- Tämä aihe sisältää 0 vastaukset, 1 ääni, ja päivitettiin viimeksi 9.4.2020 20:53
Tapio_x toimesta.
- JulkaisijaArtikkelit Kommentit
-
Tapio_x
AvainmestariTässä laatijana on Ilmo Juhani Liljeroos -tiimi. Itse teema oli minusta itse asiassa oikein hyvä, sillä suomalaiset ovat yleensä kiinnostuneita keihäänheittäjistä. Itsekin olen keihäänheittoa seurannut. Kaikki nimet Jaakolaa lukuun ottamatta olivat minulle keihäänheittäjinä tuttuja, mutta kirjoitusasua piti joissakin tapauksessa tarkistaa.
Suurin osan nimistä oli nykyhetkestä, joskin muutama nimi kuului Histis-kategoriaan. Histis-kategorian henkilöt olivat lajia seuraville tuttuja Jorma Jaakolaa ehkä lukuun ottamatta – hänestä on hyvin lyhyt maininta Wikipediassa. Minusta Jaakolan ottaminen mukaan oli pieni kauneusvirhe, koska muut heittäjät olivat varsin tunnettuja.
Sen sijaan elokuva, tv-sarja- ja musiikkitriviaa oli tässäkin ristikossa kuten lähes kaikissa tiimin ristikoissa minun makuuni liikaa. Googlea piti käyttää erinäisen trivian etsimiseen ja tarkistamiseen.
Sanarisin foorumissa nimimerkki ”happonen” on itseni lailla kyllästynyt IJL:n ja Vuokilan tv-sarja- ja elokuvatriviaan (ja itse myös musiikkitriviaan), joten happosen kanssa toivomme, että sitä vähennettäisiin. Kun kerran teemana oli keihäänheittäjät, tässä ristikossa muu trivia tuntui todella turhalta.
Jossakin kohden aivan älyttömän trivian rinnalla oli sentään itsellekin tuttua tietoa. Seuraavien merkityksetöntä triviaa sisältävien vihjeiden rinnalla oli toinen vihje:
KIEKKO JUHA > SALMU – mestistasoa
LAULAJATAR (K. 1988) > NICONoissa toinen vihje oli melkein kiusantekoa, sillä toista vihjettä ei olisi tarvittu vaan laatijatiimi vain laittoi ratkojan tarpeettomasti googlaamaan. Googlaamiseen pakottaminen tuntuu olevan tiimillä itseistarkoitus, mikä ei minusta ole ollenkaan hauskaa, vaikka se laatijatiimiä tuntuukin huvittavan. Pitihän se merkityksetönkin trivia (eli täysin turha tieto) tarkistaa.
Nimi SALMU on tosin niin harvinainen, että se olisi joka tapauksessa vaatinut googlaamista. Kaksoisvihje oli tässä tapauksessa hyödyllinen, sille suoranaisesti kehotti Googlen käyttöön. Koska etsitty henkilö on yleisesti ottaen varsin tuntematon, annan ratkaisusanasta laatijatiimille pienen miinuksen. Ristikossa ei ole hyvä käyttää viittauksia yleisellä tasolla kovin tuntemattomiin henkilöihin.
Viittaus kauan sitten kuolleeseen laulajaan oli mielestäni täysin turha, sillä Nico Rosberg on henkilönä tunnettu. Monikkomuoto olisi voinut ilmaista vaikka T-kirjaimella tai sitten etsimällä tunnetumpi Nico.
Yritin seuraavastakin ajatella turhana tietona:
TAIKURI COHENIN LAITE > RICOH
Hoksasin kuitenkin, että tuossa on vain kätkö, sillä RICOH löytyy vihjeen sisältä. Yhtä hoksausvihjettä en hoksannut ristikon ratkaistuani:
ANUSI > ANITTA
Tässä taitaa olla tuplajekku. Jos sana luetaan oikealta vasemmalle ja alkuun ajatellaan K-kirjain, vihjeeseen saa järkeä. Lähtösanat ovat tällöin KISUNA > KATTINA.
Ristikossa oli kyllä hauskoja vihjeitä. Erityisen hauska vihje oli seuraava:
NURIN OLEN SAMA, .. … > IRENE
Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). SK, IS, Pelikaanit, Iisakki ja muut julkaisut (virheseurantasivu).
Tsättäile ristikostasi kanssani (Tsätin ohjeet KATSO VIDEO)
Nyt pääsee hiihtämään tai laskettelemaan.⛷️
- - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen. Suosittelen siksi kirjautumista. - - -
Sulje sosiaalisten kirjautumisten ikkuna