurkka:

    Vetelikin, akulla hoidossa, jahtia, käden kuva, hiekkakumpare, naisen kuva

    S.31 laulusta tunnettavia, mies tai nainen (piilokirjain puuttuu, yritin etsiä sopivaa nimeä, joka olisi sekä miehen että naisen nimi, mutta en löytänyt)

     

    #25719 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Muutama kohta vielä: S.30 oikea ylänurkka: Vetelikin, akulla hoidossa, jahtia, käden kuva, hiekkakumpare, naisen kuva S.31 laulusta tunnettavia, mies tai nainen (piilokirjain puuttuu, yritin etsiä sopivaa nimeä, joka olisi sekä miehen että naisen nimi, mutta en löytänyt)

    Sain tähän vähän vinkkejä, joilla kulma selvisi.

    VETELIKIN – maantiedettä. Oikeastaan minusta po. VETELILLÄKIN.

    AKULLA hoidossa – sarjakuvahahmolla.

    JAHTIA – millä tavoin jahdissa toimitaan? Sanan alku liittyy siis toimintatapaan.

    Käsikuva – kuvassa on väärä käsi; po. toisen puolen käsi. Laitoin asiasta virheilmoituksen.


    Lisäys. Jonkun mukaan kritisoidut vihjeet ovat oikein.

    Kylvystä tullut henkilö on lapsi, jolloin hän on kietoutunut ratkaisusanan esineeseen. Ratkaisusana kertoo, mitä kuvassa on.

    Käsi olisi kuvattu kuvattu kämmenpuolelta. Jos näin tulkitaan, kuva on tahallisen harhauttava, sillä mitään viitteitä kämmenpuoleen ei ole, kuten kämmenviivoja.

    Tekstivihjeissä tahalliseen harhautukseen on totuttu, kuvavihjeissä niitä ei yleensä ole.


    Hiekkakumpare – missä se on?

    Naisen kuva – virheellinen vihje; päällä pitäisi olla pienempi samaan asiaan liittyvä kangastuote kuin mitä on kuvassa. Laitoin asiasta virheilmoituksen.

    LAULUSTA TUNNETTAVIA – eräät varpuslinnut.

    MIES TAI NAINEN – ulkomainen etunimi, yleensä naisen; itse muistin erään tsekkinaisen.  Miehen nimenä harvinainen, mutta jos laittaa Googleen ”? nimi” (+ = tatkaisusana), Wikipedia mainitsee, että on myös miehen nimi. Wikipedia antaa yllättövän pitkän listan nimiä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25720 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    Muuten ratkesi, mutta ko.kohdat ei selvinneet.

    #25721 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Karin ympärille voisi laittaa sitaatit.

    Käden ympärillä on sitaatit, joten ajatus on ketjutettu: oikeanpuoleinen käsi > ? = ?.

    Mikä sillä Akulla on sarjiksessa hoidossa?

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25728 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    Vaalamo valmistui. Nyt olisi Hakosen kanssa ongelmia.

    #25730 Kommentoi
    Marcus
    Vieras

    Pitkälän parissa meni pari iltaa, tämän lehden vaikein varmasti, mutta ratkottua tuli, vaikka aika väkisin vääntämiseksi meni. Monta sellaista sanaa sisältää, joita ei varmasti aiemmin ole ristikoissa tullut vastaan. Keränen sitten oli ihan toista laitaa kolmosista, eikä kauaa vienyt.

    #25731 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

    Pistin kuvan S. 32. Lähteenmäki. Kysymyksiäkin siitä tähän, muttei ne ainakaan vielä näy.

    #25732 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

    MIELIPITEIN TEKSTISITEIN. Ja BILETTÄJÄN SEURASSA, ja JO HIUKAN LÖYHÄPÄÄ. Nämä vihjeet olleet hieman tuskallisia.

    #25734 Kommentoi
    Marcus
    Vieras

    Vaalamoa minäkin aloitellut. Viisi kertaa viisi ekaa vihjeen idean ajattelin niin, että vastaukseksi tulevan sanan viisi ensimmäistä kirjainta kun kertoo viidellä (tai vaikka kahdeksalla) saadaan vastaussana.

    Lähteenmäessä jo hiukan löyhäpäähän tulee murteellinen seniili. Bilettäjän seurassa ihan suora vihje eli vaikka bailaajafrendi. Mielipitein tekstisitein on riita.

    #25735 Kommentoi
    Kakara
    Vieras

    Uskokaa tai älkää, mutta mä sain Lähteenmäen täyteen ihan itse! 😀

    #25736 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

    Onnittelut! Se on yhäti mulle ongelmallinen. S. 30-31 Vaalamo on lähes valmis.

    #25743 Kommentoi
    Kakara
    Vieras

    A. Skotti;

    MIELIPITEIN TEKSTISITEIN – Vaikka keskustelupalstoilla eriävistä mielipiteistä saattaa tulla…

    BILETTÄJÄN SEURASSA – Tuossa ei ole mitään erityistä jippoa. Kai tuohon yksinään katsottuna olisi useampikin vaihtoehto, mutta risteävät sanat johtavat vain tähän tiettyyn.

    JO HIUKAN LÖYHÄPÄÄ – Vaikea vinkata, kun oli mulle vieras murresana. Löytyi kuitenkin Googlesta heti ekasta hakutulosesta. Tällainen saattaa XXX (sanasta johdettu verbi), olisi ehkä tutumpi sana?

    #25744 Kommentoi
    Kakara
    Vieras

    No kiitos, Kakara, alanpa työstää jähmeillä aivoillani!

    #25745 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

    Niin tuon edellisen lähetti kiitoksen A. Skotti. Yksi kohta aukesi kai.

    #25746 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    BILETTÄJÄN… alku todenn. väärin. Jos VETURI tulkitaan ”vetäjä”, se voisi olla eläinkin.

    Epäilen  myös lopun olevan väärin. Minusta ratkaisusana on kahdesta kolmitavuisesta sanasta muodostunut yhdyssana. Bilettäjä = ?. Loppu hänen seurassaan olijoita.

    MIELIPITEIN… sinulla 3. tavu on väärin. Sitaateissa kysytään vain merkin epävirallista nimeä.

    NUPISSA eka tavu on hahmoteltu oikein.

    Löyhäpää on minulle ihan tuttu sana. Ongelmana on se, että TUNKIOLLA POIKINEEN on väärä lintu. Tutusta villieläimestä on kyse.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25748 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Vaalamo valmistui. Nyt olisi Hakosen kanssa ongelmia.

    Kaikki pääkuvassa olevat ratkaisusanat liittyyvät kapakkaporukkaan ja kapakassa oleskeluun – kavereiden olemus pitää huomioida kahdessa ratkaisusanassa (kolmas kävisi mille tahansa joukolle).

    Väärin:

    Oikean yläkulman karkkikuvavihjeen ratkaisusanan 1. kirjain on (arvattu) väärin.

    Varusmieskuvan ratkaisusana on täysin väärin; ratkaisusana liittyy asuun.

    POHJOINEN KANSA on viimeistä kirjainta lukuun ottamatta täysin väärin; etsitty kansa on Venäjällä.

    KOSIJALLE… 5. ja 6. kirjain on väärin; vaakasana liittyy erääseen lauluun, jossa useampikin saa rukkaset.

    Muutama vinkki:

    TUSKIN liittyy kreikkalaiseen tarustoon.

    HYPPÄSI KULTAA – aika uusi tilanne.

    NÖRTIKSI MIELLETTY – slangi-ilmaisu, joka oli itselleni ennestään outo.

    VAAN ILOINEN REHTI TYTTÖ! tulee ratkaisusana sekä pysty- että vaakasuoraan. Ratkaisusanaksi sain vaakasuoraan naisen etunimen. Yhdessä pystyyn menevän REHTI sanaan liittyvän ratkaisusanan kanssa muodostuu vihjeeseen sopiva ajatus. Vihjeessä on myös erään sortin piilovihje.

    Annan lisää vinkkejä pyydettäessä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25749 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

    Kiitos, Tapio ja Kakara, vinkeistä. Luulen, että ratkoin aukkoni! Mitä opin? Ettei pidä olla varma mistään ja hirttäytyä mukamas ratkottuihin kohtiin. Tässä tapauksessa hirttäydyin ratkaisuihini vihjeisiin VAILLA JÄLKIKASVUA ja PÄÄSTÄ PÄÄHÄN. Näin aiheutin itselleni jumin!

    #25751 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

    Kiitos myös sinulle, Marcus. Vaalamon VIISI KERTAA VIISI EKAA! – vihjeeseen minäkin jotain tuollaista jippoa kehitin…

    #25755 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    Muutama kysymys s.28

    Sakin pelaajakin? Tv-kasvokin? Tuskin?

    Purevia/pureva?

    Runoinkin?

    Armeijalle tarpeellista?

    #25756 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    Tuskin olikin jo vinkattu, se selvisi.

    Sitten vielä skandinaavisempi o=he, sarvipäinen miehen kuva vasemmassa reunassa, juoksijat vasemmassa reunassa.

    #25757 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Muutama kysymys s.28 Sakin pelaajakin? Tv-kasvokin? Tuskin? Purevia/pureva? Runoinkin? Armeijalle tarpeellista?

    Å AKIN PELAAJAKIN – kyse on tietynlaisesta taktisesta siirrosta.

    TV-KASVOKIN – liittyy erääseen tositv-ohjelmaan.

    PUREVIA – kesällä ärsyttäviä.

    RUNOINKIN – viittaa negatiiviseen runouteen.

    ARMEIJALLE TARPEELLISTA – mitä armeija on aina kinuamassa?

    Tuskin olikin jo vinkattu, se selvisi. Sitten vielä skandinaavisempi o=he, sarvipäinen miehen kuva vasemmassa reunassa, juoksijat vasemmassa reunassa.

    O:lla on ratkaisusanana slaavilainen naisen etunimi. Jos O-kirjaimen vaihtaa HE-kirjaimilla tulee skandinaavinen naisen nimi. Nimet ovat toistensa vastineita. Slaavilainen nimi on Suomessa huomattavasti yleisempi kuin skandinaavinen nimi.

    Sarvipäisen miehen kuva ei minusta erityisesti kuvaa ratkaisusanaa. Ei mies erityisen ketkulta vaikuta.

    Juoksijat juoksevat ulkona, mihin liittyy alempi ratkaisusana. Pidempi sana on yleisellä tasolla liikuntaa kuvaava sana.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25758 Kommentoi
    Marcus
    Vieras

    Sakin pelaajakin voisi olla luopuva. Tv-kasvokin löytyy tänäänkin ohjelmistosta. Pureva liittyy säähän ja purevia eläimiin. Runoinkin liittyy ilkeilyyn. Armeijalle tarpeellista on hankintojen kasvatus.

    #25759 Kommentoi
    Marcus
    Vieras

    Lehti tuli ratkotuksi, sokkokryptoa lukuunottamatta, se ei voisi vähempää kiinnostaa. Epäselviä ei jäänyt tähän lehteen, vaikka muutama vihje aika epämääräinen olikin.

    #25760 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Olen sokkokrypton muutaman kerran ratkonut, mutta yleensä olen jättänyt ratkomatta. Minullekin se on EVVK-kategoriaa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25765 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    Auttaisitko Pitkälässä vähän eteenpäin. Ei lähde millään avautumaan.

    #25766 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Saa nähdä, osaanko auttaa tai haluanko ylipäätänsä ratkoa ratkoa tätä ristikkoa. Sanarisin foorumissa eräs ratkoja, joka yleensä ratkoo hyvinkin vaikeita ristikoita, kertoi luovuttaneensa kokien ristikon liian työlääksi. Ristikossa ei löytynyt yhtään helppoa aloituskohtaa. Tämän lehden Pitkälää on pidetty erityisen työläänä. 

    Itse olen viimeksi ratkonut kokonaan Pitkälän 13.8.2022 IS:n koviksen. Se oli minusta IS:ään aivan liian vaikea ristikko ja olisi vaikeudeltaan kuulunut PuPeen. Minusta Pitkälä on vaikeuttanut ristikoita haluten ehkä kilpailla Iisakin ristikoiden Janne Salon ristikoiden kanssa.

    13.8.2022 sain täyteen, mutten juuri lainkaan nauttinut ristikon ratkonnasta. Ristikossa oli toki yksittäisiä kivoja vihjeitä, mutta minusta ristikko kokonaisuutena oli tylsä pakerrusristikko. Kun joka hetki ratkonta oli hirveää pakerrusta, yksittäisistä vihjeistäkin oli vaikea nauttia. 

    Varsinainen mielihyvä tuli lähinnä vain siitä, että sai hirvittävällä työllä ristikon pakerrettua loppuun asti. Ratkoin 13.8.2022 ristikon loppuun vain siksi, että minulle ei jäisi IS:n koviksista ratkomattomia ristikoita. Ristikko meni minulla nautintakokemuksen suhteen ylivaikeiden luokkaan.

    Ristikossa ei ollut minkäänlaista kokonaisideaa eikä oikein mielenkiintoista aluettakaan. Joskus Pitkälän ristikoissa on sentään ollut jokin mielenkiintoinen alue, vaikka pääkuvaa ei olisikaan.

    Kokonaismielenkiinto jää minulle hirveän kauas Antti Skytän ristikoista. Niissä on aina mielenkiintoiset sanaketjut, jotka eivät avaudu heti vaan pitävät otteessaan koko ristikon ratkonnan ajan. Mitään tällaista mielenkiintoista elementtiä Pitkälän ristikot eivät viimeaikoina ole sisältäneet. Skytällä vihjeet kyllä ovat turhan paljon kirjainjekkuvihjeitä.

    Pitkälällä yksittäiset vihjeet ovat mielenkiintoisempia kuin Skytällä. Monet osaavat niitä varmaan arvostaa. Minäkin voisin arvostaa, jos kokonaisuus ei olisi aivan niin työläs kuin mitä 13.8.2022 ristikko edusti.

    Jos ei halua käyttää hirvittävästi aikaa omaan pohdintaan kannattaa jättää Pitkälän nykyristikot väliin. Vihjeisiin on usein vaikea antaa vinkkejäkään. Jos vinkkien tarve on erittäin suuri, se pudottaa ratkonnan mielekkyyttä. Kannattaa ehkä mieluummin katsoa ratkaisu lehdestä ja käydä läpi ratkaisun kanssa ristikkoa vihje vihjeeltä, jotta seuraavalla kerralla pääsisi paremmin sisälle laatijan ristikoihin. Jos vihjeitä ei ymmärrä, niiden logiikoita kannattaa kysyä.

    Saatan tätä ratkoa, mutta 13.8.2022 IS:n koviksen ratkontakokemus oli sen verran negatiivinen, että saatan jättää ristikon väliin. Pitkälän ristikot eivät minua nykyisellään oikein innosta.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25767 Kommentoi
    Marcus
    Vieras

    Sama huomio Pitkälästä, ennen Viitamäki oli mulle PuPen vaikein, mutta Pitkälä on viime lehdissä ollut vaikeampi ja on ruuvannut ruuvia kireämmälle. Taisi tämän kertainen viedä kaikkiaan ainakin 4 tuntia, useampana iltana. Kuitenkin tykkäsin, vaikka en halua näin aikaavievää ristikkoa usein aloittaakaan.

    #25774 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    Ok, kiitos tiedoista. Voin siis hyvillä mielin jättää tämän ratkomatta. Muutaman hassun sanan sain, mutta ei mistään oikein kiinni niin, että olisi päässyt eteenpäin.

    Yleensä vika on omissa ratkontataidoissani, nyt varmaan vaan ristikko on oikeastikin liian haastava.

    #25775 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Sama huomio Pitkälästä, ennen Viitamäki oli mulle PuPen vaikein, mutta Pitkälä on viime lehdissä ollut vaikeampi ja on ruuvannut ruuvia kireämmälle. Taisi tämän kertainen viedä kaikkiaan ainakin 4 tuntia, useampana iltana. Kuitenkin tykkäsin, vaikka en halua näin aikaavievää ristikkoa usein aloittaakaan.

    Ok, kiitos tiedoista. Voin siis hyvillä mielin jättää tämän ratkomatta. Muutaman hassun sanan sain, mutta ei mistään oikein kiinni niin, että olisi päässyt eteenpäin. Yleensä vika on omissa ratkontataidoissani, nyt varmaan vaan ristikko on oikeastikin liian haastava.

    Minulla on varastossa kymmenkunta Juha Hyvösen vanhaa SK:n 1990- ja 2000-vuosikymmenten ristikkoa. En ole saanut niitä aloitettua, koska tiedän, että ne ovat hirveän työläitä, jollainen oli myös yksi 2010-luvun IS:n ristikko. Laatija ei ole 2020-luvulla yhtä vaikeita laatinut sen paremmin IS:ään kuin SK:hon. Jossain vaiheessa vaikeus saattaa mennä ylise.

    Reilu 4 tuntia – olet Marcus huippuratkoja, jos reilussa neljässä tunnissa selvitit. Minulla menisi varmasti paljon enemmän sen kokemuksen pohjalta, mikä minulla on 13.8.2022 ristikosta (uskoisin, että se on vuoden vaikein, mutta se ei ole sitä minusta positiivisessa mielessä). Saatan silti yrittää, vaikka suurta intohimoa minulla ei ratkontaan tällä kertaa ole.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25776 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    Viitamäkikin haastavalta tuntuu. Autatko aiinä vähän eteenpäin, jos lähtisi vähän paremmin ratkeamaan.

    #25777 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    En Viitamäenkään ristikosta erityisesti pitänyt, koska ristikossa ei ole minkäänlaista kokonaisideaa vaan ratkonta on vain yksittäisten vihjeiden pohtimista. Vihjeet ovat kuitenkin varsin inhimillisiä verrattuna Pitkälän 13.8.2922 ristikkoon ja Marcuksen kommentin perusteella myös tämän lehden Pitkälän ristikkoon.

    Tämän sain ratkottua loppuun asti, mutta muutaman vihjeen idea jäi osittain tai kokonaan ymmärtämättä.

    Virheitä:

    Huudahduksia ”Onko töitä…” on kaksi, joten ratkaisusana tulee monikkoon.

    Hanakuvassa ylhäällä 1. ja 3. kirjain on väärin. Siitä johtuen myös risteävässä väärin 2. kirjain. Sain PAFFE…ratkaisusanaksi satukirjan koiran (vihjeen alkuosa jäi hämäräksi).

    LUSII ratkaisusana on kokonaan väärin. Kyse on eräästä tietystä amerikkalaisesta julkkiksesta, joka joutui vankilaan muutamaksi vuodeksi. Vihje on sikäli väärin, että hän ei enää ole vankilassa, joten vihje po. LUSI. Tein asiasta virheilmoituksen.

    4. kirjaimen johdalle sain erään elokuva-ohjaajan, mutta miten hän liittyy vihjeeseen USEIN POIKKI SUUSTAAN, jäi täysin hämäräksi.

    Kaksi pulloa vasemmalla 2.-5. kirjain on väärin.

    Oikealla ylhäällä kaksi lasia 4. ja 5. kirjain on väärin.

    HELPOTTAVIA 1. 3. ja 5. kirjain on väärin.

    Vasen reuna:

    NIPIN
    NAPIN korostus liittyy sijaintiin.

    Annan lisää vinkkejä pyydettäessä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25780 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    Vinkkaatko näitä:

    Teki kankaista kalliita…

    Tästä pähkinöitä…

    Silmän vierestä koriin?

    Kysymys strutsista!

    Suosikkiratkaisu

    Radalla sisempiä

     

     

     

    #25781 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Vinkkaatko näitä: Teki kankaista kalliita… Tästä pähkinöitä… Silmän vierestä koriin? Kysymys strutsista! Suosikkiratkaisu Radalla sisempiä

    TEKI… – kyseessä on maalauskankaat, ei vaatekankaat (jollaisia itse ensin ajattelin).

    TÄSTÄ PÄHKINÖITÄ… – niitä sisältä nuoltava ruoka. Ehkä olet kokeillut, minä ainakin olen.

    SILMÄN … on marja – minkä silmän läheisyydestä niitä voi löytää?

    KYSYMYS … on sanaleikki. Ratkaisusana tulee ensin ajatella kahtena sanana, joka liittyy kysymyksen omaisesti strutsiin (piilosanojen tapainen tyyli liittää kysymys ratkaisusanaan). Kun sanat yhdistää, kyse onkin ihan muusta asiasta.

    SUOSIKKIRATKAISU – kysytään sitä, millainen ristikossa yleinen ratkaisusana.

    RADALLA… urheilukentällä, esim. Olympiastadionilla.

     

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25782 Kommentoi
    Kakara
    Vieras

    Viitamäestä:

    PAFFE TAI PÄRE – molemmissa eka P sanan loppuun, samoin ratkaisusanassa, sitten lukusuunnan vaihto, niin kaikki sopii yhteen.

    USEIN POIKKI SUUSTAAN – ohjaajan suusta kuuluu ”Poikki!”, kun kohtauksen kuvaus on ok.

    #25783 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    Entäpä nämä: nainen kehälegendassa, siinä näkee näkyjä, sininen ympyrä, ennen hampaiden pesua, on eka tavu! , Täynnä rikkaiden tavaroita, kuninkaalla hyvin liikkuva, harjan takana

    #25784 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Entäpä nämä: nainen kehälegendassa, siinä näkee näkyjä, sininen ympyrä, ennen hampaiden pesua, on eka tavu! , Täynnä rikkaiden tavaroita, kuninkaalla hyvin liikkuva, harjan takana

    NAINEN… on kaksoisvihje – lue vihjeen sanat omina vihjeinään. Kehälegenda on nyrkkeiljä. Kaksoisvihjeet ovat erityisen tyypillisiä Viitamäelle.

    SIINÄ… jokapäiväinen paikka ihan jokaisella ihmisellä jonkinlainen.

    SININEN YMPYRÄ – väri

    ENNEN… iltapäivällä tapahtuvia; koska ei ihan illalla, on vähän hämäävä vihje.

    ON EKA TAVU! alussa piilovihje, joka liittyy erääseen metalliin – vihjeessä pitää jatkaa lausetta ratkaisusanan kirjaimilla; suorana vihjeenä tuttu satuhahmo.

    TÄYNNÄ… kalliissa muotiesineeessä lähinnä naisilla, n. 2000 € kpl.

    KUNINKAALLA- rock’n rolliin liittyvä

    HARJAN… ks. Kakaran vihje (poistin oman vinkkini).

     

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25785 Kommentoi
    Kakara
    Vieras

    nainen kehälegendassa – Urheiluun liittyy, kuka nyt voisi olla legenda – ja legendaSSA

    siinä näkee näkyjä – Näky on yleinen, sinäkin ehkä näet tällaisen näyn muutaman tunnin kuluttua. Missä olet, kun sen näet?

    sininen ympyrä – Hyvin tummansiniseltä tuo ympyrä näyttää…

    ennen hampaiden pesua – Etenkin Englannissa hampaiden pesulla saadaan jonkin maku pois suusta

    on eka tavu! – ( Tätä en oikein osaa selittää, on vaikea sana keksittäväksi ihan yksinään. Ratkaisusanan voisi jakaa kirjaimittain 2+7 )

    Täynnä rikkaiden tavaroita – Merkkitavaraa haetaan

    kuninkaalla hyvin liikkuva – Kuka oli ”kuningas”?

    harjan takana – Millä on harja? Ja mitä sen harjan taakse voi laittaa? Ei siis ole siinä aina.

    #25786 Kommentoi
    Kakara
    Vieras

    Tapio ehtikin ensin 🙂

    #25787 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Meni päällekäin, sillä laitoit omasi ennen kuin ehdin lopettaa omani. Poistin viimeisen vinkkini, sillä se ei olisi sopinut antamasi kanssa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25788 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    Laitoin kuvan puuttuvista. Niihin vielä tarttis vinkkejä. Oikea alareuna on ainakin tyhjänä.

    #25789 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    Vasemmassa reunassa tiputtaa?

    Naisen kuva?

    Oikea reuna:

    Tänne lähelle, alutta isompi, eräs minillä alkava, aamuin illoin…, Kylpyyn, Kreikasta, nainen mitali kaulassa?

    #25790 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Rikkaiden … – mitä rikkailla naisilla usein on mukanaan, pienehköt sellaiset.

    LAUTASILLE ei liity ruokaan. Harva nykyisin enää laittaa näitä tietyille lautasille.

    Em. vihjeen yläpuolella on vaivaiskoivun oksa; vaivaiskoivu on…

    Meksikosta on kasvi. Kasvin alku kirjoitetaan yleensä suomalaisittain.

    KUOHKEUTTAA loppu on väärin.

    Naisiin 2., 4. ja 6. kirjain on väärin. Keitä he ovat?

    Vas. miehen kuvat – vahvalla miehellä on komeat ”?”. Myös oikealla alempi ratkaisusana kuvaa miehen olemusta; ylempi ratkaisusana liittyy mitaliin.

    ERÄS MINILLÄ… – missä urheilulajissa alussa on sana ”mini”? Tosin tätä mini-alkuista ei oikein urheiluna voi ehkä pitää.

    KREIKASTA – eräs ruoka, minkä nimistä ei saa käyttää Suomessa valmistetusta ruoasta.

    Kysy lusää yksilöiden.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25791 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    Tässä muutama:

    Linnuista tai linnuista!?

    Omavaltainen, tekst (laulun olento), brasilian korkeudella, aamuin illoin koneissa, tänne lähelle, kylpyyn.

     

     

    #25792 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Tässä muutama: Linnuista tai linnuista!? Omavaltainen, tekst (laulun olento), brasilian korkeudella, aamuin illoin koneissa, tänne lähelle, kylpyyn.

    LINNUISTA… – toinen merkityksistä liittyy siihen, mitä saadaan linnuista ja miten niitä saatetaan laskea.

    OMAVALTAINEN – raakalaismainen toimija.

    TEKST… kaksoisvihje; ensimmäinen sana on typistevihje; toinen vihje viittaa erään laulun satuolentoon.

    BRASILIAN… – hyvin kaukana Brasiliasta asuvat. Karttapallosta olisi hyötyä.

    AAMUIN… tuttuja eläimiä.

    TÄNNE.. sana ”tänne” kehottaa lukemaan sitä seuraavan sanan alhaalta ylöspäin.

    KYLPYYN – millaisena mennään?

     

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25820 Kommentoi
    Kakara
    Vieras

    Hei, mitä haetaan Keräsen (s. 27) pääkuvan alla vihjeellä KESTÄÄ 96 H?

    Mulla on siinä sana, mutta en ymmärrä ideaa.

    #25821 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    Salokankaan ristikko jäi jumiin. Tähän vähän vinkkejä tarvis, että pääsee eteenpäin.

    #25822 Kommentoi
    Marcus
    Vieras

    Keräsen 96 h tulee kun jakaa vastaussanan kahtia ja laskee niiden väliset tunnit yhteen.

    #25823 Kommentoi
    Kakara
    Vieras

    Kiitti, Marcus!

    #25824 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Salokankaan ristikko jäi jumiin. Tähän vähän vinkkejä tarvis, että pääsee eteenpäin.

    Pääkuvasta johdettuun ekaan sanaan liittyy vitsin omaisesti ”bisnekset” ja ”henkseleitä” – kyse on housunkannattimien tekemisestä.

    Toista sanaa voit jatkaa luontevasti – ei tarvitse epäröidä 12. kirjainta, sillä vihjeeseen KUIN ANDERSSON tulee mielekäs ratkaisusana (viitatataan tutuimpaan Anderssoniin – mitä hänen etunimensä voi merkitä).

    Väärin:

    LANTEILLA – mitä teet niillä? (oikein vain 3. kirjain)

    MIIEHIÄ olet hahmotellut väärin. Vihjeessä on kaksi peräkkäistä I-kirjainta, mikä ei tarkoita että niin tulee olla ratkaisusanassakin. Mieheen liittyvään ratkaisusanaan vain lisätään 2. tai 3. kirjaimeksi I.

    Satunnaisia vinkkejä.

    RAIKKAANA SOTURI! Tämän tyypin vihje on useimmiten RAILLA SOTURI.

    NIILLÄ KIINNITTÄÄ – sama perusidea kuin edellä olevassa vihjeessä.

    KYLÄÄN – menet kylään kaverisi luo, teet …? Saat tästä alkukirjaimen pääkuvasta johdettuun sanaan.

    SILLÄ RAJA UKRAINAN KANSSA. Ratkaisusanan alkuun tulee ilmansuunta. LÄNSIVENÄJÄ ei tule kyseeseen eikä ETELÄVALKOVENÄJÄ. Katso kartasta muita vaihtoehtoja.

    NUORIA ovat eläimiä.

    2021 pitäisi oikeastaan olla 20 21.

    Annan lisää vinkkejä yksilöidysti.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25829 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Auttaisitko Pitkälässä vähän eteenpäin. Ei lähde millään avautumaan.

    Olen 30.10.2022 ratkonut ristikkoa ja sain valmiiksi. Oli tosi työläs. 

    Ristikon pisin sana vasemmalla keskellä tuotti eniten ongelmia. Alue oli kyllä mielenkiintoinen. Ristikossa on siellä täällä mielenkiintoisia ratkaisusanoja, vaikka en ristikkoa kokonaisuutena mielenkiintoisena pidäkään. Jotkut ratkaisusanat ovat todella kaukaa haettuja.

    Väärin:

    Kaikki ylävasemmalla.

    YLVÄÄT – väärä synonyymi.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25830 Kommentoi
    Marcus
    Vieras

    Vasen puoli oli kyllä hankala Pitkälässä. Jos tarkoitat miehen kuvaa ja tekstiä minä olen hyvä isä, niin vastaussana siinäkin on kaukaa haettu ja oli mullakin viimeisiä ratkenneita sanoja. Jos ei tunnu aukeavan, niin voin vinkatakin.

    #25831 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Aikaa meni mulla sinua enemmän, mutta yritin itsepintaisesti ratkoa yhtämittaisesti. Oli pakko pitää tauko – olisi pitänyt pitää paljon aiemmin kuin tein, jolloin ristikon ratkomiseen olisi mennyt vähemmän aikaa. Tauon jälkeen sain siihen MINÄ OLEN… ratkaisun kuten muihinkin kulman sanoihin.

    MINÄ OLEN… ensiksi ajatteli, että etsitään omahyväisyyttä, itsekeskeisyyttä tms., mutta kyse onkin positiivisen minäkuvan luomisesta itselleen.  Yksinpuhelusta kaiketi sitten on kyse, sillä jos Suomessa kovin itseään kehuu, ei sitä yleensä positiivisena asiana koeta. Ajat ovat tässä suhteessa kyllä muuttumassa ja itsensä kehuminen on hyväksytympää.

    Minusta tämä ei ollut ihan niin paha kuin IS:n 13.8.2022 ristikko. Tämä ristikko oli myös mielenkiintoisempi. Mariankin kannattaa yrittää.

    Marialle sen verran, että erityisen hankalaksi tämän ristikon tekee adverbien käyttö. 

    ENEMMÄN AUKI, PELIKAANIFANI RATKOO RISTIKOITA?, HÄIVY IÄKSI! (puhekuplassa) tulee ratkaisusanaksi adverbi.

    Harhautuksia on kaikkialla.

    Erikoisen oloisia sanoja ei ole kovin montaa. Ne olivat ihan piristäviä.

    Normaalisti väliviivaa käyttäviä sanoja taisi olla vain yksi.

    Siellä täällä on yhden tähden ristikkoon sopivia vihjeitä, jotka koviksessa ovat toki vaikeampia kun ei ole varma, onko kyse helpoista vihjeistä vai ei.

    Pari helppoa vihjettä on mm. oikealla ylhäällä. Kyse on pohjimmiltaan yhtä helpoista vihjeistä kuin minkä Maria oikein ratkaisi ristikon alareunassa.

    Muutamia kohtia jäin ristikon täyttymisen jälkeen ihmettelemään:

    EI OLE… ylhäällä keskellä. Jos jättäisin pois alun sanat EI OLE saadut ratkaisusanat olisivat minulle luontevia.

    SILMÄ AUKI ihmetytti, mutta luulen ymmärtäväni idean. Olennaista kaiketi, että vihje ei ole SILMÄT AUKI.

    KUIN MYTTY? ratkaisusana ihmetyttää. Laatijan ajatus meni niin kaukaa haetuksi, etten sitä löytänyt.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25833 Kommentoi
    Kakara
    Vieras

    Pitkälä on mulla vielä kesken, juurikin tuon vasemman laidan osalta. Mun mielestä huippuristikko, Pitkälä on yksi mun suosikkilaatijoista ja tämä kyllä on ollut ihan taattua Pitkälää.

    EI OLE…  – jos valmistusaineluetteloa lukee, niin eipä sieltä kermaa löydy.

    SILMÄ AUKI – samalla tavalla ajattelin kuin Tapio. Vain yksi silmä on auki.

    KUIN MYTTY! – Asia voi mennä myttyyn eli xxx

    Aika ylhäällä, hieman keskeltä oikealle LEMUSTA PALASTA -ideaa en tajunnut.

    #25834 Kommentoi
    Marcus
    Vieras

    Lemusta palasta vihjeen tajuaa, kun vihjeen sanoista ja ratkaisusta vaihtaa yhdet kirjaimet toiseksi.

    #25835 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Pitkälä on mulla vielä kesken, juurikin tuon vasemman laidan osalta. Mun mielestä huippuristikko, Pitkälä on yksi mun suosikkilaatijoista ja tämä kyllä on ollut ihan taattua Pitkälää. EI OLE… – jos valmistusaineluetteloa lukee, niin eipä sieltä kermaa löydy. SILMÄ AUKI – samalla tavalla ajattelin kuin Tapio. Vain yksi silmä on auki. KUIN MYTTY! – Asia voi mennä myttyyn eli xxx Aika ylhäällä, hieman keskeltä oikealle LEMUSTA PALASTA -ideaa en tajunnut.

    Ok. Kiitti.

    valmistusaineluetteloa lukee, niin eipä sieltä kermaa löydy”. Löysin nettisivun, jossa mainitaan ainesosat. Suoranaisesti kermaa ei mainita, mutta kylläkin mukana on aineet, mitä kerma on – kerma on maitoa ja maitorasvaa. On vähän tulkintakysymys, onko tuotteessa kermaa vai ei, kun kerma on maitoa ja maitorasvaa. Asiaa voi verrata siihen, onko maitojauhe + vesi maitoa. Jos tuote sisältää maitojauhetta ja vettä, onko oikein väittää, että tuotteessa ei ole maitoa? Kävi kyllä mielessä, että suoranaisesti kermaa ei olisi käytetty. 

    Minulle ei jäänyt epäselviä kohta – tosin saatan jotkun vihjeet ymmärtää väärin. Siihen vasempaan reunaan minulla on vinkki komm. #25831.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25922 Kommentoi
    Yussuf
    Vieras

    Tuliko s.25 pääkuvan alle EI TOIMI jotain järkevää? Sain vaan epäsanan. Kun maki on jokin eläin.

    #25923 Kommentoi
    Marcus
    Vieras

    Tulee järkevää, kun Makin kylkeen tulee joku muu kuin eläin.

    #25924 Kommentoi
    Yussuf
    Vieras

    Kiitos, löytyihän se viimein.

    #25938 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

    Entä sama sivu 25 oik. yläkulma MESTARIN Suusta. Ei lohkea ja ei näin 6/22.

    #25939 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

    Pistin, Tapio, kuvan mun Pitkälästä. Oikea yk. tuottaa kovin ongelmaa, samoin vasen reuna alhaalla. JÄÄPALLOSARJA ja siin ympärillä. Kovin on hiuksia taas päästä kadonnut…

    #25941 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Pahoittelen, että en ole aiemmin ehtinyt asiaan paneutua. Palataan Pitkälään kun katson Magmasta kuvan ensin. 

    Sivun 25 kohdalla en voi auttaa, kun minulla ei ole ristikkoa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25944 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

    Magma-kuvaa Pitkälästä en saa auki. Voin pistää s. 25 kuvan nyt.

    #25945 Kommentoi
    minna
    Vieras

    Jääpallosarjaan tuli vastaukseksi (mielestäni huonosti vihjettä vastaava) ’kasa pieniä jäisiä palloja, joita joskus satelee’.

    Tuohon sivun 25 oikeaan yläkulmaan (mestarin suusta, 6/22) kaipaisin myös jotain ideaa …

    #25946 Kommentoi
    minna
    Vieras

    Jaa, taisinpa itse asiassa keksiäkin nuo yllä mainitsemani:

    – 6/22 viittaa punaiseen pelikaaniin itseensä

    – mestari on yksi alkuperäisistä mestareista (ei siis näistä naispuolisista)

Esillä 75 viestiä, 1 - 75 (kaikkiaan 126)
Vastaa aiheeseen: Punainen Pelikaani 6/2022

Voit käyttää muotoiluun BBCodes-merkintöjä.
Käyttäjätililläsi ei voi käyttää eidistyneitä BBCode-merkintöjä, ne poistetaan.

Tietosi:


BBCode-merkkaukset + luomani lisämerkkaukset:

[BR][SPACER][HR][UNDERLINE][/UNDERLINE][STRIKE][/STRIKE][SUP][/SUP][SUB][/SUB][COLOR][/COLOR][CODE][/CODE][REVERSE][/REVERSE]

Emoji-valikoima:

🙂 😀 😂 🤨 😮 😥 👿 💡 ❤️ 👍

Kun jotain painikketta klikkaa, tapahtuma joko avaa tai sulkee toiminnon. Mikäli jokin muu toiminto on avoinna, se suljetaan automaattisesti.

Valikko "Lisäkoodeja" avaa mahdollisuuden lisätä hyödyllisiä toimintoja ja koodeja, kuten "Näytä/piilota sisältö" (SPOILER) sekä emoji-ikoneja editoriin. Lue lisää...

Valikko "Linkkisetti" listaa hyödyllisiä linkkejä. Lue lisää...

Valikko "Kuvien lähetys" avaa lomakkeen, jolla voi privaatisti lähettää minulle kuvia. Kyseessä on itsenäinen, upotettu toiminto. Kun kuva on valittu, pitää painaa LATAA-painiketta. LÄHETÄ-painike ei liity kuvien lähetykseen vaan uuden kommentin lähettämiseen!. Lue lisää...