• Tämä aihe sisältää 209 vastaukset, 1 ääni, ja päivitettiin viimeksi 19.12.2021 22:22 Tapio toimesta.
Esillä 75 viestiä, 1 - 75 (kaikkiaan 210)
  • Julkaisija
    Kommentit
  • #22672 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Minulla ei ole lehteä, mutta voin auttaa, jos joku lähettää keskeneräisestä ristikosta kuvan, jossa näkyy koko ristikko sivun lipussa olevaa toimintojaan käyttäen (”Lataa yksityinen kuvatiedosto Tapiolle:”).

    Viimeisenä hätävarana on yksityinen auttaminen, mutta toivon sitä käytettävän erittäin harvoin. En takaa, että aina vastaan yksityisesti.

    Selitykset annan sitten, kun palkintokilpailuihin osallistumisaika on  päättynyt. Toivon, että jos jollakulla jokin vihje on jäänyt ymmärtämättä, tällaisia vihjeitä voitaisiin käsitellä jälkikäteen. Jälkikäteen niitä voi käsitellä myös Sanarisin ylläpitämässä foorumissa ja Suomi24:ssä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #22682 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

    Moro. Onkohan Neitolan riimiksessä mennyt vaaka 9, 10, 11 sekaisin? En saa mitenkään ratkottua. Samoin vaaka 20 ja 21. Ainakaan sanapituudet, kirjainmäärä ei täsmää.  Pystyä en vielä edes katsonut. A. Skotti

    #22683 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Jos lähetät koko ristikon siististi valokuvattuna tai skannattuna Lataa yksityinen kuvatiedosto Tapiolle: -toimintoa käyttäen, voin tutkia asiaa.

    Ristikon pohja on virheellinen (lue tästä Sanarisin foorumista kommentit 8-9).

    Tästä ei nyt ota tolkkua, miten pohja pitäisi olla. Korjattu versio löytyy virhepalvelusta – mitenkähän siitä saa printattua sopivsn kokoisen?

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #22684 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

    Jaa, tuo on luvattu korjata tuo onkelma. Itse olen aika tumpelo noissa kuva-lataa -jutuis, en osaa auttaa. Kiitos kun autoit mua löytämään ongelmasta keskustelun.

    #22685 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Virhepalvelusta löytyi kuva. Sen skaalaus piirrosohjelmaan on helppoa, mutta jos sen aikoo liimata lehteen, voi tulla hankaluuksia.

    Osoite on http://pelikaani-ristikot.fi/wp-content/uploads/2021/09/pp6_2021_s17.png


    PS. Kiva kun löysit sivuni. Taisit kysyä edellisen numeron 30-31 ristikosta Sanarisin foorumissa. Siellä ei saa vinkkiä ennen Ekin ilmoittamaa aikaa. Toivottavasti löysit jostain avun. Olisin auttanut siinä mielelläni. 

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #22693 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

    No, se sanaris-juttu mitä kysyin oli vahingossa vissiin oikein, minkä siinä sivulauseessa paljastin, en tarkoituksella kuitenkaan, enkä ymmärrä sen logiikkaa vieläkään… Mitä tulee tähän uuden PuPen Neitolan riimipiilis pohjaan, muutama leikkaa ja liimaa, niin sen sai korjattua. Harmi tekijöiden puolesta kun virhe tuli. Mutta se on laiffii se. Omasta kokemuksesta eri aloilta tiedän, vanhat tekstipohjat ovat petollisia, esim. pöytäkirjojen. Jatketaan ihmettelyä!

    #22694 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Sain s-postilla s. 32. Tapio Lähteenmäen ristikosta kuvan. Vaikean oloinen ristikko.

    Sain oikean alakulman täyteen. Sitä vaivasi yksi ratkontavirhe.

    ”Mies laulaen…” ratkaisusana tulee yksikköön.

    Sana ”palkinen” viittaa yleisesti alueeseen. Piti katsoa Wikisanakirjasta, mitä sana tarkoittaa.

    Laitan tähän lisäkimmentteja kun ehdin.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #22695 Kommentoi
    Marcus
    Vieras

    Kiitos, nuo vinkit auttoivat saamaan alakulman täyteen.

    #22696 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Vasemmala ylhäällä olevan aukon sain ratkottua.

    ”Tästä alkaa Suomi” ja ”On kotiseutu…” on maantietoa.

    Kurkkua…” ihmisellä kraka. mutta mikä jollakin muulla.

    ”Joka tuopista jälkiä pöytään jää.”

     

     

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #22697 Kommentoi
    Marcus
    Vieras

    Tuokin kohta tuli täyteen, hyvillä vinkeilläsi. Olisi pitänyt aueta muutenkin, kun ei murresanoja sisällä.

    #22698 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    ”Kapaloissaan…” ratkaisusana tuntuu vähän kököltä, mutta muutakaan en siinä saanut toimimaan.

    ”Myötä kulkurin…” – kulkurin nutussa liittyy siihen, mitä kulkuri tekee. Se, mitä laitoin, ei minusta ole kovin luonteva sana.

    ”Tuli muodin…” – saksija seurailee muita.

    Oikeaan yläkulmaan en ole keksinyt toimivia sanoja.

    ”Kevätniityllä…” laittamasi alku ei minusta tunnu luontevalta. Koska laatijan laittamat ratkaisusanat eivät minusta aina ole hyviä, voi se oikeinkin olla.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #22699 Kommentoi
    Marcus
    Vieras

    Tuli muodin.. aukesi. Kapaloissaan.. tulee kyllä huono sana, jos/kun on oikein. Kevätniityllä.. varmastikin väärä alku, tosin tällä laatijalla kyllä mahdollinen.

     

    #22700 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Amatöörilaatijoiden ongelma on usein huonot yhdyssanat, jolloin on vaikea päätellä onko vika itsessä vai laatijassa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #22701 Kommentoi
    Marcus
    Vieras

    Kevätniityllä.. alkuun voisi tulla myös ”reuna”.

    #22702 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Silläkin voi yrittää, mutta en usko sen olevan haettu sana. Alkuperäiseen sain jonkinlaisen tarkastelijan, mutta siitä tuli ongelmia risteävän kanssa. Luontevin olisi minusta sana, joka on hyötykäyttöisen niityn synonyymi. Mutta siihen en löytänyt vihjeeseen luontevasti liittyvää tarkastelijaa.

    En minäkään saa kulmaan mitään lisää. Näissä ongelma on se, että mitä haetaan. Se voi olla ihan eri kuin mitä lauluissa tarkoitetaan. Muutamissa vihjeissä on otettu niin pitkä pätkä laulua, että vihjeessä on paljon ylimääräistä ”täytettä”. Tällöin on erityisen hankala hahmottaa, mitä etsitään.

    ”Hei kuulkaas…” kohdalla ongelma on se, onko haku keskiössä vai hausta kieltäytyminen. Kun on otettu noin pitkä pätkä laulun sanoja vihjeeksi, täytettä on paljon. Olisi kiva saada joltakulta vinkki siitä, mikä on vihjeessä olennainta.

    ”Mä lauluni…” sana ”noita” viittaa laulussa lauluihin ja/tai naisiin, mutta on arvoitus, mihin tässä vihjeessä – tohtorihattu, laulut, ihmismieli? Kulman ratkeamisen avain saattaisi olla löytää tähän varma assosiaatio. Tässäkin täytesanoja on paljon. Tässäkin vihjeessä olisi kiva saada joltakulta vinkki siitä, mikä on vihjeessä olennainta.

    Hyrräävä on laulussa auto, mutta tuskin tässä kontestissa. Todennäköisesti laittamasi on oikea, mutta muitakin voi yrittää kokeilla.

    Koira ei ainakaan ole sirkuskoira, kuten laulussa. Siihen tuskin muuta voi laittaa kuin mitä laitoit.

    Kulmassa on myös piirros kasvista. Mietin voisiko kukkanen olla jokin tietty kasvi.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #22706 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

    Kuinka muuten ratkaistaan piilokirjain oikein, jos on kaksi synonyymia, muuten samanlaiset vaan se piilokirjain eri. Onko se sitten vaan tsägää, onko se tsägää, että laatijan piilokirjaimen valitsit? Varmasti asiasta on keskusteltu ennenkin, olen uusi näissä kuvioissa. Mutta piilokirjaimet ovat EPISTÄ.

    #22707 Kommentoi
    Kakara
    Vieras

    E. Vuokila on joskus sanonut, että Pupessa hyväksytään useampikin piilokirjain-vaihtoehto, jos sana on kuitenkin ok ratkaisusana. Esim. TYTTÖJÄ -> ELS(I)T ja ELS(A)T ovat molemmat oikein.

    #22708 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Sama koskee tekijöitä ilmaisevia sanoja, joiden lopussa voi olla joko JA tai VA. Kyllä kaikki mielekkäät piilokirjaimet hyväksytään.

    Piilokirjaimia tulee luonnollisesti aina. Ilman niitä syntyisi vain muutama ristikko vuodessa. Hyvä laatija pyrkii välttämään tilanteita, joissa piilokirjaimeksi voi tulla usea kirjain.

    Jos kyse on vain esim. J/V erosta, asia ei ole ongelma. Jekkuvihjeessä piilokirjain on minusta huono asia varsinkin lyhyissä sanoissa, joissa mahdollisia piilokirjainvaihtoehtoja on useita.

    Hyvä laatija pyrkii välttämään alku- ja loppupiiloja ja niistä varsinkin jälkimmäisiä. Piilokirjaimissa varsinainen laadintavirhe syntyy kuitenkin vain, jos on useampi piilokirjain peräkkäin. Piilokirjainten johdalla en varsinaisia laadintavirheitä ole Sanarisin tuottamissa ristikoissa havainnut, mutta joissakin ristikoissa on paljon alku- ja loppupiiloja.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #22729 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

    Ratkoin vaimoni hyvällä avustuksella Lähteenmäen oikeaa yläkulmaa… Tuo Malmsten, samoin Elstelä ovat toistaiseksi ihan pimeitä, tai siis minä kai olen, Hectorin Piiska pomon… sain kyllä sanan, huonon. Vasen alakulma jumittaa myös. Ja hiukan ylempänä vasemmalla Jaakko Tepon Hajanaista kenkien lotinaa lienee tahallaan väännelty, kun eihän Tepon sanat niin mene. Sain kyllä sanan tällä teorialla… En tunne riittävästi tämänkään laatijan metkupalettia. Mukava ristikko tää on, ja jouluun mennessä loput ratkennee.

    #22730 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Lähteenmäellä ei ole koskaan mitään jekkuja tai jippoja. Kaikki vihjeet ovat ihan suoria. Ristikoiden vaikeus johtuu usein siitä, että vihjeet ovat pitkiä ja assosiaatiot välillä outoja.

    Laulun sanoihin perustuvissa vihjeissä haetun asian löytyminen on joissakin tapauksissa erityisen vaikeaa, koska on monta asiaa, johon ratkaisusana voi liittyä. Täytesanoja on paljon ja ratkaisusana saattaa liittyä laulun kannalta sivuasiaan.

    Ongelmana on myös se, että laatijalla on välillä varsin huonoa (kökköä) sanastoa, mistä johtuu se, että ratkoja ei voi olla varma, onko ratkonut oikein.

    Oikeassa yläkulmassa en osaa auttaa. Se oli Marcukselta saamassani ristikossa kesken enkä päässyt eteenpäin. Ehkä olet joitakin vihjeitä ratkonut eri lailla. Lähetätkö oman ratkaisusi. Näissä itse kullekin tulee helposti ratkontamokia.

    Vasemmassa alakulmassa nuoli viittaa juuri siihen, mitä kohdassa on.

    ”Kapaloissaan kehitys…” minulla on kökkö sana. 

    Alimmassa ”sua aina rakastan” on vihjeen varsinainen asia. Jos sanoo noin, mistä on kyse?

    Vähän ylempänä ”Hajanaista…” on vihjeen varsinainen vihje. Muu on täytettä.


    PS. Ratkon myös vanhoja ristikoita. Ks. Valikosta ”Aiheet” uusimpia kommenttejani. Tällä hetkellä ei ole ongelmia esillä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #22734 Kommentoi
    Kakara
    Vieras

    Ratkaisin Lähteenmäen, en tosin ole 100{1f031e431af29ee9f1d90d74e70b82c220fb512f2ed7fbb07642e330f2fcaa29} varma ratkaisinko ihan oikein, sen verran kökkösanoja tuli.

    Oikea yläkulma;

    KevätNIITYLLÄ – Google+synonyymit antoi oikean sanan, jota minä en niityksi kyllä olisi arvannut.

    Nousee päivä, laskee päivä – tämähän tapahtuu uudestaan ja uudestaan ja uudestaan…

    Tohtorinhattu-jaaritelmassa NOITA on melko oleellinen sana. Harvinaisen kaukaahaettu vihje/ratkaisu.

     

    #22735 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

    Tuohon kapaloissaan… Ei valkene vielä. Yläkulma oikealla on myös kovis. Mutta hyvä kun on haastava.

    #22736 Kommentoi
    Kakara
    Vieras

    Kapaloissaan… en yhtään tajua mitä on laatijan mielessä liikkunut, miten hän on yhdistänyt ratkaisusanan vihjeeseen. Olen samaa mieltä siitä, että haastavuutta pitää ola, mutta Lähteenmäen haastavauus perustuu lähinnä omituisiin assosiaatioihin ja väkisin tehtyihin sanoihin – tämä siis vain minun mielipiteeni.

    #22737 Kommentoi
    Marcus
    Vieras

    Kakaran vinkeillä sain täyteen minäkin, oikeudesta ei voi olla varma. Tällä kertaa Lähteenmäen ristikko oli mulle vaikein. Viitamäen ristikko oli sopivan vaikea ja siinä ei mitään jäänyt epävarmaksi. Holopaisen ristikko oli tällä kertaa helpoin kolmosista.

    #22738 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Kapaloissaan… en yhtään tajua mitä on laatijan mielessä liikkunut, miten hän on yhdistänyt ratkaisusanan vihjeeseen. Olen samaa mieltä siitä, että haastavuutta pitää ola, mutta Lähteenmäen haastavauus perustuu lähinnä omituisiin assosiaatioihin ja väkisin tehtyihin sanoihin – tämä siis vain minun mielipiteeni.

    Just täsmälleen sama tuntemus minullakin on ainakin joistakin tavuristikoista, erityisesti tästä ristikosta – kerrot samaa, mitä minä kommentissa #22730. Toiset ovat onnistuneempia kuin toiset.

    Täytyy yrittää ratkoa Kakaran ohjeilla. A. Skotti kaiketi lähetti oman versionsa, mutta se ei taida olla oikein, koska niittyyn on siinä luonteva ratkaisusana (samaa itsekin ajattelin).

    Pitkässä jaaritelmassa ajattelin, että NOITA on oleellinen, mutta kyse oli siitä, mihin ihmeeseen se viittaa.

    Nousee… ajattelin toistuvuutta, mutta mikään sana ei toiminut risteävien kanssa.

    Hei kuulkaas… olen koko ajan ollut ihan pihalla.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #22739 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

    Juu olen ihan ute minäkin.  Siinä mun versiossa siitä kulmasta tulen ongelmiin tuon Lundell/Riki Sorsa ki-ki-kiin kanssa, samoin Turkka Malin kanssa. Itse asiassa tuo Piiska pomon tässä mättää, vaikka siinä kuvassa jonka, Tapio, sait oli jonkinlainen kökkö ratkaisu. Ja muitakin on. Mutta olen huomannut, että aivot, jopa minun, tekee alitajuista työtä. Mulla on noita muita vielä tekemättä. Palaan astialle! Kiitos kaikille, pohdin etenkin noita Kakaran vinkkejä.

    #22740 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Ki-ki… on  kyllä minusta selvä äänen esitystapaan ja korkeuteenkin liittyvä ilmaisu.

    Vaikka olen näitä ennen ratkonut loppuun asti, tämä tuntuu toivottomalta.

    Sana ”noita” on laulussa pronomini, mutta jos se tulkitaan substantiiviksi, saa todella hassusti johdetun vihjeen.

    Samalla niitty kyllä tarkoittaa ennemminkin viljeltyä aluetta, minkä merkityksen Kielitoimiston sanakirja tuntee sanalle. Sanaa kyllä ehdotti Marcus tätä ristikkoa koskevassa minulle lähetetyssä kuvassa. Tuntui vain väärältä, mutta taisi olla oikein.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #22741 Kommentoi
    Kakara
    Vieras

    Tapio

    Noita – minä tulkitsin substantiiviksi.

    Kevät”niityllä” voi olla muutakin elämää.

    #22742 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Kevät”niityllä” voi olla muutakin elämää.

    No sitten minä ja A. Skotti olemme juuttuneet kasveihin tai vain olemme juuttuneet tavanomaisiin ajatuskulkuihin. Tuntuu suoranaisekta ansalta. Marcus selvitti tämän ansan avullasi. Olet kyllä minua taitavampi ratkoja, mutta ehkä joskus minäkin osaan sinua auttaa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #22743 Kommentoi
    Kakara
    Vieras

    Tapio-

    olethän sinä auttanut minua jo monta kertaa, useampikin ristikko olisi jäänyt kesken ilman vihjeitäsi.

    #22744 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Ok. Nyt tilanne on se, että olet päässyt minua paremmin sisälle tähän Lähteenmäen ristikkoon. Olen edelleen #22742 kuvaamassani tilanteessa.

    Niittyvihjeeseen täytyy olla minulla väärä ratkaisusana, vaikka toisen tavun vaihdoinkin. Minkähäntyyppisestä muusta elämästä voisi olla kyse?

    Minun tekisi nyt mieli lähettää oma vaiheeni Kakaralle.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #22747 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

    Ei anna rauhaa, lupasin hypätä muihin ristikoihin, mutta palasin. Jotain sain alhaalta, en ihan vasemmasta alakulmasta uskon että se kuitenkin avautuu. Mutta tämä Niitty case. Niin onhan siellä niityllä elämää, jos ei käytä rounduppia. Ja muutakin elämää joillain niityillä. Senkö mä sitten olen ratkonut? En tiijä, koska ristiinmenevät ei loksahda. Ja tuo noita tulee jo uniin ja se on kohta painajainen ko kö?

    #22748 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Laita kuva siitä, mistä kuvailet

    Jotain sain alhaalta, en ihan vasemmasta alakulmasta uskon että se kuitenkin avautuu

    Siinä voin antaa apua, mutta oikean puolen yläkulmassa tunnen olevani aika pihalla. Ehkä Kakara antaisi vielä vähän lisävinkkiä.

    Ainakin kivisten uunien kaksi viimeistä tavua ovat minulla risteävien kanssa sopimattomia. 

    Itse olen siirtynyt ratkomaan IS:n ristikoita. Kyllä minunkin tulee tähän silloin tällöin palattua.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #22751 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

    Onko IS-ruudut vain paperiset? Kun ei tuo lehti nappaa muuten. Jokin mutkikas vinkki joltain yläkulmaan? Anon. En katso mahd. vinkkejänne ennen huomista 24.10 klo 18. Yritän itse kovin. Pistän, Tapio, sen alakulmakuvan vasta kun sen muka saan. Se aukeaa…

    #22752 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Itse ratkon IS:n ristikoita vain näköislehdistä piirrosohjelmalla tablet-laitteella. Tulostukseen verrattuna etu on siinä, että ristikon ympäriltä voi leikata pois kaiken turhan.

    Suomessa ainoa ongelma on se, että ratkontaan mahdollisimman miellyttävän kynän saa vain Kiinasta tilaamalla. Kun kumipinnan päällä on kangaspinnoite, kynä liikkuu lasilla miellyttävämmin kuin kynä paperilla. Kosketustuntuma on oikeanlaisella kynällä erittäin hyvä. Ilman pinnoitetta kynä on liian tahmea. Päällystetyn kynän kosketustuntuma on miellyttävämpi kuin laitteen mukana tulevien kynien. Kynän paksuus hieman kiusaa, mutta siihen tottuu. Tällä hetkellä kynän pinta on suurelta alalta puhki enkä ole saanut ostettua uusia kyniä. 2 € kpl viimeksi.

    IS Extra on 10 € kuukaudessa ja ristikoita on ratkottavaksi todella paljon – IS Extra on ristikkolehtenä täysin verrattavissa erillisiin ristikkolehtiin. Koviksia tosin on vain 4-6 kuukaudessa.

    Käyn nykyisin kirjastossa kerran viikossa ja lataan haluamani ristikot eMagz-kokoelman näköislehdistä. Ratkon yleensä viikossa seuraavat ristikot: Histis, MaanantaiKESKIS, UUTISRISTIKKO, Mantan valinta viikonaihteeksi, Kovis, Tavis, Piilis ja Kääntis. Viikossa lähetän kaksi tai kolme tekstiviestiä osallistuakseni palkintokisoihin. Nöin myös maksan jotain ristikousta. Enemmänkin voisin kyllä maksaa.

    eMagz tarjoaa mm. Apuun, Seuraan ja Suomen Kuvalehteen etäkäyttömahdollisuuden. Ratkon em. lehtien ristikoita tablet-laitteellani. Valitettavasti eMagz ei toimi etäkäytössä kaikkialla Suomessa. Kirjastojen nettitiedotteista löydät oman lähikirjastosi nykykytilanteen.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #22753 Kommentoi
    Kakara
    Vieras

    Kiviset uunit ovat juuri niitä, mikä todennäköisesti ensimmäisenä tullut mieleen.

    Missä on usein noita? Kenellä on usein tohtorinhattu (jota tuskin tämä puhuja juuri noitiin keskittymällä sitä saa)?

    Nousee päivä, laskee päivä -> ylös alas eli edestakaisin… mikä myös menee edestakaisin?

    Orvokki, lehdokki, vuokko ovat juuri niitä mitä ovatkin ja tällä kasvupaikalla ne ovat saattaneet mennä parempiin suihin.

    Mä siis edelleenkään en ole varma onko oma ratkaisuni oikein, mutta mitä enemmän näitä pähkäilen, sitä enemmän näissä tuntuu olevan jotain (kaukaa haettua kierten kaartaen saatua) järkeä  🙂

    #22754 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Hei kuulkaas… on myös aika arvoituksellinen.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #22755 Kommentoi
    Kakara
    Vieras

    Hei kuulkaas… tuli mun korviin kovin keinotekoinen ratkaisusana. Mitä se nyt on, kun tanssiin pyydetään ja mitä jäi käteen, kun neiti ei lähtenyt?

    #22757 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Hei kuulkaas… tuli mun korviin kovin keinotekoinen ratkaisusana. Mitä se nyt on, kun tanssiin pyydetään ja mitä jäi käteen, kun neiti ei lähtenyt?

    Sitä tilannetta ajattelin, mutta en keksi mielekästä ilmaisua.

    Ongelmana on se, että jokaiseen vihjeeseen saisi yksinään antamiesi vinkkien perusteella hyvän tai joten kuten menettekevän ratkaisusanan, mutta kokonaisuus ei toimi.

    Voitko antaa palautelomakkeella yhteystietosi uudestaan (en sitä tallentanut enkä sitä muista). Lähettäisin nykyisen ratkaisun. Laittaisin mukaan muutaman kommentin, joihin toivon vastauksen. Lisäksi voisit kertoa, missä on mielestäsi virheitä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #22759 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

    Noin. Palasin. Mulla on se kyllä muka selvä se T. Mali., mutta ihan on sama juttu mulla että yksittäisiin saa jopa järkevän, mutta eipä natsaa kokonaisuuden kanssa. Olen kumittanut lehden kohta rikki tuosta yläkulmasta. Ja taas on on tyhjä.

    #22760 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

    Kakara on jäljillä. Sen uskon olevan selvä. Mutta mä en oo jäljillä edes Piiska pomon… jutussa. Ja koirakin kiertelee väärin vaikka pidän sitä simppelinä. Tarjakin on muka selvä juttu. Ki-ki-kiin on selvä. Mutta eivät sovi yhteen. Noitakin vainoaa! Hahaa. Nyt on kivaa.

     

    #22763 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Kakara on jäljillä. Sen uskon olevan selvä. Mutta mä en oo jäljillä edes Piiska pomon… jutussa. Ja koirakin kiertelee väärin vaikka pidän sitä simppelinä. Tarjakin on muka selvä juttu. Ki-ki-kiin on selvä. Mutta eivät sovi yhteen. Noitakin vainoaa! Hahaa. Nyt on kivaa.

    Kysyin nykyisestä ratkaisusta Kakaralta s-postilla. Muistaakseni sinun versiossasi oli vasen yläkulma oikein ratkotulta osin. En säilyttänyt tosin versiotasi, mutta niin muistan.

    Ongelmana on siis ”Mä lauluni…” ensimmäinen tavu. Laitoin Kakaralle ekasta tavusta kaksi ehdotusta, mutta kumpikin oli väärin.

    Ongelmana on myös kolmas  tavu vihjeessä ”Hei, kuulkaas…”. 

    Noihin olen yhtä sun toista kokeillut, mutta mikään ei ole toiminut tai en pitänyt toimivana. Olin laittanut moneen kohtaan tavut, jotka todennäköisti ovat oikein, mutta pyyhin ne pois.

    Kun väärät vastaukset sain karsittua pois, sain ratkaisun.

    ”Mä lauluni…” – minkä tyyppisissä tarinoissa on noitia. Tätä kyllä jossakin vaiheessa ajattelin, mutta siihen tuli mielestäni huonosti toimiva ratkaisusana vihjeelle ”Nousee…”.

    ”Nousee…” sain tekemiseen liittyvän sanan.

    Hylkäsin tämän ratkaisusanan, koska se ei tuntunut liittyvän vihjeeseen lainkaan. Kun nyt tarkemmin ajattelen, mokasin tässä hylkäyksessä. Meteorologien laatimissa säätedotuksissa käytetään useinkin tietynlaisesta toistuvuudesta tätä sanaa. Toistuvuus liittyy myös päivien vaihtumiseen. Laatija saattaa myös ajatella nousemista ja laskemista itsessään tietynlaisena toimimisena. Yhteys on olemassa, mutta laulun sanoja pitää mielessään muuttaa paremmin ratkaisusanaan liittyviksi ja löytää tarkastelukulma.

    ”Hei, kuulkaas…” – tässä lemppaus on asian ytimessä. Ratkaisusana on Kakaran tavoin minustakin kovin teennäinen.

    Minusta oikea yläkulma on huonosti laadittu, koska todistetusti useampikin ratkoja pitää vihjeisiin liittyviä ratkaisusanoja joko kökköinä (teennäisinä) tai turhan kaukaa haettuina/heikosti vihjeisiin liittyvinä. 

    Minusta harvinaisen huonosti onnistunut ristikko laatijalta, koska ratkojat jäävät monessakin kohtaa epävarmuuteen, onko ratkaistu oikein vai väärin.

    PuPe 5/2021 jäi epävarmoja kohtia ja paria kuviota en ymmärtänyt ollenkaan. Nyt epävarmuutta on enemmän.

    Lähteenmäen ristikot ovat vaikeutuneet, mutta ei mielestäni hyvällä tavalla. Ratkojalle pitäisi jäädä oikean ratkaisusanan löydettyä tunne siitä, että ratkaisu on oikein. Hyvin monessa kohtaa tämä ei ristikossa toteudu.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #22765 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

    Vasen yk on ihan luonteva, mutta oikea yk muuttuu aina vaan hullummaksi.

    #22766 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

    Sain oikean yk ratkottua, en pidä kylläkään. Nousee päivä tuli hiukan teennäinen sana… Ja Mä lauluni laulan..tuli teennäinen sana. Mutta hyvällä asenteella ne kelpaavat. Vasen ak vaikutti ratkeavan, mutta kökköä pukkaa sinne ja. En moiti laatijaa, koska voihan vika olla minussa.

    #22767 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

    Eli tuossa Hei kuulkaas… olisivat tärkeitä tohtorin hattua ja noita. Jälkimmäinen todella haetusti. Ja Nousee päivä… tuli todella kaukaa hakien sana. Siirryn vasen ak!

    #22768 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

    Kyllä olen vähäjärkinen. Tällä vauhdilla tää lehti on valmis ens kesänä. Jos ikinä.

    #22769 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Mitä tulee täytettyihin kohtiin, minulla ja Kakaralla on samoin.

    Siihen pomoon sinulla ei kumitusten perusteella näyttäisi olleen oikeaa ratkaisusanaa. Eka kumitettu tavu näyttäisi olevan oikein, mutta ainakin viimeinen kumitettu tavu oli väärin. Ratkaisusana on monikossa eli viimeinen kirjain on T.

    Tohtorin hatun saanut on aina jonkun tieteenalan … .

    Nuoli-vihjeeseen ei ole vaihtoehtoja, joten sen voit laittaa varmasti. Vihjeeseen TARJA olet hahmottanut oikean ratkaisusanan.

    Lähteenmäen kohdalla ei voi olettaa, että ratkaisusanat ovat aina luontevia tai vihjeen ja ratkaisusanan suhde olisi luonteva. Joten kuten menetteleviin on välillä tyydyttävä.

    Et ole minusta ollenkaan vähäjärkinen. Olen ratkonut sinua enemmän laatijan ristikoita ja aina silloin tällöin vihjeet tuntuvat kovin oudoilta.

    Jos alakulmassa on ongelmia, lähetä nurkasta kuva.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #22770 Kommentoi
    Kakara
    Vieras

    A. Skotti-

     

    vas. ak:ssahan on vain 2 kökköä sanaa, joten oikean yk:n jälkeen se tuntuu lähes selkokielellä laaditulta!

    Ja ei ole vika sinussa, olihan kökkö ristikko kaiken kaikkiaan.

    #22771 Kommentoi
    Kakara
    Vieras

    Enkä tiedä johtuuko ristikon vai minun kököydestä, mutta on todella vaikeaa keksiä järkeviä vihjeitä muille avuksi tuollaisista sanoista ja yhteyksistä.

    #22772 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

    Juu. Kiitos teille. Se oikea yk on mun puolesta taputeltu. Vasen ak on helpompi, nuppi tekee työtään… Tosin hitaasti. Mä tykkäsin Käärmeestä (oli kyllä liian helppo, edellinen oli pahempi ja Piiliksistä. Vaimo ratkoi sokon. Mä en tahdo sellasta ährätä. Hyvä että on kaikille jotain.

    Jatkan vasen  ak kanssa, kiitos teille, ja Kakaran viesti vain kahdesta kököstä jopa lohduttava!

    #22776 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Minusta toisinaan Lähteenmäen sanasto on varsin toimivaa. Ristikoiden laatutaso vaihtelee. Parasta on se, että vihjeissä ei ole ns. rakennevihjeitä eli kirjainten poistoilla tms. kikkailuja vaan vihjeet perustuvat vain assosiaatioihin. Olen minä monesta Lähteenmäen ristikosta nauttinut.

    Lähteenmäeltä oli 3/2021 samantyylinen ristikko, jossa oli käytetty vihjeinä laulujen sanoja. Mielestäni aiemmassa niin vihjeet kuin ratkaisusanat olivat toimivampia ja ristikko oli onnistuneempi. Itse asiassa pidin 3/2021 ristikosta varsin paljon.

    Huonoimmat piirteet tässä on jo tullut useammankin kommentoijan toimesta todettua, joten niistä ei enempää.


    PS. Laitoin Sanarisille s-postin, jossa oli linkki yhteen Lähteenmäen tavuristikkoa koskevaan kommenttiini. Kehotin Sanarista lukemaan myös muiden antamia kommentteja. Toivoisin Sanarisilta tästä ristikosta annettujen kommenttien vuoksi lempeästi, mutta kriittisesti annettua palautetta tavuristikon laatijalle. Kaikki me toivomme laatijalle hyvää ja toivomme saavamme häneltä kivalla lailla haastavia ristikoita.


    PPS. Olisiko Kakaralla tai jollakulla muulla 25.10.2021 jälkeen antaa selityksiä Lähteenmäen tavuristikon 5/2021 outoihin kuviin. Laitoin esille myös kaikkien kommentissa esille tulleiden vihjeiden ratkaisusanat.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #22785 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    [Kiitos kivasta keskustelusta. Voisitteko huomioda jatkossa myös minun IS- ja SK-kommenttejani, jos niissä minulla on ongelmia. Jos muistan, merkkaan punaisella huutomerkillä säikeen, jossa minulla on ongelmia.

    Lisäsin sivun loppuun listauksia viimeisistä vastauksista ja aiheista sekä listan foorumeista. Näin ne löytyvät myös muualta kuin valikoista. Tärkeimmät foorumit löytyvät myös allekirjoituksestani.]

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #22811 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

    Ei aukeamaan ryhdy vasen ak. Luulin että helppo, ja Kakarakin sanoi, tosin mainitsi kahdesta kökkösanasta. Nuoli vasemmalle, länteen, reunaan… laitaan, viivaan…

    #22812 Kommentoi
    Kakara
    Vieras

    Alakulmassa NYKYNUORTEN AJANKULU on (ehkä tarkoituksella?) hieman harhaanjohtava; kyllä tuota ajankuluksi tehtiin paljon ennenkin, ennen enempi tosin ulkona tai jos sisällä, niin kenties yhdessä vaikkapa pöydän äärellä. Nykyään usein yksin.

    #22813 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Ja nykynuorten ajankulu tapahtuu usein kännykän kanssa. Kännykällä kyllä voi yhdistää nykytoiminnan ulkona yksin tai kavereiden kanssa tapahtuvaan toimintaan.

    Ei aukeamaan ryhdy vasen ak. Luulin että helppo, ja Kakarakin sanoi, tosin mainitsi kahdesta kökkösanasta. Nuoli vasemmalle, länteen, reunaan… laitaan, viivaan…

    Nuoli vasemmalle – jokin mainitsemistasi nominatiivissa. Mikä niistä sopii ristikkoon selviää, kun ensin vihje NYKYNUORTEN AJANKULU on selvitetty. Enempää ei voi täällä vihjata. 

    ”Kapaloissaan…” tulee minusta (ja varmaankin Kakaran mielestä myös) vähän kökkö ratkaisusana. Olennainen sana on ”köllöttää”.

    VUOTEENA… + PENKILLÄ… tulee minusta melko toimiva ratkaisusana. Ratkaisusana on monikossa. Aika suorat vihjeet.

    Jos A. Skotti epäilee ratkontavirhettä, hän voi lähettää kuvan, että voin verrata A. Skotin ratkaisusanoja itselläni oleviin ratkaisusanoihin.


    PS. lähettäisikö A. Skotti tai joku minulle Neitolan piiliksen pystyvihjeet. Pelkillä vaakavihjeillä kun ei saa ristikkoa loppuun asti täytettyä. Hain virhepalvelusta puhtaan pohjan. Siihen minulla on A. Skotilta vain vaakavihjeet. Ratkoisin sen ihan itse. A. Skotin laittamia ratkaisusanoja en painanut mieleeni (ne on kyllä vielä puhtaan pohjan alla piilossa).

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #22817 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

    2, 3, 6 ovat ihan simppeleitä. 2 on ihan siinä. En voi enempää, koska sitten on selvä.

    #22823 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    2, 3, 6 ovat ihan simppeleitä. 2 on ihan siinä. En voi enempää, koska sitten on selvä.

    Tarkoitatko Neitolan piilistä vai mitä?

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #22824 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

    Kyllä. Riimipilis s. 17.

    #22825 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

    Toki tää on jännää, toiselle toinen kohta simppeli, toiselle toinen. En tarkoittanut muuta.

    #22826 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Niinhän se on.

    Sain vaaakivihjeisiin ilman risteäviä tähän mennessä 10 vaakasanaa ja vain V20 on ratkomatta. Siihen on vain arvaus. P15 tulisi kyllä sillä ratkaisusanalla jokin itsellen tyystin outo sana, johon en pysty keksimään järkeviä piilokirjaimia.

    Arvailin pystysanoja ja olisi kiva nähdä, menikömyksikään sana oikein.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #22847 Kommentoi
    Kakara
    Vieras

    Riimipiiliksen V20 vaatii kemian tuntemusta (tai Googlea) ja P15 ei ole perusmuodossa oleva sana.

    #22849 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

    Olen samaa mieltä kuin Kakara noista Riimipilis ratkaisuista.

    Mutta mulla on edelleen aukomatta Lähteenmäen s. 32. vasen ak. J. Tepon Maha tyhjäks, Saukin Kapaloissaan ja jopa L. Utsjoen sievä soma oma pesä. Jokaiseen voisi jotain järkevääkin saada, mutta risteävä ei sit toimi. Jokin hyvä vinkki olis kiva…

     

    #22850 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Maha tyhjäs… on ikävä tila ja pieraisu tässä tilassa voi johtaa varsin kiusalliseen tilanteeseen toisten seurassa.

    Kapaloissaan… sana ”köllöttää” liittyy pysähtymiseen. Yhdyssanan loppupuoli ei minusta ole kovin luonteva.

    Sievä… – mitä sanotaan usein ”pesäksi”.

    Minulla ratkaisusanat ovat Marcuksen perua. Lähetä oma versiosi. En kyllä ehkä huomenna ehdi katsoa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #22851 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Riimipiiliksen V20 vaatii kemian tuntemusta (tai Googlea) ja P15 ei ole perusmuodossa oleva sana.

    Ok. En kemiaan tuosta varmaan keksi ilman risteävän P15 apua. Jos lähettäisit pystyvihjeet, voisin varmaan saada ratkaistua.

    Partikkelit ja taipumattomat tai vajaasti taipuvat adverbit/adverbiaalit hyväksytään ristikoissa. Ne muistuttavat taivutettuja ei-ristikkokelpoisia sanoja. Ne ovat minusta vähän ongelma. Virheelistä sanaa en usko Neitolan ristikkoon laittaneen. Adverbit löytynevät Kielitoimiston sanakirjasta.

    Jos tämäntapainen on kysessä, arvaan mistä voisi olla kyse. En kyllä sitten V20 kemiaan liittyvää ratkaisusanaa en keksi. 

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #22853 Kommentoi
    Kakara
    Vieras

    Eikö sinulla Tapio siis ole pystyvihjeitä?

    P15: Pidit pystyssä: ottelujaksoihin on

    suunta kossua litkivän mieshupakon.

    V20 sana on suoraan vihjeestä luettavissa.

    #22854 Kommentoi
    Kakara
    Vieras

    A. Skotti –

    Maha tyhjäks; mikä sairaus, yksittäinen tällainen.

    Kapaloissaan: kehitys vain köllöttää eli on pysähdyksissä eli pitää ***

    Sievä soma oma pesä: mikä nyt on meidän jokaisen oma pesä.

     

     

    #22855 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Eikö sinulla Tapio siis ole pystyvihjeitä? P15: Pidit pystyssä: ottelujaksoihin on suunta kossua litkivän mieshupakon. V20 sana on suoraan vihjeestä luettavissa.

    Ei ole pystyvihjeitä. Sain tarkasteltavaksi ristikon, josta puuttui pystyvihjeet. 

    P15 Tuli just se, mitä arvelinkin. En kyseisen tyylilajin vihjeistä pidä, en Neitolankaan kohdalla.

    V20 yritin lukea kirjain kirjaimelta, mutta vastaan ei tullut ainuttakaan ennestään tuntemaani vihjeeseen järkevästi sopivaa sanaa. Kun nyt sain alkukirjaimen, huomasin, että itse asiassa löysin aikoja sitten V20 ratkaisusanan, mutten tiennyt, että vihjeessä kysyttyä asiaa on olemassa on olemassa, joten ohitin sen. Neitolalle kuten myös Oskalalle on kyllä tyypillistä, että faktaa ei ennestään monikaan tunne. Vihje oli vaikea vain siihen liittyneen faktan vuoksi.

    Laitoin nyt P15 lukuun ottamatta kaikkiin pystyvihjeisiin arvauksen. Olisi kiva nähdä, moniko arvaus meni nappiin. Uskon, että ainakin P8 olisi mennyt nappiin. Voisiko joku siis lähettää pystyvihjeet?

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #22856 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

    Kiitos! Mutta tulihan Kapaloissaan oikein kökköjenkökkösana. On se suomea. On tuo lie pielessä.

    Ja Maha tyhjäks… muttei loppuun asti. Mulla jää kaksi tavua lopusta tyhjäks, sen verran vain tyhjeni. Nuo vihjeesi/vihjeidenne perusteella mulla on olleet aiemmin… Luulen että punainen nuoli on mulla väärin, ja Oi Armas rosmariini… Ne kun eivät trimmaa Maha tyhjäks – ratkaisuni kanssa. Ja voihan mulla olla Naiset, aidot stadilaiset… Ja Tarina pieni on aivan… pielessä. Ja jos ne järkevät ratkaisuni ovat pielessä, hajoo koko korttitalo!

    Muuten, kysyisin, koskien s. 18 Vuokilaa, sain ristikon kutakuinkin läpi, mutta tuli outo sana vasen ak. NIINISTÖN 4.-7. Tuliko muilla? Nimittäin, mulla oli siihen helppo ratkaisu, mutta ei sitten sovi kuvavihjeeseen, jossa kaadetaan jotain kahvikuppiin.

    Jaa, ja on mulla hyvin outo sana tullut vasen ak  pystyvihje VANHAN NÄKÖINENKIN. Siis sana kyllä, muttei kolahda. Jotain mulla siis pielessä.

    #22857 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Oi Armas rosmariini… vihjeen loppu on olennainen – jos anoo vihjeen lopun sanat, mitä silloin tekee?

    Tarina… on vain lyhyehkö tarina.

    Stadin naiset on tietyn kaupungin aluee  naiset, ei koko kaupungin naiset.

    Lähetä mulle noista kuva (s. 18 koko tistikosta) +  pystyvihjeet Neitolan piilikseen.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #22859 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

    No, ekana vinkkiä Neitolaan. Se P15 lie sulla nyt Kakaran vinkein ratkottu, eli kyllä se sinänsä edustaa omaa tyylilajiaan, mutta löytyy kyllä sanasta.

    V20 tarkoitit? Mulla on se askarreltu pohja johtuen toimituksen paperiin ehtineestä väärästä pohjasta. Kemiaa se on. Löytyy kyllä ihan sanoista kun käyt sana sanalta läpi. Kun ei ole kuin viisi kirjainta. Tämä oli kyllä etityisen hankala, kun en ole kemisti mitenkään.

    Auttoiko mittää?

     

    #22860 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

    Saitko Tapio kuvat?

    #22861 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

    Kuvat on s. 18 ristikon vsse ak about.

    #22862 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

    S. 18 vasen ak. siis.

    #22863 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

    En pistänyt koko ristikoista, kun on niin sekavaa raaputtelua.

    #22864 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    No, ekana vinkkiä Neitolaan. Se P15 lie sulla nyt Kakaran vinkein ratkottu, eli kyllä se sinänsä edustaa omaa tyylilajiaan, mutta löytyy kyllä sanasta. V20 tarkoitit? Mulla on se askarreltu pohja johtuen toimituksen paperiin ehtineestä väärästä pohjasta. Kemiaa se on. Löytyy kyllä ihan sanoista kun käyt sana sanalta läpi. Kun ei ole kuin viisi kirjainta. Tämä oli kyllä etityisen hankala, kun en ole kemisti mitenkään. Auttoiko mittää?

    Sain minä V20 ja P15 ratkottua ja löysin kaikki vihjeet. V20 vihjeen kemiaan liittyvän faktan suhteen olin varmaan yhtä pihalla kuin sinäkin!

    Lääkäreiltä Neitola ja Oskala voi joskus olla ratkaisusanana lähinnä vain lääkärien käyttämiä sanoja, joten ei tämä ihan pahimman luokan ammattiterminologiaa ollut.

    Muut kuin  P15 pystyvihjeistä on vain arvaus, kun ei ole pystyvihjeitä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

Esillä 75 viestiä, 1 - 75 (kaikkiaan 210)
Vastaa aiheeseen: Punainen Pelikaani 6/2021

Voit käyttää muotoiluun BBCodes-merkintöjä.
Käyttäjätililläsi ei voi käyttää eidistyneitä BBCode-merkintöjä, ne poistetaan.

Tietosi:


BBCode-merkkaukset + luomani lisämerkkaukset:

[BR][SPACER][HR][UNDERLINE][/UNDERLINE][STRIKE][/STRIKE][SUP][/SUP][SUB][/SUB][COLOR][/COLOR][CODE][/CODE][REVERSE][/REVERSE]

Emoji-valikoima:

🙂 😀 😂 🤨 😮 😥 👿 💡 ❤️ 👍

Kun jotain painikketta klikkaa, tapahtuma joko avaa tai sulkee toiminnon. Mikäli jokin muu toiminto on avoinna, se suljetaan automaattisesti.

Valikko "Lisäkoodeja" avaa mahdollisuuden lisätä hyödyllisiä toimintoja ja koodeja, kuten "Näytä/piilota sisältö" (SPOILER) sekä emoji-ikoneja editoriin. Lue lisää...

Valikko "Linkkisetti" listaa hyödyllisiä linkkejä. Lue lisää...

Valikko "Kuvien lähetys" avaa lomakkeen, jolla voi privaatisti lähettää minulle kuvia. Kyseessä on itsenäinen, upotettu toiminto. Kun kuva on valittu, pitää painaa LATAA-painiketta. LÄHETÄ-painike ei liity kuvien lähetykseen vaan uuden kommentin lähettämiseen!. Lue lisää...