• Tämä aihe sisältää 13 vastaukset, 1 ääni, ja päivitettiin viimeksi 24.7.2020 11:48 Tapio toimesta.
Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Julkaisija
    Kommentit
  • #321 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Piilosanatehtävistä voi keskustella yksittäisen lehden osalta, mutta tässä voi keskustella niistä yleisellä tasolla.

    Keskustelun pohjaksi hieman opastusta:

    Kritisoin Sanarisin piilosanalaadintaa eräässä blogikirjoituksessa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #664 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Sanaris tunnusti itse, että piilosanoissa on teennäisyyttä:

    Sen verran Ekin ja Googlen yhteistyön puolesta viitaten iso S:n tekstiin, että teennäisiä yhdyssanoja on hänen piilosanoissaan tosi harvoin, lähinnä silloin, kun tässä on varta vasten haettu jännä piilosanamainen juttu. Se on sijoitettu piilosanaan ensimmäisenä eikä missään hätätilanteessa.

    Oskalalla on niitä enemmän, mutta ne ovat silti yleensä niitä herkullisimpia piilosanavihjeitä. Ne ovat myös ihan tarkoituksella haettuja.

    Olkoon teennäisiä ratkaisusanoja kenellä tahansa, en ole niistä aina pitänyt – miksi minun tai kenen muunkaan täytyisi pitää ratkaisusanoja aina onnistuneina.

    Jonkin verran niitä on muillakin kuin Oskalalla esiintynyt. Oskala sinänsä on yleisesti tarkasteltuna erittäin hyvä piilosanojen laatija, yksi Suomen parhaista. Pienoinen huolimattomuus  kuitenkin laatijaa vaivaa.

    Arvostan piilosanatehtävien  laatijoita, sillä piilosanatehtävissä on omat haasteensa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #726 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Erkki Vuokila on viimeisen vuoden aikana pyrkinyt luomaan uudentyyppisiä vihjeitä, jota olen siis blogikirjoituksessani kritisoinut. Minusta vain yksi uudentyyppinen vihje on sopusoinnussa piilosanatehtävän luonteen kanssa (kyseistä vihjettä ei enää tältä sivustolta löydy).

    Rikospaikka > VARKAUS

    Tuo on mielestäni Matti Hakon alias Ilpo I. Ansan piilosanavihjeitä muistuttava vihje, joka itse asiassa saattaisi löytyä vanhoista Suomen Kuvalehden ristikoista em. henkilön laadinnoista. Ko. nimimerkki oli useina vuosikymmeninä eniten Suomen Kuvalehteen piilosanatehtäviä laatinut henkilö. Viimeiset tehtävät häneltä ovat vuosituhannen vaihteesta.

    Tuolle vihjeelle, kuten Ilpo I. Ansan vihjeille ominaista on se, että vihje jää loogisesti hieman vajaaksi. Ilpo I. Ansa täydensi ns. suoraa vihjettä joskus piilovihjeellä, jolloin itsenäistä suoraa vihjettä ei ollut ollenkaan. Minusta joskus Ilpo I. Ansalla ns. suora vihje ja piilovihje yhdistyivät keskenään tavalla, joka rikkoo piilosanatehtävien alkuperäistä ideaa. Luokittelen siksi eräitä vihjeitä hybiridivihjeiksi.

    Aivan vastaavaa olen Vuokilalla ja eräillä muilta Sanarikselle piilosanatehtäviä laatineilla  havainnut. Vuokilan uusien vihjetyyppien laadinta tuo minulle muistumia monen vuosikymmen takaisista piilosanatehtävistä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #745 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Varkaus ei ole tekona rikosPAIKKA. Varkaus paikkakuntana ei ole RIKOSpaikka. Jos olisi kysymysmerkki, toimisi paremmin, sillä syntyisi ajatus ”Onko Varkaus riskospaikka?”, jota voisi pitää leikillisenä suorana vihjeenä paikkakunnalle nimeltä Varkaus.

    Voidaan myös ajatella, että varkaus on rikos ja varkaus on paikka ja nimellisesti siis rikospaikka, koska se on paikka, jonka nimi tarkoittaa erästä rikosta.

    Varkaus paikkakuntaan yhdistettynä toimii.

    Mutta tuokaan ei tuo synonyymiä ei teolle ”varkaus”. Teko ”rikos” pitää irrottaa yhdyssanasta, mitä en pidä oikeana. Yhdyssanan toiseen osaan liittyvä synonyymi ei tee koko yhdyssanasta synonyymiä teolle varkaus.

    Kun sanat laitetaan yhteen, asiasisältö ei mielestäni riittävästi täsmää niin, että voisi ajatella vihjetyyppiä ”kerto”. Mielestäni ei synny riittävän täsmällisiä synonyymejä eikä homonyymejä.

    Mielestäni syntyy vain 1970-luvun tyylinen sanaleikki, jossa on suoran ja piilovihjeen piirteitä, mutta joka ei täysin täytä kummankaan vihjetyypin kriteerejä. Niistä luovuttiin jossakin vaiheessa kokonaan enkä toivo niiden paluuta.

    Ilpo I. Ansalla oli aikoinaan aina silloin tällöin tämänkaltaista epätarkkaa vihjeitystä. Yleisesti ottaen pidän Vuokilan laadintoja merkittävästi laadukkaampina kuin Ilpo I. Ansan.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #752 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Mielestäni tässä on kyse siitä, että Vuokila on ratkaisusanaan VARKAUS sisällyttänyt ajatuskehitelmän, joka hänen mielestään sisältää ajatuksen Varkaudesta paikkakuntana ja varkaudesta tekona.

    Kun vihjesana RIKOSPAIKKA ei kuitenkaan sisällä erillisenä sanana synonyymiä tai homonyymiä sanalle ”varkaus” rikollisena tekona, Vuokilan ajatuskehitelmä jää tavallaan ilmaan, pelkkien assosiaatioiden varaan.

    Vuokila ei aina ota huomioon, että se, mikä hänen mielessään on kirkas ajatuskehitelmä, ei sitä ratkojan kannalta ole.

    Vähän saman kaltaista ”leijumaan” jäävää ajatuskehitelmää oli taannoin

    Alabama, Utah. > ALUT

    Tavoitin ajatuskehitelmän, mutta se jäi hyvin monelta tavoittamatta.

    Yhdessä IS:n ristikossa Vuokilan ajatuskehitelmän tavoitti kunnolla vain ristikonratkonnan Suomen mestari Juha Neitola. Vuokila oli mielestäni kyseisessä ristikossa täysin arvioinut väärin, mikä ajatuskehitelmä on ratkojan ymmärrettävissä ja mikä ei.

    Ajatuskehitelmissä koskivat ne sitten ristikkoja tai piilosanoja, pitää aina miettiä myös sitä, ovatko ajatuskehitelmät ratkojan kannalta ymmärrettäviä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #16472 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Erkki Vuokilan SK 31/2013 piilis oli varsin ovela. Tavanomaisuudesta siinä poikkesi kaksi vihjettä. Ne ovat tyypiltään ns. rakennevihjeitä:

    Himmeää! Kuu on kuuma. > MATTA

    Noudata ohjettani, rinnasta tulee riita. > NIKSI

    Kummassakin kyse siitä, millä muutoksella toinen sana muuttuu toiseksi sanaksi. Sana ”kuu” on ”kuuma”, jos MA-kirjaimet jätetään pois eli MA:TTA > MATTA.

    Sana ”rinta” muuttuu sanaksi ”riita”, jos N-kirjain muuttuu I:ksi eli N I:KSI > NIKSI.

    Tämän tapaista vihjeitystä on yleensä ns. kovisriskoissa. Nämä muistuttavat ns. skytismejä. Ehkä näitä voisi viljellä enemmänkin? 

    Minulla on hämärä muistikuva, että Jari Keränen olisi joskus käyttänyt ns. rakennevihjeitä piiliksissä. Vai onko muistikuva virheellinen?

    ________

    Jälkikommentti 22.11.2019. Pertti Oskalala käytti joskus sanaa ”vettä” rakennevihjeiden tyyliin. Sana ”vettä” piti lukea ”ve:ttä” = ilman kirjaimia VE.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #16475 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Aulikki Nenonen laati aikoinaan poikkeuksellisia piilosanoja. Niissä sanat limittyivät. Taisivat joskus mennä vastakkainkin.

    Yksi tapa oli se, että sanojen paikkoja ei oltu määritelty, vain pituudet annettu (esim. SK 32/2013 piilis). Tähän liittyy tablet-ratkontaa.

    Näitä ei ole kukaan jatkamassa, miksei? Ihan hauskoja välillä vähän erikoisemmatkin tapaukset.

     

     

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #16548 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Ks. yksi näkökulma tästä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #17470 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Hannu Hartikainen loi harrastuksena muutamia piilosanatehtäviä.  Ensimmäinen oli kohtalaisen hyvä, mutta siinä tosiaan oli yksi ylivaikea ratkaisusana, kuten laatija itse totesi. Samoin hän totesi, että anagrammeja on runsaasti (n. 45{1f031e431af29ee9f1d90d74e70b82c220fb512f2ed7fbb07642e330f2fcaa29} piilovihjeistä).

    Toisen ongelmana oli taivutetut ratkaisusanat, joten kaikki sanat eivät ole ristikkokelpoisia. 

    Kerroin mielipiteeni laatijalle.

    Hartikainen on luonut myös työkalun ristikoiden laadintaaan.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #17507 Kommentoi
    Hannu Hartikainen
    Vieras
    Kolmas kerta toden sanoo, toivottavasti. Tällä kertaa sääntörikkomuksia ei pitäisi olla, anagrammeja on vähennetty ja parhaat vihjeet ovat uskoakseni varsin hyviä.
    #17508 Kommentoi
    Hannu Hartikainen
    Vieras

    Hmm, graafinen editori taisi tehdä jekun. Tässä linkki uudestaan.

    https://hannuhartikainen.fi/piilosanat/ratkotaan/3/

    #17509 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Minusta ensimmäisen piilosanatehtävän yksittäiset vihjeet olivat varsin hyviä. Se yksi ongelmavihje on rakenteeltaan hyvä, mutta se viittasi laadintatyökaluun. Koska en sen nimeä pistänyt mieleen, piilovihjeistä koostettu ratkaisusana tuntui perin oudolta.


    Kolmas tehtävä oli monipuolisesti vihjeitetty. Laatijan sanasto oli kyllä vähän itselleni outoa. Seuraavan vihjeen piilosanaosaan liittyvää faktatietoa en kokonaan ymmärrä:

    Hengitystä ahdisti puumuotoinen koodi maanantaina. (5)

    Googlasin erästä koodia, mutta en saanut tolkkua, mitä laatija tarkoittaa sanoilla ”puumuotoinen koodi”. Löysin merkityksen sanaan ”tratta” liittyen, mutta ei tunnu sopivan yhteen puumuotoisuuden kanssa. Koska kyseessä on koodaaja, arvaan, että sillä olisi jotain tekemistä koodaamisen kanssa. Vaikka olen koodannut, lyhenne on itselleni täysin outo enkä osaa sen sisältöä kaivaa netistä.


    Lisäys. Kysyin s-postilla laatijalta. Jos klikkaa sivun lopusta ”NÄYTÄ KAIKKI RATKAISUT”, löytyy selitys.

    puumuotoinen koodi -> AST (abstract syntax tree)

    No arvasin että oli koodaukseen liittyvä asia, koska laatija on koodari. Olen koodannut, mutta minulle(kin) tuo oli totaalisen uusi nimike! Äärimmäisen paha faktavihje, jos ajattelee henkilöä, joka ei osaa koodata. Meni yli tavallisen ratkojan hilseen ja rajusti!


    Toinen ihmetyksen aihe oli seuraava vihje:

    Rutinoiduin syömään urasiilikalaa. (7)

    Jos ura on U-ura eli siitä tulee U, lopun kalan nimi ei vaikuttaisi oleva siilikala. Siilikaloja on kyllä sinänsä olemassa.


    Lisäys. Kysyin s-postilla laatijalta. Sana tulee jakaa urasiili + kalaa (eikä u-ura + siilikalaa tai u-ura + siili + kalaa). Urasiilin lyhenne on U. Menin harhautukseen enkä osannut etsiä itselleni täysin tuntematonta sanaa ”urasiili”.


    Piilisten laatijoita ei ole liiaksi, joten tilaa on uusillekin, mutta minusta nyt jotkin faktavihjeet olivat liian vaikeita löytää. Minusta Hannu Hartikaisen kolmas tehtävä on vihjeiden rakenteiden ja niiden monipuolisuuden suhteen varsin onnistunut. 


    [Graafinen editori välillä oikkuilee, mutta sille en voi mitään. Ehkä ihan alkuun ei kannata laittaa linkkiä. Kirautunut käyttäjä voi jälkikäteen muuttaa sisältöä. Itse olen joskus joutunut korjamaan editorin oikkulun jälkeen.

    Jos vierailet usein, Gravatar-palvelun kautta voi vaihtaa itsellesi haluamasi gravattaren eli tunnuskuvan (ohjeita avattaren vaihtamiseksi).]

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #17510 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Kirjoitin Hannulle suoraan myös ns. sanajaoista, joiden suhteen en ole ihan varma. Minulla on mielikuva, että jos käyttää sanajakoa (esim. ”(6,7)”), voi olla taivutettuja sanoja. Taivutukset voivat ymmärtääkseni liittyä vakiintuneisiin sanaliittoihin, erisnimiin tai tunnettuihin sanontoihin, ehkä myös tunnettuihin lausahduksiin.

    … (6,6) > TUULEN VIEMÄÄ
    … (7,6) > SUHMURAN SANTRA
    … (4,2,3) > ANNA OI SUU

    Viimeisin esimerkki on aivan ensimmäisestä Suomessa julkaistussa piilosanatehtävässä. Tehtävä ei aivan täyttänyt kunnon laadinnan asettamia vaatimuksia. En ymmärtänyt, miksi tuli se ratkaisu, mikä tuli, mutta oletan, että kyseessä voisi olla jokin sanonta. 

    Tämän asian suhteen toivon kommenttia kokeneilta piilosanatehtävien laatijoilta.


    En vielä oppinut ohjelman käyttämiseen. Kun loin perusristikon, en ymmärtänyt, miten sitä voi muokata. Tosin minulla ei ole mitään tarvetta sen käyttöön, kun katson, ettei minulle ole tarpeeksi mielikuvitusta piilisten laadintaan.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #19386 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Ratkoin kaksi Teuvo Jyräksen piilosanatehtävää. Kun en ole laatijan tyyliin tottunut, aikaa meni tavanomaista hieman enemmän.

    Piilovihjevalikoima oli vähän suppea. N. 45 {1f031e431af29ee9f1d90d74e70b82c220fb512f2ed7fbb07642e330f2fcaa29} piilovihjeistä oli anagrammeja, loput käänteisiä kätköjä ja sisäkköjä. 

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
Vastaa aiheeseen: Keskustelua piilosanoista

Voit käyttää muotoiluun BBCodes-merkintöjä.
Käyttäjätililläsi ei voi käyttää eidistyneitä BBCode-merkintöjä, ne poistetaan.

Tietosi:


BBCode-merkkaukset + luomani lisämerkkaukset:

[BR][SPACER][HR][UNDERLINE][/UNDERLINE][STRIKE][/STRIKE][SUP][/SUP][SUB][/SUB][COLOR][/COLOR][CODE][/CODE][REVERSE][/REVERSE]

Emoji-valikoima:

🙂 😀 😂 🤨 😮 😥 👿 💡 ❤️ 👍

Kun jotain painikketta klikkaa, tapahtuma joko avaa tai sulkee toiminnon. Mikäli jokin muu toiminto on avoinna, se suljetaan automaattisesti.

Valikko "Lisäkoodeja" avaa mahdollisuuden lisätä hyödyllisiä toimintoja ja koodeja, kuten "Näytä/piilota sisältö" (SPOILER) sekä emoji-ikoneja editoriin. Lue lisää...

Valikko "Linkkisetti" listaa hyödyllisiä linkkejä. Lue lisää...

Valikko "Kuvien lähetys" avaa lomakkeen, jolla voi privaatisti lähettää minulle kuvia. Kyseessä on itsenäinen, upotettu toiminto. Kun kuva on valittu, pitää painaa LATAA-painiketta. LÄHETÄ-painike ei liity kuvien lähetykseen vaan uuden kommentin lähettämiseen!. Lue lisää...