Mikä mättää?

Tyyppi: Yleiskeskustelu
Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #15600 Vastaa
    Tapio_xTapio_x
    Avainmestari
    Mistä oikein kiikastaa? Sivustolla voi kysyä uusistakin ristikoista, mutta eipä kukaan kysy.

Säännöissä väljesin aiheessa pysymistä. Siinä pysyminen ei ole korkean prioriteetin asia vaan hyvinkin alhainen.

Ainoa, missä olen tiukka on se, että toisia ratkojia ei millään lailla mollata. Myös laatijoiden mollaamiseen suhtaudun tiukasti.

Laatijoiden tulee kuitenkin loukkaantumatta kestää mikä tahansa asiallisesti esitetty kritiikki – siinäkin tapauksessa, että kritiikki on virheellistä. Jos ristikko on vaikea, pitää olla ymmärrystä myös hutikommenteille.

Voit vaihtaa ulkoasun toisen näköiseksi. Kokeile eri väriteemoja (siniharmaa, harmaasävy ja tumma)!

#15797 Vastaa
    Vieras

Hai,

Olisko kyse siit, et sä et osta uusii ristkoit, vaa pummit vanhoi?

Rainer

#15798 Vastaa
    Tapio_xTapio_x
    Avainmestari

Tiedän, että se ärsyttää monia henkilöitä.

Pummiminen on jossakin suhteessa ihan oikea ilmaisu. Uudet pummin nimittäin toistaiseksi kirjastosta. Pääsääntöisesti valokuvaan ne ja ratkon tablet-laitteella piirrosohjelmalla – ei mene edes valokopion verran rahaa. Ratkontatapaan minulla on omat syyni, jotka kerron eräässä artikkelissa. Merkittävin syy on ehdoton siisteys. Kumittaa voi loputtomiin, mutta ristikko aina ehdottoman siisti. Se tekee ratkonnasta rentoa – ei ole mitään väliä sillä, joutuuko jotain kohtaa kumittamaan vai ei.

Vanhat IS Kovikset, joita ole käsitellyt, eivät pääsääntöisesti ole pummittuja. Niitä eivät ole myöskään vanhat SK-ristikot.

Kuten olen tuonut esille, on ollut aikomuksena jossakin vaiheessa tilata IS Extra ja ladata sen kautta ristikoita ja siten ratkoa myös uusia IS:n ristikoita.

Mutta kun vanhoja hyviä Suomen Kuvalehden ristikoita on vielä paljon jäljellä, ei ole tullut uudistettua tilausta. Noin kaksikymmentä vanhaa IS-kovistakin on vielä ratkomatta. Tarkoitus on, että ne ratkoisin ”alta pois”.

Kuten esim. säikeessä Joitakin kommentteja vanhoihin SK-ristikoihin on tullut esille, vanhatkin ovat joskus varsin haastavia. Sellaisia ovat myös vanhat IS Kovikset. Tuntuu nimen omaisesti siltä, että vanhoista löytyy todella haastavia.

Ja onhan sitä muitakin harrasteita.

Jälkikommentti 24.11.2019. IS Viikonloppu 23-24-2019 pummaus meni uudelle tasolle – ehkä ei toista kertaa.

Voit vaihtaa ulkoasun toisen näköiseksi. Kokeile eri väriteemoja (siniharmaa, harmaasävy ja tumma)!

#15804 Vastaa
    Tapio_xTapio_x
    Avainmestari

Tänne nyt ainakin voi esittää kysymyksiä ihan uusistakin ristikoista. Auttaa saa niin paljon kuin pyydetään apua.

On myös chat.

#16624 Vastaa
    Tapio_xTapio_x
    Avainmestari

Jos nyt tilaisin IS Extran ja antaisin ristikoihin vinkkejä toisessa säikeessä esittämilläni periaatteilla, innostaisiko se? IS Ekstraa en tällä hetkellä viitsi tilata ilman, että siitä saisi kivaa keskustelua tällä sivustolla tai voisin keskustella niistä Sanariksen foorumissa. Pitää olla aito kimpparatkontameininki.

Suomi24:ssä asiallisen keskustelun väliin tulee usein trolliviestejä, joten se ei ole hyvä paikka.

Vanhoja joskus digitilauksen aikana ladattuja SK:n ristikoita vielä riittää jonkin aikaa. 

Jatko 5-6.12.2019. Ihan triviaalit kysymykset olisi mielekkäintä Sanariksen foorumissa. Ne voi siellä esittää ratkaisuajan umpeuduttua.

Testasin pöllimistä kuvaruutukopioina digilehdestä – toimi oikein hyvin (siitä toisessa säikeessä).

Jos en siellä saa halutessani esittää kysymyksiäni, ei mieli tee maksaa Sanarikselle ristikoissa jatkossakaan yhtään mitään.

Tässä tapauksessa saatan jatkossakin pummata IS:n ristikoita (SK:n ristikoita pummaan joka tapauksessa). Täytyy tutkia, onko paikallisessa kirjastossa sama mahdollisuus kuin eräässä vierailemassani kirjastossa. Siellä ePressin aikausilehdet oli katsottavissa Wifillä omalla tablet-laitteella. Näin ei tarvitsisi käyttää valokopioita/tulosteita tai valokuvia, jos haluaa pummia ristikoita.

Jälkikommentti. 8.12.2019. Olisin valmis kyllä maksamaan koviksista lähettämällä silloin tällöin väärän vastauksen tekstiviestillä.

Pientäkään kritiikkiä en Sanariksen foorumissa uskaltaisi esittää, joten kritiikin kannalta tämä sivusto on itselleni tarpeen. En etsi virheitä, mutta jos koen jonkun vihjeen huonoksi tai jopa virheelliseksi, sen tuon esille.

Jos erehdyn pitämään hyvää vihjettä huonona tai oikein laadittua virheellisenä,  tuon senkin esille.

#16782 Vastaa
    Tapio_xTapio_x
    Avainmestari

Maksoin 7-8.12.2019 nyt kahteenkin kertaan + SK:n no 49 lähettämällä tekstarin. 

Voin jatkossakin maksaa ristikoista tekstareilla. Koska en IS:n kohdalla kaikkia ristikoita ratko, pyrin suhteuttamaan maksun ratkottuihin ristikoihin.

Tosin vaikka olisin valmis maksamaan ja valmis auttamaa ratkonnoissa, mikään ei tunnu auttavan.

#16830 Vastaa
    Tapio_xTapio_x
    Avainmestari

Sain Suomi24:ssä anonyymin kommentin:

Ketään ei kiinnosta väärin laaditut analyysit.

Onhan niissä aina jotain korjattavaa. Mutta anonyymi lienee oikeassa, ettei minun kannata niitä toisia varten tehdä. Ei niitä todellakaan lueta.

Itseäni ajatellen riittää, että laitan vain avoimet kysymykset esille.

#17147 Vastaa
    Tapio_xTapio_x
    Avainmestari

Tuo edellisen kommentin ”Ketään…” on kyllä eräältä anonyymiltä kiusaajalta. Kiusaamistarkoituksessa lähetettyjä viestejä ei pidä ottaa tosissaan. En tuon kiusaajan takia aioi analyyseistäni luopua.

Syy, miksi minun pitää olla tiukka, ilmenee Suomi24-sivustolla. Eräs henkilö kiusasi minuna vanhassa blogissani, tuli sitten kiusaamaan foorumiin. Nyt kun kirjoittelen myös Suomi24:ään, kiusaaja tuli sinne minua kiusaamaan. Kyseessä on eräällä anonyymillä suoranainen kostomentaliteetti.

En täällä anna mahdollisuutta kiusata itseäni enkä toisia ratkojia. En halua tästä foorumista muodostuvan kostokenttää. Laatijoitakin edellytän arvostettavan, vaikka kritisoida saa.

Olen useaan otteeseen esittänyt Sanarikselle, että voisimme tehdä yhteistyötä, mutta yhteistyötarjous on torjuttu. Arvostan Sanariksen ristikoita, vaikka en niitä aina virhettöminä pidäkään.

#17294 Vastaa
    Tapio_xTapio_x
    Avainmestari

Esitin s-postilla, että laatiimi vihjeanalyyseihin voitaisiin linkittää. Niissä olisi mielestäni hyötyä ratkojille. Sitäkään ei hyväksytä.

Yhteistyötarjoukseni on torjuttu siksi, että Sanaris katsoo, että tällä sivustolla on liikaa kritiikkiä. Osa kritiikistä pitäisi poistaa, jotta yhteistyö olisi mahdollista.

Minusta tämä on epäreilua. Minusta Sanariksen pitäisi omilta sivuiltaan myös olla valmis siivoamaan paljon pois, jos minulta edellytettäisiin kommenttien tai säikeiden poistoa.

Ei kritiikki mielestäni niin pahaa ole. Osa kritiikistä ei sitäpaitsi ole omaa kritiikkiäni. Millä perusteella minun pitäisi poistaa nimimerkin ”kp” kritiikki? Peruste ei voi olla vain se, että siitä ei Sanariksessa pidetä.

Jos voisi kirjoittaa Sanariksen foorumiin, turhat duplikaatit tällä sivustolla voisi poistaa. Turhia duplikaatteja on Suomen Kuvalehden ja Ilta-Sanomien ristikoista.

Kenenkään ei tarvitsisi pelätä liiallista kritiikkiä. Kun tuntee joidenkin henkilöiden asenteen, en jatkossakaan siellä uskaltaisi esittää kritiikkiä. Esittäisin kritiikin omalla sivustollani tai Suomi24:ssä, jotta kukaan ei siitä loukkaantuisi. Tiedän myös sen, että kriittiäni pyrittäisiin mitätöimään, mistä syystä Sanariksen foorumilla kriittikini olisi varsin turhaa.

Olen täysin tietoinen siitä, että minua yritetään provosoida. Se on tullut esille Suomi24-sivustollakin.

Minulla on usein tarve käydä asiat perin pohjin. Helposti ihan asiallisesta kritiikistä tulee pitkä. Alla muutamia esimerkkejä mielestäni varsin asiallisista kommenteista, mutta joita tuskin uskaltaisin Sanariksen foorumissa esittää:

Itse kyllä linkitän Sanariksen foorumiin, jos katson sen tarpeelliseksi. Minulla on yleisesti ottaen positiivinen asenne Sanariksen tuotantoon. Huomautukseni ovat yleensä pieniä, vaikka muutama tiukempikin linjaus minulta löytyy (tässä esimerkki). Äärimmäisen tiukoissakin kritiikeissä olen pyrkinyt kirjoittamaan asiallisesti ilman tarpeetonta piikittelyä ja vailla minkäänlaista pahantahtoisuutta.

Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
Vastaa aiheeseen: Mikä mättää?

Kun luot uuden aiheen, laita aina siihen sisältöä, ettei aihetta luokitella roskapostiksi. Voit käyttää muotoilussa BBCode-merkintöjä.
Et voi käyttää muotoilussa edistyneempiä (advanced) BBCode-merkintöjä. Tallennettaessa ne poistetaan.

Tietosi:

Etusivu Foorumit 3. Moderointi Mikä mättää?