• Tämä aihe sisältää 102 vastaukset, 2 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 16.10.2022 11:14 Tapio toimesta.
Esillä 75 viestiä, 1 - 75 (kaikkiaan 103)
  • Julkaisija
    Kommentit
  • #25382 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Yleiskeskustelua ja auttamista aiempien PuPe-säikeiden tyyliin (ks. Punainen Pelikaani 6/2021 johdanto; lue tarvittaessa myös auttamisperiaatteeni). 

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25383 Kommentoi
    Marcus
    Vieras

    Loman aloitukseksi tuli innostuttua viisi kolmosta ratkaisten. Pitkälä oli niistä vaikein, myös Hakosen alapuoli oli ihan kolmen tähden arvoinen. Hakosen ristikossa vihjeessä ”soolona, muuten -4. -5.” on virhe, loppu pitäisi olla -5. -6. Viitamäki ei nyt niin paha ollut, mutta pidin siitä eniten tähän mennessä. Lähteenmäeltä tuli taas uusia sanoja opittua, vaikka lähempänä kakkosta vaikutti vaikeudeltaan olevan, kuten Salokangaskin. Kolmosista Liljeroosta ja Kerästä säästelen tuonnemmaksi.

    #25384 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    S. 26 Viitamäen ristikko oli maistiaisena. Viitamäen ristikko oli minusta varsin tylsä, vaikka sinänsä hyviä vihjeitä siinä oli. Harhauduin usein väärille urille. Hyvää ristikossa on se, että kirjainjekkuja ei juuri ollut. Googlaustarvetta ei useimmilla ratkojilla pitäisi olla.

    Jos tällaisia pääkuvattomia ristikoita pitää olla, niiden pitäisi olla vaikeampia, jotta ne olisivat kunnon pakerrusristikoita sellaisia kaipaaville.

    Lisäksi pääkuvatonkin ristikko saisi sisältää jossakin kohtaa kiinnostavan alueen. Selvän aloituskohdan löytyminen tuo usein mielenkiintoisuutta. Tästä en hahmottanut, mistä laatija ristikon laadinnan on aloittanut.

    En tällaisista ristikoista juurikaan pidä, sillä kaipaan ristikkoon sellaisia sanaketjuja, joissa sanaketju paljastuu vähitellen ja sen selvittäminen kulkee siten punaisena lankana läpi koko ratkonnan. Parhaita ristikoita tässä mielessä ovat mielestäni Antti Skytän ristikot. PuPessakin on usein hyviä sanaketjuja.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25388 Kommentoi
    Marcus
    Vieras

    Vaalamon sivun 23 ristikkoon oli eksynyt sana, jota en Googlen suomenkielisellä haulla edes löytänyt. Pikkuvirheitä näyttää useampi tähän lehteen päässeen, mutta ei ole ratkontaa vielä vaikeuttanut.

    #25389 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Ristikkoa näkemättä en pysty ottamaan kantaa onko kyse suoranaisesta virheestä vai ei-suositeltavasta ratkaisusanasta. Vaalamo käyttää joskus ratkaisusanoja, jotka löytyvät vain painetusta Nykysuomen Sanakirjasta eli ristikkopiireissä ”Nykäsestä” (siitä on olemassa netissä PDF, mutta tiedoston koko on liian suuri, jotta sitä voisi hyödyntää).

    Näin oii esim. PuPe 6/2021 s. 31 ratkaisusana REITTÄÄ. Tarkistin sanan Nykäsestä enkä sanaa muualta löytänyt.

    Sanaris ei tällaisten sanojen käyttöä ymmärtääkseni pidä suositeltavana, mutta ei niiden käyttöä suoranaisesti kielläkään. Tässä saattaa olla kyse sellaisesta sanasta.

    Itselleni outoja sivistyssanoja tai ruokia kohtaan useinkin.

    Olennaista on, että ratkaisusanat olisivat suhteellisen helposti tarkistettavissa, jotta voisi varmistua ratkaisun oikeellisuudesta.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25411 Kommentoi
    Marcus
    Vieras

    Keränen ja Liljeroos tuli ratkaistua. Kumpikaan ei kyllä lähelläkään kolmosta ollut, ainakaan jos vertaa Hakoseen ja Pitkälään, jotka selvästi tämän lehden vaikeimmat olivat. Liljeroosista kyllä pidin taas, hienot pitkät sanat ja paljon kirjainkikkailuja, ehkä jopa liikaakin.

    #25412 Kommentoi
    Marcus
    Vieras

    Hienot pitkät lauseet Liljeroosilla piti sanomani.

    #25413 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Liljeroos-tiimillä on ristikoissa usein mainioita, hauskoja ja nokkelia sanaketjuja/ratkaisulauseita.

    Tiimin ristikoissa ajatuksellinen ja jopa sanallinen symmetria kuitenkin usein helpottaa sanaketjuja liikaa. Sanallisella symmetrialla tarkoitan sitä, että viimeiset sanat päättyvät samaan tapaan, sanat ovat saman pituisia, joskus jopa monen kirjaimen verran päättyvät aivan samalla tavalla. PuPe 6/2021 s. 27 ristikon kohdalla jopa yhdeksän kirjainta sanaketjujen lopuissa olivat samoja (viimeisissä sanoissa vain alkukirjaimet olivat erilaiset). 

    Suuri määrä kirjainkikkailuja ehkä johtuu siitä, että tiimin jäsenet pyrkivät saamaan omat kikkailunsa mukaan. Yksinään laatiessaan Skytällä kirjainkikkailuja taitaa olla eniten, joten ehkä useimmat kirjainkikkailut tulevat häneltä. Skytän yksin laatimien ristikoiden tapaan vähintään yksi skytismi pitäisi löytyä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25442 Kommentoi
    Kakara
    Vieras

    Mielestäni lehti on muutamaa edellistä haastavampi.

    Apuja kaipailisin;

    s. 30 oikea yläkulma, HÄN KERRAN RADIOSTA. En edes tiedä, miten tuo vihje pitäisi jaotella, hän kerran vai kerran radiosta. Anyway, en saa vaakasanaan mitään järkevää piilokirjainta. Kaikki olen kokeillut enkä mitään vastaussanaa löydä Googlesta tarkistaakseni. Haetaanko siinä nimeä? Vai mitä?

    Lähteenmäki, pääkuvan vas. puoli. Vaakaan saisin hyviä sanoja, mutta ne eivät sitten muodosta 1. keltaiseen mitään. Millaista sanaa siinä sitten haetaan? Ja Lähteenmäen alalaita; Nuttu nurin… saa vihat kantaakseen… inkkarikieliä olen etsinyt muutaman sata erilaista, mikään ei auta. Jotain vinkkiä sinne?

    #25443 Kommentoi
    Marcus
    Vieras

    Lisää hän kerran radiosta vihjeeseen alas tulevan sana,niin saat vastauksen (nimi) vaakaan. Hankala kohta oli.

    Lähteenmäen ekan keltaisen jouduin googlettamaan, kalevalaa siihen tulee. Saa vihat kantaakseen vihjeeseen tulee ruumiinosa. Nuttu nurin tulee vanhasta uskomuksesta, se kun aukeaa, varmaan aukeaa inkkarikielikin.

    #25444 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

    Lähteenmäki,  s. 30. Tuo pääkuvasta vasemmalla olikin kinkkinen. Eka keltainen tuotti päänvaivaa. Kyllä siihen sanan sain,  ja taitaa ollakin kalevalaista kieltä. En tiedä sitten onko vihjeeseen RISTIPISTELLÄ mulla oikea ratkaisu,  mutta jos on,  hiukan tyytymätön silti olen. INKKARIKIELI – vihjeeseen on olemassa ratkaisu ,  mutta ratkaisin vihjeen NUTTU NURIN… tuskallisesti googlettelemalla löysin yhden ratkaisun. Vaikea vinkata,  kun sitten jo vinkkaan liikaa.

    #25445 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

    KERÄNEN,  s. 27 on ollut minulle melkoinen ponnistus. Nyt se on ratkaistu,  paitsi kahdesta kohtaa se hiukan jumissa. Pistän, Tapio, kuvan ratkaisustani.  Ongelmani ovat vihjeet PIENI ÄMMÄNÄ,  ja vihje …… – tettu.  Sekä keskioikealla kuva jossa mies kantamuksineen ja sauvoineen. Vihje – imlun (kasvi idästä),  luulen tietäväni mikä kasviryhmä,  mutta…  Ja vihje EI HÄNEN VERBINSÄ,  siihen on mulla ehdokas,  mutta ei natsaa noiden mainittujen kanssa.

    #25446 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    KERÄNEN, s. 27 on ollut minulle melkoinen ponnistus. Nyt se on ratkaistu, paitsi kahdesta kohtaa se hiukan jumissa. Pistän, Tapio, kuvan ratkaisustani. Ongelmani ovat vihjeet PIENI ÄMMÄNÄ, ja vihje …… – tettu. Sekä keskioikealla kuva jossa mies kantamuksineen ja sauvoineen. Vihje – imlun (kasvi idästä), luulen tietäväni mikä kasviryhmä, mutta… Ja vihje EI HÄNEN VERBINSÄ, siihen on mulla ehdokas, mutta ei natsaa noiden mainittujen kanssa.

    ”-tettu” liittyy työhön, joka on delegoitu jollekin toiselle.

    PIENI ÄMMÄNÄ ESTEEKSI – jos alkukirjaimen vaihtaa vihjeen ohjeen mukaisesti saadaan este. Sinulla on 2. kirjain väärin.

    Mieheen kantamuksineen saisi kulkemiseenkin liittyvän substantiivin (substantiivia käytetään yleensä eri merkityksessä), joka sopii vallan hyvin vihjeen EI HÄNEN VERBINSÄ kanssa. Sana olisi verbijohdannainen. EI HÄNEN VERBINSÄ puuttuvaksi kirjaimeksi voit laittaa sen, minkä uskon sinun siihen ajatelleen.

    –imlun (kasvi idästä)” – kasvi tulee siihen vähän väärin kirjoitettuna sanan ”-imlun” virhettä toistaen.

     

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25449 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

    Kiitos vinkeistä. Sainhan mä sanan vihjeeseen …… – tettu!  Mutta jos se ratkaisuna oikein,  niin onpa kökkökielinen! No, oli Google-haulla joitain tekstipätkiä,  joissa sana löytyi siinä muodossa kuin ratkaisusana. Yhtä hyvin voivat olla kirjoitusvirheitä.  Voihan sana löytyäkin jostakin sanakirjasta. Suomen kieli on vaikea kieli.

    #25453 Kommentoi
    Kakara
    Vieras

    s. 30 kulma ratkesi. Mulla oli väärä ratkaisu pystyvihjeeseen VÄLITTÄVÄT ISOISTA. Nyt en kyllä tajua, miksi siihen tuli mitä tuli.

    Myös Lähteenmäen kulma ratkesi, kiitos Marcuksen viittauksen Kalevalaan. Itse en olisi tuota ikinä keksinyt.

    Mutta se Lähteenmäen alalaita tökkii yhä, aivot nyrjähtää.

    #25454 Kommentoi
    Marcus
    Vieras

    Välittävät suurista vihjeen ymmärsin siten, että suuret ovat jumalia. Saattaa olla joku parempikin logiikka.

    Nuttu nurin vihjeen tilalla voisi olla juomahetki ja saa vihat kantaakseen voisi olla vaikka -vuori.

    #25455 Kommentoi
    Kakara
    Vieras

    Onko Suomenlahden tuntumassa kaupunki?

    Tuo Keräsen ”-tettu” -vihje ei kylläkään liity toiselle delegoituun työhön. Kyseessä on esine tai aine, joka on -tettu.

    #25456 Kommentoi
    Marcus
    Vieras

    On kaupunki.

    #25458 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

    Onko kukaan s. 29 Pitkälän kanssa ongelmissa? Olen saanut vasta alhaalta päin noin puolet ratkottua.  Ja vaikeaa. Onkohan Pitkälällä jokin oma koodi? Googlesta jotain sain. Työllä. Loppujen lopuksi kun saa ratkaistua yhdenkin,  niin… Ihan Juu tavallinen. Mutta ratkaisusta ei apua risteäviin. Olenkohan jo hapero aivoiltani. Mutta pahan pisti Toni mulle! Hyvä niin.

    #25460 Kommentoi
    Kakara
    Vieras

    Mulla on Pitkälä tehtynä, voin yrittää auttaa jos vinkkejä haluaisit.

    #25461 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

    Juu, Kakara, jumiutunuthan tuo on.  Kysyn oikea yk. myöhemmin, mutta melko keskivaiheilla vasemmalla: MIETTIVÄISEN VERBI? Mulla on siihen oikein hyväkin ratkaisu, mutta ei natsaa risteävän KATSO kanssa. Siihenkin  mulla olisi ok-ratkaisu, mutta… Ehkä kuvavihje, jossa mies sahaa puuta auttaisi, siihenkin olisi hyvä ratkaisu, muttei sovi KATSO-vihjeen kanssa. Alempana KULJETUTTAA TUKATTA, olen miettinyt niin että tukkani on entisestään harvennut. Samoin oikea ak. PATRIARKALLA. Oikean reunan RADALLAAN on varmaan kaikkea muuta, mitä siihen kaavailen. Vasen yk. NÄPÄYTTÄVÄT TARKASTI liittyy risteävänä MIETTIVÄISEN VERBI – problematiikkaan. Kiitos jos hiukan vinkkaat!

    #25462 Kommentoi
    Kakara
    Vieras

    MIETTIVÄINEN tekee kenties kädellään jotain. Ainakin sarjakuvissa usein 🙂

    Puuta sahaavan miehen jäljiltä ****** on taustalla näkyvän kaltaista.

    PATRIARKALLA on tietty sukulainen.

    KULJETTAA tietyllä tavalla ja millainen on TUKATTA?

    RADALLAAN voi olla vaikka harrastus.

    NÄPÄYTTÄVÄT TARKASTI; kilisee, jos näpäyttää tarpeeksi tarkasti.

     

    #25464 Kommentoi
    Kakara
    Vieras

    No niin, Lähteenmäki vihdoin nitistetty!

    Kiitoksia vihjeistä, ei olisi onnistunut ilman niitä 🙂

    #25471 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

    Kiitos, Kakara, vinkeistä Pitkälään s. 29.  Osa avautui, en varma. Vasen reuna keskivaiheilla MAANALAISIIN ei natsaa muiden kanssa lainkaan. KATSO ei taida ollakaan se mitä siihen tarjoon. MITTARI hiukan ylempänä ja HITSARIN APU yläreuna. Aivan olen ulapalla! Noihin jos vinkkaat, pääsen hiukan etiäpäin. Mulle tää Pitkälän tuotos on ollut ihan mahdoton. Jäänee auki. Viitamäkeä en ole edes vielä katsonut, hänen ovat olleet suuria haasteita. Ja paria-kolmea muutakaan kolmosta. Olen hidas. Tulee hiljaa hyvää (ehkä).

    #25472 Kommentoi
    Kakara
    Vieras

    KATSO -sanasta puuttuu jotain.

    MAANALAISIIN: jonkin maanalaisissa osissa on näitä.

    MITTARI liittyy tietynlaisiin tuloihin ja menoihin (kahdellakin tapaa tulot ja menot).

    HITSARIN APU: Myös tupakoitsijalla on melkein samanlainen apu.

    Älä vielä luovuta, A.Skotti, kyllä me saadaan sun Pitkälä tehtyä, eikä tässä kai ole mihinkään kiire 🙂

    Joidenkin laatijoiden kanssa sitä vain on paremmin samalla aallonpituudella kuin toisten; mulle Pitkälä on sellainen, kun taas esim. Lähteenmäen kanssa me ollaan ihan eri planeetoilta.

    #25474 Kommentoi
    satunnaiskävijä
    Vieras

    Noita viestejä lukiessani huomasin, että ’välittävät suurista’ lienee ymmärretty väärin. ’Suurista’ on sanan ’suura’ monikon elatiivi, jolloin vastaus on aika looginen.

    Mutta mitään logiikkaa en löytänyt saman ristikon vihjeen ’romania’ vastaukseen. Voisiko sitä joku vähän valaista?

    #25475 Kommentoi
    Marcus
    Vieras

    No paljon parempi logiikka tuo suurille tosiaan on, vastaussana tuli oikein kuitenkin. Romania liittyy elokuviin.

    #25476 Kommentoi
    satunnaiskävijä
    Vieras

    Kiitos, Marcus, enpä tullut tuota jatelleeksi. Vaikka vastaus on varmasti oikein, jää vaivaamaan, jos ei sitä ymmärrä …

    #25494 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

    Kiitos, Kakara, Pitkällä valmis! Tosin ratkaisuani vihjeeseen LISTE (TYTTÖ) en ymmärrä.

    #25503 Kommentoi
    Kakara
    Vieras

    A. Skotti- luepa LISTE lopusta alkuun, niin kirkastuu.

    #25504 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

    No, tuota en älynnyt tehdä. Tulee siihen sitten järki siihenkin. Kiitos! On hyvä että ymmärtää mitä käsittämätöntä on tullut ratkaisseeksi! Siirryn nyt s. 25 Salokangas. Menee varmaan, kuten kaikkien kolmosten kohdalla, alku tuijotellessa. Ja pitkälti koko ajan.

    #25534 Kommentoi
    Repe
    Osallistuja

    Huomenta Tapio!
    Antaisitko ystävällisen mielipiteesi vielä sivun 7 Hannu Salokankaan sanamuunnokseen ANANNOS (keski-alaosa) ja mahdollisesti myös sen päällä arvuuteltuun NÄITÄ MYÖS NARUJA ? Sinnepäinhän nuo ovat, mutta varsinkin ensinmainittu arvoitus. Kiitos taas etukäteen.

    #25535 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Huomenta Tapio! Antaisitko ystävällisen mielipiteesi vielä sivun 7 Hannu Salokankaan sanamuunnokseen ANANNOS (keski-alaosa) ja mahdollisesti myös sen päällä arvuuteltuun NÄITÄ MYÖS NARUJA ? Sinnepäinhän nuo ovat, mutta varsinkin ensinmainittu arvoitus. Kiitos taas etukäteen.

    ANANNOS. Jaa ensin vihje kahteen osaan. Sitten mieti, mikä on jälkimmäisen osan synonyymi, yhdistä sitten osat – ratkaisusana on näin saadun sanan synonyymi. Huutomerkki olisi ollut paikallaan. Aika vaikea vihje kakkoseen.

    NÄITÄ MYÖS NARUJA viimein kirjain on väärin. Jos laitat vihjeen synonyymin monikon partitiiviin, saat naruja. Ota pois partitiivin tunnus. Et saa sanan ”naru” synonyymiä, vaan erään toisen sanan. Kyseessä on sanaleikki.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25556 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    Pitkästä aikaa pupen parissa.

    Liljeroos tuottaa ongelmia. Jos sais vähän apuja tähän.

    #25557 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Tässä menee aikaa. Laitan satunnaisia huomioita ensin.

    Sanaketjujen viimeisen sanan olet saanutkin – siihenhän kaikki tavallaan liittyy, mutta eri merkityksissä. S. 31 vas. alhaalla on asiaan liittyvä tv-sarja.

    Pääkuvat:

    S. 30 minkä av(i)opari sanotaan muodostavan?

    S. 30 Autokuva – lue Wikipedia-artikkeli auton historiasta.

    S. 31 vas. yläkulma liittyy ammattiin.

    S. 31 viereinen liittyy siihen, mitä mies juuri katsoo.

    S. 31 oikea reuna – mieti yleisiä ostettavia sitruunajuomia.

    Ristikossa on kyllä ihan kaikista tunnettuimpia henkilöitä kuten Teemu, Sanni ja Astrid. Näissä kyllä googlekin auttaa. Sanniin liittyvän asian jouduin googlaamaan. Astridin kaima on poliitikko.

    S. 30 vasemman ylälaidan epävarma sana tuskin muu on kuin mitä olit miettinyt.

    TYTTÖ MYÖS… hahmotelmassa on väärä alkukirjain.

    URINA… typiste.

    VÄLIAIKAINEN PÖH? sekä SÄVEL HÄMMÄSTYTTÄÄ? idea on ilmaista samansisältöinen asia kahdella muulla sanalla. Sanat voivat tulla eri järjestykseen. Kun sanat liitetään yhteen, ratkaisusana ei asiasisällön puolesta liity vihjeeseen.

    VIEPÄ KÄSIN! sekä ALA PAINELLA! sanoja ei yhdistellä vaan ratkaisusana on ikäänkuin em. sanat puhekielellä, mutta ratkaisusanat tarkoittavat ristikkokelpoisina ihan jotain muuta.

    MITOISTA… anagrammivihje. Lähellä on toinenkin angrammivihje – siinä angrammi liittyy asiasisällön suhteen vihjeeseen.

    FILMEISSÄKIN 1. ja 5. kirjain on väärin, sillä se ei sovi mopojuttuun. Filmeissä on eri genrejä. Mopossa kyse lallisuuden suhteen olennaisesta asiasta. 

    * toinen sinulla on; toinen liittyy samaan henkilöön.

    S. 31 keskellä oikeassa KESKISUURI SUURI 2. ja 4. kirjain on väärin.

    S. 31 olet arvannut väärin piilokirjaimen vihjeessä ERÄLLÄ.

    Alhaalla s. 31 juustokuvassa on 1. ja 2. kirjain väärin..

    Voin antaa apuja lisää, jos eritteket niitä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25560 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    Ensin s.30 muutamia kohtia:

    Yläpuoliskossa:hän kerran ja radiosta, Peppi Pitkätossu-kuva, tuli taannoin, tuli käymään, ylempää

    Alapuoliskossa:

    Laivassa päällä?, Palkitaan, tietty hevonen, 6/22, pacino uivissa, mikaelilta.

     

     

    #25561 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Ensin s.30 muutamia kohtia: Yläpuoliskossa:hän kerran ja radiosta, Peppi Pitkätossu-kuva, tuli taannoin, tuli käymään, ylempää Alapuoliskossa: Laivassa päällä?, Palkitaan, tietty hevonen, 6/22, pacino uivissa, mikaelilta.

    HÄN KERRAN RADIOSTA liittyvät yhteen ja viittaavat erääseen henkilöön. Hänet  lempattiin eräästä tehtävästä eli… Räväkkä toimittaja, mutta on vielä töissä Ylellä.

    Peppi-Pitkätossuun liittyy hänen tekemiseensä – kuvassa voisi olla kuka tahansa.

    TULI KÄYMÄÄN – happamoitumisen eli käymisen seurauksena syntyvä ruoka/juoma.

    TULI TAANNOIN on sanomalehti, joka ei enää ilmesty.

    YLEMPÄÄ – tulee taivaalta.

    PALKITSEN – ihan perussanoja helppoonkin ristikkoon.

    LAIVASSA PÄÄLLÄ? – pukeutumiseen liittyvä vitsi.

    TIETTY HEVONEN on ihan suora vihje eli tietty hevostyyppi.

    6/22 – viittaa lehteen, jota ratkot.

    PACINO UIVISSA on sisäkkövihje. Pacinon etunimi tulee uivien sisään.

    MIKAELILTA – tunnettu urheilija, joka tuli kuuluisaksi eräästä tietystä tempusta.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25562 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    S.30 oikea ylänurkka: perustajansa mukaan nimetty,, välittävät suurista, iilin takana, isällinen?

    #25563 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    S.30 oikea ylänurkka: perustajansa mukaan nimetty,, välittävät suurista, iilin takana, isällinen?

    PERUSTAJANSA… hyvästä hallinnostaan tunnetun henkilön mukaan nimetty. 

    VÄLITTÄVÄT SUURISTA – suurista ei tarkoita isoja; minkä muun sanan monikko ”suurista” on. Ratkaisusana on erisnimi monikossa.

    IILIN TAKANA on typiste. Hyvin tunnetusta on tekijästä/valmistajasta/tuottajasta o kyse.

    ISÄLLINEN liittyy uskontoon.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25564 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    S.30 muutama kohta jäi mietityttämään:

    Munkkipa se siinä? Onko jotain virhettä, kun en oikein saa järkevää aikaan?

    Isällinen, mielestäni outo sana, onko oikein?

    Eläytyi aasin korvien alapuolella. En keksinyt ideaa tälle.

    #25565 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Toimittajassa 3. kirjain väärin (, joten myös ”isällinen” on väärin samasta kohtaa). Pystyyn menevässä 3. ja 4. väärin – pystyyn menevä sana liittyy toimittajaan, kuten jo aiemmin kerroin. RADIOSTA ei ole itsenäinen vihje kuten kerroin komm. #25561 – lue se vielä kerran, sillä annoin vihjeen pystysanallekin. Selvensin vielä hieman kommenttia.

    kun korjaat virheet noissa ELÄYTYI tulee järkevä ratkaisusana.

    SÄVEL HÄMMÄSTYTTÄÄ! olet laittanut ei-ristikkokelpoisen ratkaisusanan – logiikka sinänsä on oikein.

    MUNKKIPA… olet hahmottanut oikein piilokirjainta lukuun ottamatta. Miksi munkkia sanotaan? Kyseessä on samantapainen vihje kuin VÄLIAIKAINEN PÖH?

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25566 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    S.31 muutama puuttuva:

    Etunimi ”rinnal”

    Ylintä huippua

    Alhaalla: merenptah, ihan päällä idästä, hatet?

     

     

     

    #25567 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

    Itse olen samassa aukeamassa. Kuva vihjeet ehkä aukeavat. Google – lue nykymuistiko – lienee muuttanut ristisanojen luonnetta. Pitää lähteä avaamaan sanaleikin, typisteen tms. kautta. Tuntuu, että näitä on jopa liikaa. Viitamäen kolmosen pistin telakalle, kun ei lähtenyt aukeamaan. Tätä aukeamaa nyt ährään. Nuo kuvat kun aukeavat, voi helpottaa. Viitamäessä ei ole teemakuvaa tällä kertaa.

    #25568 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    S.31 muutama puuttuva: Etunimi ”rinnal” Ylintä huippua Alhaalla: merenptah, ihan päällä idästä, hatet

    ETUNIMI ”RINNAL” – tähän tulee olettaiain kaikille ratkojille outo sukunimi. Hänen etunimensä on ”synonyymi” lyhennetylle sanalle ”RINNAL”. Googlella voi tarkistaa. Minusta tällaiset Google-tarkistusta kaikilta edellyttävät henkilönimivihjeet ovat huonoja. Henkilöstä on sentään suomeksi Wikipedia-artikkeli. Pahempiakin Google-vihjeitä löytyy joiltakin laatijoilta. Ehkä Eki entuudestaan tunsi henkilön, mutta tosi harva muu tuntenee.

    Vihjeessä ”kullan ala?” olet sijoittanut 3. kirjaimen väärään paikkaan. Mieti, minne kohtaa voit sijoittaa alan. 

    TORVIMAINEN 1. ja 3. kirjain on väärin. Torvimainen on talossa.

    YLINTÄ HUIPPUA on hyvin merkittävä henkilö Suomessa.

    MEREMTAH – googlaa; nykyisin kannattaa googlata, jos sattuisi olemaan puhdas tietovihje. Ennen vanhaan tietoa kaivettaisiin tietosanakirjoista.

    IHAN PÄÄLLÄ IDÄSTÄ viittaa vihjeen yläpuolella olevaan kuvavihjeeseen.

    HATET -vihje- ja ratkaisusanaan on lisätty kirjain eli kyse on ns. typisteen vastakohdasta.

    Pariin kohtaan muuten kysyin muuten itsekin neuvoja siitä, miten vihjeet tulee ymmärtää.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25569 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Itse olen samassa aukeamassa. Kuva vihjeet ehkä aukeavat. Google – lue nykymuistiko – lienee muuttanut ristisanojen luonnetta. Pitää lähteä avaamaan sanaleikin, typisteen tms. kautta. Tuntuu, että näitä on jopa liikaa. Viitamäen kolmosen pistin telakalle, kun ei lähtenyt aukeamaan. Tätä aukeamaa nyt ährään. Nuo kuvat kun aukeavat, voi helpottaa. Viitamäessä ei ole teemakuvaa tällä kertaa.

    Google-vihjeitä minäkin vierastan. Viihdetriviaa tullee eniten Ekiltä.

    Vierastan myös typisteitä tms. Typisteitä tms. kaiketi tuli ristikkoon ennen kaikkea Skytältä. Niitä on usein liikaa.

    Sanaleikit ovat minusta hyviä. Hyviä sanaleikkejä mainitsin aiemmin tässä säikeessä. Eki on niissä hyvä.

    Kolmikon ristikoissa en ikinä hahmota, mikä vihje voisibolla Pekka Joutsilta. Hänen osuutensa IJL-tiimin ristikossa on minulle mysteeri.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25570 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

    Sivulla 31 vasen melko alhaalla on vihje ADLAI. No, minulle tuli mieleen yksi ratkaisu kyllä, mutta eipä käy. Nyt sitten pohdin, josko kyseessä olisi – kaikella kunnioituksella laatijaa kohtaan – sanapelleily!

    Sain jonkin verran avautumaan s. 30 alareunaa. Minulla ristikot avautuvat niin, että tuijotan tooooosiii kauan, sitten pistän syrjään, tuijotan seuraavana päivänä tooooosiii kauan, ja (yleensä aamuyöstä) valmiita sanoja alkaa putoilla koneesta kuin kolikoita pelikoneesta.

    Ja tiedättehän, useimmiten pelikoneesta ei putoile mitään!

    #25571 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    ADLAI – vaihda joidenkin kirjainten järjestystä. Kirjainjekkuja – todennäköisimmin Skytältä, vaikka kyllä muutkin niitä harrastaa. Satunnaisesti minullakin on niiden kanssa vaikeuksia, vaikka yleensä ne hoksaan. Aina ei tule hoksattua eikä tule kokeiltua kaikkia jekkumahdollisuuksia,

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25574 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    Tuliko Pitkälän kuva perille?

    Auttaisitko siinä vähän, että saisi ristikon alkuun.

    #25580 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    Sain etenemään jonkin verran. Sitten joskus, kun ehdit, niin apuja puuttuviin tarvitsisin.

     

    #25583 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Sain etenemään jonkin verran. Sitten joskus, kun ehdit, niin apuja puuttuviin tarvitsisin.

    Sain tämän loppuun, mutta ratkoin paljon itse.??

    Ratkonta meni kimpparatkonnaksi. Ihan yksin ratkoessani olisin tämän kanssa vaikeuksissa. Aikaa ainakin olisi mennyt liikaa ainakin reisdussa ollessa. Muutama ensimmäisessä lähettämässäsi ristikossa ollut virhe hieman kiusasi. Sait ne itse korjattua.

    Laitan poikkeuksellisesti vihjeet aluksi piiloon. Laitan ylhäältä alas ja vasemmalta oikealle.Toivon näiden riittävän.

    Näytä/piilota vihjeet:
    LIIKUTTAA – tietty musiikki.MIES MYÖS… – ulkomaisia nimiä. Kyseessä on saman nimen eri variaatio kuten POIKA MYÖS… -vihjeessä.SELÄSSÄKIN? – selkä….NÄYTTÄVÄT TARKASTI – pitäisi olla ehkä imperfekrissä, sillä viitattuja pelikoneita ei juuri enää näy, onko enää missään.RAATO… – mitkä syövät raatoja.KOIRA – mitä tekee.
    MERKKINÄÄN… mittayksikkö.ISÄLLÄ… – ketä työntekijää kutsutaan isäksi?kuva metsätyömiehestä – missä hän on.
    MAANALAISIIN – kasvikuntaa; mitä kasvikunnassa voi olla maan alla.TÄNNE TUNNUSTAN JUOVANI on väärin. TÄNNE viittaa alhaalta ylöspäin lukemiseen. Jos juon, … Luitko kerran savonlinnalaisesta panimosta?Poikakuva – mitä lapsi yleensä vedellä tekee?TEHTAALLE – jotta joku saisi jotain sieltä.VAIHTOEHTO… paanujen kaltaisia. Googlaa kattomateriaaleista. En tiennyt tätä termiä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25585 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    [Ylläpitäjän kommentti. Nimimerkki Repe teknisluonteinen kommentti on siirretty säikeeseen Ilmenneita teknisiä ongelmia.]

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25588 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Joku kysyi muualla:

    Hitsarin apu, maanalaisiin, näistä stereoitakin, patriarkalla ja eu:nkin ongelma.

    Noista yhteen on jo vinkki komm. #25583.

    Näytä/piilota vihjeet:
    HITSARIN… – jotta liekin saa palamaan, mitä tarvitaan?NÄISTÄ STEREOITAKIN – liittyy rikolliseen toimintaan.EU:NKIN ONGELMA – lähinnä Itä-Euroopan ongelma; ongelma on suurempi esim. Turkissa ja Iranissa, eräistä muista maista puhumattakaan.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25592 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    Sain valmiiksi edellisen. Hakonen tuottaa nyt päänvaivaa. Jos tähän jossain vaiheessa jotain ehdit vinkata, niin pääsisi eteenpäin. Voi olla virheitäkin ratkonnassani.

    #25597 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Sain vasenta alakulmaa lukuun ottamar’tta vakmiiksi. Meni ihan hirveästi aikaa, joskun fkussakin yllätti ja väsytti.

    Väärin:

    HARTSA… vaakaan mevässä sanassa kirjaimet on väörössä järjestyksessä.

    DUOSSA on yksikkö/monikko-virhe.

    KALU 2. ja 3. kirjain on väärin.

    Ylempi pääkuva:

    Ylin liittyy kuvan vanhoihin miehiin.

    Alin liittyy lapseen.

    Muut sanat kuvaavat perheen olemusta ja vallitsevaa tilannetta.

    Alempi pääkuva:

    Ylin on erään uskonnollisen riitin hahmo. Ensimmäisen kirjaimen keksimisessä auttaa se, että ristevä kuntolijakuva esittää 1980-luvulla erittäin suosittua kuntoilulajia. 

    Sanaketju on toteamus.

    Alas menevissä vasemmanpuoleinen liittyy tilanteeseen. Oikeanpuoleinen liittyy samoihin henkilöihin joista myös ylemmässä pääkuvassa tulee ratkaisusanoja.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25602 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Joku lähetti kuvan eräästä Erkki Vuokilan ristikosta (sivununero ei näy). Ympäristöaktivistin sukunimen voi helposti arvata ja sen jälkeen asian voi tarkistaa Googlella.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25608 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    Kuivasen ristikon vasen reuna olis vähän vinkkejä vailla.

    #25609 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    S. 22 on pieniä virheitä, jotka on aluksi syytä korjata.

    MITÄ? – kolme kirjainta lopusta on väärin.

    LAITAKAUPUNKIA alkuun ilmansuunta, joten 3. kirjain on väärin.

    Em. virheistä johtuen vihjeeseen VIINAKIN ei tullut kunnon ratkaisusanaa (2. ja 4. kirjain on väärin).

    VERENIMIÖITÄ 1., 3. ja 4. kirjain on väärin.

    RUSETTIPÄINEN vain. 2. ja 3. kirjain on oikein. Sarjishahmo.

    Sarvipäinen eläin piilokirjain on väärin.

    Annan tarvittaessa vinkkejä yksilöityihin vihjeisiin.

    S. 24 virhe:

     SÄLÄT 1., 3. ja 4. kirjain on väärin. Vihjeessä on erään sortin jekku. Kirjainten järjestyksiä pitää tietyllä tavalla muuttaa. Mieti aluksi vain risteäviä sanoja ja katso vain se, että kohtaan tulee ylipäätänsä ristikkoon kelpaava ratkaisusana.

    Muutana vinkki sivulle 24

    Keskellä alhaalla näyttäisit hahmotelleen kirjaimet oikein. Samoin UUNISTA PÖYTÄÄN. Vahvenna kirjaimet.

    TASOKAS – viitataan yhdyssanaan, jossa ratkaisusana tulee alkuun.

    ALESTAKIN – alkoholista.

    VANHA DATSUN! – jos et nuoruudessasi näitä nähnyt, tutki Datsun-merkkisiä autoja netin avulla.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25612 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    S.22 apua vailla:

    Vähän kuin lauantai, kuljettaa

    S.24:

    Varjostavia, pullukoita, ”latureita”, vehnästä, alavasemmalla velmu, siihen maali, ei saa piileskelevä.

     

    #25613 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    S.22 apua vailla: Vähän kuin lauantai, kuljettaa S.24: Varjostavia, pullukoita, ”latureita”, vehnästä, alavasemmalla velmu, siihen maali, ei saa piileskelevä.

    S.22

    LAUANTAI on ruokaa ja eräs muu on saman kaltaista. Ainakin vanhempi polvi on syönyt kumpaakin.

    KULJETTAA on erään sortin alus.

    S. 24

    Varjostavia – rakennuksissa.

    pullukoita – eläinkuntaa; kesällä näkee niitä paljon.

    ”latureita” – ihmisten ”lataamisiin”.

    vehnästä – miksi vehnää saatetaan sanoa? Nimitystä käytetään myös vehnäpullasta.

    velmu – synonyymiä etsitään.

    siihen maali – mihinkä maalia vedellään?

    ei saa piileskelevä – mitä esim. hippaleikissä piileskelevän ei pidä tehdä.

     

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25614 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    Seuraava vajaaksi jäänyt on Viitamäen ristikko.

    #25618 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Virheet:

    Vihjeen KÄDELLINEN… ratkaisusana menee yhden pystylinjan verran vasemmalle. Laittamaasi kohtaan tulee vihjeen ÄSSÄLLÄ… ratkaisusana.

    Vihjeeseen TARPEESEEN… tulee pitkä ratkaisusana. Autoiluun liittyvää.

    ELOKAPINAN… ratkaisusana tulee yhden vaakarivin verran ylemmäksi. Laittamaasi kohtaan tulee pyöreän esineen ratkaisusana.

    Kun olet siirtänyt ratkaisusanat niille kuuluviin kohtiin, kysy sitten tarvittaessa vinkkejä.

    [Vihjeiden sijoittelu saisi olla selvempää, ettei tällaisia väärintulkintoja syntyisi.]

    Kuva kajastuksesta tulee eri ratkaisusana.

    USEIN IHMISIÄ… väärin 2.- 4.ja 6. kirjain. Näit heitä esim. olympialaisissa.

    Vasen alakulma:

    KARMEIN – esineisiin liittyen.

    RAAJATON APU – mietipä mitä laittaisit sanan RAAJA eteen, jotta saisisit jonkin sortin avun.

    SIVUAIHEISTA sain oudon oloisen ratkaisusanan. Koskenee nettisivujakin.

    NUORISON ETEEN laitoin kouluun viittaavan ratkaisusanan.

    Ihan täysin varma en ole, onko oikein.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25621 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    Muuttelin ne nyt, mutta ei paljon vienyt eteenpäin.

    Jos näitä nyt ensin vinkkaat: lastille (ilman…), Vahva punapää, hoikistuneen laitos,  oranssi ja pannallinen, ei ajeta paahteessa, sieltä osia, entinen julkinen väline.

     

    #25622 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    Samaten myös vasemman yläkulman kohtiin kaipaan vielä apua.

    Se pyöreä esine, sen alapuolella olevat pylväät sekä yläkulman nainen.

    #25623 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Muuttelin ne nyt, mutta ei paljon vienyt eteenpäin. Jos näitä nyt ensin vinkkaat: lastille (ilman…), Vahva punapää, hoikistuneen laitos, oranssi ja pannallinen, ei ajeta paahteessa, sieltä osia, entinen julkinen väline.

    lastille (ilman…) – lastille tarkoitettu paikka. Suluissa olevat sanat tarkoittaa sitä, että jos poistetaan sanasta korkeimman oikeuden lyhenne, edelleen kyse on lastin paikasta. Sana saattaa olla sinulle ennestään tuntematon ratkaisusana. Etsi siis tuttua sanaa, johon voit lisätä korkeimman oikeuden lyhenteen.

    Vahva punapää – sarjakuvahahmo; mietipä lukemiasi sarjakuvalehtiä.

    hoikistuneen laitos – luepa vihje huolella.

    oranssi ja pannallinen – sarjakuvahahmo; mietipä lukemiasi sarjakuvalehtiä.

     ei ajeta paahteessa – vaan milloin (ja mikä) ajetaan, jotta ei olisi paahdetta.

    sieltä osia – missä lähes kaikki mahdollinen on osina (ja kokoamisessa meinaa mennä hermot).

    entinen julkinen väline – erään julkisen välineen vanha nimitys. Melkein saman nimen kohtaat nykyisinkin.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25624 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    Tässä tämän hetken tilanne. Jumissa taas.

    #25625 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Ainakin laitetut vaikuttaisi olevan oikein.

    Mietipä niitä sarjakuvia – millä hahmolla on (kaula)panta?

    TANKOTAVARAA on mauste.

    MUISTUTTAA HYÖNTEISTÄ  – muinainen koru.

    AMERIKAN… SUPERTRIOSSA – loppu viittaa musiikkiin. LAKEJA ei viittaa suomen sanaan ”laki”.

    TÄHTI… eräs muusikko, jolla on testiin liittyvä sukunimikaima.

    Oikealla ylhäällä.

    Mitaliin liittyvän ratkaisusanan alkukirjain on väärin.

    Halkominen on klapin … 

    TÄYTTEIN oli itselle outo (ruoka)sana – älä odota saavasi tuttua sanaa.

    SUORAAN  kauppaan mahdollisimman …

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25626 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    Näihin vinkkejä kyselen:

    Monenlaisin pöydin, hyppyyttää, tyytyväisen taputtamia, Repe, kulmat alarajoina, vartioitu, kuva, jossa kirves, kuva jossa mitali ja kuva jossa mies juo pullosta.

    #25627 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Näihin vinkkejä kyselen: Monenlaisin pöydin, hyppyyttää, tyytyväisen taputtamia, Repe, kulmat alarajoina, vartioitu, kuva, jossa kirves, kuva jossa mitali ja kuva jossa mies juo pullosta.

    Monenlaisin pöydin – pelipöydin.

    hyppyyttää – ollaan positiivisella mielellä ja … päällä.

    tyytyväisen taputtamia – mitä itsessäsi taputtaisin; ratkaisusana on vanhahtava.

    Repe – liittyy fiktiivisen hahmon sukupuoleen.

    kulmat alarajoina – ihmisessä.

    vartioitu – ex-vankila. Mielestäni tämä on hieman väärin laadittu vihje ja po EX-VARTIOITU.

    kuva, jossa kirves – siinähän joku halkoo klapin, eli tapahtuu …

    kuva jossa mitali – liittyy mitalin omaisuuksiin

    ja kuva jossa mies juo pullosta – alkoholinkäyttöön liittyvä kärjistys

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25628 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    Vasemmasta alanurkasta puuttuu pari kirjainta. Autatko niissä. En oikein saa järkeviä sanoja.

    (Varkaan reitti, valkoinen neliö, sivuaiheista)

    #25629 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Vasemmasta alanurkasta puuttuu pari kirjainta. Autatko niissä. En oikein saa järkeviä sanoja. (Varkaan reitti, valkoinen neliö, sivuaiheista)

    valkoinen neliö – neliö on ….; edellä on tavuviiva eli etsitään yhdyssananan alkuosaa.

    SIVUAIHEISTA liittyy mm. nettimaailmaan; sana oli itsekkin ennestään outo.

    Varkaan reitti! – sain siihen adjektiivin. En ole varma, mikä idea siinä on, joten en anna vinkkiäkään.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25630 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    Oliko siinä kuitenkin kaikki oikein, eli noihin vaan pitäis jotkut kirjaimet arpoa?

    #25631 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Vihjeen VARKAAN REITTI! alkukirjain onkin väärin. Kun vaihdat sen, saan järkevän oloisen sanan.

    Siihen toiseen en osaa antaa parempaa vinkkiä. Googlasin laiittamani sanan. Google kyllä kysyy, olisiko kyseessä eri sana, mutta jos pitäytyy ratkaisusanassa, ratkaisusana kyllä löytyy, tosin pikku lisäyksellä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25635 Kommentoi
    Repe
    Osallistuja

    Sivun 31 alaosassa Liljeroos kyselee PIHALA-nimistä.
    Vaakasana on kyllä selvillä (vaikka kirjaimet puuttuvat vielä kopiosta), mutta pientä selkovihjettä kaivataan ratkaisusanan lukemisen ymmärtämiseksi. Kiitos!

    #25636 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Kyseessä on ns. typiste. Saat selville erään (edesmenneen) henkilön koko nimen kun lisäät sopivaan kohtaan vihjettä ja ratkaisusanaa tietyn kirjaimen.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25637 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    Joissain ristikoissa yksittäisiä puuttuvia.

    Aloitetaan Salokankaasta. Muutama puuttuva kohta vailla apua.

Esillä 75 viestiä, 1 - 75 (kaikkiaan 103)
Vastaa aiheeseen: Punainen Pelikaani 5/2022

Voit käyttää muotoiluun BBCodes-merkintöjä.
Käyttäjätililläsi ei voi käyttää eidistyneitä BBCode-merkintöjä, ne poistetaan.

Tietosi:


BBCode-merkkaukset + luomani lisämerkkaukset:

[BR][SPACER][HR][UNDERLINE][/UNDERLINE][STRIKE][/STRIKE][SUP][/SUP][SUB][/SUB][COLOR][/COLOR][CODE][/CODE][REVERSE][/REVERSE]

Emoji-valikoima:

🙂 😀 😂 🤨 😮 😥 👿 💡 ❤️ 👍

Kun jotain painikketta klikkaa, tapahtuma joko avaa tai sulkee toiminnon. Mikäli jokin muu toiminto on avoinna, se suljetaan automaattisesti.

Valikko "Lisäkoodeja" avaa mahdollisuuden lisätä hyödyllisiä toimintoja ja koodeja, kuten "Näytä/piilota sisältö" (SPOILER) sekä emoji-ikoneja editoriin. Lue lisää...

Valikko "Linkkisetti" listaa hyödyllisiä linkkejä. Lue lisää...

Valikko "Kuvien lähetys" avaa lomakkeen, jolla voi privaatisti lähettää minulle kuvia. Kyseessä on itsenäinen, upotettu toiminto. Kun kuva on valittu, pitää painaa LATAA-painiketta. LÄHETÄ-painike ei liity kuvien lähetykseen vaan uuden kommentin lähettämiseen!. Lue lisää...