• Tämä aihe sisältää 17 vastaukset, 1 ääni, ja päivitettiin viimeksi 18.9.2022 15:20 Tapio toimesta.
Esillä 18 viestiä, 1 - 18 (kaikkiaan 18)
  • Julkaisija
    Kommentit
  • #25293 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    6.8.2022 2½ Kovis Teemu Pallonen (kuvitus Heli Kärkkäinen). Ristikosta puuttuu pääkuva, mikä teki ristikosta vähän tylsän. Vaikeustaso oli minulle mieluummin hieman yli kuin alle 2½, mutta määritys on silti mielestäni ihan oikein.

    Ristikon lähtökohta on oletettavasti vihje MUSTAVALKOISISTA. Siihen risteää pari pitkähköä pystysanaa.

    Näytä/piilota inkkejä oletettuun laadinnan aloituskohtaan:
    MUSTAVALKOISIA ovat eläimiä.’
    ”tarjoilijoita” on vanha raamatullinen ilmaisu.
    KIINNI PULLOSSA liittyy kesäiseen ruoanlaittoon.

    Jos tavanomaisen tekstivihjeen sijaan olisi laittanut puhekuplan, olisi sen ympärille voinut kehitellä useita ratkaisusanoja. Näin ristikosta olisi saanut mielenkiintoisemman.

    Kärkkäisellä jotkin isot vihjekuvat aiheuttivat sitä, että kaikkia vihjeitä ei ole sijoitettu suositusten mukaan – tämä on kuvittajalle hyvin tyypillistä. Suurempaa ongelmaa hieman vihjeruuduista sivuun sijoitetut vihjeet eivät tuottaneet. Ihan täyttä kymppiä en voi kuvituksesta antaa.

    Jonkin tason ongelma on vasemman reunan kitaristi/laulaja, jota en tunnista ja nimen perusteella en ennestään edes tunne. Erisnimi on erittäin yleinen, joten etsintä olisi puhdasta hakuammuntaa. Sain toisaalta tietooni kenestä on kyse.

    Ristikossa on pieni laadintavirhe. YKKÖSESSÄ po. KAKKOSESSA.


    Juha Leinosen Mantan valinta viikonvaihteeksi oli keskivaikea kuten myös Erkki Vuokilan piilis. Lauri Kultin Tavis oli tavanomaista helpompi.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25300 Kommentoi
    Kakara
    Vieras

    Mitä ihmettä esittää kuva, jossa on vaaleansinistä ja -punaista ja jokin…???, samassa ruudussa vihjeet MAALISTA ja ODOTTAMATTA? En saa mitään selvää, vaikka kuinkapäin katselen.

    #25301 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Siinä on veneestä pohjalle pudotettu ankkurikivi (isommissa vesikulkuneuvoissa käytettäisiin kunnon ankkuria). Vaaleansininen on vettä ja vaaleanpunainen on vesialueen pohjaa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25323 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    13.8.2022 kolmoseksi merkitty kovis on Toni Pitkälältä. Henkilökohtaisesti en ole niin ihastunut Pitkälän ristikoista kuin moni muu. Niistä puuttuu nykyisin aina pääkuva ja siitä johdetut sanaketjut. Nautinto koostuu satunnaisten vihjeiden ratkaisemisesta. Ristikko on usein aikaavievä pakerrusristikko. Liikaa aikaa vievänä ristikon viihdearvo laskee.?

    Juuri edellä kuvatun kaltaiseksi ristikko osoittautui. Missään vaiheessa ratkonta ei ole ollut suuri nautinto, vaikka aina silloin tällöin tuli melko kivoja ahaa-hetkiä.

    Tonilta on ollut ristikoita, joista vaikeudestaan huolimatta on voinut nauttia enemmän. Kokonaisuutena ottaen tämä oli minusta tylsin Tonin ristikko, jonka olen ratkonut. Viihdearvo oli minulle 5/10. Ristikossa ei laatijalle tyypillistä mielenkiintoista kirjaimiston hyödyntämistä. 

    Ristikossa ei ollut edes kovin pitkiä mielenkiintoisia sanoja. Ottaen huomioon, että ristikossa ei ole pääkuvaa ja siitä johdettuja sanaketjuja, siltä olisi odottanut enemmän pitkiä hyviä sanoja. Yksi 12- ja 15-kirjaimisen sanan risteäminen ristikon vasemmasta alaneljänneksesestä löytyy. Risteyskohta on mahdollisesti ristikon laadinnan aloituskohta.

    Näytä/piilota vinkkejä risteyskohtaan:
    MAASTOONKIN. Kyseessä on eräs kulkuneuvotyyppi.
    MAKEITA liittyy siihen, mitä ihmisistä voidaan sanoa. Jos ihmiset ovat ”makeita”, he ovat…

    Pääkuvattomassa ristikossa olisin odottanut valioluokan (6,0) keskimääräistä sanapituutta. Toki hyvällä tasolla keskimääräinen sanapituus ristikossa on (erään ratkojan mukaan keskipituus on 5,85, joka on n. 0,1 verran keskimääräistä korkeampi luku).

    Minusta tällaisia ristikoita ei pitäisi IS:ssä julkaista ollenkaan. Sanaris voisi vaatia laatijoilta, että ristikoissa on kunnolliset, mielenkiintoiset pääkuvasta johdetut sanaketjut kuten on Antti Skytän ristikoissa tai vaihtoehtoisesti hyvä teema. Pääkuvan pitäisi olla muuta kuin visuaalinen pääkuva. Yksi pitkä sana riittää vain poikkeustapauksessa (sana ei erikoisuutensa vuoksi sovellu normaaliksi ratkaisusanaksi).

    Kaikkien aikojen paras Pitkälän ristikko on mielestäni SK 36/2018. Jospa Toni joskus pystyisi luomaan yhtä kivan ristikon, mutta nykyristikoiden viihdearvo on todella kaukana laatijan parhaana pitämästäni ristikosta.

    Kaksi piilokirjainta on arvausta kun vihjeiden idea oli ristikon täytyttyä hakusessa.

    NIITILLINEN

    Sain tähän vinkin ja vihje on selvä.

    MYÖNNÖN JA KIELLON ALUT

    Tämä selvisi pienen jälkipohdinnan jälkeen.

    Seuraavien vihjeiden idean ymmärtämisestä en ollut varma:

    MIES, JOLLA ON OMAT KAUTENSA

    REILU PARIKYMPPINEN

    Sain näihin vinkit, joilla ideat selvisivät. Edellisen suhteen olin jäljillä, mutta jälkimmäisen suhteen olin pihalla.

    Parasta ristikossa on se, että ei ole juuri kirjainkikkailuja. Vain kaksi kirjainkikkailun huomasin. Ne on epäsanoina helppo havaita. Muissa piti vain kärsivällisesti hakea laatijan ajattelemaa näkökulmaa. Hirveästi jouduin kumittamaan.

    Ei tämä sentään pahin kohtaamani IS:n kovis ole – vuoden 2015 Hyvönen säilyy pahimpana, mutta kyllä tämä tämän vuoden tähän astisista koviksista työläin on ollut. 

    Jos ajatellaan sitä, että ristikko on sanomalehdessä, minusta tämä oli sanomalehteen ylivaikea ja kuuluisi sanomalehden sijaan Punaiseen Pelikaaniin. Punaiseen Pelikaaniin sopii myös se, että ristikko on pakerrusristikko, jossa ratkoja saa mielihyvän siitä, että saa ylipäätänsä ratkottua ristikon loppuun asti. Muualla minusta puhtaita pakerrusristikoita ei pitäisi julkaista.

    Positiivista on suuri Y-, Ä- ja Ö-kirjainten määrä. Vastapainoksi ulkolaisia kirjaimia oli melko vähän. Koska ristikossa on paljon Y-, Ä- ja Ö-kirjaimia ulkolaisten kirjainten sovittaminen mukaan olisi ollut vaikeaa ellei käytännössä mahdotonta. Tavallaan suuri ääkkösten määrä vastasi suurta vieraskielisten kirjainten määrää. Ääkköset ja ulkolaiset kirjaimet ovat aika lailla toisiaan poissulkevia asioita.

    Kuvittajana Pitkälä on mainio ja kuvitus on minusta ristikkomaailman eliittiä.


    Muut tehtävät hyvää ”peruskauraa”.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25328 Kommentoi
    Inksi
    Vieras

    Kiitos vastauksestasi tuolla toisella foorumilla!  Yritän nyt kyllä vielä jonkun aikaa omin nokkineen, mutta se oikea alakulma tökkii edelleen.  Eli mitä on kirjan lopussa usein ja musta ja punainen, kun en vaan….  Kaksi tai kolme ekaa kirjainta luulen tietäväni, mutta siihen se sitten loppuukin.  Päätlykykykin alaspäin luulen ymmärtäväni.  Olet kyllä ihan haka jos ratkaissut koko höskän.

    Mun isä oli aikanaan myös melkoinen tekijä, se oli joissakin ristikonratkojien suomenmestarien kilpailuissakin, mutta ihan loppuun asti ei pärjännyt.  Sillä oli kanssa tuo sama ohje mullekin, että ensin oikea alakulma, en tiedä minkä takia mutta se on jäänyt mulle myös veriin.

    Tämä saattaa multa nyt jäädä, otan uudelleen esiin myöhemmin, koska aivot alkaa jumittaa jotain yhtä ja samaa ja silloin ei pääse eteenpäin.  Olen huomannut että kun välillä pitää taukoa, niin uusi yritys lähteekin menemään.

    Onnellista elokuuta!

    #25329 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Eli mitä on kirjan lopussa usein ja musta ja punainen, kun en vaan….  Kaksi tai kolme ekaa kirjainta luulen tietäväni, mutta siihen se sitten loppuukin.  Päätlykykykin alaspäin luulen ymmärtäväni. 

    USEIN KIRJAN LOPUSSA liittyy ns. loppusanojen sisältöön. Vastava asia tulee usein esille esim. Jussi- tai Oscar-gaalassa palkinnon saajan sanoissa.

    MUSTA TAI PUNAINEN on maantietoa. Kysytään maantieteellisen asian olemusta.

    ensin oikea alakulma, en tiedä minkä takia mutta se on jäänyt mulle myös veriin.

    Mitä siihen oikeaan alakulmaan tulee, toisessa foorumissa eräs kommentoija kirjoitti, että oikeaan alakulmaan on sääntöjen puitteissa pakko tulla vähintään 4×4 kokoinen aukio (yhtenäinen alue). Näin on nytkin asian laita. Kulmassa on kolme lyhyttä ratkaisusanaa.

    Laatijat joutuvat sovittelemaan siellä sanoja erityisen tarkasti. Sinne päätynee usein ehkä helpoimman pään ratkaisusanoja. Oikeassa alakulmassa kasvokuvavihjeet kelpaisivat yhden tähden ristikkoonkin. Ovat ristikon harvoja tosi helppoja vihjeitä. Kolmannella lyhyellä sanalla on keskivaikeen ristikkoon sopiva vihje tai ehkä se kelpaisi 1½-tasoiseen ristikkoon.

    En minäkään tätä ristikkoa yhdeltä istumalta ratkonut eli oli pakko pistää välillä sivuun. Aloitin lauantai-iltapäivällä, mutta loppuun sain vasta sunnuntaina ja silloinkin pari piilokirjainta jäi epäselväksi.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25332 Kommentoi
    Inksi
    Vieras

    Kiitos näistä vihjeistä, aikani mietin niin sain niistä kiinni.  Lähti jo aukeamaan edes jotain.  En näin vaikeita ristikoita toivoisi jatkossa, vaikka toisaalta ja toisaalta….  Mutta nyt pisti ukkonen parastaan, jysähti oikein kunnolla.

    #25333 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    En näin vaikeita ristikoita toivoisi jatkossa, vaikka toisaalta ja toisaalta

    Olet siis vähän samalla kannalla kuin minä. Punaisessa Pelikaanissa vastaavia löytyy. Kun en viime aikoina ole Punaista Pelikaania ratkonut, on minustakin toisaalta välillä hyvä haastaa itsensä ratkomalla IS:ssä yhtä vaikeita ristikoita kuin mitä ovat Punaisen Pelikaanin vaikean pään ristikot.

    Toisaalta pakerrusristikossa kuitenkin mielihyvä tulee lähinnä siitä, että saa ristikon ylipäätänsä ratkottua. Ratkontaprosessi ei joitakin yksittäistä ahaa-hetkeä lukuun ottamatta ollut erityisen nautinnollinen kokemus. Viihdearvo ei kovin suureksi minulla noussut.

    Jos sulla on vielä avoinna olevia kohtia kysy vaan. 

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25334 Kommentoi
    Inksi
    Vieras

    No kiitos, ainoa kohta on nyt tuo kuva, missä alhaalla lukee kasor (sen kyllä tajusin). Mitä ihmettä se ukkeli tekee.  Ja se ykkönen.  Muuten taidan jo selvitä.

    #25337 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Kuva liittyy tilanteen luonteeseen. Millaisena tilanteen, jossa kieli on tarttunut talvella metalliseen tikkaaseen, voi kokea?

    Ykkönen – ratkaisusana liityy ykkösen erääseen yksityiskohtaan.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25342 Kommentoi
    Inksi
    Vieras

    Kiitokset!

    #25343 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Kiva että oli apua ?. Jos haluat vain vinkkejä palkintoristikoihin, kysy jatkossakin. Jos haluat palkintoristikoihin vain ja ainoastaan apuvihjeitä etkä ratkaisusanoja, kysy täältä. Muutkin kuin minä voi vastata.

    Tarvittaessa 23.8.2022 lähtien voi käsitellä vihjeiden logiikoitakin. Laatija on tehnyt aiemmin anatomioitakin, mutta hän ei tehnyt anatomiaa edellisestä IS:n ristikostaan (viimeisin on vuodelta 2020). On todennäköisempää että tästäkään ei tule anatomiaa kuin että tulee anatomia.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25344 Kommentoi
    Marcus
    Vieras

    Oli aika punnertamista Pitkälän ristikko, valmiiksi tuli kuitenkin. Lähes yhtä kauan meni kuin edellisen PuPen Pitkälässä. Se tosin epätasaisempi, alapuoli helpompi, mutta yläpuoli vaikeampi kuin tässä IS:n. Joka tapauksessa kaksi vaikeinta ristikkoa pitkään aikaan, jotka täyteen olen saanut.

    #25345 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    No sitten arveluni, että vaikeustaso on PuPen Pitkälän ristikoiden luokkaa, osui oikeaan. 

    20.8.2022 Erkki Vuokilan 3- -merkitty ristikko pitäisi olla selvästi helpompi.

    Melko vaikea tämäkin on. Lähemmäs täyskolmosta tämä meni ollen huomattavasti vaikeampi kuin tavanomaiset Vuokilan 2½-tasoiset ristikot.

    Peliautomaatteja esittävään vihjekuvaan en saanut muiden ratkaisusanojen kanssa toimivaa ratkaisusanaa. Sain siihen apua ja pääkuvaan liittyvät siniharmaat ruudut selvisivät.

    Pääkuvaan liittyvät siniharmaat ruudut toivat oudon ratkaisun. 

    Näytä/piilota spoileri pääkuvaan:
    Pääkuvaan liittyviin siniharmaisiin ruutuihin tulee sellaisenaan luettuna epäsana. Mutta kun sanasta etsii viisi sanaa, syntyy mielekäs ajatus. Koska ratkaisusana on normaalista poikkeava, yksi sana vastaa useata normaalia sanaa eli yhtä tai jopa kahta  sanaketjua. Yksi siniharmaista löytyvä sana tulee myös ratkaisusanaksi vihjeelle PÄÄKUVASTA!

    Pääkuvan sijoittumisesta sivuun keskelle, aiheutuu se, että kuvan ylä- ja alapuoliset alueet liittyvät muihin alueisiin vain kahdesta kohtaa. Suositeltavana periaatteena voi pitää sitä, että liittymiä olisi vähintään kolme.

    Ristikossa oli muutama verkkohakuja vaativa viihdealaan liittyvä nippelitieto, mutta ei kuitenkaan kohtuuttomassa määrin.


    20.8.2022 piilis on Antti Parkkiselta. Osa vihjeistä on tosi helppoja, mutta toiset taas tuntuvat tavanomaista haastavammilta. Aikaa meni hieman keskivertoa enemmän. Tosin lauantaiaamuna oli vähän väsähtänyt olo kun perjantaina tuli rehkittyä ulkotöissä. Väsähtämiseen viittaa Lauri Kultinkin ristikon ratkeaminen tavanomaista hitaammin.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25381 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Näemmä nyt Jaska Sanarisin ylläpitämässä foorumissa pohtii, onko tämänkertainen ristikko IS:ään soveltuva (komm. no 18):

    Laatija on venyttänyt sääntöä 21 uuteen, sanoisinko surrealistiseen ulottuvuuteen. Kekseliästä kylläkin, mutta Iltistä paremmin tällainen sanaseppoilu sopii paremmin alan erikoislehteen.

    Selvä koepallohan tämän ristikon siniharmaat Vuokilalta oli. Säännössä 21 on kyse siitä, että säännöistä saa perustelluista syistä poiketa. Pääkuvista johdetuissa sanoissa ja sanaketjuissa poikkeaminen voi olla hyvinkin virkistävä kokemus ja niissä poikkeamiset ovat minusta ihan OK. Vastaavan tapaisia on ennenkin toteutettu. 

    Minua ei sinänsä uusi idea haitannut. Itse asiassa pidin ideasta ja minun mielestäni vastaavan idean voi joskus muulloinkin toteuttaa. Tässä toteutuksessa ongelman tuotti vihje  PÄÄKUVASTA!

    Pääkuvassa lukee, että pitäisi tulla siihen liittyen viisi sanaa. Se antoi tilaa tulkinnalle, että vihje PÄÄKUVASTA! tuleva ratkaisusana kuuluu pääkuvan mainitsemiin viiteen sanaan. Yritin aluksi löytää siniharmaista neljää sanaa ja ajattelin, että mikään niistä ei ole sama kuin mikä tukee vihjeestä PÄÄKUVASTA! Kun senkin ratkaisusana liittyi pääkuvaan, tuntui tosi oudolta, että sana piti lukea toistamiseen siniharmaista.

    Pidän vihjettä PÄÄKUVASTA! ilkeänä hankaloittamisena. 

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25387 Kommentoi
    Marcus
    Vieras

    Harvinaisen hankala Vuokilalta. Pääkuvan idea oli ihan kiva, mutta olisi kyllä helpohkosti voinut välttää saman sanan kahdesti esiintymisen.

    #25397 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    27.8.2022 kovis Antti Skyttä (3; kuvitus Heli Kärkkäinen).

    Skytältä sopi odottaa mainioita pääkuvasta johdettuja sanoja. Niitä odottaa aina suurella mielenkiinnolla. Eikä tarvinnut nytkään pettyä. Vaakasuoraan alkavan sanaketjun eka sana selvisi viimeisenä. Se oli sellainen, jota en osannut odottaa muiden sanojen pohjalta.

    Näytä/piilota spoileri pääkuvaan:
    Molemmat sanaketjut liittyvät erääseen härkään liitettyyn hauskaan yhdyssanaan. Sana liitetään ihmisten, ei härkien toimintaan. Toisessa sanaketjussa myös puhuja on mukana.

    Yksi piilokirjain seuraavassa vihjeessä tuotti ongelmia:

    minakin!

    Mutta jälkipohdinnalla sekin vihje selveni.

    Ristikko oli yleisesti ottaen mainio. Yksi verrattain outo ihmisen erisnimi ristikossa on. Erisnimen oikeellisuuden varmistamiseksi Googlen käyttö ei ollut välttämätöntä, vaikka nimen sen avulla tarkistinkin. Itselleni oudon paikkannimen löytämisessä Google oli tarpeen. Kahdesta verrattaen oudosta erisnimestä snnan pienen miinuksen.

    Oikea yläneljännes on ristikon helpoin ja siitä on hyvä aloittaa muidenkin. Kulma antoi olettaa, että olisi helpohko kolmonen, mutta vähintään ongelmanurkka toi toisiin ajatuksiin. Ratkaisuajan puolesta ristikko oli minulle 3-. Etenemisjärjestys: oikea ylänurkka, vasen alanurkka, oikea alanurkka ja vasen ylänurkka.


    Erkki Vuokilan piilis oli kiva ja hieman keskimääräistä helpompi.

    Pääkuvaton Juha Leinosen ristikko ei oikein innostanut ratkontaan ja meinasin  jättää ratkomatta, mutta ratkoin silti. Ristikko on vaikean puoleinen pakerrusristikko. Oikea yläkulma tuotti suurimmat vaikeudet. Kulmassa oli ennestään itselle tuntemattomia sana, mikä vaikeutti eniten ratkontaa.Ristikko oli kokonaisuutena tylsä, mutta päänvaivaa siinä kyllä oli. Jos sitä kaipaa ja se riittää, ristikko kannattaa ratkoa.

    Seuraavan vihjeen logiikka jäi epäselväksi, mutta sain selvennyksen eräältä toiselta ratkojalta:

    MUOTO PEITTEESSÄ

    Näytä/piilota spoileri pääkuvaan:
    KAASUTE. Peite=KATE, siinä sisällä ASU. UlkoASU=ulkoMUOTO.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #25495 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    28.8.2020 Skytän ristikkoon nimimerkki Ite kirjoitti Sanarisin foorumissa (komm. no 17):

    Anatomiassa Antti selittää: MERKELIN ASUTTAMA => STAAT; tämän sanan kohdalla funtsasin pitkään; Staat on saksan kieltä, valtio; sana ei ole kovin hyvä suomalaiseen ristikkoon; toisaalta se on kirjainrakenteensa takia yksi niistä kuriositeeteista, joita suomalaisissakin ristikoissa suht usein esiintyy; jätin sen tähän, koska muut sanat ovat mielestäni kelpoja

    Kuinka pitkään funtsasit? Mikset heti hylännyt sitä ja laatinut kulmaa uudelleen?”

    Pidin sanaa huonona kuten kaatija itsekin, mutten tätä aikanaan nostanut esille.

    Vieraskielisiä yleissanoja mielestäni pitäisi käyttää ristikoissa vain, jos ne ovat yleisesti tulleet yleiskielessä yleisesti käytetyiksi lainasanoiksi. Se, että joku joskus on käyttänyt ristikoissa, ei riitä perusteeksi.

    Ristikoissa minusta liian lepsusti otetaan ratkaususanoiksi vieraskielisiä sanoja, joita ei käytetä yleiskielessä lainasanoina. Suomessa ei mielestäni käytetä sanan ”osavaltio” samaa tarkoittavana lainasanaa sanaa ”state” – se esintyy kuitenkin usein ristikoissa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

Esillä 18 viestiä, 1 - 18 (kaikkiaan 18)
Vastaa aiheeseen: IS viikonloppu 6.-28.8.2022

Voit käyttää muotoiluun BBCodes-merkintöjä.
Käyttäjätililläsi ei voi käyttää eidistyneitä BBCode-merkintöjä, ne poistetaan.

Tietosi:


BBCode-merkkaukset + luomani lisämerkkaukset:

[BR][SPACER][HR][UNDERLINE][/UNDERLINE][STRIKE][/STRIKE][SUP][/SUP][SUB][/SUB][COLOR][/COLOR][CODE][/CODE][REVERSE][/REVERSE]

Emoji-valikoima:

🙂 😀 😂 🤨 😮 😥 👿 💡 ❤️ 👍

Kun jotain painikketta klikkaa, tapahtuma joko avaa tai sulkee toiminnon. Mikäli jokin muu toiminto on avoinna, se suljetaan automaattisesti.

Valikko "Lisäkoodeja" avaa mahdollisuuden lisätä hyödyllisiä toimintoja ja koodeja, kuten "Näytä/piilota sisältö" (SPOILER) sekä emoji-ikoneja editoriin. Lue lisää...

Valikko "Linkkisetti" listaa hyödyllisiä linkkejä. Lue lisää...

Valikko "Kuvien lähetys" avaa lomakkeen, jolla voi privaatisti lähettää minulle kuvia. Kyseessä on itsenäinen, upotettu toiminto. Kun kuva on valittu, pitää painaa LATAA-painiketta. LÄHETÄ-painike ei liity kuvien lähetykseen vaan uuden kommentin lähettämiseen!. Lue lisää...