Merkitty: 

  • Tämä aihe sisältää 7 vastaukset, 1 ääni, ja päivitettiin viimeksi 28.11.2021 07:29 Tapio toimesta.
Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Julkaisija
    Kommentit
  • #23042 Kommentoi
    Noora
    Vieras

    Sain äidiltä lähes 2 vuotta vanhan Punaisen Pelikaanin, joka oli hänellä jäänyt ratkomatta. Ilo sitä on ollut ratkoa, mutta Harto Halosen kolmen tähden ristikkoon jäin jumiin. Puuttuu yläreunan sanat ja olen pyöritellyt sitä tässä jo viikon, muka keksinyt ihmeellisiä kuvioita ja nyt alan todella kaivata ratkaisua! Olisikohan sitä kenelläkään jossain tallella? (Vaikka koko lehden ratkaisut kun visaiset vielä edessä.) Olisi huippua!!

    #23051 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    En ole ratkonut lehteä. Aika harva niitä säästää, koska moni lähettää lehden kisaan postitse. Juha Neitola muistaakseni niin tekee. Sanarisin foorumissa voi yrittää häneltä kysyä (käyttää nimimerkkiä Juha N, jonka tiedetään tarkoittavan Neitolaa).

    Lehteä koskeva säie on Sanarisin foorumissa tuhoutunut, mutta voit luoda Sanarisin foorumiin uuden. Suomi24:kin voi koittaa.

    Itse en voi auttaa kuin vain esittämällä oman ratkaisuni, jos saan tähänastisen siististi skannattuna tai valokuvattuna.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Kevään kukkia ihailtavana. 🌼

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO HUHTIKUUN TAPIO HUUHAA

    #23053 Kommentoi
    Noora
    Vieras

    Hei, loistavaa jos voisit kuvasta auttaa!! 🙂 En saa padiltani ladattua kuvaa julkiseksi, mutta yksityisesti sain. 🙂 Kumitin arvailut pois, olen pyöritellyt siinä monenlaista. Muutakin voi tietysti siellä olla väärin, mutta mutta olisipa hienoa jos saisi apua tämän kanssa!

    #23055 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Kuva tuli. Vaikka alaosan sait valmiiksi, koko ristikko olisi hyvä olla kuvassa, jotta pystyy hahmottamaan laatijan ajatukset. Ongelmana lähettämässäsi osittaisessa kuvassa on se, että sanaketjun loppu ei näy, joten en pysty sanaketjun ideaa kunnolla hahmottamaan. Alempana näyttäisi olevan toinen pääkuva. Jos on kaksi pääkuvaa, ne liittyvät Hartosen ristikoissa toisiinsa, joten sen näkeminen saattaa auttaa ylemmästä pääkuvasta johdettujen sanojen ymmärtämisessä.

    Useimmiten tallennan ratkaisut Google Driveen, jos joku sattuisi jostakin jälkikäteen kysymään.

    Halunnet varmaan, että annan vanhastakin ristikosta ainakin aluksi vain vinkkejä? Jos saan ratkottua, voit kertoa, mihin kaipaat suoraa ratkaisusanaa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Kevään kukkia ihailtavana. 🌼

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO HUHTIKUUN TAPIO HUUHAA

    #23056 Kommentoi
    Noora
    Vieras

    Toden totta, pahoitteluni että innoissani vain lähetin osan sivua. Nyt lähetin koko sivun, ja tosiaan kuvan vihjeet liittyvät tietysti toisiinsa!Jos saat ratkaistua niin voisit jakaa vaikka sivun ylimmän kuvaan liittyvän rivin, tai vaikka kaikki vastaukset kun olen tuota niin kauan pyörittänyt ja kokeillut vaikka mitä, ettei enää haittaa ihan saada tietää. 😀

    #23057 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Aika vaikea on.

    Ylimpään sanaketjuun saattaisi tulla KLOPPIPA AJAA.

    Pitkän sanaketjun alkuun olisin minäkin laittamassa LIIKUNTA, johon N-kirjaimen kohdalle saisi pystyyn INNOT. 

    EHTA PUKKI? – viittaa Pyhään Nikolaukseen, jota pidetään joulupukin esikuvana.

    Kiintoavain näkyy OSITTAIN.

    Noilla JEE… vaatisi sen, että viimeinen kirjain on I eikä A. Tanssijoiden asuissa on tätä.

    Tällöin SINISILMÄINEN… on KATI eikä KATA. Vihjeen idea on kyllä minulla hukassa.

    ja JOS MATKALLEKIN… ratkaisusana kyllä tuntuu sitten varsin oudolta. En saa kunnon assosiaatiota vihjeen ja ratkaisusanan välille.

    Alaosassa oli yhsi pieni virhe. Po. PULTATA ei PULTITA.


    PS 1. Yhdistelin molempia lähettämiäsi kuvia ja oioin ristikkoa. Vähän puuttuu osia, mutta kyllä tämän tallennetua pystyin muita mahdollisia kyselijöitä ajatellen.

    PS 2. Voin lähettää ratkaisuni s-postilla, jos annat palautelomakkeella toimivan s-postiosoitteen.

    PS 3. Suomen Kuvalehti 47:ään jäi minulta muutama vihje hieman epäselväksi.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Kevään kukkia ihailtavana. 🌼

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO HUHTIKUUN TAPIO HUUHAA

    #23069 Kommentoi
    Noora
    Vieras

    Huhhuh, varmaan kaikkia muita Kloppi-sanan muotoja kokeilin, ajaa-sanankin kanssa, mutta en keksinyt tuota. Pitsiäkin pyörittelin, mutta muut asiat tuntui väärältä. Ja tosiaan, ajattelin vain vihje-sanoja tuosta osittain kuvassa näkymisestä, tajuamatta että se on ratkaisu itsessään.. !

    Nikolaus. Tietysti. ! Sitten Jalat – j = alat. Jakaja, auki (se mulla yritti olla siinä anyway).
    Liikunta & Akka ? ? No joo… ….

    Ja pitkään mulla luki pultata, kunnes rupesin epäröimään tuota Osaus-sanaa ja kokeilin eri versiota. 😀

    Vaikea on, tosiaan ratkojan ajatuksen jäljille oli vaikea päästä! Suurkiitos avusta, sain tämän näillä tehtyä loppuun, hyvä että ristikko on tallessa mahdollisia muita asian kanssa pähkäileviä varten! 🙂 Laitan silti mun sähköpostin palautelomakkeella.

    SUPERSUURI KIITOS ! ! Nyt voin taas nukkua 😉

    #23070 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Liikunta & akka jäi sama fiilis. Laatijalle ei jäänyt tilaa laittaa AKKA suoraan pääkuvan viereen, joten hän laittoi &-merkin kanssa. Ehkä parempi olisi ollut laittaa vain kulmanuoli ja AKKA olisi saanut oman vihjeen. Ehkä turhan pieni tila vihjeelle olisi jäänyt, joten saattoi tuo ihan hyvä ratkaisu olla. &-merkki kyllä yleensä kuvaa läheisemmin toisiinsa liittyviä asioita, mikä tekee käytetystä ratkaisusta vähän oudon oloisen.

    OSAUS olen ristikoissa kohdannut. Sikäli minusta kyseessä on huono sanajohdannainen, että Kielitoimiston sanakirja ei sitä tunne. En löytänyt sitä myöskään Nykysuomen sanakirjasta. Kyse on lähinnä teoreettisesta sanajohdannaisesta. Pidän tällaisia huonona, sillä minusta sanajohdannaisten tulisi olla normaalisti käytössä olevaa kieltä.

    Yhdyssanoissa riittää, että ne on muodostettu hyvän käytännön mukaisesti eli ovat käyttökelpoista kieltä esim. sanoma- ja aikakausilehdissä. Vitsinomaisissa pääkuvasta johdetuissa sanoissa voidaan poiketa käyttökelpoisuusvaatimuksesta.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Kevään kukkia ihailtavana. 🌼

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO HUHTIKUUN TAPIO HUUHAA

Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
Vastaa aiheeseen: Punainen Pelikaani 1/2019 ratkaisut?

Voit käyttää muotoiluun BBCodes-merkintöjä.
Käyttäjätililläsi ei voi käyttää eidistyneitä BBCode-merkintöjä, ne poistetaan.

Tietosi:


BBCode-merkkaukset + luomani lisämerkkaukset:

[BR][SPACER][HR][UNDERLINE][/UNDERLINE][STRIKE][/STRIKE][SUP][/SUP][SUB][/SUB][COLOR][/COLOR][CODE][/CODE][REVERSE][/REVERSE]

Emoji-valikoima:

🙂 😀 😂 🤨 😮 😥 👿 💡 ❤️ 👍

Kun jotain painikketta klikkaa, tapahtuma joko avaa tai sulkee toiminnon. Mikäli jokin muu toiminto on avoinna, se suljetaan automaattisesti.

Valikko "Lisäkoodeja" avaa mahdollisuuden lisätä hyödyllisiä toimintoja ja koodeja, kuten "Näytä/piilota sisältö" (SPOILER) sekä emoji-ikoneja editoriin. Lue lisää...

Valikko "Linkkisetti" listaa hyödyllisiä linkkejä. Lue lisää...

Valikko "Kuvien lähetys" avaa lomakkeen, jolla voi privaatisti lähettää minulle kuvia. Kyseessä on itsenäinen, upotettu toiminto. Kun kuva on valittu, pitää painaa LATAA-painiketta. LÄHETÄ-painike ei liity kuvien lähetykseen vaan uuden kommentin lähettämiseen!. Lue lisää...