Miten sääntöjä tulee tulkita Suomi24:ssä

Tyyppi: Yleiskeskustelu
  • Tämä aihe sisältää 15 vastaukset, 3 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 18.6.2020 08:57 Tapio_xTapio_x toimesta.
Esillä 16 viestiä, 1 - 16 (kaikkiaan 16)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    Tapio_xTapio_x
    Avainmestari

Suomi24:ssä on säännöt, mutta miten niitä pitää tulkita.

Yhtenä ongelmana on ymmärtääkseni ollut linkittäminen kopiosuojattuun materiaaliin. Itse en ole siihen mielestäni juurikaan syyllistynyt. Olen toki antanut vinkkejä ongelman kiertämiseen.

Myönnän itsellänikin olevan joitakin ongelmia:

1. Minullakin oli kerran linkitys väliaikaisesti esillä olleeseen ratkomaani kohtaan. Se oli pieni sääntörike. Tiedostoa ei enää ole olemassa missään.
    2.  Jos toinen mielipidefoorumi tulkitaan kokonaisuutena julkaisuksi, olen hieman kopioinut kommentteja eli olen ehkä rikkonut kohtaa ”…kopioida suoraa tekstiä muista julkaisuista”. Ymmärrän julkaisuksi kuitenkin sellaisen materiaalin, jolla on selkeä omistusoikeus. Omistaako foorumin ylläpitäjä toisen mielipiteet? Mielestäni muuallakin esitettyihin mielipitesiin saa viitata ja ottaa niihin kantaa. Vai  onko se kiellettyä? Pitäisikö kannanotto olla epämääräinen kuvaus mielipiteestä?
    3. Sivuni eivät ole tuote eikä se ole ymmärtääkseni palvelu vaan vain mielipide- ja informaatiosivusto. Koska sivustollani ei käydä keskustelua, foorumiosio on blogin jatke, jossa kerron omia mielipiteitäni asioista. Siksi en katsonut sivuilleni linkittämistä mainostamiseen liittyvänä sääntörikkeenä. Asia olisi tietenkin pitänyt varmistaa.
    4. Olen käsitellyt samoja asioita sivuillani, mutta se ei mielestäni täytä massapostittamisen kriteerejä. Se edellyttäisi asioiden käsittelyä lähes kaikkialla, missä asioiden esittäminen on mahdollista. Hieman on tullut tuotua esille Suomi24 eri säikeissä samoja näkökulmia, mutta olen ottanut näkökulmat esille varmistaakseni, että asia tulee riittävästi esille. Mielestäni ei voi olettaa, että kaikki löytävät näkökulmat toisista säikeistä. Olen tässäkin pyrkinyt toimimaan kohtuuden rajoissa.

Voit vaihtaa ulkoasun toisen näköiseksi. Kokeile eri väriteemoja (siniharmaa, harmaasävy ja tumma)!

Tapio_xTapio_x
    Avainmestari

Sain Suomi24:stä lopulta palautteen, jota en voi sellaisenaan julkaista. Syyt liittyvät edellisessä kommentissa mainitsemaani asioihin. Myönsin virheeni. Tosin vain kerran muistaakseni linkitin Google Driveen.

Suomi24:ssä minua on avoimesti syytetty siitä, että käsittelen sanaristikoiden oikeita vastauksia ennen kuin kyseisen sanaristikon palauttamisaika on umpeutunut. Sellainen ei Suomi24:ssä ole säännöissä ole ainakaan suoranaisesti kielletty. Sellainen kielto on vain Sanariksen ylläpitämässä foorumissa.

Kyselen, onko tosiaan niin, että jos kertoo ristikon ratkaisusanan ennen palkintoristikon palautusajan päättymistä ristikon tekijänoikeuksien rikkomista. Sellainen ajatus ei ole käynyt mielessänikään. 

En tosin ole koskaan halunnut kovin aikaisessa vaiheessa antaa suoria vastauksia vaan pikemminkin pikku vinkkejä eteenpäin.

Jos ajatellaan maksimaalista tuottoa jollekin lehdelle, se saavutetaan mielestäni sillä, että on paikka, jossa mitään ei paljasteta ennen kuin kilpailuun osallistumisaika on voimassa. Tällaisessa paikassa ei haluta ennenaikaista apua.

Mutta jos sen rinnalla on paikka, jossa saa auttaa ratkaisusanoissa ennen palautusajan umpeutumista, eikö se lisää:

1. Rahallista tuottoa lehdelle, kun tekstiviestillä tulee enemmän vastauksia.
    2. Rahallista tuottoa ristikoiden laadinnasta vastaavalle firmalle, kun on aiempaa enemmän niitä, jotka innostuvat ratkontaan.

Eikö liiallinen kieltäminen ole itsenä ampumista jalkaan?

Voit vaihtaa ulkoasun toisen näköiseksi. Kokeile eri väriteemoja (siniharmaa, harmaasävy ja tumma)!

kpkp
    Osallistuja

Huomasin,että täällä on kirjoitettu tekijäoikeudesta.
    Ja taitaa olla nyt erimielisyyttä, mikä on laatijan tekijäoikeus ja mikä ei
    https://www.opuslex.fi/artikkelit/tyo-ja-virka/tekijanoikeuden-perusluonteesta/

Ajatus tekijäoikeudessa on se, että ristikko on laatijan omaisuutta.
    Ja ettei toinen laatija saa käyttää laatijan omia kuvia.
    Siis jokaisella laatijalla on se oma tyyli millä tekee ristikon.
    Niinkuin maalaajalla, joka tekee taulun.
    Tähän ei kuulu sanoja, koska niitähän ei voi omistaa kukaan.
    On kaikkien käytössä. Tähän ei myöskään kuulu, milloin ristikko ratkotaan
    tai ratkotaanko porukassa vaiko yksin. Siis tätä ei voi laatija mitenkään määräillä.
    Tämä oikeudenistunto pidettin -80 luvulla, jossa tämä tekijäoikeus tuli voimaan.

Tapio_xTapio_x
    Avainmestari

Laitoin asiasta s-postin Tekijänoikeusneuvostoon. Kysyin sitä, mitä mieltä he ovat siitä, että kun jaoin Suomi24:ssä sanaristikoiden oikeita vastauksia ennen sanaristikoiden palautusajan umpeutumista, toimintani luokiteltiin tekijänoikeusrikkomukseksi.

Kerroin, että minun on tällaista tulkintaa vaikea ymmärtää. Minusta ristikoiden vihjeistä ja niiden ratkaisusanoista pitäisi saada keskustella ennen palkintoristikoiden palautusaikaa. Kerroin, että se ei mielestäni ainakaan tekijäoikeusrikos ole.

Kuten on jo käynyt ilmi, eivät jotkut muutkaan ymmärtämään sitä, että ratkaisusanojen kertominen luokitellaan tekijänoikeusrikkomukseksi. Suomi24:ssä joku ehti jo kommentoimaan näin.

Kyllä moni haluaa niin ja joku onnistui puhumaan tämän palstan moderaattorin puolelleen. En ymmärrä mitä pahaa ratkaisusanojen antamisessa on. Pääpalstan hesarisäikeessä tehdään sitä koko ajan.

[Tuon on kommentti omaan kommenttiini. Pääpalstalla ymmärtääkseni viitataan Sanariksen foorumiin.]

Minusta kyseessä on sääntörikkomus vain ja ainoastaan silloin, kun on varta vasten kielletty ratkaisusanojen paljastaminen ennen kuin ristikon lähettämisen palautusaika on umpeutunut. Tällainen sääntö on vain ja ainoastaan Sanariksen foorumissa.

Siellä sitä on syytä kunnioittaa. Mutta ei minusta Sanariksenkaan foorumissa tämän asian suhteen ole tekijänoikeuksien rikkomisesta, jos paljastaa ratkaisusanan ennen aikojaan. On vain rikkonut foorumin sääntöjä, minkä perusteella kommentti on oikeus poistaa. Ei pidä luokitella tekijänoikeusasiaksi asiaa, joka sitä ei ole.

Jos saan vastauksen ja vastauksessaan Tekijänoikeusneuvosto on kannallani, en nyt tiedä, mitä tekisin. Haluanko itsekään keskustella Suomi24:ssä, jos siellä ei muuteta nykytulkintaa. 

Tosin jos täällä kukaan ei halua keskustelua, ei minulla paljon vaihtoehtoja ole. Haluan vain ja ainoastaan sitä, että on olemassa hyvä, avoin vaihtoehto Sanariksen foorumille. Olennaista ei ole se, onko foorumi omani vai jokin muu.

Jos pidän pääfooruminani jotain muuta foorumia kuin omaani, kirjoittelen foorumiosioon näkökulmia, jotka selvintä esittää täällä. Lisäksi tämä foorumi voi toimia lisämateriaalina (sivuston osio Ristikkoavut). Sivuston luonne kokonaisuudessa on tällaisessa tapauksen lähinnä osion Blogi laajennuksia.

Täällä ainakin sitten saa kysellä aivan vapaasti, kunhan ei linkitä tekijänoikeuksien alaiseen materiaaliin. Minulla on näkemys siitä, mikä on hyvää auttamista (ks. esim. tästä). Se on kuitenkin vain minun suositukseni, ei mikään sääntö, jota tulee ehdottomasti noudattaa.

En minä halua päsmäröidä kommenttien sisältöä, jos kommentit ovat asiallisia eivätkä riko Suomen lakia, tekijänoikeuksia eivätkä asettamiani sääntöjä.

Lisäksi pitää kunnioittaa toisia. Toisen kaikin puoleinen halveksimiseen, aliarvioimiseen jne. on nollatoleranssi. Ristikoiden luojia saa arvostella, mutta ei ihmisinä loukata. Jos tahattomasti loukkaa, on kohteliasta pyytää anteeksi. Itsekin välillä täytyy toisilta pyytää anteeksi.

Foorumiin tuli jatkuvasti roskapostia, jota Akismet vaati tarkistamaan. Kyllästyin jatkuvaan roskapostin poistamiseen, miksi laitoin sivustoon kirjautumisvaatimuksen. Jos haluaa kirjautua, ei ole pakko käyttää s-postiosoitetta, joka paljastaa käyttäjän henkilöllisyyden. Voi luoda vain kommentoimiseen liittyvän s-postin, joka ei paljasta käyttäjän henkilöllisyyttä.

Tapio_xTapio_x
    Avainmestari

Mielestäni edellisessä kommentissa viittaamani sitaatti kertoo kaiken sen, mistä Suomi24:n nykytulkinnassa on kyse.

Minä kuten moni muu teki virheitä linkittämällä Google Driveen tai johonkin palveluun.

Koen, että minua kohtaan kasattiin sitten kaikkea mahdollista syytteitä vain siksi, että sillä saataisiin minun kirjoitteluni kokonaan lopetettua.

Samalla pyrkimyksenä oli ymmärtääkseni yleisesti hiljentää Suomi24:n sanaristikko-osio, jotta siellä olisi mahdollisimman vähän kävijöitä. 

Edellisessä kommentissa siteeraamaani kommenttia edelsi toteamukseni:

Emme kai halua, että sanaristikoille on vain yksi foorumi, jossa on merkittävästi kävijöitä.

Tähän siis tuli vastaus:

Kyllä moni haluaa niin ja joku onnistui puhumaan tämän palstan moderaattorin puolelleen. 

Tällä anonyymillä kommentoijalla oli siis täsmälleen sama ajatus siitä, mikä taho on ollut valitusten taustalla.

Kun hyvin paljon tuli palautetta, että paljastellaan ristikoiden ratkaisusanoja, moderaattori taipui vihamielisen painostuksen alla.

Painostus tuntuu sitäkin oudommalta, kun ”pääpalstalla” on eri tulkinta eri firmojen suhteen:

En ymmärrä mitä pahaa ratkaisusanojen antamisessa on. Pääpalstan hesarisäikeessä tehdään sitä koko ajan.

Aulis Lehdon Helsingin Sanomien ristikoita ei koske sellainen tekijänoikeustulkinta, että on Aulis Lehdon tekijänoikeuksien rikkomista, jos kertoo Hesarin ristikoiden ratkaisusanoja ennen kuin ristikoiden palautusaika on umpeutunut.

Vihamielinen hyökkäys tuli selvästikin ”pääpalstalta”. Se ei itse systemaattisesti noudata Suomi24:ään vaatimaansa tekijänoikeustulkintaa. Se vain edellyttää kaikkialla, että Sanariksen julkaisemat ristikot saavat erityiskohtelun ja niitä koskevat aivan omat sääntönsä.

Ehkä Sanaris edellyttää samaa kohtelua myös Kolmiokirjan suhteen, koska myöskään Iisakin ristikoissa on ehdoton auttamiskielto ennen ratkaisun palauttamisen umpetumisaikaa. Mutta ainakaan HS:n ristikoita erityiskohtelu ei koske.

Millä perusteella tällaista erityiskohtelua voi vaatia? Kuten olen todennut, ei sille ainakaan löydy perusteluksi se, että ratkaisusanojen paljastelu toisi taloudellista tappiota. Tilannehan on juuri päinvastoin. Taloudellista tappiota syntyy siitä, että ei voi julkisesti kimpparatkoa ristikoita. Julkisen kimpparatkonnan luulisi edistävän ristikoiden myyntiä.

Onhan se vähän epäreilua niille, jotka eivät netissä halua kimpparatkontaa, mutta kyllä varmaan moni ratkoo pikku porukalla. Jos Sanaris haluaa tasapuolisemmat lähtökohdat ratkojille, niin voi tehdä – eihän kaikkein vanhimmat ratkojat ehkä osaa nettiä käyttää. Jos joku saa etu ratkontaansa netin kautta, se ei minun mielestäni ole mikään tekijänoikeuskysymys. Tekijänoikeuskysymyksissä pitäisi ottaa ns. järki käteen!

On perin kummallista, miten Suomi24:n moderaattori taipui Suomi24:lle haitallisen ratkaisun taakse vihamielisen painostuksen vuoksi.

Haluaisin, että voisimme tehdä jotain Suomi24:n hyväksi. Minusta tuntuu pahalta tilanne, jossa toinen foorumi sanelee painostamalla sen, miten toisessa foorumissa tulee toimia.

Oma toimeni oli lähettää kysely. Toivon, että jotkut tekevät vastakyselyn Suomi24:n moderaattorille. Toivon, että Suomi24:ään saadaan järkevät tekijänoikeustulkinnat ja saataisiin kumottua tulkinta, joka on vihamielisen hyökkäyksen seurausta.

Vain jos virallinen tekijäoikeustaho on sitä mieltä, että on tekijänoikeuksien rikkomista, jos paljastaa ratkaisusanoja ennen kuin ristikoiden palkintokilpailuihin osallistumisaika on päättynyt, Suomi24 pitää noudattaa nykyistä tulkintaansa. Voihan virallinen taho asettua Suomi24:n nykytulkinnankin taakse, mutta perin outona asian kokisin.

Tämä on asia, joka mielestäni pitäisi saada käsiteltyä virallisen tulkinnan kautta. Jos omaan lähetykseeni ei reagoida, toivon, että useampikin henkilö tekisi kyselyn tekijäoikeuksista vastaavaan viralliseen elimeen. Ei voi olla, että tekijänoikeudet ovat mielivaltaisen tulkinnan armoilla.

Koen, että Suomi24:n tulkinta on Suomi24:lle itselleen, kaikille ristikkofirmoille ja ratkojille haitallinen.

Valitukset liittyivät ennen kaikkea Punaiseen Pelikaaniin. Pohdin Punaiseen Pelikaaniin liittyvässä Suomi24:n säikeessä, miten haitallista koen valitusten olleet valittaneelle taholle itselleen. 

Tapio_xTapio_x
    Avainmestari

Joku mainitsi Suomi24:ssä minulle foorumista Ylilauta, että siellä voi avata ristikkosäikeitä – ja että se olisi foorumiani parempi paikka keskusteluun.

Tapion sivusto ei ole sopiva täällä käytävään keskusteluun, koska hän ei salli sensuroimatonta ja/tai anonyymiä keskustelua. Jos täältä tulee lähtö, niin aina on Ylilauta. Siellä ei moderaattorit välitä tällaisista aiheista hittojakaan.

Jos Suomi24 ei muuta toimintaperiaatteitaan, ehkä hyvinkin monet siirtynevät sinne. Ei sielläkään kannata jakaa tekijänoikeussuojattua materiaalia, mutta ehkä siellä uskaltaa paremmin auttaa toista toisen haluamalla tavalla.

Tein itse suuren mokan siinä, kun yritin saada sivuilleni kävijöitä, mutta heti alkuun tyrmäsin erään kävijän, kun hän pyysi neuvoja juuri julkaistuun IS:n kovikseen.

En antanut, koska halusin toimia samantapaisilla pelisäännöillä kuin Sanaris. Oli väärää ylpeyttä. Tämä oli todella emämoka. Jos en tätä emämokaa olisi tehnyt, ehkä täällä olisi aitoa keskustelua. Jos haluaa kävijöitä, pitää oikealla tavalla erottua, mitä en tehnyt.

Jos Suomi24:n ei tarvitse välittää palkintokilpailuihin osallistumisesta tekijänoikeuskysymyksenä, mutta silti pitää kiinni toisen tahon määrittelemästä tulkinnasta, se tekee aivan saman mokan kuin itse tein. Vääjäämätön seuraus on alhainen keskustelutaso.

Tosin olisin varmasti myös saanut vihamielistä hyökkäystä. Sitä itse asiassa jossakin vaiheessa sainkin. Sitä myös pelkäsin. Olin myös vähän raukkamainen.

Toisaalta sain pitkäksi aikaa minua auttaneet ystävällisen henkilön. Hänetkin olen tosin menettänyt.

Kerron ratkaisuista tai en kerro, asialla ei enää tunnu olevan merkitystä sen kannalta, että saisin sivustolleni keskustelua.

En vastauksia hirveästi kaivannutkaan, koska silloin voi joutua moderointipuuhiin. Moderointi on maailman ikävimpiä tehtäviä ja on kivempi jättää se jollekulle muulle.

Jos on lukijoita, joita voi auttaa ja ristikoiden tekijöitä, jotka lukevat arvostelujani, sekin riittää. Näissä kahdessa asiassa haluan olla hyvä.

Tapio_xTapio_x
    Avainmestari

Laitoin asiaan liittyvän Twitter-viestin. Koska viralliselta elimeltä on usein hirveän vaikea saada kommenttia, ajattelin, että jos siellä joku osaisi antaa neuvoa. En maininnut mitään foorumia nimeltä, vaan esitin asian yleisellä tasolla.

Tapio_xTapio_x
    Avainmestari

Kerron hieman episodin historiaa. Episodi alkoi huhtikuun lopulla, kun joku aukaisi säikeen ristikoiden auttamisesta. Siinä säikeessä käsiteltiin Punaisen Pelikaanin numeroa 2/2020 (koko säie on poistettu Suomi24:stä). Kun autoin kysyjää, sain tämänkaltaisen kommentin (sanatarkasti en kommenttia muista):

Tämäkö on Tapion ristiretki? Täällä hän paljastelee Punaisen Pelikaanin ristikoiden ratkaisusanoja ennen kuin ristikon palautusaika on umpeutunut.

Koin kyllä linkittämisen ongelmalliseksi, mutta en sinänsä Punaisen Pelikaanin ongelmakohtien käsittelyä enkä ratkaisujen paljastamista.

Sanaris-yhteisön taholta on noin kuukauden verran valitettu toiminnastani Suomi24:ään. Lopputuloksena on se, että Suomi24 hyväksyi Sanaris-yhteisön tulkinnan tekijänoikeuksista ja sain väliaikaisen porttikiellon sivustolle.

Ennen kaikkea Sanaris-yhteisö oli vihainen Punaisen Pelikaanin ratkaisusanojen käsittelystä.

Yritän ymmärtää Vuokilan tulkintaa tekijänoikeuksista. Ymmärtääkseni kyse on siitä, että Vuokila katsoo myös ratkaisusanat tekijänoikeuden piiriin. Kaiketi tässä on ideana se, että vihjeet + ratkaisusana -pari muodostaa kokonaisen idean. Näin ollen Vuokilan mielestä ratkaisusanoja ei saa paljastaa ennen kuin Sanaris antaa niiden paljastamiselle luvan. Omassa foorumissa hän antaa luvan kun ratkaisun lähettämisaika on umpeutunut.

Näin ahtaaseen tulkintaan liittyy kysymys, saako vihjeitä Vuokilan mielestä kertoa ollenkaan ilman Vuokilan lupaa. Kuten olen kertonut koen, että Vuokilan näkemys ei ainakaan edistä Punaisen Pelikaanin myyntiä. 

Päämääränä Vuokilalla lienee se, että ainakaan Punaista Pelikaania ei käsiteltäisi muualla kuin hänen omassa foorumissaan. Jos tämä on päämäärä, Vuokila itse on pahin levikin laajenemisen este. Pahimmillaan hän kaventaa omalla toiminnallaan Punaista Pelikaania ostavien piirin niin pieneksi, että lehti täytyy jossakin vaiheessa lopettaa, koska ostajakunta on huvennut alle järkevän julkaisutason. 

Jos tätä kysymystä tullaan käsittelemään Tekijänoikeusneuvostossa, Vuokila esittänee Tekijänoikeusneuvostolle tässä säikeessä esittelemiäni perusteluja. Hän varmasti pyrkii saamaan Tekijänoikeusneuvoston kallistumaan kannalleen.

Kenelläkään joka rikkoi tekijänoikeuksia linkittämällä Punaisen Pelikaanista skannattuihin kuviin ei ainakaan halunnut mitään pahaa Vuokilan edustamalle firmalle. En minäkään sitä halunnut. Lehdellä on oma paikkansa harrastajien parissa. Laajemmalla käsittelyllä Vuokila olisi saanut pikemminkin myönteistä julkisuutta. Nyt julkisuus ei ollut kovinkaan myönteistä.

Mielestäni Sanaris-yhteisö kyllä valitti oikeutetusti skannausten näyttämisestä julkisesti esillä olevia linkkejä käyttäen. Sekään valitus ei välttämättä ollut viisas teko, sillä mielestäni Sanaris kavensi potentiaalista ostajakuntaa.

Mutta todellisen virheen Sanaris-yhteisö mielestäni teki siinä, kun sen painosti lopettamaan Punaisen Pelikaanin ratkaisusanojen käsittelyn Suomi24:ssä ennen kuin palkintokisaan osallistumisen aika on päättynyt.

Vahinko ja kielteinen julkisuus Suomi24:ssä  tulee esille varsin kirkkaasti:

Olen ihan harrastelijapohjalta itse näitä ristikoita ratkonut ja nyt pari punaista pelikaania ostanut, koska olen halunnut kokeilla vähän haastavampia ristikoita. Muutamiin hankaliin kohtiin olen pyytänyt täällä apua, että oppisin ymmärtämään niitä ja kehittymään ristikoiden teossa. Se on hauskaa puuhaa, mutta ei oikein enää ole mielekästä tehdä sellaisia helppoja, joihin voi vaan kirjoittaa vastaukset.
    Mutta taidan lopettaa punaisen pelikaanin ostamisen, jos siihen ei kerran saa apujakaan kysellä. Vähän olen samaa mieltä Tapio-Huuhaan kanssa siitä, että kenelle siitä on jotain haittaa?
    No, onhan niitä muitakin lehtiä.

Koska kyse on Vuokilan omasta tulkinnasta, ei tätä tulkintaa voi ainakaan automaattisesti soveltaa Kolmiokirjan, IS Ristikot -firman, Auriferan tai minkään muunkaan firman ristikoihin. Kultakin firmalta tulisi erikseen kysyä, mikä on heidän tulkintansa ja milloin he katsovat, että heidän etujensa vastaisesti käsitellään heidän tuottamiaan ristikoita.

Tapio_xTapio_x
    Avainmestari

Sain vastauksen opetus- ja kulttuuriministeriön alaiselta tekijänoikeuden ja audiovisuaalisen kulttuurin vastuualueen vastaavalta henkilöltä.

Mutta vastaus oli melko ympäripyöreä. Ainoa selkeä asia on se, että yksittäiset sanat ristikosta erillisinä eivät saa tekijänoikeussuojaa. Ts. yksittäisille ratkaisusanoille ei voi saada tekijänoikeussuojaa.

Kaikki muu on oikeastaan äärimmäisen tulkinnallista. Kyse on siitä, onko sanaristikko kokonaisuutena arvostellen tai ainakin osa siitä niin itsenäinen ja omaperäinen, että ylittää teoskynnyksen. Arviointi pitäisi tehdä ristikkokohtaisesti.

Voihan sitä jokin Punaisen Pelikaanin ristikko ylittää teoskynnyksen. Vaikka näin olisikin, mielestäni ei ollut viisasta kategorisesti lähteä kieltämään vihjeiden ja niiden ratkaisusanojen käsittelyä.

Hieman epäselväksi jäi myös, mitä kaikkea tekijänoikeuskynnys koskee. Eikö tekijänkynnyksen ylitys kuitenkin koske ristikon osien käyttöä muussa ristikossa tai ristikoiden laitonta jakamista. Saamani lausunto ei antanut selkeätä vastausta siihen, onko tekijänoikeuksien kannalta oikein kertoa yksittäisiä vihjeitä ja niiden ratkaisusanoja ennen kuin palkintokilpailuihin lähettämisen aika on päättynyt. Kyse on siitä, miten paljon tekijänoikeus voi rajoittaa ratkonnoista kertomista vai voiko se tehdä sitä ollenkaan. 

Suomi24 toimi teki ehkä varotoimenpiteenä, että se ei salli ainakaan Punaisen Pelikaanin ristikoiden ratkaisusanojen käsittelyä ennen kilpailuun osallistumisen päättymistä.

Palkintokilpailuihin osallistuvaa Sanariksen tuottamaa Ilta-Sanomien ristikkoa on Suomi24:ssä käsitelty ja ratkaisusanoja on paljastettu ennen kuin palkintokilpailuun osallistumisen aika on päättynyt. Sen osalta ei poistoja ole tapahtunut. Onko siten vain Punaisen Pelikaanin ristikot erityisen tekijänoikeussuojan piirissä, koska se on erillinen ristikkolehti?

Tapio_xTapio_x
    Avainmestari

Sain kolmannekin vastauksen, mutta asia on ilmaistu sellaisella kielellä, että sitä ei tavallinen ihminen ymmärrä. Asia on ilmaistu samalla niin, että jokainen voi tulkita asiaa miten itse haluaa. Valitettavasti virallinen taho ei halua ottaa asiaan kunnollista kantaa.

anonyymianonyymi
    Osallistuja

onko mielestäsi moraalista ja kaikin puolin korrektia toimia vastoin nimenomaista toivetta, kun sinä nyt vain haluat tehdä niin, kunhan se ei ole laitonta?

on eri asia auttaa kaveria – tai vaikka ihan tuntemattomiakin – yksityisesti kuin julkisesti netissä.

Tapio_xTapio_x
    Avainmestari

Kyllä minä tiedän, että Sanariksen toive on se, että ei auteta julkisesti ennen kuin ristikoiden palautusaika on päättynyt. Sanaristikot.net tämä ei ole toive, vaan asia, joka on kirjattu sääntöihin.

Kyse nyt on vaan siitä, että koen vääräksi vaatia samaa muualta. Kun kyse on Suomi24:stä, olkoon vaikka kuinka epäkorrektia tahansa, on minusta väärin vaatia, että noudatetaan sanaristikot.net-sivuston periaatteita, jos siihen ei ole selvää oikeudellista perustetta.

Oikeudellisia perusteita ei ainakaan monen tulkinnan mukaan ole. Joskaan en ole juristi ja minulla on vaikeuksia ymmärtää virkamiesten kieltä:

Tekijän taloudellisia yksinoikeuksia ovat kopioiden valmistaminen eli toisintaminen teoksesta tai sen teossuojaa saavasta osasta muuhun kuin yksityiskäyttöön sekä saattaminen yleisön saataville esimerkiksi internetissä julkaisemalla. Toisin sanoen niihin tarvitaan pääsääntöisesti tekijänoikeuden haltijan suostumus.

Mitä on toisintaminen? Tuon pohjalta Suomi24:ssä olisi rikkottu tuota vain linkittämällä kopiosuojattuun materiaaliin. Mutta ei tuossa kyllä mitään kimpparankonnasta puhuta.

Mielestäni Sanaris on laajentanut materiaalin levittämisen koskemaan yksittäistä vihjettä ja sen ratkaisusanaa. Vai onko tämä jonkun Sanaris-ystävän tulkinta asiasta. Kuka on vaatinut tämänkaltaista. Vai onko tässä vain toiveesta kuten edellisen kommentin kirjoittaja asian esittää?

Suomi24:ssä kerrottiin, että useaan otteeseen on valitettu, että kerron ratkaisusanoja. Tosin muut ovat niitä kertoneen paljon enemmän kuin minä. Olennaista ei ole se, kuka niin on tehnyt. Olen kokenut tällaisen vaatimuksen Suom24:n painostamisena. Vaikuttaa, että Suomi24 on jossakin määrin taipunut painostuksen alla. Painostusta on ollut huhtikuun lopusta toukokuun loppupuolelle asti.

Kukaan ei toiminut ilkeyttää eikä Sanariksen vahingoittamistarkoituksessa. Pieni auttaminen olisi ollut Sarikselle eduksi, sillä se olisi voinut lisätä myyntiä. Nyt kävi ainakin yhden Punaisen Pelikaanin ostajalle niin, että hän tuskin jatkossa enää lehteä ostaa.

Lopputulos on se, että ihmiset kokevat, että Vuokila itse on valittanut asiasta, vaikka kukaan ei niin ole väittänyt. Vuokila on saanut tästä ivausta Suomi24:ssä. Tässä viimeisin:

On se vaan hyvä että baarit on kiinni tai ainakin ihmiset pakotetaan istumaan yksin omissa pöydissään. Aattelepa omalle kohalle mikä homma Vuo-Kilalla olisi vahtia kaikkia kuppiloita ettei siellä vaan puhuta sanaristikoista eikä ainakaan vilautella lehdistä niiden kuvia.

Tässä aiempi:

Suomi on lottokansaa ja kaikilla (K18) on lupa arvailla. Sama koskee täälläkin. Jos joku kysyy ja toinen arvaa niin minkä sille voi että joskus arvaus voi osua kohdilleen. Kysykää vaikka joltain lottovoittajalta. Ei ollut sen syy jos on nyt miljonääri. Vuo-kilakin on vain kateellinen 🙂

En minä tällaista naljailua Vuokialle tavoitellut. Tämä on vain seuraus tapahtumista. En jaksa uskoa, että Vuokila itse olisi asialla vaan kyseessä on todennäköisemmin Vuokilan innokkaimmat fanit. Minusta nyt fanit tekivät hallaa Vuokilan liiketoiminnalle. Jos joku fani halusi toimia Vuokilan puolesta, olisi ainakin pitänyt selvittää, haluaako Vuokila itse tällaista toimintaa.

Tämä siis koitui ihan kaikkien häviöksi. Sen häviöksi, joka kysyi, sillä hän menetti kiinostustaan lehteä kohtaan. Suomi24:n häviöksi – se menettää mainostuloja. Ja myös Vuokilan häviöksi. Hän menettää potentiaalisia ostajia. 

Kun joku syytti minua, että teen ”ristiretken” niin joku tai jotkut ajattelivat tehdä ”vastaristiretken”. Kannattiko vastaristiretki ja siihen liittyvä runsas valitus Suomi24:n moderaattorille? Tuskin. Oli toki oikein valittaa siitä, että näytetään skannattuja lehden kohtia. Mutta toinen kysymys on, oliko sekään järkevää.

Mitä minä tästä hyödyin? Punaisen Pelikaanin suhteen en yhtään mitään. Koin kyllä hieman arveluttavaksi vastata skannauksiin, mutta katsoin, että kun ei olla sanaristikot.net-sivustolla ei siinä mitään haittaa ole.

Varsinaisen hyödyn minä laskin siitä, että Suomi24 olisi aktiivinen. Kun minun sivustolleni ei juuri kukaan vastaile, halusin, että olisi jokin aktiivinen sivusto, jossa voisin kysyä neuvoa omiin ongelmiini. 

Aiemmin sentään nimimerkit Jukkis ja Silppuri vastasivat yksinkertaisiin ristikko-ongelmiini. Kun hekään eivät vastanneet, pakkohan minun oli käyttää Suomi24:ää kyselykanavanani. Suomi24:ssä sentään on oma osasto sanaristikoille.

Halusin, että Suomi24 olisi edes jonkin tason kilpailija sanaristikot.net-sivustolle. Tosiasiassa kilpailusta olisi hyötyä Vuokilalle, sillää jos on aktiivisuutta useammassa paikassa, silloin ristikot huomataan laajemmin. Ei ole mitenkään Vuokilan etu, että ristikoita käsitellään lähinnä vain sanaristikot.net-sivustolla.

Mitä Punaisen Pelikaanin auttamiseen tulee ennen palkintokilpailuajan päättymistä, se taisi vain siirtyä muualle. Mutta varmaan se opittiin, että kukaan ei laita enää julkisesti linkkiä jollekin osittain skannatulle sivuille.

Tosin yksi uusi kysymys ja vastaus on tullut. Jospa maltillinen auttaminen Suomi24:ssä saisi jäädä.

Tapio_xTapio_x
    Avainmestari

Eräs tuntematon teki käyttööni kevyen chattisovelluksen. Saa sinne vastauksia anonyymikin laittaa, jos en osaa vastata. Nettiosoitteita kuviin, joissa on ristikko tai merkittävä osa siitä, sinne ei saisi laittaa. 

Yksittäisiin vihjekuviin saa laittaa linkkejä. Niitä on tälläkin sivustolla ja olen täällä saanut siihen luvan.

Mutta kysyminen sinänsä olisi avointa.

Suomi24:n ristikko-osio taitaa painua takaisin hiljaisuuteen – sitähän moni jo odottikin.

Tapio_xTapio_x
    Avainmestari

Sanaris-yhteisön röyhkeyttä Suomi24:ssä kuvastaa eräs poistettu säie. Siinä joku Sanaris-yhteisön jäsen otti minut nimeltä ns. tikun nokkaan toiminnastani Suomi24:n ristikko-osiossa. Johdannon lopussa aloittaja kirjoitti, että Sanaris-väkikin voi kommentoida.

Siitä Sanaris-yhteisön jäsenen aloittamasta säikeestä ei yleisesti ottaen pidetty.

Pyysin poistamaan säikeen, mikä tehtiinkin.

Tapio_xTapio_x
    Avainmestari

Sanaris ei nyt tunnu tajuavan, että kyse on myös kiinnostuksen herättämisestä. Kommentointi Punaisesta Pelikaanista on siirtynyt Suomi24:stä täysin muualle.

On Sanariksen etu, että keskustelu jatkuu muualla. Näin siksi, että kaksi kuukautta on aloittelijalle ihan liian pitkä aika odotella kysymyksiä. Punainen Pelikaani saattaa löytyä osittain täytettynä paperin keräyksestä eikä seuraavaa viitsi ostaa. Kahden kuukauden odotus on hyvä keino tappaa kiinnostus.

Tapio_xTapio_x
    Avainmestari

Olen näistä asioista kertonut Vuokilalle s-postilla. Viimeksi näin (lisäsin alla olevaan sitaattiin hieman kappalejakoja, että se olisi helpommin luettavissa):

Erään tuntemattoman henkilön minulle tekemässä Chatissa keskustelu toimii. Siellä minusta on aidosti pidetty. Siellä on minulla omat periaatteet, jotka ovat eri kuin sanaristikot.net tai Suomi24:ssä. En pidä sinun foorumisi tyylistä, mutta en pidä myöskään Suomi24- ja Ylilauta-foorumien tyylistä. Toivottavasti saan chattiini myös erittäin osaavia ratkojia. Erittäin osaavien ratkojien puutteen vuoksi olen välillä kaivannut kovinkin kirjoittaa foorumillesi. Sieltä sai suurimmalla asiantuntemuksella vastauksia ongelmakohtiin.  

Olisin mielelläni auttanut myös foorumisi kautta toisia ratkojia. Mutta kun et  halua, että minä millään tavalla autan sivuillasi toisia ratkojia, ei sitten. Jos minä en siellä saa auttaa toisia, häviäjä en ole minä vaan sinä ja foorumiisi kirjoittavat ristikoiden ratkojat.

Teet myymiesi ristikoiden ratkojille vain karhunpalveluksen estämällä linkityksen sivustolleni, jossa oikeasti on toisia ratkojia auttavaa materiaalia. Mutta  omapahan on tappiosi – sinä se menetät rahaa tällä menettelyllä enkä minä. Samoin menetit rahaa liian agressiivisella puuttumisella Suomi24:n toimintaan.

Oli sinänsä oikein hillitä skannattujen ristikoiden julkistamista, mutta kaikki muu Sanaris-yhteisön toiminta aiheutti taloudellisia menetyksiä Sanaris-firmalle. Ammuit itseäsi jalkaan, kuten olen kertonut.

Lähettämässäni s-postissa on muutakin asiaa, mutta vain tämä liittyy tähän säikeeseen. Jos Vuokila tuohon vastaa, hänen vastauksestaan ja mahdollisista jatkokommenteista en voi julkisesti kertoa. En katso rikkovani kenenkään yksityisyyttä, jos kerron, mitä kirjoitin lähettäessäni s-postin Vuokilalle.

Esillä 16 viestiä, 1 - 16 (kaikkiaan 16)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Etusivu Foorumit 3. Moderointi Miten sääntöjä tulee tulkita Suomi24:ssä