• Tämä aihe sisältää 233 vastaukset, 1 ääni, ja päivitettiin viimeksi 26.8.2021 10:20 Tapio toimesta.
Esillä 75 viestiä, 1 - 75 (kaikkiaan 234)
  • Julkaisija
    Kommentit
  • #21536 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Sain lehden skannattuna nettitutulta. Lähetä skannattu tai valokuvattu kokonainen ristikko minulle sivun lopussa olevaa toimintoa ”Lataa yksityinen kuvatiedosto Tapiolle:” käyttäen.

    Jos joku haluaa keskustella ratkaisusanan oikeellisuudesta, hän voi kuvan sijaan lähettää privaatin viestin palautelomakkeella. Anonyymiuskin säilyy hyvin, koska s-postiosoitteen ei tarvitse olla oikea.

    Ristikosta saisi mielellään olla täytettynä vähintään kaksi kolmannesta, mikäli halutaan, että autan ristikon loppuun asti täyttämisessä.

    Voin toki yrittää antaa alkuunkin muutamia vinkkiä, että ratkonnassa pääsee alkuun.

    Ennen ratkaisun palautusajan päättymistä toivon, ettei kysyjä paljasta laittamaansa ratkaisusanaa.

    Taidan tämän lehden kohdalla ratkoa ristikoita valikoiden. Mutta niistäkin, joita en etukäteen ajatellen aio ratkoa, saa kysyä. Yritän ratkoa kaikki kysytyt ristikot loppuun asti.


    Lisäys. Voisin ajatella, että jos joku on oman ristikkonsa saanut loppuun asti täytettyä, voin lähettää oman ratkaisuni kysyjälle. Toki tällöin toimiva oma s-postiosoite pitää tuoda esille palautelomakkeella, mutta en minä sähköpostiosoitteita kellekään tiedoksi anna. 

    Näin julkista ja privaattia auttamista voisi yhdistää nykyistä enemmän.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #21822 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Ratkoin Erkki Vuokilan kuvallisia ristikoita. Niissä kuvittajina on Terhi Liinalaakso, P. A. Manninen ja Markku Mäkelä (avoristikko).

    Kuvalliset ristikot ovat sivuilla 4, 6, 7, 8 (A-tehtävä),  11, 13, 15, 21 (avoristikko) ja 23. Lisäksi Vuokilalta on yksi piilis (s. 16 A-tehtävä) ja Käärme (s. 20 B-tehtävä).

    Vuokilalta on n. 35{1f031e431af29ee9f1d90d74e70b82c220fb512f2ed7fbb07642e330f2fcaa29} kaikista tehtävistä (11/31; kuvallisista ristikoista 9/25 eli 36{1f031e431af29ee9f1d90d74e70b82c220fb512f2ed7fbb07642e330f2fcaa29}) eli saman verran kuin viimeksikin. Isohan se osuus on, mutta toivottavasti tehtävät ovat nyt vähintään sen vaikeustason mukaisia kun on merkitty eikä osa ole selvästi alle merkityn vaikeustason, mikä on ollut tapana.

    En välttämättä ratko tällä kertaa kaikkia Vuokilan tehtäviä vaan vain piiliksen ja sivujen 21 ja 23 ristikot. Jos joku kaipaa apua muihin tehtäviin, ratkon niitäkin.


    Lisäykset. S. 6 kysyttiin. Se on hyvä ristikko erääseen suomalaisen näyttelijän rooliin liityen. 20B-tehtävän ratkoin myös, vaikka siitä kukaan ei mitään kysynytkään.


    S. 16 A piiliksessä on lyhyitä vihjeitä. Piilis oli kuitenkin melko haastava. P16 jäi vähän epävarma fiilis vihjeen ekan sanan vuoksi (miksi ”sulla” eikä ”sinulla”).

    Sulla lisää saldoa ja täyttää pyssyä. (5)

    S. 21 avoristikkoon meni aikaa kaksitähtisen verran, joten se oli vähän helppo. Sinänsä kiva avoristikko, jossa on hauska Mäkelän kuvitus.

    S. 23 tehtävä vastasi tähditystä ollen ehkä hieman alle kuin yli 2½. Isoja aukioita sisältävänä ristikkona haastava laatia, mutta sanoituksessa ei ole moittimista. Kyseessä on oikein onnistunut ristikko.

    S. 23 ristikon yksi kuva oli melkoisen tumma ja hieman vaikeasti hahmotettavissa. Ihan täysiä pisteitä kuvituksesta ei voi antaa. Omalla tavallaan sympaattista Mannisenkin kuvitus on.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #21826 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Antti Viitamäeltä on s. 20 sokkokrypto (A-tehtävä).

    Sokkokrypto on helpohko, mutta yksi erikoisuus siinä on mukana olevien kirjainten suhteen. Tämän erikoisuuden luominen edellyttää hyvää osaamista.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #21827 Kommentoi
    Kakara
    Vieras

    Mikäli A-piiliksen P16 on minulla oikein (ja uskon sen olevan), mielestäni ”sinulla” ei olisi yhtään parempi vihje kuin ”sulla”kaan. Ehkä ”rikillä” sopisi?

    #21829 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    En nyt hoksaa, miten ajattelit ”rikillä” sopivan vihjeeseen. Laitoin yksikkömuotoisen substantiivin, kun se jotenkin sopi sisällöllisesti vihjeeseen. Oikein ratkomisesta en ole varma. Kun on kolme piilokirjainta, on liikaa vaihtoehtoja etsiä millään apuneuvollakaan ratkaisua.

    En halua, että kukaan kertoo ratkaisusanaa julkisesti. Mutta minua voi auttaa kuvan kanssa sivun alareunan toiminnon avulla. Palautelomakesivun kautta voi antaa sekä sanallisia että kuvallisia apuja.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #21832 Kommentoi
    Kakara
    Vieras

    Saattaa tietenkin olla, että olen laatijan kanssa aivan eri mieltä. Näin näköjään käy useinkin 🙂 Jos lisään rikin (alkuaine) sanan lisäksi, saan ihan ok ratkaisusanan, joka omasta mielestäni sopii.

    #21835 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Sitten sinulla on vokaali alussa tai lopussa. En keksinyt ainakaan järkevää verbiä. Kokeilin alkuun ja loppun S-kirjainta sekä kirjaimia SU.

    Konsonanttilla alkaen sain jotenkin järkevän sisällön. Piilovihjetyyppi olisi tällöin ”kerto” eli sanalla olisi kaksi eri merkitystä.

    Mutta väärinhän se voi olla. Itseäni vähän potuttaa, että ratkaisu jäi epävarmaksi. Hyvin harvoin piilisten kohdalla käy niin.

    Kuten kerroin, voi lähettää oman ratkaisusi privaatisti.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #21846 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Voisihan tässä tehdä niin, että jos joku on oman ristikkonsa saanut loppuun asti täytettyä, voin lähettää oman ratkaisuni kysyjälle.

    Vuokilan piiliksen suhteen tosin minä olen kysyjä ja ehkä riittää, että Kakara lähettää oman ratkaisunsa sivun alareunan toiminnolla.

    Jos käyttää palautelomaketta minun ratkaisuni saamiseksi toimiva oma s-postiosoite pitää tuoda esille palautelomakkeella. En minä sähköpostiosoitteita kellekään tiedoksi anna. 

    Tällä tavoin julkista ja privaattia auttamista voisi yhdistää nykyistä enemmän. 


    Lisäsin mainininnan tästä myös säikeen johdantoon.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #21847 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Kari Vaalamolta on s. 14 (2 tähteä), 24 (2½ tähteä) ja 28 (3 tähteä) ristikot. S. 14 hän on itse kuvittanut ja muut kaksi ovat Heli Kärkkäisen kuvittamia.

    ö

    S. 14 ristikossa on Suomi24:ssä katsottu olevan virhe. Siinä asiassa, mistä siellä on keskusteltu, en virhettä löytänyt.

    Vaikea s. 14 ristikko on, minulle ainakin 3- IS-asteikolla.

    Omalaatuisia vihje-ratkaisusana-pareja tuli useita.

    Vasen alalaita voi olla ihan väärin.

    ANTIIKKIA

    Neljä viimeistä kirjainta voivat olla väärin.

    NAINEN MAAN ALUSSA

    Kolmas kirjain on epävarma. Luontevamman kirjaimen kanssa en saanut mitään ratkaisusanaa.

    Lisäys 24.6.2021. Vihjeen ANTIIKKIA ratkaisusana oli väärin. Maavihjeeseen tuli se luontevin vaihtoehto.

    NÄMÄ↓ TÄSSÄ↓ -1.

    Inhokkivihjetyyppi, kun ei voi päätellä, mihin liittyy.

    RINGISTÄKIN

    Vihjeeseen on useita mahdollisia ratkaisusanoja.

    Lisäys 24.6.2021. Ratkaisusanaksi tuli se, mitä eniten ajattelin.

    Seuraaviin kahteen en löytänyt järkeviä ratkaisusanoja.

    VEREN-
    SULKEMISEEN

    MAET

    Lisäys 24.6.2021. Noissa oli väärä ratkaisusana. Keksin molempien idean.

    Samoin seuraavat vihjeet tuottivat ongemia:

    ETEEN

    Laittamani ratkaisusana ei tunnu luontevalta.

    Lisäys 24.6.2021. Keksin idean kommentissa #21851 olevan vinkin perusteella.

    Ratkonta-aika vastasi ainakin 3- -tasoista IS:n kovista ollen helpoimpien töyskolmosten luokkaa.


    S. 24 ristikko oli minulle helpompi ja vastasi melko hyvin ilmoitettua vaikeustasoa. Yhdessä kohtaa oli enemmän Aulis Lehdon tyylisiä outoja erisnimiä. Ongelmalliset sanat löytyivät netistä, joten mitäön ei jäänyt epäselväksi. Tuli hyvä siniharmaa sanaketju vasemman yläkulman vihjeestä. Oikein onnistunut ristikko.

    S. 28 ristikosta on kommentti #21898. Ehkä tämäkin oli minulle s. 14 ristikkoa helpompi.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #21849 Kommentoi
    Marcus
    Vieras

    Vasen alalaita aukesi aika helposti. Ringistäkin ja maet kun tajusi, niin nämä ja tässä-1 tulivat nopeasti mieleen, kun avainsanan kuudes kirjain oli arvattavissa, jos muut kirjaimet tiedossa. Ei pitäisi olla epävarmaa mikään tuossa nurkassa, jos on oikein ratkaistu. Eteen sijaan olisi voinut olla vihjeenä vaikka jonkun. Kalaan ja -aateliin tulee urheiluvaikuttaja.

    #21850 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Varmaan kulmassa on jotain väärin, kun vain osa toimii hyvin risteävien kanssa.

    Laatijalla MAET on todennäköisesti jokin jekkuvihje, mutta jekkua en ole keksinyt.

    KETOA tulkitsin jekkuvihjeeksi.

    RINGISTÄKIN ajattelin viittaavan yleisurheiluun. Niin ajatellen on useita vaihtoehtoja.

    Kalaan ja aateliin urheiluvaikuttajan laitoin, mutta logiikka on hakusessa.

     

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #21851 Kommentoi
    Marcus
    Vieras

    Ringistäkin sain kaksi vaihtoehtoa, joissa eroa vain ensimmäinen kirjain. Urheiluvaikuttajaan kolme kirjainta eteen, niin auennee vihje.

    #21852 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Kiitti vinkeistä.

    Jos RINGISTÄKIN ero vain alkukirjaimessa, se raajaa vaihtoehdot kahteen.  Toinen niistä minulla olikin. Laitoin molemmat ratkaisusanavaihtoehdot kirjoittamalla ekaan ruutuun vaihtoehdot kauttaviivan kanssa.

    Ristikossa on turhan paljon alkupiiloja ja tässä tapauksessa pitäisi minusta hyväksyä kaksi eri sanaa oikeina ratkaisusanoina.

    NÄMÄ↓ TÄSSÄ↓ -1. on tosiaa ihan selkeä.

    Ongelmana oli virhe vihjeen VERENSULKEMISEEN ratkaisusanassa. Sana ei tuntunut luontevalta yhdyssanalta. Yritin tulkita kaksoisvihjeenä. Yhdyssanasta on kuitenkin kyse. Laatijan näkökulma ei tullut viimeksi mieleen, mutta nyt tuli.

    MAET ratkaisusana oli väärin. Logiikka oli se, mitä aiemmin jo mietin.

    Kalavihjeen logiikan keksin. Olikin odottamaton jekku.

    Huomasin, että olin merkannut myös seuraavan vihjeen:

    s.-

    Keksin vihjeen idean, joten mitään ei jäänyt epäselväksi.

    Erikoisuutena mainittakoon vielä se, että moneen kohtaan tuli monikko, vaikka yksikkö olisi myös käynyt. Missään kohtaa monikkomuoto ei ollut looginen virhe.

    Ristikossa oli sen verran jippoja, että oikea paikka ristikolle olisi mielestäni ollut lehden loppupää. Vei selkeästi enemmän aikaa kuin Vuokilan 2½-tasoisiksi merkityt ristikot. Käytännössä yhdeltä laatijalta on nyt kolme kovista, mikä taitaa olla ennätys!

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #21862 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    Jelppaisitko s.31 oikea ylänurkka

    #21863 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Kyse on siis Tuomas Holopaisen ja Johanna Kurkelan sivujen 30-31 ristikosta.

    Kuvituksessa oli yksi Aulis Lehto -tason kasvokuva. Sen tilalla olisi voinut olla tekstivihje. Muuten kuvitus oli selvää.

    Muita seikkoja kommentoin edempänä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #21869 Kommentoi
    Kakara
    Vieras

    S. 31 oikea ylänurkka: ylin harmaa sana vaakaan on ulkomaalainen artisti, siitä risteävä harmaa sana alas suomalainen hittibiisi.

    Auttaako alkuun, vihjasinko jo liikaa…?

    #21870 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Onhan musiikkitrivia joskus hankalaa löytää, että nuo tuo tuntuva ihan ok vinkeiltä. 

    Yritin ratkoa, mutta tämä tuntuu mahdottomalta, kun on niin hirvittävän paljon musiikkitietoutta ja ehkä muutakin triviaa.

    Hädin tuskin sain selville, kuka on kiharapää laulaja. Leikkasin digikuvan Googlen kuvahakuun. Joey Tempest ymmärtääkseni on kyseessä, mutta olen ihan totaalisen pihalla, mitä häneen voisi liittää.

    Tässä kai haetaan 80-luvun musiikin lisäksi TV-sarjoja, kun on kaksi tuttua TV-sarjojen henkilöä. Vai liittyykö heihinkin jokin musiikkitrivia?

    Tämä voi jäädä pahasti kesken.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #21871 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    Sain ne tähtisanat selville sieltä nurkasta. Entäs alivoima terävissä?

    Alien joella? Pomppiva poni?

    #21872 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    Yritin lähettää kuvan, tulikohan perille?

    #21873 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Tuli joo kuva, mutta en katsonut sitä. Yritän itse ratkoa tätä vielä ensin yksin. Tällä kertaa taidat olla pidemmällä kuin minä ja osaat ratkoa tätä ristikkoa paremmin. 

    Pomppivaan poniin löysin Googlella tietoa, että se on Hobiteissa majatalon nimi. Tähän liittyy.

    Taisin löytää sen ulkomaisen artistin nimen. Sain vaivoin kulman täyteen.

    ALIEN… en täysin hahmota, mutta sain alkuun erään joen nimen.

    ALIVOIMA… Joidenkin terävien sisään alivoima tai sen lyhenne.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #21874 Kommentoi
    Kakara
    Vieras

    ALIEN JOELLA -ratkaisusana jäi täydeksi mysteeriksi minulle. Tai siis sana on, mutta en ymmärrä miksi.

    Ei pelkkää musiikkia ja TV-sarjoja, vaan kaikkea mahdollista 80-lukulaista.

     

    #21875 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Niinpä näyttää olevan. Katsoin nyt kuvan, joten voin auttaa.

    Tämä on minulle yksi kaikkien aikojen vaikeimmista PuPen ristikoista. 1980-luvusta ei ollut juuri hyötyä, kun en osaa sijoittaa esille tulleita asioita nimenomaisesti 1980-luvulle. 

    Aikaa meni yli kolme kertaa enemmän kuin Vuokilan 3/2021 kolmosen aukemassa, joten superpahis kyseessä.

    Musiikkitriviassa TAKOO HEVIÄ on ulkomainen hevirumpali. Lopulta ihan tuttu nimi.

    Vihjeen PALO POISSA vieressä lyhyttä ratkaisusanaa en ymmärrä. Toisen PALO POISSA vieressä olevan ratkaisusanan löysin 1980-lukua käsittelevästä Wikipedia-artikkelista

    Wikipedia-artikkelista kannattaa avata erityisesti musiikki ja elokuva osiot. Jälkimmäiseen liittyy vihjeen AVLAAN lähellä oleva teemasana.

    Marialle: tutkipa OCTOPYSSY Bond-elokuvan näyttelijäkaarti, jotta saat oikean ratkaisusanan.

    Etukenossa olevaan viivaan vihjeen -FONI vieressä laitoin ratkaisusanan, joka yleensä kirjoitetaan yhden kirjaimen verran lyhempänä.

    Alhaalla piilokirjain vihjeen KOKO DIE HARDIN AJAN piilokirjain on epävarma.

    Davidin, Joeyn ja Richardin kohdalla viitataan tukkaan ja tunnetuimpiin heihin liitettyihin asioihin. David ja Richard olivat tunnetuissa rooleissaan kuvien näköisiä.

    Kootusti itselleni vihjeet, joita en ollenkaan ymmärtänyt tai ne jäivät osittain ymmärtämättä/ymmärtäminen on epävarmalla pohjalla:

    ALIEN JOELLA

    KOE

    PALO POISSA kohdalta pystyyn menevä teemasana

    AVLAAN

    NO -,01 AHA…..

    URREKA

    KOKO DIE HARDIN AJAN


    Lisäys. Seltyksiä näillä löytyy kommentista #21888.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #21876 Kommentoi
    Marcus
    Vieras

    Alien joella vastaus avautuu paremmin, kun miettii vihjeen alien ja Joella.

    #21877 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Teemasanat:

    Taksikuskivihjeen vierestä alkava teemasana on laite. Samoin laite on vihjeen 0-0 -1. vierestä alkava teemasana. 1980-luvun laitteita ovat sen ajan pelikoneet, joista yksi mainitaan ristikossa. Pelikone luuraa ristikon oikeassa reunassa.

    Laitteista en yhtäkään liittänyt mihinkään vuosikymmeneen. Siksi kaikki laitteet tulivat itselleni yllätyksenä.

    Vihjeen KAPENEVA lähellä oleva teemasana on pukine.

    Oikealla alhaalla on sen ajan yksi katsotuimmista tv-sarjoista. Itse en kyllä juuri seurannut.

    Oikean puolen yläkulma:

    NÄKEMISEEN on melko usein näkemiseen tarvittava asia, mutta juuri nyt ei yleensä tarvita.

    Roope-vihje ylhäällä oikealla löytyy kun kysyy englanniksi ”Uncle Scrooge first coin”.

    Ks. #21873 Pomppivaan poniin liittyen.

    Mikä se tytön teko on?

    Helpommissa ristikoissa ankkurilla olisi ehkä lainausmerkit. Saman tapainen vihje on oikealla alhaalla.

    LOIRIN HAHMO ei ole se tunnetuin, jonka itsekin ensin laitoin. Löytyy kyllä netistä. Samaan loppukirjaimeen päättyy toinenkin hahmo.

    MUSTIA on heimo.

    Muita:

    HERKKU alkukirjain on väärin (itsellänikin oli ensiksi se, minkä laitoit).

    LÄHT väärä ratkaisusana – typiste, jossa sama kirjain vihjeen ja ratkaisusanan lopusta pois.

    Kuten Sanarisinkin foorumissa on huomautettu, vihjeeseen PERNSU fakta ei pidä enää paikkaansa. Oikea vihje olisi:

    OLI PERNSU

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #21879 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    No nyt. Eli tässä vielä puuttuvia. Vähän on edennyt, mutta ei paljon. Jos apuja saisi lisää, niin pikkuhiljaa pääsisi eteenpäin.

    #21881 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Kuva tuli perille. Välillä isojen kuvien lähetys voi tökkiä.

    Vasen puoli:

    Tämä puoli kannattaa ratkoa ensin.

    David hyvin pitkälle oikein. Mutta sen kirkkaan metalliesineen kohdalla väärä ratkaisana. Laitoin itsekin alussa saman. Miksi metalliesine on kirkas? Ekan kirjaimen kohdalla alkavan laitteen loppuosassa on muutama tärkeä kirjain sulla oikein. Nykyisin kännykkä hoitanee laitteen virkaa, joten niitä ei juuri enää näe.

    Ratkaisusanan loppuosa liittyy siihen, mitä David teki tv-sarjassa tietyllä ajoneuvolla.

    Joeyn suhteen liittyy musiikin tyylilajiin. Tukkajuttu on sanan lopussa. Tyylinimitys oli minulle ennestään outo. Viittaa siihen, ettei ole sitä kaikkein kovinta hevirokkia.

    Ratkaisusana tuntuu hieman keinotekoiselta, sillä alkuosaa tuskin normaalisti liitetään yhdyssanan loppuosaan. Tosin en ole alan asiantuntija. Normaalisti asia ilmaistaisiin kahdella sanalla.

    LEIKILLÄ TUKILLE vain eka kirjain on oikein, mutta laittamaasi asiaan liittyy.

    Mihinkähän risteävän sanan vihjeen sana SEKOILUAAN viittaa? Näitä on enemmän Jari Keräsellä.

    Richard – muista se tukkajuttu! Ratkaisusana liittyy myös ohjelmagenreen.

    Vihjeen LÄHTEITÄ ratkaisusana on väärin.

    Vihjeen TALOUTTA ratkaisusana on väärin.

    PYRY- liittyy tunnettuun ilmaisuun.

    Käärmeen näköisen eläimen ratkaisusana on väärin. Kuva ei kyllä mielestäni vastaa täysin eläintä. Eläin on paksuvartaloisempi, varsinkin hännän osalta.

    Tämä on huippuvaikea ristikko, joten aikaa kuluu. Hitaasti minullakin eteni.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #21883 Kommentoi
    Marcus
    Vieras

    PPF vielä avoinna piilokirjaimen osalta. Muuten Holopaisen upea ristikko täynnä ja vastaukset tajuttunakin.

    #21884 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Alien joella vastaus avautuu paremmin, kun miettii vihjeen alien ja Joella.

    Jos ymmärsin oikein, minusta tuo ei oikein toimi, koska monikko ei tule oikein rakennetuksi. Voin toki ymmärtää väärinkin.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #21885 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    PPF vielä avoinna piilokirjaimen osalta. Muuten Holopaisen upea ristikko täynnä ja vastaukset tajuttunakin.

    Viimeinen kirjain on puolikas P eli puolet (alkuosa) viimeisen P-kirjaimen tarkoittamasta sanasta. Vaihtoehtoja on lähtökohtaisesti vähän ja jos piilokirjain vain puuttuu, vain yksi.

    Voisitko vinkata jotain #21875 logiikoista paljastamatta ratkaisusanaa. Voit laittaa minulle privaatisti kommentin palautelomakkeella. Voin mahdollisesti laittaa sitten julkisia vinkkejä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #21886 Kommentoi
    Marcus
    Vieras

    Alien Joella toimii hyvin, jos ratkaisusana on oikein. Urreka on typiste väärinpäin. Die Hard tapahtuu jouluna. NO -,01 AHA…..:n sana tulee väärinpäin. Palo poissa kohdan teemasana on bändi, joka vaikuttanut kyllä muulloinkin, kuin -80-luvulla. Avlaanissa kirjaimia sekaisin.

    #21887 Kommentoi
    Marcus
    Vieras

    Kiitos, olipa helppo tuo PPF, mutta ei tullut tajuttua.

    #21888 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Alien Joella toimii hyvin, jos ratkaisusana on oikein. Urreka on typiste väärinpäin. Die Hard tapahtuu jouluna. NO -,01 AHA…..:n sana tulee väärinpäin. Palo poissa kohdan teemasana on bändi, joka vaikuttanut kyllä muulloinkin, kuin -80-luvulla. Avlaanissa kirjaimia sekaisin.

    Kiitos privaatista selityksestä ekaan. Mitenkähän asia ei minulla tullut mieleen. Vinkkisi oli ihan OK. Ajatteluni pääsi jumittumaan pahasti. Enempää kuin vinkkasit #21884, ei voi vinkata, joten saanee kelvata muillekin vinkiksi. Kyseessä on siis ns. kaksoisvihje.

    URREKA yritin lukea väärin päin, mutta ei tullut lisättyä mitään. Hoksattu nyt.

    Die Hard tai yhtään sen jatko-osaa en ole koskaan katsonut, joten juonta en tuntenut. Näemmä olisi tarvinnut lukea elokuvaan liittyvä Wikipedia-artikkeli, josta asia selviää.

    NO -,01… ymmärsin sitten oikein. Vihjeen alku vähän oudoksutti.

    AVLAAN on hoksattu. Yritin tulkita suorana vihjeenä. Niitäkin koviksissa sentään on.

    Muutama kohta jäi sinulta kommontoimatta.

    Väliviiva. Väliviivan hoksasin. Liittyy teemasanaan ts. teemasana on väliviivalla. Väliviiva yleensä jätetään pois, joten ihmettelin pelkkää väliviivaa vihjeenä.

    Vihje KOE. Minusta vihje KOE vaatisi huutomerkin, jotta ratkaisusana olisi looginen. Sana pitää ymmärtää imperatiivina, jotta koen sen loogiseksi. Minusta huutomerkkiä ei voi jättää pois, jos vihjeen loogisuus sitä vaatii. Tai sitten olen ymmärtänyt vihjeen väärin.

    Ristikko on kokonaisuutena ottaen varsin loistava, mutta muutamien heikkouksien vuoksi en kymppiä voi antaa.


    PS. Jos kanssani keskustelija haluaa kertoa ratkaisusanan, privaatti viesti toimii hyvin. Anonyymiuskin säilyy hyvin, koska s-postiosoitteen ei tarvitse olla oikea.

    PPS. Toisen kommentoijan siteeraaminen on mahdollista, jos kirjautuu. Oletuksena tulee teksti ”…wrote”, koska käännös puuttuu. Korjasin itse tekstin suomeksi.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #21889 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Ristikon oikean puolen teemasanoihin ja joihinkin yksittäisiin ratkaisusanoihin on vinkkejä kommentissa no #21877. Laitan tähän kommenttiin vähän lisää.

    Sivun yläreunan vihjeen AASI kanssa risteävä teemasana on asuste, joka on juuri nyt ajankohtainen.

    Suruvoittoista on usein musiikki, mutta nyt viitataan johonkin muuhun.

    Vihjeet KAPANJOILLA, LATITUDIA, ATLUE, TORPPAA TÄÄLLÄ, SASPAT ja JÄJESTÖÄ sisältävän jonkun jekun. Luepa jekkuluetteloa.


    PS. Avainsana kannattaa arvata. Liittyy sekin 1980-lukuun ja ristikossa olevaan erääseen henkilöön.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #21891 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    Muutaman keksin.

    Vasemmalle puolelle tarvis vinkkejä seuraaviin:

    Sukunimi (Ritala), indy?, Silmin, verbisi, lastulle, yksin kotona elokuvan Kevinin kuva…

    #21892 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    Ja lisäksi alustaa, tulien alussa.

    #21893 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Muutaman keksin. Vasemmalle puolelle tarvis vinkkejä seuraaviin: Sukunimi (Ritala), indy?, Silmin, verbisi, lastulle, yksin kotona elokuvan Kevinin kuva…

    Ja lisäksi alustaa, tulien alussa.

    Sukunimi ei ole tunnetulla henkilöllä. Siksi suluissa on piilistyyppinen apuvihje, josta tietyllä logiikalla tulee ratkaisusana. Toni Pitkälä joskus harrastaa tämän tapaisia, jos erisnimi ei ole tunnettu.

    Sanan ”indy” edessä on naaraan symboli – kuka voisi olla ikäänkuin naispuoleinen Indy (Indiana Jones)?

    VERBISI kun ratkot ristikkoa.

    SILMIN – missä voi olla ns. silmiä. Niitä sanotaan olevan muuallakin kuin päässä.

    LASTULLE – kyse on ruoasta.

    KEVIN – luepa, mitä kirjoitit.

    TULIEN ALUSSA – tulia on ns. taivaallakin, kuten erään tv-sarja nimikin kertoo. Mutta mikä on näiden ”tulien” nimi?

    ALUSTAA – viimeinen A-kirjain tulee lukea lisäyksenä.

    Olennaista on miettiä eri näkökulmia, myös vähän epätavallisempia. Niitä on tässäkin ja niitä erityisesti Hannu Salokangas harrastaa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #21894 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    Entäs vihjeen täältä tuota se tuolta?

    T-p…. Alapuolella oleva vino juttu.

     

    #21895 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Entäs vihjeen täältä tuota se tuolta? T-p…. Alapuolella oleva vino juttu.

    TUOLTA – ks. Wikipedia-artikkeli siitä, mitä sait ratkaisusanaksi TÄÄLTÄ. Ihan suoraa vastausta ei löydy, mutta se kertoo, mitä TUOLTA voi saada. Kyse on erään tuotteen alatyypistä. Olet sitä jo osittain oikein hahmotellutkin.

    Vino juttu on ontto. Alkukirjain sinulla jo onkin sekä kolmas kirjain. Oletko korjannut sen LEIKILLÄ…virheen, josta mainitsin?

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #21896 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    En keksinyt miten se leikillä muuttuu, tai ainakaan mitään, joka auttaisi muihin.

    Muutama aukkokohta on, joihin pitäisi saada muutama apusana ratkottua, niin muutkin ratkeaisivat.

    Käskee, leikillä ja sen viereinen kuva puuttuu, samoi. Se indy ja silmin edelleen.

    Ei wikipedia vielä auttanut täältä tuota ratkaisemaan.

    #21897 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    KÄSKEE – missä kovasti annetaan käskyjä ja ketkä niitä antavat? Kyseessä on yleinen ratkaisusana ristikoissa.

    LEIKILLÄ sulla oli 1. ja 3. kirjain oikein. Ajatus ja jopa sanaluokka oli oikea, mutta sanamuoto oli väärä. Pitää aina miettiä vaihtoehtoisia kirjoitustapoja.

    Myös otettava huomioon, että sana voi tulla yksikköön tai monikkoon. TUKILLE on yksikkömuoto sanasta ”tukki” ja monikkimuoto sanasta ”tukka”. Yksikössä olevaan vihjesanaan voi tulla monikkomuotoinen ratkaisusana ja päinvastoin, joten pitää testata sekä yksikkö että monikko.

    Joskus ristikoissa käytetään harvinaisia sanamuotoja. Niitä täytyy joskus tarkistaa Kielitoimiston nettisanakirjasta. Tällä kertaa kyse on varsin tunnetusta synonyymistä ajattelemallesi sanalle. Käytetään yleisesti nykyisinkin. 

    Joskus ristikoissa on käytöstä poistuneita ilmauksia, joita löytyy lähinnä Nykysuomen sanakirjasta. Olisi hyvä omistaa vieläkin.

    Viereinen kuva on minusta varsin selvä. Siinähän on itäneitä herneitä tai papuja.

    Indyn kohdalla on laatijan oma rinnastus erääseen fiktiiviseen naishahmoon. Fiktiivisiä hahmoja on vaikka missä, kuten elokuvissa, tv-sarjoissa, videopeleissä ja saduissa. Jossakin näistä neljästä on tämä hahmo. Olennaista rinnastuksessa on se, missä Indy liikkui.

    TUOTA – sun nyt täytyy tutkia, mitä alkoholipitoisia juomia on olemassa saamallasi alkukirjaimella. Wikipedia kertoi vain juomatyypit. En itse pidä alkoholijuomien etsimisestä, kun en itse niitä osta. Mutta aina välillä on mentävä pois omalta mukavuusalueeltaan. Googleen ja ratkojat.fi-sivustoon olen joutunut näissä usein turvautumaan.

    SILMIN on hyvin arkinen asia. Tosin aine, josta on kyse, eivät monet Suomessa enää käytä lainkaan, koska korvaavat sen toisella aineella. Mutta iäkkäämmille kyseessä on hyvin tuttu asia. Kyllä sinäkin silti olet saattanut asian kohdata tehtyäsi torilla tai marketissa ostoksia. Olet saattanut ostaakin tähän liittyvän asian.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #21898 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Välillä on kivakin yllätys. Vaalamon sivun 28 ristikko sisältää Vuokilan lupaaman yllätyksen. Yllätys ei ole uniikki, mutta tykkään kyllä näistä. Tuomas Holopainen ja Teemu Pallonen ovat vastaavia käyttäneet. Enempää en nyt halua paljastaa.

    Jutun juoni on ymmärrettävissä vasta kun on saanut siniharmaan sanaketjun kokonaan valmiiksi.

    Seuraavan vihjeen idea jäi hämäräksi:

    MIEHEN YKSI ON MALLI

    Jos ajattelen vain sanaa MALLI ratkaisu olisi selvä, mutta alku ihmetyttää.


    Lisäys. Ks. kommentti #21900.


    Vasemmalla alhaalla on myös aika ovela vihje.

    Ristikko oli minulle ehkä helpompi kuin saman laatijan 2-tähtiseksi merkitty ristikko tai suurin piirtein yhtä vaikea. Aikaa meni enemmän kuin 2½-tasoiseksi merkityn kanssa, joten kyllä tähditys oikein on. On tämä minusta ainakin 3- IS-asteikolla, ehkä ihan täyskolmonenkin. Vaikeustaso on kuitenkin kaukana Holopaisen s. 30-31 superpahiksesta.


    Ristikon vihjeiden teksteissä on kaksi kirjoitusvirhettä, joista on tiedoitettu virhepalvelussa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #21899 Kommentoi
    Marcus
    Vieras

    Sivu 28 oli tosiaan mukava, kuten mm. Hakosen ja Lähteenmäenkin ristikot. Holopainen toki kaikkein vaikein. Miehen yksi on malli avautuu, kun mietit vastaussanan perään miehen.

    #21900 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Luulen ymmärtäväni. Muille vinkiksi, että sana ”mies” on genetiivissä, joten jotain ikään kuin genetiivissä olevaa mallia ajatellaan ratkaisusanan perään. Suomeksi perään ajateltava malli on miehen nimenä genetiivissä, mutta oikeasti sana ei ole genetiivissä, sillä kyseessä on ulkomaankielinen erisnimi. Sen genetiivi on in-päätteinen.

    Sain myös palautuslomakkeella saman tulkinnan. Olen kommentoijan kanssa samaa mieltä, että vihje ei ole kovin hyvin muotoiltu.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #21902 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    Vasemman puolen sain valmiiksi. Sitten oikean kimppuun. Eli oikea alanurkka ihan tyhjä, sinne vinkkejä. eli torppaa täällä, saspat, hanna jäjestöä, vuoden henkilöin Karhumerkki, K….A?.)

    Vähän ylempänä —1., Atlue, ylitti, jallu, pernsu. Laato (paalu)

    Laato

    Oikean sivun vasen yläkulma tiillä seitsemäs, leija, taksein, n….si?

    Noin joka toinen puuttuu vas.puoleinen sana.

     

    #21904 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Katson, kun ehdin. Nyt on menoja. Olit laittanut kommentin väärään säikeeseen (Punainen Pelikaani 3/2021), mutta siirsin sen tänne.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #21905 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    Meni vahingossa väärään, puhelin jostain syystä sen avas ekana.

    #21906 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Vasemman puolen sain valmiiksi. Sitten oikean kimppuun. Eli oikea alanurkka ihan tyhjä, sinne vinkkejä. eli torppaa täällä, saspat, hanna jäjestöä, vuoden henkilöin Karhumerkki, K….A?.) Vähän ylempänä —1., Atlue, ylitti, jallu, pernsu. Laato (paalu) Laato Oikean sivun vasen yläkulma tiillä seitsemäs, leija, taksein, n….si? Noin joka toinen puuttuu vas.puoleinen sana.

    Kuten kerroin aiemmin, tähti- eli teemasana on TV-sarja. Sen alkukirjaimen saat eräästä Hannasta, joka osallistui tiettyyn kilpailuun. Se teki hänestä …n.

    TORPPAA TÄÄLLÄ on jekku (ohjesivu). Huom. TORPPAA voi olla joko substantiivi tai verbi. Kovisristikoissa leikitellään paljon eri merkityksillä ja kaikki merkitykset pitää ottaa huomioon.

    Ks. myös #21889, jossa listaan, missä on jekku.

    PERNSU on sisältää myös jekun, mutta myös faktatietoa, joka ei enää pidä paikkaansa. Lisää eteen sana OLI. Googlekin auttaa kun laitat vihjeen hakuun. Jos sana on kirjoitettu väärin, Google ehdottaa tilalle toista sanaa. Näin pieniin tahallisiin muutoksiin voi Google tarjota avun. Jos kirjaimia on sekoiteltu enemmän, Google käyttö voi jopa hämätä.

    Googlaa ”vuoden henkilö”. Kun laittaa sanat perusmuotoon, Google usein auttaa. Kokeile aina ensin Googlea, mutta mieti sanamuotoja. Vaihda kysely tarvittaessa englanniksi.

    JALLU – kuvaa erään asian olemusta. Mikähän JALLU oli? Google auttaa tässäkin!

    TIILLÄ SEITSEMÄS – musiikkitietoutta, kunhan lukee sanan TIILLÄ laatijan tarkoittamalla tavalla. Mahdollisia lukutapoja ovat seuraavat:

    1. Tiin (golf-pallon teline) päällä.
    2. TII:llä eli ”tiin kanssa” siten tulkittuna, että sanaan ajatellaan lisättävän kirjaimet TII, jotta tulee vihjeen mainitsema asia. Lisäys voi tulla joko sanan alkuun tai loppuun.
    3. Tiin kanssa siten tulkittuna, että ratkaisusana on sanan TII kanssa käytettävä toinen sana.

    Jos ei aukea, pitää käydä läpi mahdollisia tulkintavaihtoehtoja. Itsekin joskus unohtaa käydä läpi vaihtoehdot ja tulee kysyttyä asiaa, joka olisi selvinnyt, jos kaikki näkökulmat olisi käynyt systemaattisesti lävitse.

    LAATO… kaksoisvihje, jossa suluissa on aivan suora vihje. Alun sanassa on pieni jekku.

    Karhumerkille on pari sivun oikeassa yläosassa, jossa tietty kuva liittyy tiettyyn henkilöön. Vihjeen parin olet jo ratkonutkin.

    TAKSEIN – mieti taksityyppejä.

    Ns hirsipuuvihjeisiin (kuten N…SI?) en anna vinkkejä, koska niissä on mahdoton vinkata auttamatta liikaa.

    – – -1. Osa -1. kehottaa poistamaan ekan kirjaimen siitä, mitä edellä on. Ne voi tulkita usealla tavalla.

    LEIJA – slangi-ilmaisu, joka löytyy eräästä netin slangisanakirjasta.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #21907 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    [Ylläpitäjän erikoiskommentit:]

    [Marcus ym. nimimerkin käyttäjät, jotka eivät ole rekisteröityneet. Suosittelen rekisteröitymistä ja sen jälkeen kirjautumista siksi, että jos ei välittömästi kommentoi toista, voi käyttää sitaattitoimintoa.

    Sitaattitoiminto ei valitettavasti ole käytettävissä muille kuin kirjautuneille. Jos haluaa pysyä anonyyminä, pitää luoda jonkin palvelun kautta s-postiosoite, joka ei kerro oikeaa nimeä. Jos s-postiosoite ei ole toimiva, ei tule rekisteröinnin vahvistusta ja salasanan vaihto on mahdotonta.

    Toisen kommentiin voi kyllä linkittää tarvittaessa helposti, sillä jokaisessa kommentissa on  #12345-tyyppinen numerosarja, joka on jaettavissa oleva linkki. Sekin hyödyntäminen on tarpeen vain, jos viitattu kohta jää kauaksi. Säikeen sisällä kohtaan voi linkittää myös laittamalla osoitteeksi ”#post-12345”-tyyppisen linkin.]


    [Nimimerkiltä ”Marcus” pyydän anteeksi, että tuli ”markkinointimielessä” mainittua nimimerkki Suomi24:ssä. En tee toista kertaa.

    Kiitti hirveästi minulle antamistasi vinkeistä.]

    PS. Olen tarkentanut edellistä kommenttia. Kirjautunut kävijä voi jälkikäteen editoida kommenttiaan.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #21909 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    S. 28 ristikosta vinkiksi. Vasemmalla ylhäällä oleva kohtalaisen iso vihjekuva saattaa vaikuttaa pääkuvalta. Sitä se ei ole, vaikka siihen liittyy yksi vaakaan ja yksi pystyyn menevä ratkaisusana. Jossakin toisessa Vaalamon laatimassa ristikossa nämä ratkaisusanat olisi siniharmaalla taustavärillä, jolloin se olisi ikäänkuin pääkuva. Sellaisena se olisi varsin heikko pääkuva, koska siitä ei johdettaisi erityisen pitkää sanaa tai sanaketjua.

    Pääkuvan virkaa hoitaa eräs toinen vihje. Se on pienuudestaan huolimatta ikään kuin vahva pääkuva.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #21910 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    s.31 edistyi vihjeidesi avulla.

    Muutama vielä hämärän peitosssa.

    Eli tuon kaveri ja 1/2 siinä oikeassa reunassa keskellä.

    Ihmeellinen ja pernsu

     

    Laato(paalu) eka kirjain uupuu

    Sekä sitä risteävä tuohon uute?

    tevin ja kirkkaaksi ??

    Muuten alkaa olla täynnä.

    #21911 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Tuon kaveri on TV:ssä esiintyvä juontajapari. Sen toinen osapuoli on lounaassa ja siinä nuoli on koilliseen sekä + T, osoittamassa, että sana laitetaan monikkoon. Pariin liittyvät vihjeet olivat vähän hankalan kaukana toisistaan. Itse alemana olevan luulin viittaavan aluksi vain edellisellä rivillä olevaan vihjeeseen. Vasta huomattuani koillisessa parin, keksin vihjeen idean.

    PERNSU en voi enempää vinkata kuin mitä tein kommentissa  #21946

    IHMEELLINEN – tässä pitää etsiä hieman epätavallista merkitystä sanalle. Vrt. #21906 kommentin sanan TIILLÄ merkityksien purkua. Tällainen leikittely merkityksillä on tyypillistä Hannu Salokankaalle.

    ½ liittyy sähköön.

    LAATO… tulee vanhahtava ratkaisusana. Ratkaisusanaa ei enää ole otettu Kielitoimiston nettisanakirjaan, mutta Wikisanakirjassa on. Minusta vanhahtavuuden vuoksi vähän huono ratkaisusana.

    Ehkä ratkeaa kun miettii vihjettä

    TUOHON

    ↓UUTE

    Eräs uute lyhennetään ristikoissa usein yhteen kirjaimeen. Nuoli viittaa alla olevaan vihjeeseen. Uutteen jälkeen tulee sanan AUTOIN ratkaisusana.

    Ristikoissa on välillä nuolia viittaamassa toisiin vihjeisiin. Pitää olla tarkka sen kanssa, mihin viitataan.

    TEVIN – sanaan on lisätty yksi kirjain. Sama kirjain pitää lisätä ratkaisusanaan. Jos poistat sekä vihjeestä että ratkaisusanasta tietyn kirjaimen, yhteys on selkeä. Lisäykset ja poistot ovat tyypillisiä nykyristikoissa. Jos vihje on epäsana, kannattaa ensiksi epäillä lisäystä tai poistoa. Jos kumpikaan niistä ei toimi, pitää miettiä muita jekkuja tai jekkuyhdistelmiä (esim. lue oikealta vasemmalle ja lisää yksi kirjain). Tällaisia on kyllä nykyristikoissa mielestäni usein liikaa. En niitä aina itsekään hoksaa.

    KIRKKAAKSI – viittaa eräällä tavalla alkoholijuomiin.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #21912 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    Taitaa jäädä muutamaa kirjainta vaille täyteen.

    En vaan ymmärrä noita, tai saa ainakaan mitään järkeviä sanoja aikaan. Ehkä jossain voi olla joku virhe, ja siksi ei ratkea

    #21913 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Tämä on erittäin vaikea ristikko, johon itsellänikin meni poikkeuksellisen paljon aikaa. Käy vielä lävitse aiemmatkin antamani vinkit.

    Lue myös nimimerkin Marcus tähän ristikkoon antamat vinkit, joista oli minulle apua. Samoin kannattaa lukea vastauksisni Marcukselle.

    Yleisohjeena ns. hirsipuuvihjeille (esim. …..SISSA?) on se, että yleisimmät etsityt ratkaisusanat ovat joko etunimiä, verbejä tai sukunimiä. Melko yleisiä ovat myös substantiivin, partisiipin tai apusanan pidemmät ja lyhyemmät muodot. Tässä ristikossa on vain yleisimpiä tyyppejä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #21914 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    Harmittaa vaan, jos nyt jää muutama kirjain uupumaan.

    Laitoin kuvan, jos saat selvää. Olisko jotain virheitä?

    On siis kuvasta tulostettu, kun ei nyt just ole lehti mukana.

     

     

     

    #21915 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    Tässä vielä parempi kuva puuttuvista.

    Voisitko näissä vielä auttaa, niin saisin tämän valmiiksi.

    Ei ole aiemmat vinkit vielä näihin auttaneet.

    #21916 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Kaikki on oikein. On vähän vaikea enää antaa lisävinkkejä paljastamatta liikaa ratkaisusanoista.

    Kuten jo aiemmin kerroin, TUOHON ↓UUTE pitää laittaa vihjeen AUTOIN ratkaisusana – ja se on siinä. Voit Wikisanakirjasta tarkistaa LAATO… tulevan ratkaisusanan oikeellisuuden.

    Tuon kaveri. Luoteessa oleva kaveri sinulla on. Kaverit ovat erään Ylen myöhäisohjelman juotajapari. Yle on kyllä heidän vetämäänsä ohjelmaa paljon mainostanut. Luoteessa olevan erisnimi on toisen vetäjän oikea etunimi. Koillisen kaverista on lempinimi. Mietipä ristikon laatijaa!

    PERNSU sait googlaamalla olennaisen tiedon, joskin EX-PERNSU olisi asiallisesti oikein. 

    Tutkipa oluen tai tunnettujen vahvojen alkoholijuomien valmistusta, niin saat vastauksen yhteen aukkokohtaan.

    Enempää en voi oikein vinkkejä antaa muuta kuin yleisohjeen.

    Sinulla on vihjeelle IHMEELLINEN ratkaisusanassa vain yksi kirjain vajaa. Kokeile aakkosista A:sta alkaen. Tee samoin muissa yhden kirjaimen aukkokohdissa. Kun saan järkevän sanan, pysähdy miettimään, sopisiko se millään logiikalla vihjeeseen. Vihje voi olla ihan suora tai se voi sisältää jekun. Olen kertonut missä vihjeissä on jekku. Lopuissa ei mitään jekkua ole vaan pitää hoksata asiayhteys.

    Jos sana tuntuu oudolta, kokeile näitä sanakirjoja:

    1. Kielitoimiston sanakirja
    2. Wikisanakirja
    3. Suomisanakirja
    4. Urbaani sanakirja

    Sitten on vielä sanoja, jotka löytyvät vain Nykysuomen sanakirjasta (ei kuitenkaan tässä Holopaisen ristikossa). Se on minusta epäreilua, sillä ei ratkojalta pitäisi edellyttää kirjan ostamista, jos hän haluaa tarkistaa sanojen oikeellisuutta. Ostin kirjasarjan ja olen sitä (valitettavasti) tarvinnut. Sarjan saa melko halvalla nettidivareista.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #21917 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    Entäs kirkkaaksi tai tevin?

    #21918 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Luitko oluen tai vahvojen alkoholijuomien valmistamisesta, kuten vinkkasin? Laatijan oletettavasti viittama vahva alkoholijuoma on oikeastaan mainittu ristikossa, vaikka toisessa kohtaa ratkaisusana ei siihen mitenkään liity.

    TEVIN annoin jo vinkin kommentissa #21911

    Enempää en voi oikein vinkata.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #21919 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    Pitäisikö tuo laato (paalu) ratkaisu siis löytyä noilla sanoilla wikisanakirjasta, en ainakaan löytänyt mitään tuohon sopivaa sanaa.
    Mulla on autoin ratkaistu, en edelleenkään ymmärrä miten se uute siihen liittyy.

    #21920 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Pitäisikö tuo laato (paalu) ratkaisu siis löytyä noilla sanoilla wikisanakirjasta, en ainakaan löytänyt mitään tuohon sopivaa sanaa. Mulla on autoin ratkaistu, en edelleenkään ymmärrä miten se uute siihen liittyy.

    Nyt ymmärsit minut väärin. Tarkoitin, että voit Wikisanakirjasta tarkistaa, että ratkaisusana on olemassa, kun olet sen saanut. Sanalla ”paalu” et kyllä Wikisanakirjasta ratkaisusanaa löydä, sillä ratkaisusana on varmaan nykyisin hyvin vähän käytetty.

    AUTOIN on itsenäinen vihje pystysanalle.

    Mutta se liittyy myös vaakasanaan. Vaakasanan vihjeen ideahan on se, että uute  lisätään vihjeen autoin ratkaisusanaan. TUOHON↓ viittaa vihjeeseen AUTOIN. Periaatteessa uute voi vihjeen perusteella olla joko vihjeen AUTOIN ratkaisusanan edessä, jäljessä tai ratkaisusanan sisällä. Tässä tapauksessa uute lisätään sanan alkuun.

    Harmi, etten osannut esittää  vinkkejä riittävän hyvin.

    Kun niitä on kyselty Suomi24:ssä, laitoin sinne ratkaisusanojen selitykset (älä klikkaa linkkiä, jos et halua tietää ratkaisusanoja ja niiden selityksiä). Tänne en laita ratkaisusanoja ja niiden selityksiä tässä vaiheessa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #21921 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Vihjeeseen 4/7 VOIMAJUOMASTA tulee ratkaisusanaksi oletukseni mukaan useimmille suomalaisille täysi tuntemattomuus, sana, jollaisia ristikoissa ei soisi näkevänsä.

    Nykyinen vihje myös jättää ratkojan päätettäväksi, mitä ratkaisusana tarkoittaa tai keneen se viittaa. Tilanteessa, jossa ratkojat eivät yleisesti tiedä, mihin tai keneen ratkaisusana viittaa, kaksoisvihje on paikallaan. 

    Kaksoisvihje olisi antannut selkeän selityksen vihjeelle eli mitä sana tarkoittaa/kehen henkilöön se viittaa. Kun laatija on muusikko, oletettavasti kyse on muusikosta. Viitauksen muusikkoon voisi toisella vihjeellä ilmaista, esim.:

    4/7 VOIMAJUOMASTA (VEN. RÄPPÄRI)

    4/7 VOIMAJUOMASTA (BRITT. LAULAJA)

    Minusta Suomessa riittävän tunnettavuuden indikaattori on Wikipedia-artikkeli suomeksi. Sitä ei ratkaisusanaksi saadusta artista ole.

    Yksi turhan tuntematon henkilönimi ei ristikkoa pilaa. Näitä on erittäin vaikea välttää, kun halutaan paljon teemasanoja samaan ristikkoon. Joku laatija ei edes yritä välttää huonoja ratkaisusanoja, vaan heikkotasoisia ratkaisusanoja voi yhdessä ristikossa olla pitkälle toista kymmentä. Sellaiseen ristikkoon verrattuna Holopaisen ristikko on aivan eri tasolla.

    Musadiggarille toki tuttuja voivat olla muille oudot henkilöt.

    Toni Pitkälä on muutaman kerran vastaavissa tapauksissa laittanut lisävihjeen. Niissä tapauksissa henkilöillä on ollut vain englanninkielinen Wikipedia-artikkeli.

    Milloin lisävihje on tarpeen ja milloin katsotaan jonkin asian tai henkilön olevan ylipäätänsä liian outo ristikkoon laitettavaksi, on tietenkin tulkintakysymys.

    Huonoimpia ovat minusta oudot lyhenteet. Sen jälkeen tosi oudot tuotemerkit, tosi oudot karttakohteen, tosi oudot tavisten erisnimet. Vähemmän tunnetut henkilönimet ovat vasta viidenneksi huonoimpien listalla.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #21924 Kommentoi
    Yussuf
    Vieras

    Oletteko Neitolan riimipiilistä s.17 ratkoneet? Sain täyteen mutta V13 epäilyttää. Saamani ratkaisusana olisi hyvä mutta ”palojäämää” en siitä löydä. Pitäisikö?

    #21925 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Ratkoin äsken s. 18-19 Hannu Salokankaan aukeaman, joka oli tyypilliseen tapaan n. 2+ -tasoa.

    Piiliksistä edelleen 16A:n P16 ihmetyttää.

    S. 10 Auri Saaren ristikko oki tavanomainen ja vain yksittäisissä vihjeissä näkyi hänen erityistyylinsä, joka on kirjaimilla ja numeroilla leikkiminen. Vaikeustason on tässäkin mielestäni 2+.

    Mielestäni seuraavasta vihjeestä puuttuu piste:

    5a

    Minusta oikein olisi seuraava vihje (väli olisi mielestäni tässä tarpeen):

    5. a

    5 ei ole sama kuin V roomalaisilla numeroilla. V käytetään järjestysnumerona, mutta 5 ei ole järjestysnumero. 5. kyllä tuolla logiikalla toisi lisämutkan 5. => V, joten logiikkani voi olla vääräkin.

    Toivon tähän kommenttia.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #21927 Kommentoi
    Yussuf
    Vieras

    Minusta selvästi Auri Saari on 5a vihjeessä käyttänyt numeroa 5 V:n korvaajana. Siis kirjaimen, ei roomalaisen numeron. Siten vihje toimii. Eihän toki 5 ole V mutta häneltä lienee tätä nähty ennenkin (en tosin voi vahvistaa, sillä vanhat lehdet ovat menneet postiin). Olen tähän tyytyväinen.

    #21928 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Laitoin ilmoituksen vihepalveluun laittamalla linkin kommenttiin #21925. Vuokila voi sitten samalla lukea Yussifin kommentin. En ole tähän tyytyväinen, mutta ei asiaa ole tarve enempää pohtia.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #21929 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Mikäli A-piiliksen P16 on minulla oikein (ja uskon sen olevan), mielestäni ”sinulla” ei olisi yhtään parempi vihje kuin ”sulla”kaan. Ehkä ”rikillä” sopisi?

    Saattaa tietenkin olla, että olen laatijan kanssa aivan eri mieltä. Näin näköjään käy useinkin ? Jos lisään rikin (alkuaine) sanan lisäksi, saan ihan ok ratkaisusanan, joka omasta mielestäni sopii.

    Tarkoittanenet, että vihjeen ensimmäinen sana tarkoittaisi samaa kuin S:LLÄ eli vihje pitäisi lukea seuraavasti:

    S:llä lisää saldoa ja täyttää pyssyä.

    Alku ei kuitenkaan tarkoita sitä, sillä se on muunnettavissa muotoon SU:LLA. S-kirjaimen lisäys pitäisi kaiketi olla jekkutyyliin ilmaistuna SILLÄ.

    Itse ihmettelin kommenttiasi, kun ihmettelin, mille sanalle voisi loogisesti lisätä S-kirjaimen, mutta ei faktisesti. Jos faktisesti lisää S-kirjaimen, ajatuksesi on selvä.

    Jotenkuten vihje toimii ilman S-kirjaimen lisäystäkin, jolloin piilovihjetyyppi olisi ”kerto”. Siksi ihmettelin sanamuotoa ”Sulla”. Se hämmentää. Ei oikein tiedä, mitä laatija ajaa takaa. Onko hänellä ”Sinulla” sijasta ”Sulla” vain hämmennystarkoituksessa. Vai olisiko hän ajatellut ”S:llä”, mutta ilmaissut sen väärin. Se olisi harvinainen moka Vuokilalta. Laadintavirhe ei tunnu todennäköiseltä. Yleisen hämmentävyyden vuoksi en pidä vihjettä onnistuneena.

    Koska vihje hämmensi, ilmoitin virhepalveluun potentiaalisena virheenä. Jos tulkitaan Sulla = sinulla, ei virhettä ole. Tai sitten laatijalla on jokin kolmas ajatus, jota en tavoita ja johon ”Sulla” sopii.

    Muotoilun hämmentävyyden vuoksi ilmoitus on mielestäni silti paikallaan.

    Laatijan ei kannattaisi laittaa muotoilua, jota ratkoja voi epäillä virheelliseksi. Sellainen vie luottamusta laadintaan. Vuokilan piiliksien laatutasoon on voinut luottaa. Niissä on ollut äärimmäusen harvoin laadintavirheitä. En toivo, että luottamus alkaisi rakoilla, sillä olen pitänyt Vuokilan piilisten ratkomisesta.

    Koska en ole täysin selvillä ajatuksenkulusta, ratkaisusana saattaa olla väärin.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #21932 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Oletteko Neitolan riimipiilistä s.17 ratkoneet? Sain täyteen mutta V13 epäilyttää. Saamani ratkaisusana olisi hyvä mutta ”palojäämää” en siitä löydä. Pitäisikö?

    Ratkoin ristikkoa. Palojäämää pitää löytyä.

    Palojäämää ovat mm. karsi, karsta, noki, palokaasu ja tuhka. Yksi niistä sopii partitiivissa ristikkoon. Yritin aluksi väärää sanaa. Sillä vihje tuntui virheelliseltä.

    Partitiivi on olennainen piirre, joka aluksi jäi itseltä huomaamatta. Nykysuomen sanakirjasta löytyy nominatiivissa sana, joka kansan suussa tarkoittaa palojäämää, mutta siitä ei ole kyse. Tämä sana vei itsellä ajatukset harhateille. Palojäämään liittyvää merkitystä ei ole otettu Kielitoimiston nettisanakirjaan.

    Piiliksissä erityisesti pitäisi kiinnittää huomiota taivutusmuotoihin. Minulla ja Yussufilla oli vaikeuksia saman sanan löytämisen kanssa ja taivuttamisen kanssa.

    Vihjeet oli hyviä, jotkut jopa loistavan hyviä. Välillä tuntui saako loppuun asti ratkottua, mutta kyllä tehtävä loppuun asti tuli valmiiksi ja kaikki vihjeet ymmärsin.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #21933 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    S.25 ristikossa  jäi vasen alakulma tyhjäksi.

    Saisiko siihen apuja.

    Eli sininenkin, ohentuviakin, sukset, levitykseen, sekä pystyyn sekava nero, aikanaan ..nt..nakin, myös ei tiedossa vihjeen sanan loppuosa epäselvä.

    Näin ollen kuvasta alaspäin lähtevän vihreän toinen sana puuttuu.

    #21935 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    S. 25 on toinen Arto Kuivasen laatimista ristikoista (toinen on sivulla 22 ja 2½-tasoiseksi merkitty).

    Kolmitähtiseksi merkattu on mielestäni 2½-tasoinen. Kiva ristikko kylläkin. Ristikossa on hauska pääkuva ja siitä johdetut hauskat sanaketjut.

    S. 22 on kirjoitusvirhe seuraavassa vihjeessä:

    WINEHOUSE JA MCDONALD NOYESIKSI

    Po. WINEHOUSE JA MACDONALD NOYESIKSI – näin ainakin Wikipedian mukaan. Vai onko näissä eri kirjoitusasuja? Ilmoitin asian joka tapauksessa virhepalveluun.

    Noyes viittaa varsin tuntemattomaan artistiin, mutta kun on tunnettujen rinnalla, se pelastaa paljon. Vihjeessä on piilistyylinen piilovihje ja suoraksi vihjeeksi kelpaava vihjeosa.

    Vihje VOITIKKA oli hauska. Oikean sanan löytämisessä oli vaikeuksia.

    S. 22 kanssa meni enemmän aikaa kuin s. 25 ristikon kanssa. IS-asteikolla ehkä 3-.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #21937 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Sain s. 25 ristikon ratkottua, joten voin vinkata.

    EI TIEDOSSA, koska asia on …. Syynä on se, että ei pidetä kovin merkittävänä.

    LEVITYKSEEN tulee ihan helpon ristikon perussana..

    SEKAVA oletan viittaavan anagrammiin.

    ETRA… sekä OHENTUVIAKIA ovat ns. typisteitä.

    SININENKIN viittaa erääseen tämän vuosituhannen alun musiikkikappaleeseen – ei Tapio Rautavaaran levyttämään kappaleeseen ”Sininen uni” (jouduin itse googlaamaan uudemman kappaleen).

    Suksikuvaan tulee ihan suora vihje, joka liittyy niiden pohjiin.

    Itseäni jäi mietityttämään seuraava vihje:

    SANGOISSA

    Mutta Googlella löytyi yhteys. Ihan uusi asia minulle tai asia, joka on mennyt ohi korvien/silmien. Liittyy läheisesti seuraavaan vihjeeseen:

    ”TÄÄLTÄ” SANKOJA

    Lainausmerkit viittaavat eräänlaiseen lempinimeen.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #21939 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    Sain s.25 valmiiksi. S.24 puuttuu vähän. Löytyisikö siihen vinkkejä?

    #21941 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Brittiautot löytyvät Googlella, mutta ei ihan vihjeen antamassa sanamuodossa. Kuten aiemmin toin esillä on hyvä laittaa hakusana nominatiiviin. Haulla ”1898-1970 brittiauto” en autoja löytänyt, mutta kun hieman muutin hakua, löysin.

    Ongelma on ehkä siinä, että joissakin lähteissä valmistusvuosi on 1898-1969.

    METRIPULLAA – lue sana kirjain kirjaimelta. Kun sana päättyy LLA/LLÄ tai SSA/SSÄ ratkaisu saattaa löytyä vihjesanasta.

    Muutos. Minulla oli tässä väärä väite, kun yksi ratkaisukirjain oli omassa ratkaisussani väärin. Kuvassa on puukkoja, kuten kuuluukin olla eikä kuva esitä puutarhasaksien kahvoja, joiksi ne myös tulkitsin ja joita ne eivät todellakaan esitä.

    NIMIÄ EESTAAS ratkaisusanaksi ei tule palindromi.

    Vihjeeseen ”silmin” on lähetetyssä ristikossa väärä ratkaisusana.

    HILJAA – vihje pitää lukea kahdessa osassa. Jos vihjesanat tuntuvat oudoilta, kannattaa kokeilla miettiä sanoja erillisinä ja sen jälkeen liittää osat yhteen.

    Suomen pohjoisosaa koskevan karttakuvan ympärille tulee ajatella lainausmerkit. Vaikeammissa ristikoissa lainausmerkit saatetaan jättää pois. Esim, jos on kiurun kuva, ratkaisusana voi olla TAMI (Kiuru).

    OTAT… luetaan väärin päin sanan synonyymi, ei itse vihjesana.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #21943 Kommentoi
    Anonyymi
    Vieras

    Kyllä tuo sivun 24 (Vaalamo) vasemman alareunan ”työkalukuva” vastaa hyvin täsmällisesti oikeaa ratkaisusanaa.

    #21945 Kommentoi
    Anonyymi
    Vieras

    Täsmennys tuohon yllä annettuun sivun 24 (Vaalamo) vihjettä METRIPULLAA koskevaan kommenttiin: Mainittujen adessiiviin (-LLA) ja inessiivin (-SSA) lisäksi laatija saattanee tässä tarkoituksessa joskus käyttää myös ainakin partitiivia (mm. -A), elatiivia (-STA) tai ablatiivia (-LTA). Tässä tapauksessa kyseessä on metripulla-sanan partitiivi.

    #21946 Kommentoi
    Anonyymi
    Vieras

    Vielä sivun 24 (Vaalamo) ”työkalukuvasta”: Oikeaa ratkaisusanaa ei ole tässä keskustelussa vielä tuotu esille. Sen sijaan on suoraan mainittu yksi väärä ratkaisusana ja lisäksi epäsuorasti viitattu toiseenkin väärään ratkaisusanaan. (Ylle liitetty kuva on aivan riittävän hyvä.)

Esillä 75 viestiä, 1 - 75 (kaikkiaan 234)
Vastaa aiheeseen: Punainen Pelikaani 4/2021

Voit käyttää muotoiluun BBCodes-merkintöjä.
Käyttäjätililläsi ei voi käyttää eidistyneitä BBCode-merkintöjä, ne poistetaan.

Tietosi:


BBCode-merkkaukset + luomani lisämerkkaukset:

[BR][SPACER][HR][UNDERLINE][/UNDERLINE][STRIKE][/STRIKE][SUP][/SUP][SUB][/SUB][COLOR][/COLOR][CODE][/CODE][REVERSE][/REVERSE]

Emoji-valikoima:

🙂 😀 😂 🤨 😮 😥 👿 💡 ❤️ 👍

Kun jotain painikketta klikkaa, tapahtuma joko avaa tai sulkee toiminnon. Mikäli jokin muu toiminto on avoinna, se suljetaan automaattisesti.

Valikko "Lisäkoodeja" avaa mahdollisuuden lisätä hyödyllisiä toimintoja ja koodeja, kuten "Näytä/piilota sisältö" (SPOILER) sekä emoji-ikoneja editoriin. Lue lisää...

Valikko "Linkkisetti" listaa hyödyllisiä linkkejä. Lue lisää...

Valikko "Kuvien lähetys" avaa lomakkeen, jolla voi privaatisti lähettää minulle kuvia. Kyseessä on itsenäinen, upotettu toiminto. Kun kuva on valittu, pitää painaa LATAA-painiketta. LÄHETÄ-painike ei liity kuvien lähetykseen vaan uuden kommentin lähettämiseen!. Lue lisää...