• Tämä aihe sisältää 2 vastaukset, 1 ääni, ja päivitettiin viimeksi 25.7.2020 08:07 Tapio toimesta.
Esillä 3 viestiä, 1 - 3 (kaikkiaan 3)
  • Julkaisija
    Kommentit
  • #19374 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Kovis Juha Hyvönen, Piilis Erkki Vuokila ja Tavis Lauri kultti.

    Hyvösen ristikkoon tunnen ”rimakauhua”, joten aloitin Vuokilan ja Kultin ristikoilla. Niissäkin oli muutamia haastavia kohtia. Sain kyllä suurella vaivalla Hyvösen ristikon täyteen.

    Hyvösen ristikossa on paljon hyvää.

    Kuvitus on selkeä. Harvoin ammattikuvittajilta saa yhtä selkeän ristikon eteensä. Huomattavasti paremman näköinen kuvitus, mitä muistan Juha Hyvösen vanhoista ristikoista.

    Vihjeiden asettelu on ristikossa myös parempaa kuin mitä ammattikuviltajien jäljiltä ristikot usein ovat. Vihjeiden pituudet huomioon ottaen vihjeitä ei olisi voinut sijoittaa paremmin. Se, mikä tuotti ongelmia, on saman vihjeen tuleminen kahteen ratkaisusanaan. Yhtä kohtaa lukuun ottamatta kumpaankin ratkaisusanaan vihje oli kuitenkin sijoitettu loogisesti hyvin.

    Itse olisi yrittänyt sjoittaa vihjeet vielä paremmin, joskin olisin joutunut hieman tinkimään vihjeiden fonttikoista. Kyse on tästä kohdasta ristikkoa:

    Olisin laatijana pienentänyt hieman PARANTAA NÄKÖÄ fonttikokoa, jolloin olisin saanut norsun hieman alemmaksi. Ihan tällaisena en itseltäni olisi näitä vihjeitä hyväksynyt ristikkoon. Myönnän kyllä avoimesti, että fonttikoon pienennyskin on ongelmallista, mutta siihen on tässä hieman varaa. Norsun yläpuolelle jäisi kyllä tyhjää, mutta minusta vihjeiden oikea sijoittelu on tärkeämpää kuin pienet visuaaliset puutteet. Tyhjään tilaan olisi voinut sijoittaa esim. auringon. Itse olisin laittanut yläkulman tähän tapaan:

    Kuvituksesta annan sijoittelun osalta 10- , mikä on harvinaista ammattikuvittajienkin kohdalla. Jos itse laadin ristikoita, sijoittelun pitää olla täyden kympin arvoista. Arvioin muiden laatijoiden ja kuvittajien vihjeiden sijoittelua hyvin tiukoin kriteerein.

    Kokonaisarvio kuvituksesta on siis 10-.

    Ristikon rakenne on laadukas. Piilokirjaimia 14 kpl, joista kaksi on alkupiiloja. Piilokirjainten kokonaismäärä  on pienempi kuin kahdessa edellisessä IS:n kovisristikossa: Pienen vertailun pohjalta voi olettaa, että tässä ristikossa on piilokirjaimia vähemmän kuin IS:n kovisristikoissa keskimäärin. Sanojen keskipituudeksi sain n. 6,4, joka on erinomainen. Ristikko ylittää reilusti teknisen valiolaadun. 

    Ristikossa ei ollut kohtuuttoman paljon jekkuilua, mitä etukäteen pelkäsin. Sen sijaan oli paljon hyviä oivallusvihjeitä.

    Plussaa myös se, että tässä ristikossa eräiden outojen sanojen lisäksi juuri Googlea tarvinnut. Ei ollut outoja erisnimiä.

    Parasta oli, että keskeytysmielialan voitin ja maaliin pääsin, joskin vaivoin. Toi jonkinmoista tyydytystä. Kesken jättö olisi jäänyt harmittamaan.

    Kaikesta huolimatta, en ole niin ihastunut kuin monet muut. Ratkonta vei minulta aikaa ihan liikaa ja kun perille pääsin, tunnelma ei ollut ratkiriemukkain. Tästä ei jäänyt erityisen kiva fiilis, koska oli paljon outoja, harvoin käytettyjä sanoja.

    Outo sana löytyi myös pääkuvaan liittyvästä ratkaisusanasta. Löysin lopulta Googlella pääkuvaan sopivan sanan. Yhdyssanan alkuosan sanasta käytetään yleensä toista nimikettä. Ristikkoon laitettua en ole ikinä ennemmin kuullut tai lukenut.

    Sinänsä ihan kelvollinen pääkuvasta johdettuna ratkaisusana, itse asiassa oikein hauska. Toimii mielestäni kuitenkin mielestäni vain kertakäyttöisenä pääkuvasanana, jossa vitsinomaisuus on ihan ok. Ratkaisusana on nimittäin sellainen, että samalla sananmuodostuksen kaavalla sanoja ei normaalikielessä käytetä. Jos joku käyttäisi, se tuntui aika oudolta. Kokeilin Googlella muutamia vastaavalla tavalla rakennettuja sanoja, eikä niitä löydy. 

    Itseäni hieman kiusasi se, että oli tottunut eräässä sanassa P-kirjaimeen, mutta tässä oli käytetty B-kirjainta. Kumpikin ovat oikein. Uskoisin, että B-kirjaimella sana on harvemmin käytetty.

    Seuraavan vihjeen ratkaisusana on aivan kelvollinen ja löytyy jopa Kielitoimiston sanakirjasta.

    korkealla (6)

    Itse en ole käyttänyt koskaan. Ehkä laatija on tässäkin kohtaa halunnut vaikeuttaa ristikkoa harvemmin käytetyllä sanalla. Tällä kertaa en harvinaisen sanan käytöstä pitänyt, kun kulma oli muutenkin hankala.

    (5)

    Ihan hämärä muisto, että lapsuudessa joku olisi käyttänyt haetussa merkityksessä ratkaisusanaa, jos nyt laitoin oikean piilokirjaimen (saman sisältöistä sanaa etsin kahdellakin eri piilokirjaimella). En muista kenenkään enää nykyaikana asiaa näin ilmaisevan.

    Yritin kolmannellakin piilokirjaimella. En silläkään saanut osumia. Silläkään sanaa en löytänyt sanaa Kielitoimiston sanakirjasta vihjeen ilmaisemassa kontekstissa.

    Piilokirjaimeksi sopii vain yksi kirjain, jolla saa täysin kelvollisen ratkaisusanan.


    Korjaus 21.7.2020. Olin ajatellut väärin. Vihjeessä on jekku, jonka lopulta keksin. Kun jekun keksii, piilokirjain on selvä.


    Vaikka en sanastosta kaikin puolin tykännyt, sanasto on silti mielestäni kympin arvoinen, sillä mitään varsinaista vikaa missään ratkaisusanassa ei ole. Jos tarkastelee vihjeitä vihje vihjeeltä, ne ovat kiitettäviä. Kokonaisuus oli haastava. Ehkä turhan haastava IS:ään. Tosin kai IS:ssäkin satunnaisesti voi olla hyvinkin haastavia ristikoita. 

    Ratkonnan jälkeen muutamat jekut eivät auenneet:

    SOITETTU MELOIN!

    Jonkinlainen selitys minulla vihjeeseen on, mutta jos ymmärsin vihjeen oikein, siinä on asia, josta en pidä (kerron siitä Ylilauta foorumissa).


    Korjaus 28.7.2020. Olin ajatellut väärin. Vihje on vallan hyvä. Korjasin analyysiäni tämän vihjeen osalta. 


    Seuraavan lopulta keksin:

    ÄILLÄ USEIN

    Kyseessä on hyvä hoksausvihje, jota yritin tulkita jekkuvihjeenä.

    Seuraavankin vihjeen ymmärtämisessä meni aikansa:

    ENNEN KESÄLLÄ

    Sain tähän selitystä Ylilaudassa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #19381 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Ihan tiedoksi, että olen luonut itsekin pari ristikoa. Viimeisin on rakenteellisesti erittäin haastava, mutta mielestäni onnistuin haastava rakenne huomioiden kohtuullisen hyvin. Jos nyt vertaan sitä tähän ristikkoon niin on otettava huomioon se, että lähtökohta minulla oli paljon haastavampi. Tässä on vain yksi pitkä pääkuvasta johdettu sana, mikä on varsin vähän. 

    Ulkoasuja en lähde vertailemaan, sillä se on makukysymys. Mielestäni minä onnistuin myös hyvin.

    Juhan plussat:

    1. Vähemmän piilokirjaimia.
    2. Parempi sanojen keskipituus. 
    3. Alueet liittyvät hieman voimakkaammin toisiinsa.
    4. Ei ole outoja erisnimiä ja erisnimiä oli muutenkin vähän. Ne erisnimet, joita on Juha on käyttänyt, olivat ainakin itselleni ennestään tuttuja. Tässä suhteessa ristikkoni on selkeästi huonompi.

    Omat plussat:

    1. Hitusen parempi vihjeiden sijoittelu. Kaikki vihjeet on sijoitettu tinkimättömän tarkasti ohjeitten antamin tavoin.

    Vihjeitystä en pysty lainkaan vertailemaan. Olen totaalisen pihalla siitä, mikä on oman ristikkoni yleinen vaikeustaso ja joidenkin yksittäisen vihjeiden vaikeustaso. Lähetin tämän takia ristikkoni arvioivaksi Ristikkoakatemiaan.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #19412 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Tein kovisristikosta vihjeanalyysin. Lähetin s-postin Sanarikseen sekä ristikon laatijalle selvittääkseni, tuleeko ristikosta ns. ristikon anatomia. En saanut vastausta. Olisin jättänyt tekemättä analyysin, jos olisi saanut vastaukseksi, että anatomia tulee. Nyt tein analyysin ja julkaisen sen siitä huolimatta, tuleeko ristikosta anatomia vai ei. Jos tulee, korjaan tarvittaessa vihjeanalyysiäni. 

    Esillä on yli 50 ratkaisusanaa, joihin useimpiin on selitys. Ratkaisut saa halutessaan kerralla esille tai vain yksitellen.

    Analyysissä on vihjeitä, jotka arvelen vaikeiksi ja vihjeitä, joita on kysytty Suomi24:ssä ja Ylilauta-foorumissa. Saatan myöhemmin lisätä myös vihjeitä, joihin on pyydetty selitystä Sanarisin ylläpitämässä foorumissa. Tallensin tämänkin ristikon ratkaisun Google Driveen.

    Laatija teki anatomian omille kotisivuilleen. Se tehty samalla logiikalla ts. ratkoja voi tarkastella yksittäisiä vihjeitä ja niiden logiikkaa.

    Olin tehnyt kaksi virhettä analyysini. Korjasin virheet laatijan tekemän anatomian perusteella.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

Esillä 3 viestiä, 1 - 3 (kaikkiaan 3)
Vastaa aiheeseen: IS Viikonloppu 18.-19.7.2020

Voit käyttää muotoiluun BBCodes-merkintöjä.
Käyttäjätililläsi ei voi käyttää eidistyneitä BBCode-merkintöjä, ne poistetaan.

Tietosi:


BBCode-merkkaukset + luomani lisämerkkaukset:

[BR][SPACER][HR][UNDERLINE][/UNDERLINE][STRIKE][/STRIKE][SUP][/SUP][SUB][/SUB][COLOR][/COLOR][CODE][/CODE][REVERSE][/REVERSE]

Emoji-valikoima:

🙂 😀 😂 🤨 😮 😥 👿 💡 ❤️ 👍

Kun jotain painikketta klikkaa, tapahtuma joko avaa tai sulkee toiminnon. Mikäli jokin muu toiminto on avoinna, se suljetaan automaattisesti.

Valikko "Lisäkoodeja" avaa mahdollisuuden lisätä hyödyllisiä toimintoja ja koodeja, kuten "Näytä/piilota sisältö" (SPOILER) sekä emoji-ikoneja editoriin. Lue lisää...

Valikko "Linkkisetti" listaa hyödyllisiä linkkejä. Lue lisää...

Valikko "Kuvien lähetys" avaa lomakkeen, jolla voi privaatisti lähettää minulle kuvia. Kyseessä on itsenäinen, upotettu toiminto. Kun kuva on valittu, pitää painaa LATAA-painiketta. LÄHETÄ-painike ei liity kuvien lähetykseen vaan uuden kommentin lähettämiseen!. Lue lisää...