• Tämä aihe sisältää 52 vastaukset, 2 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 20.6.2023 21:46 Tapio toimesta.
Esillä 53 viestiä, 1 - 53 (kaikkiaan 53)
  • Julkaisija
    Kommentit
  • #25026 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Yleiskeskustelua ja auttamista aiempien PuPe-säikeiden tyyliin (ks. Punainen Pelikaani 6/2021 johdanto; lue tarvittaessa myös auttamisperiaatteeni). 

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25099 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Ratkoin maistiaisena olevan Hannu Salokankaan 2½-tasoisen ristikon. Yleisesti ottaen mainio ristikko. Pääkuvasta johdetuissa sanoissa on hauskaa monimerkityksellisyyttä, mikä on laatijalle tyypillistä.

    Yhdestä oudosta faktavihjeestä en pitänyt. Siihen olisi tutummankin asian voinut laittaa eikä useimmille tuntematonta googlattavaa asiaa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25107 Kommentoi
    Kakara
    Vieras

    Minä ahnehdin, vaikka tarkoitus oli säästellä lehteä koko kesäksi…

    Ratkaistuna ovat (ja näissä voin auttaa):

    s. 26 Holopainen; ihan mukava ristikko, ei vaikeinta Holopaista.

    s. 27 Keränen

    s. 28 Hakonen; kiva, haastava, ei pahimpia Hakosia

    s. 30-31 Viitamäki; suorastaan raivostuttavan ihanan haastava! Koko jujun tajusin vasta, kun ristikko oli melkein kokonaan ratkaistu 😀

    Pitkälästä puuttuu vielä oikea yläkulma ja Lähteenmäki ei (taaskaan) tule täyteen ilman apuja.

    #25108 Kommentoi
    Marcus
    Vieras

    Lähteenmäellä aloitin kolmoset ja se oli vähän vaikeampi, kuin viimeksi, mutta ei pahinta Lähteenmäkeä. Taas jokunen uusi sana tuli opittua.

    #25115 Kommentoi
    Marcus
    Vieras

    Holopainen oli mukava ratkottava, vaikka vaikeudeltaan enempi lähellä kakkosta, kuin kolmosta. Pitkälästäkin pidin, se vei moninkertaisesti aikaa Holopaiseen ja Lähteenmäkeen. Oikea yläkulma oli kyllä tuskainen, mutta sen selvittäminen palkitsi puurtamisen kyllä.

    #25119 Kommentoi
    Kakara
    Vieras

    Saisiko vinkkejä Lähteenmäkeen?

    Mikä sininen on pääkuvasta alaoikealle? Kukka? Kivi? Meduusa?

    Entä TUMMUVAT AJAN MITTAAN? TESTATEN VIINIÄ…?

    #25120 Kommentoi
    Marcus
    Vieras

    Sinisenä näkyy kapea reitti. Tummuvat on pimeää aikaa. Testaten viiniä vihjeessä kannattaa miettiä vain niitä kahta ekaa sanaa niin pääsee jäljille.

    #25121 Kommentoi
    Kakara
    Vieras

    Kiitos, Marcus, vinkeilläsi avautui!

    Vielä tuo oikean laidan ”Kuumittaa ja muokkaa…” Tuleeko siihen verbi?

    Yhden sanan keksisin, sopisi myös risteävän sanan kanssa, mutta jotenkin ei tämä minun ideani sovi lauseen viimeiseksi sanaksi.

    Oli tosiaan Lähteenmäessä ainakin 3 minulle ihan ennenkuulematonta sanaa. Kaipa ne ovat oikein, kun Googlestakin löytyivät.

    Kolmen tähden ristikoista s. 25 Vaalamossa mulla vielä tyhjää oikeassa ja alalaidassa. Täytyy varmaan pitää pientä taukoa.

    #25122 Kommentoi
    Marcus
    Vieras

    Kuumittaa ja muokkaan tulee verbi minkä jouduin googlella varmistamaan.

    Hakonen oli ihan mukava myös, vaikkei kauhean vaikea. Viitamäkeä vielä säästelen parempaan aikaan, luulen sen kanssa joutuvani kauan vääntämään.

    #25123 Kommentoi
    Kakara
    Vieras

    Lähteenmäki tehty! Minunkin piti tuo viimeinen sana Googlesta tarkistaa, en sitäkään kyllä ole ennen kuullut.

    Viitamäki oli yksi parhaita pitkään aikaan, nautinnollisia ratkaisuhetkiä sen parissa 🙂

    #25137 Kommentoi
    Marcus
    Vieras

    Vaalamo oli helpohko, turhan nopeasti ratkesi kolmoseksi, vaikka muutama outo nimi olikin. Sen sijaan Vuokilan sivun 15 ristikossa en saa järkevää vastausta vihjeeseen ”virallisesti e=po?”. Kolme vaihtoehtoa ainakin on piilokirjaimeksi.

    #25140 Kommentoi
    Kakara
    Vieras

    Nimestä on kyse kohdassa e=po, vain yksi kirjain minun mielestäni sopii.

    #25143 Kommentoi
    Marcus
    Vieras

    Nimen siihen laitoinkin, vaan logiikkaa en tajunnut, varmaan joku tosi helppo, mutta ei vaan aukea näillä helteillä.

    Viitamäki tosin aukesi sujuvasti, eikä ollut niin paha kuin pelkäsin. Idean tosin tajusin vasta ihan lopussa ?

    #25145 Kommentoi
    Kakara
    Vieras

    e=po: lempinimi/nimi.

    Sama oli mulla Viitämäen kanssa, ahaa-elämys tuli ihan lopussa vaikka oli pääkuvasta tuleva lause ja melkein koko ristikko ratkaistu ja senkin olin tajunnut, miksi tekijän nimeä ei voinut laittaa 😀

    Aikamoinen suoritus ottaen huomioon, että kyseessä oli 3 tähden aukeama. Oluen tarjoaisin Antille.

     

    Multa puuttuu piilokirjain s 24 Kuivasesta: On arjen keskellä? Mitä tässä haetaan?

    #25146 Kommentoi
    Marcus
    Vieras

    No vihdoin välähti, risteävässä oli helppo virhe.

    Sivulle 24 tulee siihen firman nimi, eiköhän vihjekin sitten aukea. Ristikko muuten taitaa olla Salokankaan, vaikka Kuivasen nimiin merkitty.

    #25153 Kommentoi
    Kakara
    Vieras

    Kiitos taas 🙂

    #25214 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    Kuivaseen tarttis vähän apuja.

    #25215 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Keltaisten risteävät.

    TERÄVIÄ ja LIITTO tule ihan pareussanastoa kuten melkein kaikki muutkin ristevät.

    TUOREENA TUOKSUVA – uunista otettuna.

    TUO LÄHELLE – ei faktisesti vaan vain visuaa”lisesti.

    KEKSI ASEMASSA on susäkkövihje.

    KULKEE SÄHKÖLLÄ – yleensä sanotaan ”sähköisesti.

    Keskiosa

    AKULTA – etkö ole Aku Ankkaa lukenut? 

    KOIRALLE… altapäin luettuna koiralle pakollinen.

    PIENIÄ tulee verbi, joka oli minullr oudon oloinen. Käytän eri sanaa samaa asiaa kuvaamaan ja uskon, että sinäkin.

    PRIMOZ löytyy Googlella. Tuttu urheilua seuranneille.

    NIMENSÄ… on tuttu laite lapsille.

    PUNANENÄ 2. ja 3. kirjain on väärin. Kyseessä on fiktiivinen hahmo.

    OPON KAVERI – typistevihje. 

    MISSIMAARITILLE… löytyy Miss Suomi luettelosta. Ei ole mikään nuori henkilä enää.

    MENNEA… googlaa vihjeen eka sana.

    Alaosa.

    LATVOIHIN ratkaisusana tulee yksikköön.

     

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25216 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    Edistyi jonkin verran. Sinisiin sanoihin ei oikein muodostu mitään järkevää.

    #25217 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Vaakasuoraan ja pystysuoraan tulee outoja tietyn lajiryhmän  maalla elävien pieneliöiden nimiä. Ne löytyvät kyllä Googlen avulla. Sanat olivat erityisen hankalia piilokirjainten takia. Piti arvailla piilokirjaimia ja päätellä, mitä kirjaimia voisi laittaa, että saisi järkevältä tuntuvia sanoja. En arvannut pystysuoraan menevää täysin oikein, mutta sen verran oikein kuitenkin, että Google osasi ehdottaa oikeaa sanaa. Ratkaisusanat tulee monikkoon. 

    Pystyyn tulevan alku toi minulle mieleen Mustanaamio-sarjakuvan. 

    Varsinkin vaakasuoraan menevän sinisen sanan loppu on outo. Koska sanat ovat niin outoja, niistä ei kannata välittää vaan kannattaa pyrkiä ensin saamaan risteäviin mielekkäitä sanoja. 

    Meille tutummissa pieneliölajeissa on mukana hyvinkin synkänpuoleisia nimiä. 

    Kysy risteäviin sekä muualla oleviin aukkoihin vinkkejä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25221 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    Sain ristikon täyteen. Jäi mietityttämään keltaiset sanat.
    Onko ensimmäinen oikein? Kun mielestäni asiayhteyteen sopisi paremmin a:n tilalle e. Mutta mikä sitten tulisi litroihin?
    Siellä oliva ei auennut, se voi olla väärin.

    #25222 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Keltaisissa ekassa sanassa 4. kirjain on väärin eli E siihen tulee. Ajattele risteävässä 100L 200L 300L ilman L-kirjaimia, jolloin ratkaisusana on luontevampi. Viitataan eri asiaan kuin ajattelit.

    Ongelma on siinä, että SIELLÄ OLIVA sinulla on epäsana. Minä olin laittanut 2. ja 4. kirjaimen toisin. Vihjeen logiikka oli minulla kyllä hakusessa. Sain siihen apua. Sanassa OLIVA on tavujen vaihto sekä toinen tavu luetaan toiseen suuntaan. Vaihtoehtoisesti voi ajatella, että kirjainten paikkoja muutetaan vihjeen esittämällä tavalla.


    [Moderaattorin kommentti. Mahdollisia ratkaisukirjaimiakaan ei pitäisi kertoa.]


    VETY… tulee ns. piiloruutuun eli on siinä mielessä ”piilossa”.

    Et näemmä meinannut uskoa laittaa vihjeisiin KAHDEN TILAN VÄLILLÄ ja MUOVI- LOHI- luontevimpia kirjaimia. En minäkään, mutta hahmottelemasi kirjaimet niihin tulivat.

    Elukoiden nimien hahmottaminen oli minullekin hankalaa. Lähettämässäsi kuvassa nimet ovat vielä kesken. Elukoiden kokoa en löytänyt. Katsoin netistä, että lajiryhmän pienimmät ovat alle 1mm ja suurimmat yli 20cm kokoisia. Suomessa suurimmat ovat 2cm kokoluokkaa. Etsittyjä tavataan Suomessa, joten keltaiset sanat sopivat näihin pikku ”öttiäisiin”.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25226 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    Liljeroos tuottaa hankaluuksia.

    #25227 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Pääkuvasta johdetut sanaketjut liittyvät veneen vuotavuuteen ja sen mahdolliseen syyhyyn ja asiaan suhtautumiseen.

    ELLIÄ, ALIN, LEIMAUKSIN, KUKIN ja ATION on väärä ratkaisusana.

    Vihjeen ELLIÄ ratkaisusanassa on yksikkö/monikko-virhe.

    ALIN liittyy aineisiin.

    Leimaukselliset eivät liity ihmisiin.

    KUKIN . ajattele vihje näin: …. KUKIN.

    ATION on typiste.

    Muutamissa ratkaisusanoissa pyysin neuvoja muilta.

    SIINÄ OMA SUKU – ajattele SIINÄ nominatiivissa ja ajattele OMA SUKU ilmaistavan eri tavalla.

    RUKA TAI PARA kohdalla tuttujen synonyymien kirjainten järjestystä on muutettu. Ratkaisusanassa etsitään kolmatta synonyymiä, mutta siinäkin tulee kirjainten järjestys muuttaa samaan tapaan vihjeessä. Olen huono tällaisissa vihjeissä, joten tarvitsin apua.

    SIITÄ MITÄ LÄHELTÄ LÖYTYY liittyy eräisiin pieniin eläimiin. Ehkä sottaisessa kodissakin tilanne on saman kaltainen??

    Muutama yleisvihje:

    • Tiimin ristikoissa on aina vähibtään yksi skytismi. Sellainen on ristikon keskivaiheilla. 
    • Rustikoussa on vaikeita faktavihjeitä, mutta kannattaa sulti aina tarkistaa, ettei ratkaisusana okisikin itse vihjeessä. Tällaisia tapauksia on ainakin yksi.

    Toivon, että yksilöit vihjeet, joihin haluat vielä vinkkejä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25239 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

    Moi, tämä lehti jää osin ratkomatta. Ollut minulle hankala. Hakonen s. 28 on jotenkin auennut. Siitä kuva. Ongelma on keskivaiheilla vihjeet EI TÄMÄ RISTIKKO ja HÄISTÄ TUTTU. Jotain siinä alueella on vinossa. Kuten huomaat olen käyttänyt jo kumillisen verran tähän sivulle, muut muut kohdat lienevät oikein.

    #25240 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Moi, tämä lehti jää osin ratkomatta. Ollut minulle hankala. Hakonen s. 28 on jotenkin auennut. Siitä kuva. Ongelma on keskivaiheilla vihjeet EI TÄMÄ RISTIKKO ja HÄISTÄ TUTTU. Jotain siinä alueella on vinossa. Kuten huomaat olen käyttänyt jo kumillisen verran tähän sivulle, muut muut kohdat lienevät oikein.

    Yhteensä kolme kirjainta on väärin. Niistä seuraa virhe useassa ratkaisusanassa.

    EI TÄMÄ RISTIKKO viimeinen kirjain on väärin.

    HÄISTÄ TUTTU 4. ja 5. kirjain on väärin. Paikka.

    SILTAKIN viimeinen kirjain on väärin.

    PALAPELIN… 5. ja 7. kirjain on väärin. Jos kaikki palaa, tulee…

    Kyllä niitä muitakin ristikoita voi täällä käsitellä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25245 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

    Siis. 32 Lähteenmäki oikealla alh. reunassa KUUMITTAA….Tästä käydystä keskustelusta ei mulle järkeä lohjennut.

    #25251 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Siis. 32 Lähteenmäki oikealla alh. reunassa KUUMITTAA….Tästä käydystä keskustelusta ei mulle järkeä lohjennut.

    KUUMITTAA tarkoittanee samaa kuin ”kuumentaa”. En kyllä kuumentavaan sopivaa ratkaisusanaa saanut niin, että sanaketju toimisi. Marcuksen mukaan siihen tulee oudon oloinen verbi, joten risteävä ”On siinä”… on väärin. Siihenkin taitaa tulla verbi. Ehkä Kakara tai Marcus osaisivat auttaa kun en sopivaa verbiä keksinyt ja löytänyt googlattavaksi.

    Niin vihjeissä kuin ratkaisusanoissa Lähteenmäellä on tosi outoja sanoja.


    [Moderaattorin tiedoite. Poistin kaksi teknisluonteista kommenttia itse ratkonnan kannalta tarpeettomina.]

     

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25254 Kommentoi
    Kakara
    Vieras

    Kuumittaa tarkoittaa tosiaan samaa kuin kuumentaa.

    Ratkaisuksi tuli minulle ennestään outo verbi. En oikein mitenkään pysty siitä vihjettä antamaan helpottamatta liikaa, mutta tuo verbi löytyi kyllä Googlesta samantien. Ja kun se 1. tavu on samalla pääkuvista tulevan lauseen viimeinen kokonainen sana, ei siihen kovin montaa vaihtoehtoa ole.

    Onko sulla, A.Skotti se toinen tavu jo siinä keksitty, eli ”on siinä ja pysyy kyllä”?

    #25257 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

    Juu, kyl mul on se toka tavu, siihen vihjeeseen ON SIINÄ JA PYSYY KYLLÄ. Se on todnäk oikein.

    #25258 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

    Tai eipä taidakaan olla jos pitää tulla verbi.

    #25260 Kommentoi
    Kakara
    Vieras

    Joo, verbi tulee siihen pystyyn.

    #25261 Kommentoi
    Kakara
    Vieras

    Hei, jos vielä jumittaa, niin vaakaankin tuleee verbi. Vihjeessä oleellista on se ”pysyy kyllä”.

    #25262 Kommentoi
    A.Skotti
    Vieras

    Kiitos avusta. Vain yhden sanan kehitin joka sitten kelpaisi poikkeavaan, ja ehkä keltaiseen sanaketjuun. Mutta luulen, etten oikeaa sanaa vielä hokannut. Ei nimittäin kolahtanut!

    #25263 Kommentoi
    A.Skotti
    Vieras

    Kuivan s. 24 muuttui mulle kakspuolosesta kolmeplussaseks. Oikeaa nurkkaa ähräsin helteillä. Ei tult mittä! Ottaisin siihen vinkkejä! KYYDITETTY, KERTAKÄYTTÖMUKILLE, PAIKALLEEN, – NUKEM, PUDOTA SIITÄ, tupakoiva ukko, – – – DE- – -, KIRJAINSARJAT ja vasen reuna NÄ YS, 5V, KUMMANKIN KANSSA, TÄMÄN PUUTTEESSA, PIENI SÄVEL. Ratkaisuja on ollu, mutta aina tyssänneet johonkin risteävään. Pistän Tapiolle kuvan.

    #25264 Kommentoi
    A.Skotti
    Vieras

    S. 20 käärme. Minulle käärme ollut yleensä helpohko, nyt tämä Ylösen käärme tyssäs kohtiin TYVESSÄ (päästä lähtien) ja hännästä ihan alkuunsa. Paljon päätäni vaivannut, kuulemma ehkäisee dementiaa… No en tiijä.

    #25265 Kommentoi
    A.Skotti
    Vieras

    S. 23 Liljeroosin en edes viitsi vinkitoivein lähettää, niin paljon tyhjää, samoin 30-31 aukeama. Ovatko nämä nyt vaikeampia, vai olenko tylsistynyt? Tuo aukeama ei lähde kulkee lainkaan.

    #25266 Kommentoi
    A.Skotti
    Vieras

    Sanakehikko s. 8. Muuten aukeni, mutta vaaka 12 tuli vihjeeseen VENEELLÄKIN TEHTÄVÄ aivan käsittämätön, vaikka kaikki muut ovat siinä järkeviä. Pahasti mättää. Pistän kuvan.

    #25268 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Sanakehikko s. 8. Muuten aukeni, mutta vaaka 12 tuli vihjeeseen VENEELLÄKIN TEHTÄVÄ aivan käsittämätön, vaikka kaikki muut ovat siinä järkeviä. Pahasti mättää. Pistän kuvan.

    Siihen tulee ihan tavallinen veneellä tehtävä asia. Ongelma on siinä, että sinulla kehäsana ”-juusto” väärin. Etsitään erästä tuorejuustoa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25269 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    S. 23 Liljeroosin en edes viitsi vinkitoivein lähettää, niin paljon tyhjää, samoin 30-31 aukeama. Ovatko nämä nyt vaikeampia, vai olenko tylsistynyt? Tuo aukeama ei lähde kulkee lainkaan.

    Lehden yleinen vaikeustaso vaihtelee. Liljeroosin sain jatkettua loppuun asti. Siihen olen joitakin vihjeitä jo antanut.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25271 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Kuivan s. 24 muuttui mulle kakspuolosesta kolmeplussaseks. Oikeaa nurkkaa ähräsin helteillä. Ei tult mittä! Ottaisin siihen vinkkejä! KYYDITETTY, KERTAKÄYTTÖMUKILLE, PAIKALLEEN, – NUKEM, PUDOTA SIITÄ, tupakoiva ukko, – – – DE- – -, KIRJAINSARJAT ja vasen reuna NÄYS, 5V, KUMMANKIN KANSSA, TÄMÄN PUUTTEESSA, PIENI SÄVEL. Ratkaisuja on ollu, mutta aina tyssänneet johonkin risteävään. Pistän Tapiolle kuvan.

    KYYDITETTY on kyydittämiseen liittyvä slangisana.

    KERTAKÄYTTÖMUKILLE saatetaan antaa, ettei polta näppejä (en ole kyllä ainakaan huoltoasemien ravintoloissa kohdannut).

    PAIKALLEEN – esim. hirsirakentamisessa tai palapelejä kootessa liittyvät asiat.

    – NUKEM – videopelin nimen osa (minusta vihje on Aulis-tasoa).

    PUDOTA SIITÄ. Sanaleikki. Saat sanan PUDOTA synonyymin, jos taivutat ratkaisusanaa sanan SIITÄ vinkkaamalla tavalla. Ratkaisusana ei ole verbi.

    tupakoija – ratkaisusana viittaa savukkeeseen.

    – – – DE-  – – – en yleensä anna tämän tyyppisiin vinkkejä, koska niitä on mahdoton vinkata paljastamatta liikaa. Sen verran voin auttaa, että kyseessä on abstrakti substantiivi, joka voi tulla joko yksikköön tai monikkoon.

    NÄYS – lue S erillisenä osana vihjettä.

    5V – lue toisin päin.

    KUMMANKIN KANSSA – liittyy erääseen sanontaan.

    TÄMÄN PUUTTEESSA. Sanaleikki. Ajattele ensin vain sanaa PUUTTEESSA. TÄMÄN on genetiivissä. Tulkitse sanan ”puutteessa” synonyymi toisin, ajattele se genetiivissä ja muuta ratkaisusana nominatiiviin.

    PIENI SÄVEL – sinulla on virhe vihjeen IRROTTAJAT SILLÄKIN ratkaisusanassa (3. kirjain on väärin), miksi et saa ratkaisusanaa. Vihje on jaotelma eli ajattele vihjesanat erikseen ja liitä lopuksi yhteen.


    PS. En saanut selvää kaikista vihjeistä, mutta tämä (Hannu Salokankaan) ristikko oli maistiaisissa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25272 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Tai eipä taidakaan olla jos pitää tulla verbi.

    Tässä sinun ei parane muuta kuin miettiä sitä, miten sanaketju päättyy luontevasti. Sen jälkeen pitää googlata, jolla tarkistaa, että sana liittyy metallin kuumentamiseen. Itse en osannut tällaista löytää. Varmaan kaikille ratkojille sana on ennestään outo. 

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25275 Kommentoi
    A.Skotti
    Vieras

    Kiitos paljon. Alanpa illalla järkeilemään!

    #25276 Kommentoi
    Kakara
    Vieras

    Minusta se ongelmakohdan sana(/tavu) ei kyllä kovin luontevasti sopinut siihen lauseen loppuun. Siis kyllä sopii se siihen, mutta minusta koko lause olisi luontevampi ilman sitä. Tai pitäisi olla pilkku 3. sanan jälkeen, ja silti mulle jää vähän ”miten niin?” -olo.

    #25277 Kommentoi
    A.Skotti
    Vieras

    No, ainakin mun ratkaisu on sellainen. Vähän niinkuin tekemällä tehty koko sanaketju, tai ainakin sen viimeinen osa. Jos se nyt mulla oikein on. Juu, pilkku voisi sitä pelastaa! Tuon verbin luulen löytäneeni, mutta on sekin hiukan hakemalla haettu. Outo se on. Voi olla että olen löytänyt väärän ratkaisun!

    #25346 Kommentoi
    Heluna
    Vieras

    Heippa! Lähteenmäki jumittaa etenkin sanaketjujen osalta. Molemmista puuttuu loppuosan kolmitavuiset sanat. Ja onko se kuumitusvihjeen keltainen tavu osa molempia ratkaisulauseita? On siinä ja pysyy; siihen sain ihan järkevän sanan, mutta ei helpota lauseita. Lautakoppero ja mutkakin yhä ratkomatta. Oisko vihjeitä?

    #25347 Kommentoi
    Heluna
    Vieras

    Kysynpä niitä Lähteenmäen sanaketjujen kolmitavuisia toisella tavalla: ovatko molemmat tai toinen niistä adjektiiveja vai minkä tyyppisiä sanoja?

    Toinenkin pulmaristikko on, mutta vain yhden sanan osalta: Viitamäen spesiaalin KETJULIITOS. Minkä tyyppistä sanaa siihen haetaan? Muuten tehtävä on kerrassaan mainio, mutta kyllä sitä on pähkäiltykin päiväkausia perhepiirissä.

    #25349 Kommentoi
    Heluna
    Vieras

    Nyt ei tarvita enää apuja kuin siihen ketjuliitokseen.

    #25350 Kommentoi
    Kakara
    Vieras

    Lähteenmäessä mun mielestä se kuumitus-sana on niin hölmö lisäys ettei se kuulu mihinkään, mutta eihän multa kysytä 😀 Hahmotin se kuuluvan vain toiseen sanaketjuun. Alaspäin lähtevän sanaketjun viimeinen sana on substantiivi, oikealle lähtevän viimeinen, se hölmö, on partikkeli.

    Lautakoppero on paljon pienempi kuin esim. vaja ja se voi olla ihan sisätiloissa. Mutka on aika terävä (tai oikeaoppisesti sanottuna tylppä…).

    Viitamäki: KETJU + LIITOS

    #25353 Kommentoi
    Repe
    Osallistuja

    Huomenta!
    Jos sivun 27 Keräsestä ehtisit jossain välissä vilkaista ja kommentoida oikean reunan painonnostajaa ja keskellä olevaa EAIVURIa, niin ehkä tämä lehti olisi tässä. Kiitos ja hyvää wiikonlopun jatkoa.

    #25370 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Huomenta! Jos sivun 27 Keräsestä ehtisit jossain välissä vilkaista ja kommentoida oikean reunan painonnostajaa ja keskellä olevaa EAIVURIa, niin ehkä tämä lehti olisi tässä. Kiitos ja hyvää wiikonlopun jatkoa.

    EAIVURI on laatijalle tyypillinen sanamuunnoksen selitys. Toinen kirjain on sinulla väärin. Mieti, mikä on vihjeen lähtösana.

    Painonnostajaan olet saanut mielestäni oikean ratkaisusanan. Tanko taipuu melkoisesti, joten rautaa…

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #28549 Kommentoi
    Aloittelija
    Vieras

    S.22 Kuivanen

    Viro vuorattuna natriumilla?

    Tehty harvinaisesta metallista?

    #28563 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    S.22 Kuivanen Viro vuorattuna natriumilla? Tehty harvinaisesta metallista?

    Näytän suoraan vain vain vinkit, vaikka kyse on vanhasta ristikosta (tosin jälkimmäiseen tulee melko suoraan itse ratkaisusanakin).

    TEHTY HARVINAISESTA METALLISTA – viitataan itse metalliin. Yleisestä metallista ratkaisusana olisi esim. RAUTAINEN.

    Näytä/piilota ratkaisusana:
    IRIDIUMINEN

    VIRO VUORATTUNA NATRIUMILLA. Kyse on eräänlaisesta sisäkkövihjeestä. Tässä kyse on lyhenteistä. Natriumin lyhenteen sisään tulee Viron lyhenne.

    Näytä/piilota ratkaisusana:
    N+EE+A – NEEA

    [Ylläpitäjän kommentti. Siirsin kommentit välillä muualle ja sitten takaisin, koska oletin, ettei kukaan kysy vuoden vahasta ristikosta. Itsekin kyllä ratkon vanhoja ristikoita. Joakus tilasin kymmenen vanhaa PuPea ennen kuin ostin uusia.]

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

Esillä 53 viestiä, 1 - 53 (kaikkiaan 53)
Vastaa aiheeseen: Punainen Pelikaani 4/2022

Voit käyttää muotoiluun BBCodes-merkintöjä.
Käyttäjätililläsi ei voi käyttää eidistyneitä BBCode-merkintöjä, ne poistetaan.

Tietosi:


BBCode-merkkaukset + luomani lisämerkkaukset:

[BR][SPACER][HR][UNDERLINE][/UNDERLINE][STRIKE][/STRIKE][SUP][/SUP][SUB][/SUB][COLOR][/COLOR][CODE][/CODE][REVERSE][/REVERSE]

Emoji-valikoima:

🙂 😀 😂 🤨 😮 😥 👿 💡 ❤️ 👍

Kun jotain painikketta klikkaa, tapahtuma joko avaa tai sulkee toiminnon. Mikäli jokin muu toiminto on avoinna, se suljetaan automaattisesti.

Valikko "Lisäkoodeja" avaa mahdollisuuden lisätä hyödyllisiä toimintoja ja koodeja, kuten "Näytä/piilota sisältö" (SPOILER) sekä emoji-ikoneja editoriin. Lue lisää...

Valikko "Linkkisetti" listaa hyödyllisiä linkkejä. Lue lisää...

Valikko "Kuvien lähetys" avaa lomakkeen, jolla voi privaatisti lähettää minulle kuvia. Kyseessä on itsenäinen, upotettu toiminto. Kun kuva on valittu, pitää painaa LATAA-painiketta. LÄHETÄ-painike ei liity kuvien lähetykseen vaan uuden kommentin lähettämiseen!. Lue lisää...