• Tämä aihe sisältää 100 vastaukset, 5 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 20.4.2022 21:14 Tapio toimesta.
Esillä 75 viestiä, 1 - 75 (kaikkiaan 101)
  • Julkaisija
    Kommentit
  • #24265 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Yleiskeskustelua ja auttamista aiempien PuPe-säikeiden tyyliin (ks. Punainen Pelikaani 6/2021 johdanto; lue tarvittaessa myös auttamisperiaatteeni). 

    Ratkoin maistiaisena annetus. s. 21 Arto Kuivasen ristikon.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #24266 Kommentoi
    Kakara
    Vieras

    Hakonen s. 28 oli harmillisen helppo, samoin s. 32 ositteluristikko, joka ei tällä kertaa ollutkaan Lähteenmäkeä.

    Myös Liljeroosin aukeama ratkesi kummallisen kivuttomasti. Kolme kirjainta jäi minulta puuttumaan, kenties jossain vaiheessa saan hieman apua.

    Onkohan tarkoituksella taas vähän helpompi lehti, vai sattuiko kenties vain juuri minulle ”sopivat” ristikot?

    #24268 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Olen saanut sen kuvan, että lehden kasaamisessa on usein ongelmia ja ristikot tulevat laatijoilta viime tingassa. Lehti joudutaan kasaamaan ristikoista, jotka saadaan kasaan. Kun osa ristikoista tehdään amatööri- tai puoliammattilaispohjalta, ei aina saada ristikoita halutuilta henkilöiltä, kuten esim. Viitamäeltä.

    Ristikoissa on vakiolaatijoita, joilta tulee se, mitä tulee, kuten Hakonen.

    Vaikeustasovaihteluita on koska ei ole varastoa, jolla voisi tasata sitä, jos esim. Hakoselta tulee keskimääräistä helpompi ristikko.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #24271 Kommentoi
    Kakara
    Vieras

    Myöskään s. 25 Vaalamoa en voi pitää kolmen tähden ristikkona, kakkonen tuo mielestäni on.

    Onhan se ymmärrettävää, mitä Tapio sanoi – eihän laatijoilla ole mitään 38-tuntisia ristikonlaatimistyöviikkoja. Minulla vain on aina niin suuret odotukset PuPe:lta ja on pettymys, kun ne odottamani haastavat eivät olekaan kovin haastavia.

    S. 26 Holopainen vaikuttaa ensisilmäyksellä mielenkiintoiselta.

    #24272 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Koska tietyn vaikeuksisiksi merkittyjä ristikoita pitää olla tietty määrä, vaikeaksi ristikoksi saatetaan merkitä ristikko, joka ei oikeasti ole haastava. Heitto on minusta pahimmillaan yhden tähden luokkaa.

    Lehden tähdityssysteemi ei mielestäni toimi. Se, että on merkitty tietty määrä tietynvaikeuksisia ristikoita saa lähes aina aikaan enemmän tai vähemmän pettymyksiä kun ristikot koetaan merkintäänsä helpommiksi.

    Toisaalta tilanne voi olla niinkin, että kakkoseksi merkitty ristikko on merkintäänsä selvästi vaikeampi. Auri Saaren ristikko saattaa olla ainakin 2½-tasoinen. Saaren ristikot sijoitetaan kuitenkin aina 2-tähtisiin todellisesta vaikeustasosta riippumatta.

    Ehkä Sanarisin kannattaisi luopua kokonaan tähdityksistä ja laittaa Iisakin ristikoiden tapaan ratkojan arvioitavaksi vaikeustaso, Tietyille erityisristikoille on kiinteät paikat, mutta muut ristikot voisi pyrkiä sijoittamaan niin, että helpoimmat ovat alussa ja vaikeimmat lopussa laatijasta riippumatta.

    Oman kokemukseni mukaan se merkitsi esim. sitä, että Auri Saaren ristikon paikka vaihtelisi.

    Hannu Salokankaan ristikot saattaisivat kuulua peräjälkeen, sillä ainakin minusta Salokankaan 2-tähtisten ja 2½-tähtisten välillä ei aina ole lainkaan vaikeustasoeroa. Ero yleisestikin on minusta sangen pieni. Mielestäni kaikki ristikot asettuvat välille 2+ – 3-. Joskus minusta 2½ oli lähempänä 2-tähtistä ja 2-tähtinen 2½-tähtistä eli ristikot olisivat saaneet vaihtaa paikkaa keskenään.

    Esittämälläni tavalla ainakin lehtien vaikeustasovaihtelut eivät tulisi sellaisina pettymyksinä kuin nyt tapahtuu. Silloin ei keinotekoisesti ja tieten tahtoen merkittäisi ristikoita vaikeammiksi kuin niiden etukäteen tiedetään olevan.

    Mielestäni pahin esimerkki tietoisesti väärästä tähdityksestä on ollut Arto Kuivasen PuPe 5/2021 s. 25 kolmoseksi merkitty ristikko. Maistiaisen esittelyssä Eki kertoi, että se oli helpomman pään kolmonen. Tällainen maininta jo sinällään viestitti minulle, että Eki ei itsekään ristikkoa kunnon kolmosena pitänyt. Esittelystä jäi minulle tunne etukäteen anteeksi pyytäminen siitä, että ristikko ei ole niin vaikea kuin mitä kolmosilta normaalisti odotetaan.

    Epärehellinen tähditys ärsyttää tai vähintään ihmetyttää ja luo pettymyksen kokemuksen. Nämä kokemukset tulevat esille lehtien ristikoiden kommentoinneissa. Ks. myös komm. no 25 Sanarisin foorumista, jossa ratkoja kokee s. 22 ristikon olleen selvästi vaikeampi.

    Sinänsä on ymmärrettävää, että lehtien keskimääräinen vaikeustaso vaihtelee ja varsinkin loppupäässä on selviä eroja lehtien välillä. Kyse on vain siitä, että ristikoita ei mielestäni kannata merkitä vaikeammiksi, kuin niiden etukäteen tiedetään olevan. Parempi vaihtoehto on se, että 2½- ja 3-tähtisiksi merkattujen ristikoiden määrä ja ristikoiden sijainnit vaihtelevat lehtien välillä. Se merkitsee sitä, että vaikeustaso ja ristikoiden järjestys laitetaan koeratkontojen perusteella eikä laiteta lehteä väen väkisin tiettyyn muottiin.

    Joskus Eki mainitsee, että lehden ristikot ovat yleisesti ottaen tavanomaista helpompia. Tällöin vaikeustasomerkintöjä tulee ajatella suhteessa kyseisen lehden ristikoihin. Yleisellä tasolla vaikeustasomerkinnät tulee tällöin monen loppupään ristikon kohdalla ajatella suurelta osin ½ tähteä pienempinä kuin on merkitty.

    Vähiten pettymyksiä tuottanee merkintöjen jättäminen pois kokonaan.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #24277 Kommentoi
    Marcus
    Vieras

    Ositteluristikosta ja Vaalamosta aloitin kovikset, ilman isompia jumittamisia ratkesivat, joten reilusti alle kolmitähtisiä ne vaikuttivat olevan. Holopaisen kanssa vähän kauemmin meni, mutta ei sekään pahinta Holopaista.

    #24278 Kommentoi
    Kakara
    Vieras

    Samaa mieltä kuin Marcus, ei ollut Holopainenkaan pahimmasta päästä. Kiva ristikko se silti oli!

    #24299 Kommentoi
    Marcus
    Vieras

    Hakonen tähän asti mulle vaikein, mutta pienen jumituksen jälkeen ratkesi kuitenkin. Pidin siitä, kuten Holopaisestakin, vaikkeivat täysiä kolmosia mielestäni olleetkaan. Viitamäkikin lähempänä 2 1/2 -tasoa tällä kertaa. Keränen ja Liljeroos vielä jäljellä loppupäästä.

    #24313 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

    Terve vaan kaikille! Piilikset, kehikko, käärme tehty. Olivat mulle sopivia. Nyt olen hiihtänyt ja ratkonut s. 32 ositteluristikkoa. 3/4 valmis. Nuo muut kolmitähtiset näyttävät kivoilta, mikä voi tarkoittaa ihan mitä tahansa. Luultavasti yötyötä tiedossa…

    #24344 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    ??

    Hauskasti kirjoitettu. 

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #24351 Kommentoi
    Marcus
    Osallistuja

    Viimeisetkin ristikot loppupäästä valmiina, ongelmakohtia ei jäänyt. Yhtäkään täyttä kolmosta ei mielestäni ollut tällä kertaa, 2 1/2 tasoisia sitten taas kymmenkunta. 

    #24352 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Se on kyllä sääli. Kun 1/2022 oli viimeaikaisista haastavin, toki sitä odottaa saman linjan jatkuvan 2/2022 kohdalla.

    Kuten toin jo aiemminkin esille Pelikaaniristikot saisi kerätä varastoa, jotta loppupään vaikeustasoerot eri lehtien välillä eivät kasvaisi kohtuuttoman suuriksi.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #24353 Kommentoi
    Marcus
    Osallistuja

    Vaihtelua on tosiaan lehtien välillä, toisaalta mua ei haittaa vaikkei kaikki loppupäässä täysiä kolmosia olekaan, kun yhtä paljon pidän 2 1/2 ja 3- tasoisten ratkomisista.

    #24355 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Vaihtelua on tosiaan lehtien välillä, toisaalta mua ei haittaa vaikkei kaikki loppupäässä täysiä kolmosia olekaan, kun yhtä paljon pidän 2 1/2 ja 3- tasoisten ratkomisista.

    Koska skaalassa ei ole 3- -tasoa, IS:n asteikolla 3- käy kolmosestakin. Itsekin tykkään 3- -tasoisista, sillä pahis-kategorian ristikoihin voi mennä kohtuuttomasti aikaa ja ratkonta menee väkisin vääntämiseksi. Minulla on joitakin todennäköisesti pahis-kategorian ristikoita ratkomatta.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #24412 Kommentoi
    A.Skotti
    Osallistuja

    Mielenkiintoista keskustelua. Tähdet kertovat toiselle toista kuin toiselle. Itselleni Holopaisen ristikko on pelottava. Sitä ja Hakosta tuijotan kuin aasi liian suuren taakan alla. Kun ei voi olla mistään ratkaisusanasta yhtään varma. Liljeroosin aukeama jotenkin avautuu. Kai. Keränen ja Vaalamo helpompia. Johtuu kai kulloisestakin vireestäni. Toki lehtien numeroiden tasoissa on eroja. Vuoden katellessa en osaa ihan sanoa kuitenkaan. 

    #24416 Kommentoi
    Repe
    Vieras

    PuPe 2/22, s.24 H.Salokangas; vielä pientä uskonvahvistusta:

    Oikea reuna pystyyn; PULA on kohta kaikesta, mutta lieneekö G-kaijalla? Päästänee samalla pulasta myös 3.kirjaimen risteävän vaakarivin räpiköivät naikkoset ? Kiitos ajatuksesta!

    P.S. Toivoit rekisteröintiä, missä osoitteessa?

    #24418 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    G-ajatuksesi ei toimi. Kyseessä on sanaleikki. Vihjeessä kysytään erisnimeä. Yleisesti tunnettua erisnimeä ei saa kuin yhdellä piilokirjaimella. Laitapa erisnimi ikäänkuin kysymykseksi vihjeen vinkkaamalla tavalla. Sen jälkeen ajattele nimi nominatiivissa.

    YTTÖT on mielestäni oikein.


    [Rekisteröinti löytyy valikosta Pikavalinnat (vasemmanpuoleinen valikko).

    Jostakin syystä editori vähän oikkuilee joillakin kirjautuneilla. En tiedä, tarjoaako oletuksen tekstieditorin vai graafisen.]

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #24424 Kommentoi
    Repe
    Vieras

    ”YTTÖT on mielestäni oikein.”

    Huomenta Tapio ja kiitos taas valaisusta.

    Noooh, jos näin on, niin silloin mielestäni vastausimmeiset eivät ole päässeet mukaan tavunkääntöleikkiin lainkaan, vaan Hannun vihjelaatikkoon on soluttautunut ylimääräinen kaimasi ….

    #24425 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Kirjainjärjestystä voi muutella monella tapaa, mutta tavujen kääntö ei tässä ole kyseessä.

    Ainakin näitä ilmenee tai voisi teoriassa ajatella ilmenevän:

    • Anagrammi. Anagrammiin on jokin vinkki. Periatteessa yksikin sana voi liittyyä anagrammiin, jossa sana on translatiivissa. Sanan nominatiivi on anagrammattava sana. TALVEKSI > ALVIT minusta periaatteessa toimisi.
    • Tavujen vaihto.
    • Konsonanttien vaihto jonkun toisen konsonantin kanssa.
    • Kirjaimen siirto eteen tai taaksepäin.
    • Vokaalien vaihto jonkun toisen vokaalin kanssa.
    • Eka kirjain alusta loppuun.
    • Viimeinen kirjain lopusta alkuun.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #24426 Kommentoi
    A.Skotti
    Osallistuja

    Jokin mättää Liljeroos s. 31 oikea yk. kuvan alap. KORPENI! Tähän mulla vain aavistus mitä ratkaisuni vois tarkoittaa. Väh alempana TUOKKO… vielä oudompi. Eli lienee jossakin mätää… 

    #24427 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Jokin mättää Liljeroos s. 31 oikea yk. kuvan alap. KORPENI! Tähän mulla vain aavistus mitä ratkaisuni vois tarkoittaa. Väh alempana TUOKKO… vielä oudompi. Eli lienee jossakin mätää…

    Kaikki ratkaisusanat ovat kunnon sanoja ja noita kahta lukuun ottamatta yhteys vihjeisiinkin on selkeä. En muutosehdotuksia osaa esittää.

    KORPENI! tuntuu minustakin oudolta. Maantieteellisessä mielessä ratkaisusanassa kyse on suhteellisen harvaan asutusta alueesta, jonka alueellinen keskus on menettänyt merkitystään. Tavallaan alue muuttui enemmän takamaaksi eli ”korpeni”. Tuskin tätä haetaan.

    Tuokko & Jussi tuo minulle mieleen vain 2019 Jussi-gaalan. Jussin voittajistakin kirjoitetaan, että heitä ”kruunattiin”. Mutta tässä ei viitata menneisyyteen, sillä vihjessä ei ole KRUUNASI. En ainakaan vielä voi varmistaa ratkaisusanaa oikeaksi kun vihjeen idea on hakusessa.

    Toivottavasti joku muu osaa antaa vinkkejä, joilla voisi varmistua ratkaisusanojen oikeellisuudesta.

    Ristikossa on melkoista laadintailoittelua. Tiimi teki Apu 51-52/2019 saman tyylisen ristikon, jossa monta sanaketja jakaa samoja sanoja ja kaikki ketjut päättyvät oikean alareunan yhteen sanaan.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #24430 Kommentoi
    Marcus
    Osallistuja

    Korpeni vihje voisi olla myös vaikka rämeeni.

    Tuokko vihje on kirjainkikkailua. Tajuamista auttaa kun miettii Jussia Juhannuksena.

    #24431 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Korpeni vihje voisi olla myös vaikka rämeeni. Tuokko vihje on kirjainkikkailua. Tajuamista auttaa kun miettii Jussia Juhannuksena.

    Kiitos hyvistä vinkeistä. Uskoisin, että niistä on hyötyä myös A. Skotille. Varmistavat ainakin sen, että hänen ratkaisunsa on oikein.

    KORPENI! selvisi tuolla minulle. Muutamia muitakin vihjeitä voisi ajatella. Kyseessä on sanaleikki, jossa pitää ajatella ketjutettuna vihjeenä KORPENI! > ? = ?. Taas oli väärä ajatuskulku. Sana ”korpi” ei tarkoita tässä samaa kuin ”salo” eli takamaa.

    Juhannus on hyvä lisävinkki – se valaisi vihjeen välttömästi. Minä jäin jumiin henkilönimiin. Tässä vihjetyypissä on tähän mennessä aina ollut kyse henkilönimistä, joten tätä vihjetyyppiä ei osannut ajatella muussa yhteydessä. Siksi tämä on tämän vihjetyypin kieroin vihje tähän mennessä. Varsinkin kun vihjeessä ei ole yhtään epäsanaa, josta vihjetyypin yleensä välittömästi tunnistaa. Todennäköisesti on Skytältä ja on siten häntä kieroimmillaan.

    Jäin jumiin myös Jussi-palkintoon, koska sana ”kruunaa” toi mieleen palkintojen jaon. Mutta sanaa voidaan käyttää muussakin merkityksessä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #24434 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    Saisko apuja näihin Liljeroosin puuttuviin?

    #24435 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Saisko apuja näihin Liljeroosin puuttuviin?

    Marcus antoi oikealle puolelle kaksi vihjettä komm. #24430 ja siihen liittyvä jattkokommentti.

    Käydään lävitse pääosin oikeaa puolta eli s. 31.

    Keskimmäisen pääkuvan alla on yksi anagrammivihje. Yksisananainen anagrammivihje on useimmiten translatiivissa. Jokin sana muuttuu toiseksi sanaksi. Ananagrammiin voi viitata myös niin, että toisesta sanasta tulee toinen sana.

    Kaksi suun kuvaa. Katso hampaita. Sana tulee monikkoon.

    Kulmaan tulee ihan perussanastoa.

    Alempaan jälkiruokaan liitetään usein pappila.

    ERÄS LINHOLM! Ratkaisuksi tulee sana, joka liitetään joko kirjallisuuteen, sanoitukseen tai jääkiekkoon. 

    Jussiin ei tule se sana minkä laitoit, mutta juuri siihen se liittyy ja 1. ja 2. kirjain on oikein. Ratkaisusanaa on muutettu vähän erikoisella periaatteella. Mitähän Antti olisi voinut juonia ja mikä on hänelle tyypillistä?

    KUIN THE BEATLES on yksikkö/monikkovirhe.

    LÄÄKKEENÄKIN – usein nenälääke.

    POJALLA… liittyy tunnettuun sananlaskuun.

    Vasemmalla alhaalla on yksi anagrammivihje. Siinä ei ole vinkkiä, että haetaan anagrammia.

    Sivu 30.

    Ylhäällä oikealla NOUSUUN JA LASKUUN on väärin – kyse on arkiset jokapäiväiset asiat.

    Ylhäällä on kaksi korttipeleihin liittyvää ratkaisusanaa.

    Keskellä melko ylhäällä  ja melko ylhäällä on kaksi anagrammivihjettä (muista kommentin alku liittyen sanojen taivutusmuotoihin).

    Ylimpää alkavan sanaketjun ensimmäinen sana on väärin.

    AAVOIN ratkaisusana on väärin. Kyseessä ei ole jekkuvihje vaan kyse on aavoilla liikkuvasta.

    Melko alhaalla oikealla on yksi anagrammivihje.

    Katsotaan s. 30  enemmän myöhemmin.

     

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #24438 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

    Täytyy sanoa, että eipä noillakaan vinkeillä auennut Liljeroosin yk.  Harvinaisen hankalaa. Kiitos kuitenkin.  Jatkan pähkäilyä.

    #24439 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    No oikein se kulma kuitenkin on, mikä on olennaisinta – siitä suurin kiitos Marcukselle. En nyt oikein enempääkään voi kertoa julkisesti kuin mitä #24430 ja #24431 on tullut esille. Tarkensin hieman omaa kommenttiani.

    Vihjeitä voi käsitellä myöhemmin tarkemmin.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #24441 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    Sain s.30 ratkottua. Onkohan jotain virheitä? Tuo tuokko kruunaa ei kyllä auennut…

     

     

    #24442 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    Tässä sitten s.30 puuttuvat

    #24443 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    S. 31 on oikein. Tarkoiti kaiketi komm. #24441 tätä sivua.

    Selvitellään se TUOKKO… ratkonnan palautusajan päätyttyä. Pidetään vihje mielessä.

    En huomannut s. 30 virheitä ja olet mielestänyt hahmotellut sanaketjun ekan sanan oikein. Laita kirjaimet vahvennettuina.

    ”kova käsi” liittyy korttipeliin.

    Em- vihjeen lähellä on kaksi anagrammivihjettä. Haluan, että itse löydät nämä anagammivihjeet. Laske vihjeissä ja ratkaisusanoissa kirjainmäärät. Anagrammit ovat nyt ihan suoria eikä anagrammattavia sanoja tarvitse muuttaa perusmuotoon. Anagrammit liittyvät asiasisällöllisesti vihjeisiin. Mielestäni vihjeet voisi olla piiliksissäkin. Todennäköisesti vihjeet ovat Ekiltä.

    YLITTELEE on urheilija.

    LAITOKSIA on teollisuuslaitos, joka ei välttämättä ole tehdas, joka tuottaa lopputuotteita vaan tekee tuotteita varsinaisille tehtaille.

    KEHOTUS PATTERIN LUONA on sanaleikki. Jos joku korjaaja touhuaa patterin luona, mitä sanoisit hänelle? Oikeastaan kyse on piilovihjeestä.

    MAINITUN KIRJOITTAMA on vähän samaan tapaan luotu sanaleikki. Oikeastaan kyse on piilovihjeestä.

    AMMOTUSTA… mistä taruolennosta sanotaan, että sillä on valtava kita.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #24452 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    S.30 ekojen eka?

    Täysikasvuinen?

    Tulokkaita? Sivuosassa? (Tähän mielestäni 2 yhtä sopivaa piilokirjainta, käyköhän kumpi vaan?)

    #24453 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    S.30 ekojen eka? Täysikasvuinen? Tulokkaita? Sivuosassa? (Tähän mielestäni 2 yhtä sopivaa piilokirjainta, käyköhän kumpi vaan?)

    Ekojen eka liittyy Raamatun alkulehtiin.

    … .. TÄYSIKASVUINEN – tuosta tulee lause, jossa ratkaisusanassa kaksi ekaa sanaa laitetaan peräkkäin. Lause on eläinmaailmaa. Lopputulos ei tässä tapauksessa liity mitenkään lauseen asiasisältöön, kuten nykyisin on useimmiten tapana. Ennen oli paljonkin ns. hirsipuuvihjeitä, joissa ratkaisusana ei mitenkään asiasisällöllisesti liity vihjeeseen.

    TUOKKAITA eli nuoria kuten esim. vauvat, vasikat jne. Mielestäni vain yksi piilokirjain käy.

    SIVUOSASSA – maantietoa, yleisempi ratkaisusana on hyvin yleinen ratkaisusana. Tähän kyllä kaksikin eri piilokirjainta pitäisi hyväksyä. Ehkä kannattaa laittaa molemmat /-merkin erottamana. Uskon kyllä, että Sanaris hyväksyy oikeina ratkaisuina kaksi eri sanaa. Minusta tässä kohtaa on vähän huonoa laadintaa. Kaksoisvihjeellä tai jollakin muulla vihjeellä olisi saanut toisen vaihtoehdon eliminoitua.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #24463 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    Holopainen olis vinkkejä vailla puuttuvilta osin.

    #24464 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    S. 30-31 tuli kaiketi valmiiksi, joten voisin hävittää siihen liittyvät tarpeettomiksi jääneet kuvat?

    Holopainen olis vinkkejä vailla puuttuvilta osin.

    Ruskeissa  numeroissa ylhäällä ja alhaalla on ratkaisusana, joka liittyy lukujen olemukseen. Perusideahan tässä on sama kuin viimeksi kirjaimissa.

    Oikeanpuoleisessa yläneljänneksessä on yksi anagrammivihje, johon on tyypillinen vinkki anagrammin olemassa olosta aiemmin käsitellyn ristikon tapaan.

    Vasemmassa alaneljänneksessä on eräänlainen anagrammivihje. Siinäkin on vinkki anagrammiin.

    Vasemmalla alhaalla KAI on väärä ratkaisusana. Viitataan kyllä erääseen Kai-nimiseen henkilöön, mutta vähän eri tavalla kuin ajattelit. Ei niin suoraan kuin ajattelit.

    Alhaalla keskellä TOKALLA ISTUTTU. Jos ratkaisusanaan lisää alkuun tai loppuun jotain, joka on toka, saadaan istuttu. Laittamasi 4. kirjain on väärin.

    Oikealla keskellä 37. on ihan tyypillinen järjestysnumerovihje. Kolme kokeiltavaa asiaa tulee heti mieleen.

    Vähän alempana vihjeestä WEEDEJÄ sain kommentin. Kyseessä on typiste.

    Oikeasta alakulmasta en ole varma, mutta jollakin lailla selitettävissä olevat ratkaisusanat sain.

    ANOILLA 48 KORTTIA sain ratkaisusanan, joka liittyy siihen, että pakasta puuttuu neljä korttia.

    sain ideaksi sen, että kuva esittää aamukahvilla olevaa vielä vähän raukeaa henkilöä.

    Risteävään vihjeeseen MESSINKIN KERA sain ratkaisusanan, joka Googlella asiaa tutkimisen jälkeen vaikuttaisi liittyvän itselleni ennestään tuntemattomaan ruokalajiin.

    Annan lisää vinkkejä yksilöidysti pyydettyinä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #24488 Kommentoi
    Repe
    Osallistuja

    Noooh, kun joku piti sivun 25 Vaalamoa tähdistöön sopimattomana, niin voisiko Hän nyt kertoa, mennäänkö oikean yläkulman punaisen A- ja sinisen I-kirjaimen kanssa urheilukentälle vai filmi-/missimuoailmoon ? Kiitos etukäteen!

    #24489 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Noooh, kun joku piti sivun 25 Vaalamoa tähdistöön sopimattomana, niin voisiko Hän nyt kertoa, mennäänkö oikean yläkulman punaisen A- ja sinisen I-kirjaimen kanssa urheilukentälle vai filmi-/missimuoailmoon ? Kiitos etukäteen!

    Onhan urheilukentillä heitä, jos sininen kirjain tulkitaan pienenä L-kirjaimena eikä isona I-kirjaimena. Tosin kyse on ymmäetääkseni ns. rakennevihjeestä eikä viitata kehenkään tiettyyn tunnettuun henkilöön.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #24492 Kommentoi
    A.Skotti
    Vieras

    Tuossa on mullakin kysymysmerkki. Kaikki risteävät kun ovat järkeeni (vähäinen) käypiä. Mulla on siinä kyllä sana joka ei ole perusmuodossa. Muuten sen kykenen perustelemaan. Itselleni. En vaimolleni.

    #24493 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Kyllä siihen perusmuotoinen Suomessakin käytetty sana tulee, joskin sana on tullut muualta. Toki sana voidaan ymmärtää myös taivutettuna.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #24494 Kommentoi
    A.Skotti
    Vieras

    Muutenkin. Tähdet eivät näytä kertovan mitään totuutta. Mulle ovat helppoja olleet ne joita muut pitävät vaikeina. Vaikeita taas jopa 2-tähtiset. Niistä keskustelu on hyvä, varsinkin jos halutaan tasaisuutta vaatimustasoon. Eli laatijainvarastossa pitäs olla kamaa millä pelata. Kädestä suuhun on vaikeaa. Mulle kaikki.

    #24495 Kommentoi
    A.Skotti
    Vieras

    Piilokirjain siinä. Toki on yks vaihtoehto muukin. En katsoisi sitä suomen kielen sanaksi. Muualta toki tullut se. Koetan sitä!

    #24496 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Kun on punainen kirjain muista kirjaimista erottuvana kirjaimena, yleensä ratkaisusanoissa on samaan perusideaan liittyvä ajatus. Muistele aikaisempien ristikoiden ideoita.

    Tässä hämäyksenä on se, että vihjeen toinen kirjain voidaan lukea kahdella tavalla. 

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #24497 Kommentoi
    A.Skotti
    Vieras

    Tätä mietin. Takk.

    #24498 Kommentoi
    A.Skotti
    Vieras

    Sopiiko T että vilkaiset Holopaista, huomenna pistän? Ristikko aukesi mutta jätti pariin kolmeen kohtaan ihan käsittämätöntä. Ja yks jäi kirjainta vaille ja kun ei toinen pelaa risteävä kanssa.

    #24499 Kommentoi
    Repe
    Osallistuja

    Anteeksi maalaisuuteni – vielä kerran – mutta JOS muut kirjaimet OK, niin samassa tasossa olevasta ”erottuvasta” kirjaimesta on kyllä aika vaikea saada piilokirjainvastaukseksi muuta kuin erisnimi, vaikka rakenne- eli jekkuvihjeestä onkin kymysys 🙂

    #24500 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

    Tota, Repe, itsekin pohdin. Ja se mikä siihen tulee on kyllä kovin eksklusiivinen sana. Ei noista risuaidoista pidä välittää. Eikös T hoida ne pois?

    #24501 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

    Siis mun ratkaisusana = eksklusiivinen = väärin.

    #24502 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Katsoin A. Skotti kuvan ongelmakohdasta. Siinä on väärä piilokirjain, mutta risteävät ovat oikein. Kun käyt aakkosia lävitse, piilokirjaimeksi on vain kaksi vaihtoehtoa varsin yleiseksi erisnimeksi.

    Muista että vihje pitää lukea AL. Idea on sama kuin seuraavassa kuvitteellisessa vihjeessä, johon tulee kuusikirjaiminen ratkaisusana:

    MARI

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #24507 Kommentoi
    Repe
    Vieras

    Eli, päädytäänkö me nyt kuitenkin erisnimeen ja samaan, JOS erityinen kirjain olisi ”alennettu” ?

    #24508 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

    Ymmärsin kyllä nyt. Mutta en pidä laatijan vihjettä mitenkään onnistuneena, eikä se johdu siitä, etten tajunnut, Tapio, ilman sun vinkkiä. Siitä kiitos! Lähetän nyt sinulle kuvan Holopaisen s. 26. Koskee vihjeitä 28.3. Ja 3.TURHA. Niiden suhteen olen lähes nostanut käteni pystyyn. Jaa ja yläreunan MUISTOMERKKI! Siihen mulla on jokin perustelu ratkaisussani, mutta pistänpä kuvaa tulemaan.

    #24510 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Eli, päädytäänkö me nyt kuitenkin erisnimeen ja samaan, JOS erityinen kirjain olisi ”alennettu” ?

    En ymmärrä, mitä tarkoitat ”alennettu”. Vihjeeksi kävisi myös yhden kirjaimen verran pidempi vihje, mutta se olisi helpompi.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #24511 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    … Lähetän nyt sinulle kuvan Holopaisen s. 26. Koskee vihjeitä 28.3. Ja 3.TURHA. Niiden suhteen olen lähes nostanut käteni pystyyn. Jaa ja yläreunan MUISTOMERKKI! Siihen mulla on jokin perustelu ratkaisussani, mutta pistänpä kuvaa tulemaan.

    Noita en ole pohtinutkaan, mutta 3. TURHA tarkoittaa, että jos sanasta ottaa pois 3. kirjaimen, tulee lyhyempi synonyymi. Näin ajatellen sopii vain yksi kirjain 2. kirjaimeksi.

    28.3. en yhtäkkiä keksi selitystä enkä siten vinkkiäkään sen ymmärtämiseksi.

    Minusta sinulla on virheellinen viimeinen kirjain vihjeen MUINAISEN OSA ratkaisusanalle. Muinainen (viisi kirjainta lopussa) on varsin tunnettu ja esiintyy silloin tällöin ristikoissa.

    MUISTOMERKKI! on mielestäni jokin, joka tallentaa muistoja ja esittää ne tietyllä tavalla. Ei mistään massiivisesta ole kyse – huutomerkki kertoo, että sanalle annetaan vähän ”vinksahtanut” merkitys.

     

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #24514 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

    Kiitos vinkeistä. Tuo 28.3. jää oudoksi.

    #24523 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Kiitos vinkeistä. Tuo 28.3. jää oudoksi.

    Se on risteävien perusteella mielestäni oikein. Ehkä paras jättää tarkastelu ristikoiden ratkontojen lähettämisen jälkeiseen aikaan.


    [Ylläpidon kommentti. Teen helposti kirjoitusvirheitä kosketusnäytöllä. Jos ne aiheuttavat ymmärrysongelmia, niistä voi tehdä väliaikaisia, poistettavia kommentteja. Pyrin aina korjaamaan kirjoitusvirheeni kun niitä huomaan, mutta olen niille vähän sokea.]

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #24524 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

    Ristikon ratkojan suurin elämys on Ahaa-elämys, nyt ei tullut. Sama juttu Holopaisen alareunassa olevan ihan kuin virsun tai jonkin museokapineen kanssa. Ahaa-elämystä ei tule.

    #24525 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    Auttaisitko puuttuvissa.

    #24542 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Auttaisitko puuttuvissa.

    Kyse on siis Holopaisen ristikosta.

    MAILLON (alempi) – vihje on toistamiseen. Alkukirjain on väärin.

    MUHENNOKSEN ALKU – loppuosaltaan vähän erikoisen niminen kasvismuhennos. Ruoan nimen alkuosa on ikäänkuin suomea, vaikka sanan alkuosa ei tarkoita sanassa suomenkielistä sanaa.

    JALOSTAVA HAJOSI. Angrammivihje (anagrammi voi olla joko suora tai epäsuora).

    PALANEET IHOT – jos poltat ihosi pahasti auringossa, millainen siitä tulee?

    Jänön korvakuvan ratkaisusanan olet hahmotellut oikein.

    Lihan kuva liittyy erääseen sanontaan (jokin on jotain).

    SQUID GAME  – luonnehdinta.

    6 – vihjeeksi kävisi myös moni muu numero, esim. 2 ja 5.


    [Ylläpitäjän ja moderaattorin kommentti. Lähettämisessä oli vaikeuksia. Poistin lähettämisongelmiin liittyneet kommentit.]

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #24543 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    Vielä puuttuisi oikeassa alakulmassa pudottaneen alku ja käytössäsi. Mietin, onko käytössäsi virhe viimeisessä kirjaimessa?

    Mikä siinä tapauksessa olisi pojan kuva vaakaan alarivillä?

    #24544 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Vielä puuttuisi oikeassa alakulmassa pudottaneen alku ja käytössäsi. Mietin, onko käytössäsi virhe viimeisessä kirjaimessa? Mikä siinä tapauksessa olisi pojan kuva vaakaan alarivillä?

    Pojasta 2., 6. ja 7. kirjain on väärin. Annoin siihen aiemmin jo vinkin komm.  #24464. Enempää en voi vinkata.

    Em. virheen vuoksi vihjeen KÄYTÖSSÄSI ratkaisusanan viimeinen kirjain on väärin.

    PUDONNEEN ALKU on sotahistoriaa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #24583 Kommentoi
    Kakara
    Osallistuja

    Holopaisen s. 26 ihmetyttänyt vihje 28.3. ei ole päivämäärä, vaan kaksi järjestyslukua. Vinkkaan ajattelemaan tieteellisesti 🙂

    #24584 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Holopaisen s. 26 ihmetyttänyt vihje 28.3. ei ole päivämäärä, vaan kaksi järjestyslukua. Vinkkaan ajattelemaan tieteellisesti ?

    Joo. Niinhän tuo toimii.?

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #24596 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    Saisiko apua Keräsen puuttuviin kohtiin?

    #24597 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Oikea yläneljännes:

    ”ennen rehuille” on väärin siksi, että olet laittanut ratkaisuksi sen, mihin vilja nykyisin laitetaan! 1., 3. ja 6. kirjain on oikein.

    Laatikko, jossa on punaista on eräänlainen sisäkkövihje.

    PÄIVÄ LIIKKEESSÄ on ns. sisäkkövihje. Koska on vain neljä kirjainta, toisen sanan sisään tuleva päivä on päivän lyhenne.

    Taiwanislaifirma on erittäin tunnettu IT-alalla. Ehkä sinullakin on tai on joskus ollut etsityn firman tuote?

    Oikea alaneljännes:

    MENORATA RIKKI! olet jakanut kirjaimet väärin. Pystysanan 4. kirjain on väärin. Siksi vaakasana ei voi toimia, vaikka siinä 1. ja 3. kirjain on oikein. 

    MERILLÄ – ratkaisusana on sellainen, että sen voisi liittää lähes  minkä kokoisiin vesiin tahansa, joka kotonasi olevaan veteen.

    ”häviävälle ominaista” – yleisluonteinen adjektiivi.

    EKSTRAPALVELUSTA 5. ja 9. kirjain on väärin.

    PILKKIJÄN VERBI – ei mennä järven jäälle. Mitä muuta kuin järvellä pilkkimistä sanotaan pilkkimisenä?

    Muualla:

    LEMU sisältää kaksi jekkua. Minullakin oli vaikeuksia hoksata jekut. Jos et keksi laita 1. kirjain risteävän perusteella. Risteävän alkuun ei sovi kuin yksi kirjain. Vihje voidaan käsitellä tarkemmin myöhemmin.

    Annan tarvittaessa lisää vinkkejä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #24602 Kommentoi
    A. Skotti
    Vieras

    Juu, toi LEMU on jo tiedettä.!

    #24607 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    Tässä vielä puuttuvat.

    #24608 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Yritän vähän tarkentaa ja täydentää #24597 kommenttia.

    NITAPUN – vaihda tietyllä tavalla kirjainten järjestystä (kyseessä on yksi komm. #24425 mainituista tavoista).

    PÄIVÄ LIIKKEESSÄ – liike viittaa usein tämän tapaisissa vihjeissä viitattun liikkeen (englanninkieliseen) lyhenteeseen.

    MYÖS TODISTUKSISTA – oikeudessa.

    OMAPÄINEN – sana pitäisi oikeastaan laittaa lainausmerkkeihin, sillä ratkaisusana liittyy esineeseen.

    NAANTALISTA on eräs kulkuneuvo.

    ”pöytien päällä” – eräiden pelipöytien päällä.

    MENORATA vaakaan on väärin – vaihda konsonanttien paikka. Siten saat ALOILLAAN oikein – kirjoitit äskeisen kommentin varmaankin…, mihin ratkaisusana liittyy. Samoin saat järkevän sanan vihjeelle KORISTEEKSI – sinullakin saattoi näitä koristeita olla pikkutyttönä.

     

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #24611 Kommentoi
    Repe
    Osallistuja

    Sivun 31 oikeaa ylänurkkaa ja siitä risteäviä sanoja on tosin käsitelty täällä varmaan jo kyllästymiseen saakka, mutta jos ehdit katsoa liitteen, niin olisin hyvin, hyvin kiitollinen. Millään ei tuota keskikesän risukasaa saa mielestäni tuohon järkevästi. Joku mättää. Kiitos etukäteen.
    P.S. Taisi taas liitenappi hävitä minulta, mutta laitetaan perään.

    #24612 Kommentoi
    Repe
    Osallistuja

    Liite viestiin #24611

    #24613 Kommentoi
    Repe
    Osallistuja

    Sivun 26 Holopaista on myös moni (täälläkin) pohtinut, mutta edelleen tarvittaisiin uskonvahvistusta 13.vaakarivin kumpaankin päähän, eli syökö etelävaltion ”kaunotar” vierasta maan leipää ja onko kyseinen NOSTALGIA tosiaan myös kotimaista. Taitaa mennä muusikkolaatijan alueelle?

    #24614 Kommentoi
    Repe
    Osallistuja

    Kyseisen ristikkolehden sivun 27 oikeassa laidassa (4.vaakarivi) Keräsen OMAPÄINEN-arvelu hieman oudoksuttaa. Ehkä katsontasuunta erilainen.
    Myös alasivun rasiakuvasta mielestäni puuttuu se toinen … Piilossa? Takana? Jäänyt toimitukseen ?

    #24615 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Sivun 31 oikeaa ylänurkkaa ja siitä risteäviä sanoja on tosin käsitelty täällä varmaan jo kyllästymiseen saakka, mutta jos ehdit katsoa liitteen, niin olisin hyvin, hyvin kiitollinen. Millään ei tuota keskikesän risukasaa saa mielestäni tuohon järkevästi. Joku mättää. Kiitos etukäteen…

    Kyllä ne ihan oikein on. En voi liikaa paljastamatta vinkata enempää kuin mitä minä ja joku muu on aiemmin vinkannut. Vihjeissä on kyllä tietty logiikka. Mutta vihjeitä voi tarkemmin käsitellä ratkonnan palautusajan jälkeen.

    Sivun 26 Holopaista on myös moni (täälläkin) pohtinut, mutta edelleen tarvittaisiin uskonvahvistusta 13.vaakarivin kumpaankin päähän,’ eli syökö etelävaltion ”kaunotar” vierasta maan leipää ja onko kyseinen NOSTALGIA tosiaan myös kotimaista. Taitaa mennä muusikkolaatijan alueelle?

    Ongelmiksi laittamasi kohdat näyttävät oikein ratkotuilta.

    Googlaa ”saag aloo ???? + ?” (???? = ratkaisusana ja + ? = lisäsana).  Sain englannin kielisiä hakutuloksia ja lisäsin hakuun yhden sanan englanniksi. Sain siten artikkelin, jonka otsikossa mainitaan sekä vihjeen kaksi sanaa että ratkaisusana. KERA tarkoittaa konkreettisesti jonkun kanssa. Ihan puhdas faktavihje. Ehkä Holopainen eri puolilla liikkuessaan on tähän törmännyt. Tytär tunsi.?‍?

    Nostalgia voi olla sekä koti- että ulkomaista. Minulle ratkaisusana ei sano yhtään mitään ts. minulle sana ”nostalgia” on merkityksetön. Ratkaisusanan tarkistin Googlella.

    Kyseisen ristikkolehden sivun 27 oikeassa laidassa (4.vaakarivi) Keräsen OMAPÄINEN-arvelu hieman oudoksuttaa. Ehkä katsontasuunta erilainen. Myös alasivun rasiakuvasta mielestäni puuttuu se toinen … Piilossa? Takana? Jäänyt Ouluun ?

    Kuten jo totesin (#24608), OMAPÄINEN on vähän outo näkökulma.

    Rasiasta, jossa on punaista haetaan sitä punaista korostettua kohtaa.


    [Ylläpitäjän huomio. Avainsanalistasta on hävinnyt nimiä. Listassa ei pidä korvata koskaan mitään, mutta sen alkuun voi lisätä tekstiä. Jokaisen lisäyksen jälkeen tulee laittaa pilkku.]

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #24630 Kommentoi
    Yussuf
    Vieras

    S.14 Kuivanen, valokuva vasemmalla keskellä, linnun yläpuolella en pysty saamaan selvää. Mitähän se esittää? Risteävä TIKKUINEN tarjoaa useampaakin sopivaa kirjainta. Muut risteävät ovat kelvollisia.

    #24637 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Minulla ei ole lehteä eikä kukaan ole lähettänyt siitä kuvaakaan, joten en voi auttaa. Kysyin s-postita eräältä nettitutulta, joka lehteä ratkoo, mutta hänellä lehti oli jo postitettu eikä hän vihjettä muistanut.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #24638 Kommentoi
    Yussuf
    Vieras

    Ookoo. Ehkä se on jonkin sortin majoituspaikka vaan.

    #24639 Kommentoi
    Maria
    Vieras

    Luulin tämän jo lähettäneeni, mutta laitan uudelleen varmuuden vuoksi. Oikea yläkulma ei millään ratkea.

    #24640 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Olen siihen aiemmin antanut vinkkejä #24608 ja minun on nyt vaikea keksiä lisää vinkkejä paljastamatta liikaa.

    Siinä toosassa etsitään sitä, mikä on kuvattu punaisella eli etsitään sanan osaa.

    OMAPÄINEN on esine, jossa on erottuvia osia.


    Muistutan ihan kaikille, että jos ratkaisusta jää puuttumaan vain yksi tai kaksi kirjainta/sivu, voin antaa ne henkilökohtaisesti. Yhteyttä voi ottaa palautelomakkeella.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

Esillä 75 viestiä, 1 - 75 (kaikkiaan 101)
Vastaa aiheeseen: Punainen Pelikaani 2/2022

Voit käyttää muotoiluun BBCodes-merkintöjä.
Käyttäjätililläsi ei voi käyttää eidistyneitä BBCode-merkintöjä, ne poistetaan.

Tietosi:


BBCode-merkkaukset + luomani lisämerkkaukset:

[BR][SPACER][HR][UNDERLINE][/UNDERLINE][STRIKE][/STRIKE][SUP][/SUP][SUB][/SUB][COLOR][/COLOR][CODE][/CODE][REVERSE][/REVERSE]

Emoji-valikoima:

🙂 😀 😂 🤨 😮 😥 👿 💡 ❤️ 👍

Kun jotain painikketta klikkaa, tapahtuma joko avaa tai sulkee toiminnon. Mikäli jokin muu toiminto on avoinna, se suljetaan automaattisesti.

Valikko "Lisäkoodeja" avaa mahdollisuuden lisätä hyödyllisiä toimintoja ja koodeja, kuten "Näytä/piilota sisältö" (SPOILER) sekä emoji-ikoneja editoriin. Lue lisää...

Valikko "Linkkisetti" listaa hyödyllisiä linkkejä. Lue lisää...

Valikko "Kuvien lähetys" avaa lomakkeen, jolla voi privaatisti lähettää minulle kuvia. Kyseessä on itsenäinen, upotettu toiminto. Kun kuva on valittu, pitää painaa LATAA-painiketta. LÄHETÄ-painike ei liity kuvien lähetykseen vaan uuden kommentin lähettämiseen!. Lue lisää...