• Tämä aihe sisältää 23 vastaukset, 1 ääni, ja päivitettiin viimeksi 18.12.2021 17:33 Tapio toimesta.
Esillä 24 viestiä, 1 - 24 (kaikkiaan 24)
  • Julkaisija
    Kommentit
  • #21922 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    3.7.2021 Kovis Antti Skyttä (kuvitus Heli Kärkkäinen)

    Ajallisesti ristikko oli minulle täyskolmonen, kun alareuna takkuili. Ei silti pahinta Skyttää, joten siinä mielessä miikka on paikallaan. 22.5.2021 ei ajallisesti vienyt kovin paljon enemmän aikaa. 22.5.2021 oli paljon vaikeammin hoksattavat pääkuvasta johdetut sanaketjut.

    Käärmevihje vasemmassa reunassa oli veikeä. Monia muitakin hauskoja vihjeitä ristikossa on.

    Oikeasta yläreunasta en löytänyt järkevää selitystä seuraavalle vihjeelle:

    SUOJANPUOLIA

    Sain vinkin Suomi24:stä katsoa Urbaanisanakirjasta, josta löytyy selitys.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #21982 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    10.7.2021 oikein kiva 2½-tähtinen ristikko Teemu Palloselta  (kuvitus Heli Kärkkäinen).

    Pääkuvasta oli arvattavissa, että sanaketjut liittyvät kyltin tekstiin. Liian helposti ne eivät kuitenkaan avautuneet. Tähtiluokitus osui nappiin.

    Ristikossa on pari tavallista eksoottisempaa piilokirjainta. Mitään epäselvyyttä ei kuitenkaan tullut ratkaisusanoista.

    Muistutan, että minulle voi lähettää keskeneräisen ristikon. Jos ristikossa on virheratkontoja, voi auttaa korjaamaan ne.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #22058 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    17.7.2021 Kovis on Arto Kuivaselta.

    Ristikossa on kolme puhekuplaa, jotka hoitavat pääkuvan virkaa. Jokainen liittyy johonkin sanontaan. Itselle ei tullut mieleen, mikä sanonta liittyy vasemmalla ylhäällä olevaan puhekuplaan. Siinä on seuraava teksti:

    EN SÄÄLI KETÄÄN! PETÄN, HUIJAAN JA TAPPELEN AINA KUN VAIN VOIN!

    Kävin lävitse sivustoja, joissa luetellaan sananlaskuja. Yli sadan joukosta en sopivaa löytänyt.

    Sain vastauksen Suomi24:stä (älä klikkaa linkkiä, jos et halua tietää viitattua sananlaskua). Sitä ei löytynyt tutkimistani sivuista, esim. sadan tunnetun sananlaskun joukosta eikä kirjastovirma.fi-sivustolta. Kyseessä on kalevalainen sananlasku.

    Vaikeustasoksi on merkitty 3-, mikä on mielestäni varsin oikea.

    Vuokilan piilis oli kiva, mutta kovin helppo. Tehtävässä oli hyviä pitkiä anagrammeja.

    Kiva oli myös Kultin tavis, joka sekin ratkesi melko nopeasti. Juha Leinosen ristikko on kiva, keskivaikea ristikko. Leinosen ristikoksi se oli tavanomaista helpompi.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #22065 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    17.7.2021 koviksen kohtiin kaakkoiskulmaa on pidetty hankalana. Annan siihen muutaman vinkin.

    TUNNETTU KALAMIES – kyse ei ole erään vanhan laulun kalamiehestä – liekö oikea vai fiktiivinen henkilö – vaan nuoremman polven varmasti oikeasta tunnetusta kalamiehestä, jolle kalastus on harrastus, ei ammatti.

    ÄÄNILLE – asian lopputuloksien saamista ei suuremissa puitteissa hoideta ääntelemällä, mutta toivotun lopputuloksen saamiseksi ihmisäänten käyttöä tarvitaan.

    NÄISSÄ USEIN ARISTAT – ns. typiste eli vihjeeseen ja ratkaisusananaan tulee ajatella lisättäväksi yhden kirjaimen, jotta vihjeen ja ratkaisusanan asiasisältö olisi mielekäs. Mietin vai  sitä, onko USEIN oikea sana kuvaamaan yleisyyttä vai olisiko JOSKUS osuvampi.

    Muita:

    LÄÄKÄRI KALENTERISSA selviää, jos laittaa sekä vihjeen että ratkaisusanan Google-hakuun. Kyseessä on hauska, lapsenmielinen eräänlaiseen kalenteriin liittyvä faktatieto.

     

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #22112 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    24.7.2021 on kiva ristikko Vuokilalta.

    Ristikon yläosan kuvituksesta en pitänyt (muuten kyllä pidi?n). Kuvittaja on jälleen kerran laittanut ristikkoon ylisuuren vihjekuvan. Tästä seuraa monen vihjeen huono sijoittelu.

    Ristikkoakatemian ohjeissa on, että vihjekuvan pitäisi koskettaa ruutua, johon se liittyy. Tämä tarkoittaa sitä, että jos muiden  ratkaisusanojen keskellä olevasta ratkaisusanasta vedettäisiin suorat viivat, vihje olisi ainakin osittain näiden viivojen sisällä. Vasemmassa kulmassa oleville vihjeille voi ajatella piirrettäväksi myös vinoviivat. Näistä on tarkat ohjeet kuvien kera annettu laatijoille ja kuvittajille.

    Kuvittaja ei ole annettuja ohjeita noudattanut. Alla kuva, josta näkee, minne ratkaisusanat menevät:

    Vihje LISÄÄNTYMISIIN sekä kuva halonhakkaajasta ja puupinosta on sijotettu annettujen ohjeiden vastaisesti. Ison vihjekuvan vasemmalla puolella olevat vihjeet on kuitenkin aseteltu loogisesti oikeaan järjestykseen. Vihje VÄÄRISTELEMÄTÖN voisi olla paremmin sijoitettu, jos vihjekuva ei olisi ylisuuri.

    Vihje ”henkiä” on enemmän vasemmalla kuin puunhakkaja, vaikka puunhakkaajaan liittyvä ratkaisusana menee siitä vasemmalle. Puunhakkajavihje on siten aseteltu epäloogisesti. Vaatisi ainakin apunuolen, jolla osoitetaan, minne vihjeen ratkaisusana menee.

    Iso vihjekuva on yli viiden ruudun levyinen. 2-3 ruudun levyisenä sijoitteluongelmia ei olisi tullut. Kuvasta olisi voinut leikata paljon pois vihjeen kannalta tarpeetonta maisemaa. Kuvaa on käytetty ennenkin, mutta ei kuvaa aina tarvitse täyskokoisena ristikkoon laittaa.

    Heli Kärkkäiselle jotkut vihjekuvat ovat kuin miniatyyritauluja, joita hän laittaa ylikokoisina ristikkoon. Omia tuluja pitäsi uskaltaa tarpeen tullen leikellä. Kyse ei ymmärtääkseni ole siitä, että Kärkkäinen haluasi sijoittelulla vaikeuttaa ratkontaa. Vaikeutus syntyy siitä, että kun hän laittaa ylisuuren vihjekuvan, muita vihjeitä ei sen jälkeen pysty kunnolla sijoittelemaan.

    Alla paremmin sijoitellut vihjeet sen jälkeen kun ”taulu” on leikattu järkevän kokoiseksi (ei ehkä aivan 100{1f031e431af29ee9f1d90d74e70b82c220fb512f2ed7fbb07642e330f2fcaa29} optimaalinen sijoittelu):

     

    Yleisohje on, että ristikon ratkontaa ei saisi vaikeuttaa vihjeiden tahallisen harhaanjohtavalla sijoittelulla.

    Kuvittaja ylikorostaa usein omaa osuuttaan ristikoissa ylisuurilla vihjekuvilla. Kuvittaja voisi sijoittaa vihjeet paljon paremmin, jos hän luopuisi halustaan laittaa mahdollisimman isoja vihjekuvia.

    Mielestäni Heli Kärkkäinen tekee kuvitusta välillä liikaa omilla ehdoillaan eikä ristikon ehdoilla. Tämä on oman osuuden ylikorostamista, mikä on kuvittajalle varsin yleistä. Tällainen toiminta suututtaa minua.

    Olisi kiva, jos kuvittajakin voisi ottaa opikseen, mitä hän ei ole tehnyt. Olen aiemminkin ihan samasta ongelmasta huomauttanut, mutta kerta toisensa jälkeen kuvittaja laittaa ristikoihin ylisuuria vihjekuvia. Turhauttavaltahan niistä huomauttaminen tuntuu – tunne vähän sama kuin Lehdon laadintamokissa. Yritän silti saada kuvittajaa siirtymään järkevämmille toimintatavoille.

    Olen mielestäni ratkojien puolella siinä, että haluan kuvittajien tekevän työnsä ristikon ehdoilla ja siten myös ratkojia mahdollisimman hyvin palvellen ja kunnioittaen.

    Myös Sanarisin ylläpitämässä foorumissa on kritisoitu vihjeiden sekavaa sijoittelua. Se on ärsyttänyt muitakin kuin vain minua.

    Yksi henkilö on pitänyt vihjeiden sijoittelua loogisena, mutta minun mielestäni hänen väitteensä ei pidä paikkaansa. Puunhakkaajavihje on selkeästi epäloogisesti sijoitettu.


    Tavis oli tavanomaista haastavampi. Siinä oli hauskat pääkuvasta johdetut sanat. Antti Parkkisen piilis oli melko toimiva. 

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #22136 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    31.7. kovis Ilmo Juhani Liljeroos (kuvitus Heli Kärkkäinen).

    Kiva kovis. Pääkuvista on johdettu neljä sanaleikkiä. Aluksi tuntui, että ratkaisusanat ovat irtovitsejä. Sanaleikeillä on kuitenkin yhteinen teema.Usein ratkaisusanoissa on myös rakenteellista samankaltaisuutta. Rakenteellista samankaltaisuutta sanoilla ei tällä kertaa ole.

    Hahmotin aluksi, ettö ammuksessa on Antti Holma. Hänellä ei ole missään kuvassa partaa, joten hänestä ei ole kyse.

    Minusta piirroksen ja valokuvan yhdistelmät olivat varsin toimivia.

    Seuraavan vihjeen idea jäi hämäräksi:

    EUROOPAN MESO ITALIA

    Sain tähän vinkin Suomi24:ssä. Vihje on selvä.


    Piilis ja tavis olivat kivoja.

    Juha Leinosen Mantan valinta viikonvaihteeksi oli kovistasoa. Siinä oli itselle ennestään outoja asioita, joten tarvitsin niiden takia enemmän apuja kuin IJL-tiimin ristikon kanssa.

    Siinä mielessä Leinosen ristikko oli hauska tapaus, että pääkuvasta johdetut sanat muistuttivat IJL-tiimin tavanomaista tyyliä enemmän kuin tämänkertainen tiimin ristikko. Ratkaisusanoissa on nimittäin rakenteellista samankaltaisuutta. Tässä mielessä Leinonen tekin IJLt.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #22253 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    7.8.2021 laadintateknisesti aivan loistava ristikko Teemu Palloselta. Vaikeustaso on mielestäni mieluummin Maanantaikeskiksen luokkaa kuin Kovis. 

    Laadintateknisesti Pallonen on aivan Suomen huippua, Minusta laadintatekniikan näkökulmasta Pallonen on Suomen paras laatija.

    Pallonen on parhaimmillaan 2+ ja 2½-tasoisten ristikoiden laatijana.

    Jos Pallonen saisi ruuvia vähän kireämmäksi ja hänelle tarjottaisiin tehtäväksi myös 3- -tasoisia ristikoita, hän voisi kovislaatijana nousta ylemmäksi.

    Heli Kärkkäiseltä on nätti kuvitus. Luoteisnurkassa vihjeiden sijoittelu olisi saanut olla parempaa. Yksi vihjekuva olisi pitänyt olla pienempi, jotta vihjeet olisivat optimaalisesti aseteltuja. Kuvituksesta en siksi täyttä kymppiä voi antaa.

    Huonompaakin vihjeiden asettelua olen kuvittajalta kohdannut. Paikka paikoin huono vihjeiden asettelu on kuvittajan ”helmasynti”, josta hän ei taida ikinä päästä pois.


    Vuokilan piilis oli vielä Tokion tunnelmissa. Siinä oli tavanomaista enemmän angrammeja henkilönimien vuoksi.

    Kukahan oli Tokion olympialaisissa lautalija Nizza Latomeri. Ei auta, vaikka tiedän kirjaimet ja puolet kirjainten paikoista.


    Lisäys. Suomi24:ssä joku kertoi, että hän on Lizzie_Armanto.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #22327 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    14.8.2021 KoVis on Antti Skytältä (kuvitus Heli Kärkkäinen).

    Muutamat henkilöt arvioivat ristikon mieluummin 3+ kuin 3- -tasoiseksi. Pahista ei innostanut ratkoa kokonaan yksin. Varsinkin, kun ristikko sai Sanarisin foorumissa (kommentti no 6) melko hapokasta kommentointia henkilöltä, jonka kanssa olen usein ollut samaa mieltä. Myös Jaska ei pitänyt ristikkoa hyvänä.

    Oikaisin Suomi24:n paljastussäikeen avulla, sillä halusin mahdollisimma nopeasti katsoa, onko kriittinen kommentointi oikeutettua. 

    Oikaisu osoittautui hyväksi ratkaisuksi. Pääkuvan vitsi ei oikein naurattanut, vaikka aihe on ajankohtainen.

    Ristikossa on yksi melko huono erisnimi vihjeelle SOTOJA. Pidän sitä pakkorakosanana. Väljyyttäkin oli aika paljon.

    Valmiinahan tuli minulle Suomi24:stä 36 ratkaisusanaa (jatkossa niitä tulee lisää). Yli puolet kirjaimista tuli sitä kautta!

    Seuraavaa sai miettiä eniten, mutta selvisi:

    RUMPUREIJO!!

    En ole varma, ymmärsinkö oikein seuraavan vihjeen:

    RISTIKOSTA

    Kuvitus ansaitsee nyt täyden kympin. Jokainen vihje oli sijoitettu annettujen ohjeiden rajoissa. Isot kuvat olivat paikoissa, joissa ne eivät aiheuttaneet ongelmia sen suhteen, minne mikin ratkaisusana menee. Isot kuvat ovat ok, jos ne sijoitetaan samaan tapaan kuin tässä ristikossa.


    Tavis osoittautui pikatehtäväksi, mutta siinä oli silti kivoja vihjeitä. Antti Parkkisen piiliksessä oli osa vihjeistä koostettu kovin pienistä paloista, mikä vei vihjeiltä luontevuuden. 

    Juha Leinosen Mantan valinta viikonvaihteeksi oli helpohko.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #22463 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Vuokilan 21.8.2018 2½ oli minulle 3-. Vaikeustaso-arvoissa olen nimimerkin Jaska kanssa täysin samaa mieltä (kommentti no 12).

    Seuraava virhe taitaa siltää hieman tavanomaista vaikeamman poiston:

    VALI

    Seuraavan vihjeen logiikkaa sai pohtia pisimpään:

    ANKAN 2.-5.

    Luin pitkään vihjeen väärällä tavalla.

    Tavis, Mantan valinta viikonvaihteeksi ja piilis veivät aikaa tavanomaisesti.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #22471 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    28.8.2021 Kovis Kari Vaalamo (kuvitus (Heli Kärkkäinen).

    Ristikko oli merkitty kolmoseksi. Ajallisesti minulla ei mennyt aikaa tyypillisen kolmosen verran vaan ratkonta-aika oli lähempänä 2½-tasoisen ristikon ratkonta-aikaa. Sanastossa oli paikka paikoin itselle outoja ilmaisuja, joita piti tarkistaa. Myös monta faktavihjettä piti tarkistaa. Sanasto saattoi olla monelle minua haastavampi.

    Seuraavien vihjeen idea ei auennut ristikon ratkettua:

    VOOJA

    MUKINOITA

    Pieni vinkki Suomi24:ssä auttoi viemään ajatukset oikeaan suuntaan.

    Seuraavan vihjeen idea lienee se, että sopivilla synonyymeillä tulee etsitty ratkaisusana:

    YKSIN + PELKÄSTÄÄN

    En löytänyt keistä on kyse seuraavassa vihjeessä:

    CHRISTOPHERIN PARIN KAIMOJA

    Piilokirjain meni arvaukseksi. Suomi24:stä sain riittävän vinkin.

    Ristikossa on vihjeitysvirhe. Ristikossa on kuva kahdesta perunasta. Lajikkeen nimi kirjoitetaan asiantuntijoiden sivustoilla  eri tavalla kuin ristikossa. Ratkaisusana itsessään on kelvollinen, mutta vaatisi eri vihjeen.


    Lisäys. Joku kirjoitti, että virhettä ei ole vaan toinenkin kirjoitusasu on yleisesti käytössä.

    Joissakin ei-asiantuntijasivustoilla saattaa esiintyä toista kirjoitusmuotoa, mutta minusta tämänkaltaisissa tapauksissa pitäisi kirjoitusasun olla virallinen, asiantuntijoiden hyväksymä myyntinimike. Kyse on samantapaisesta asiasta kuin kirjoittaisi esim. automallin nimen oikein tai väärin.


    Mietin vain, mikä olisi ollut hyvä vihje. Kävisikö seuraava faktavihje:

    TANSSITTANUT

    Vai olisiko piilistyylinen parempi:

    KAUNIS NAINEN ITALIASSA?


    Tavis ja Piilis olivat totutun hyviä. Kääntis oli tällä kertaa minulle tavanomaista haastavampi.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #22499 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    4.9.2021 melko hyvä ristikko Teemu Palloselta (kuvitus Heli Körkkäinen). Seuraavan vihjeeseen sain selityksen Suomi24:stä:

    P.E.T.

    Annetulla logiikalla minusta vihjeen kuukuisi olla ilman ekaa pistettä eli seuraavasti:

    PE.T.

    E.T. = Extra Terrestial > OLIO. Olioon lisätään vain P-kirjain, ei pistettä; P + OLIO > POLIO. E.T. kohdalla pisteet tulee olla.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #22505 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    11.9.2021 Jari Keräseltä 3- kovis (kuvitus Heli Kärkkäinen). 

    Vaikeustasoarvio on melko kohdallaan. Ristikossa oli aika paljon anagrammivihjeitä. Ihan kivoja ne minusta ovat, mutta laatijalla niitä on joskus ehkä liikaakin. Seuraava vihje ei avautunut:

    PUUN TYVI LAHOSI!

    Sanan kyllä siihen sain. Selitys tuli Suomi24:ssä. Kyseessä oli tavanomaisesta poikeavasti esitetty jekku.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #22530 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    18.9.2021 Vuokilan 2½ kovis (kuvitus Heli Kärkkäinen) tuntui aluksi vaikeammalta kuin on merkitty. Lähelle 3- minusta mentiin. Ristikossa on oikein hauska pääkuvaidea.

    Tavis oli tavanomaista haastavampi. 

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #22581 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    25.9.2021 IJL-tiimin kovis (3-; kuvitus Heli kärkkäinen).

    Oikein hyvä ristikko. Vaikeustasoarvio on kohdallaan. Pääkuvassa ja yhdessä muussakin vihjekuvassa on Angela Merkel. Onkohan Angela Merkeliin liitetyissä ratkaisusanoissa jotain symboliikkaa?

    Muutamia vihjeitä sai pohtia jälkikäteen ristikon ratkettua. Yhdessä vihjeessä oli uusi muunnelma eräästä jekusta. Seuraava vihje aukesi viimeiseksi:

    LETTOLI

    Taviksessa YKSI ANKOISTA tuotti ongelmia kun en muistanut (fiktiivistä) ankkaa, mutta mieleen tullut sana sai vahvistuksen Googlen avulla.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #22621 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    2.10.2021 Teemu Pallosen (kuvitus Heikki Lavonius) kovis oli kiva. Epäselväksi ratkonnan jälkeen jäi kehen viitataan vihjeessä YÖMIES, mutta sekin selvisi Googlen avustuksella. Äkkiäpä sitä minulla nimet tuppaavat unohtumaan.

    Juha Leinosen Mantan valinta viikonvaihteeksi oli minulle vaikeampi. En ymmärrä seuraavan vihjeen ideaa:

    TABLETILLE > KATE

    Sain selityksen Suomi24:stä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #22635 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    9.10.2021 Lauri Kultin ristikon vasen yläkulma tuotti ongelmia, mutta pienellä avulla ratkesi (kuten myös Juha Leinosen mainio Mantan valinnan ristikko). Hyvä piilis, kuten laatijalta voi odottaakin.

    Antti Skytän 3- -ristikon pääkuvasta oli johdettu mainiot sanaketjut. Niiden hoksaaminen oli todella tärkeää, jotta sai ristikon ratkaistua loppuun asti. Sanaketjut olivat myös ristikon nautinnollisinta antia.

    Seuraavan vihjeen ratkaisusanan piilokirjain tuotti ongelmia:

    TÄNÄ PÄIVÄNÄ PINNAN KIMPUSSA?

    Seuraavan vihjeen logiikka ei ole vielä auennut:

    TUNTUU AHTAALTA?


    Lisäys. Sain siihen selityksen Suomi24:stä (älä klikkaa linkkiä, jos et halua tietää selitystä). Olin laittanut väärän ratkaisusanan. Myös seuraavan vihjeen logiikka meni uusiksi:

    RODULLISTA!


    Ajallisesti ristikkoon meni ehkä kolmosen verran. Skytän ristikoissa on mennyt enemmänkin aikaa, joten miikka siinä mielessä on perusteltu.

    Sanasto on yleisesti ottaen mainio. Miinus kuitenkin yhdestä oudosta tuotemerkistä.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #22679 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    16.10.2021 Ekillä on taas ärsyttävän paljon Googlattavaa viihdetriviaa. Erityisesti Ekin Netflix-vihje ärsyttää. Ei kaikki seuraa Ekin suosikkisarjoja Netflixistä. Hyvä kuvitus Heikki Lavoniukselta.

    TEKI TIIKERIHAIN

    Vihje on väärin (laatija tunnusti virheen itse foorumissaan). Oikea vihje lienee seuraava:

    TEKI KUNINGASKOBRAN


    Helppo, mutta hauska piilis Antti Parkkiselta. Vähän anagrammeja. Joissakin vihjeissä oli useita piilovihjeitä. Hyvä Tavis Kultilta.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #22703 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Ristikon oikeasta alalaidasta on kyselty.

    TARPEESSA – kyse on ihmisen perustarpeisiin liittyvästä asiasta.

    LAUREL HARDY LOS ANGELES. Kyseessä on piilisten ns. piilovihje-tyyppinen vihje tyyppiä ”jaotelma”, jossa ratkaisusana koostetaan vähintään kahdesta osasta.

    Monarkia löytyy helposti Googlella.

    MONTREALISSA on suomalainen jääkiekkoilija.

    NELJÄ RIVIÄ VASEMMALLA – tuon verran vasemmalla olevan pystysanan neljä viimeistä kirjainta.

    Oikealla keskellä tulitikkua muistuttava kuva esitetään yleensä vaakatasossa ilman nuppia. Linnun pönttöön joku saattaisi kuvatun esineen laittaa.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #22746 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    23.10.2021 siirretty omaksi keskusteluksi

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #22844 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    IS Viikonloppu 23.-24.10.2021 on oma säikeensä.

    30.10 Teemu Pallosen Kovis (kuvitus Heikki Lavonius) on ehkä lähempänä kakkosta kuin kolmosta. Leinoseltakaan ei ollut ristikkoa viikonvaihteen tehtäviä vaikeuttamaan. Piilis on helpohko. Helppo tavis, jossa vasen yläkulma mietitytti eniten. Siinä on hauska vihje

    ”KOKKAINEN KALAA LINNUKSI!”

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #23212 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    En 11.12.2021 tee uutta säiettä. 2½ merkitty ristikko on Erkki Vuokilalta (kuvitus Heikki Lavonius & Heli Kärkkäinen (pääkuva)).

    Ristikossa on varsin onnistuneet sanaketjut, mistä pitää antaa kehut.

    Ristikossa oli paljon nippelitietoa, joten tietoja joutui joko etsimään tai tarkistamaan melko paljon. Tiedot löytyi kohtuullisella hakemisella. 

    Silmämääräisesti tarkasteltuna teknisessä toteutuksessa on  puutteita. Vasen alakulma hieman lokeroituu, sillä liittymiä muihin alueisiin on vain kaksi. Piilokirjaimia vaikuttaa olevan paljon ja keskimääräinrn sanapituus vaikuttaa alhaiselta (alle 5,5). Ristikossa on kyllä vaikeutena kolme sanaketjua, mikä luo vaikeuskerrointa. Tämä asia huomioiden tekninen toteutus on kohtalainen eli 7-8 tasoa.

    Kuvitus on mainio. Alla olevan vihjeen logiikka ei auennut ristikon ratkettua.

    Asia on nyt selvä. Sain pienen vinkin Suomi24:stä.


    Piilis oli hyvä. Itsellä oli yhden vihjeen kanssa ongelmia, sillä olin sotkenut kahden kirjaimen järjestyksen (kerron asiasta Suomi24:ssä).

    Taviksessa oikea alakulma teetti eniten töitä. Hyvä tavurisrikko.

    Juha Leinosen Mantan valinta viikonvaihteeksi oli taas tyypillisen kiva. Vaikeustaso n. 2+.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #23235 Kommentoi
    Ãœber-Viikari
    Vieras

    Moi Tapsa,
    Olen kuullut, että täällä on hyvä meininki ristikoiden suhteen. Mikä on kantasi ratkaisusanojen paljastamisen kannalta? Voiko kysellä vai onko tiukka linja?

    #23242 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Ristikoista, joiden ratkaisujen lähettäminen palkintokilpailuun ei ole umpeutunut, on kiellettyä kertoa ratkaisusanat.

    Vihjeisiin voi kuitenkin antaa lisävinkkejä Sanarisin foorumin Helsingin Sanomien säikeiden tapaan. Kaikkiin palkintoristikoihin sovelletaan samaa periaatetta, mitä Sanaris käyttää HS-säikeissä.

    Liian suoria viittauksia ratkaisusanoihin toivon vältettävän. En nyt koe itsekään olevani tässä suhteessa mestari. Välillä tulee annettua liian heikkoja vinkkejä ja välillä koen itsekin vinkkaavani liikaa. Vähän ns. nuoralla tanssimista vinkkien anto aina on.

    Tämän foorumin etu muihin foorumeihin on se, että sivun lopussa on toiminto, jolla voi yksityisesti lähettää minulle ristikon. Monet ovat Punaisen Pelikaanin suhteen niin tehneet. Olen huomannut, että usein suuri este ristikoiden ratkonnan etenemiselle on ratkontavirheet.

    Jos epäilet ratkontavirhettä, lähetä minulle kuva. Koska olen ratkonut ristikon, en tarvitse kuvaa koko ristikosta. Tapanani on ollut ensin käydä lävitse ratkontavirheet. Saatan myös antaa ratkontavirheen ympäristöön vinkkejä. 

    Toimintatapani voi lukea kommettini jälkeen olevan allekirjoituksen linkkiä ”auttamisperiaatteet” klikkaamalla.

    Jos tämä sinulle kelpaa, tervetuloa keskustelemaan ja vinkkejä saamaan.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #23467 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    18.12.2021 Teemu Palloselta ja Heikki Lavoniukselta 2½ merkitty kovis.

    Ristikossa on paljon pitkiä sanoja. Osa sanoista tutuu hieman keinotekoisilta, mutta kuitenkin mahdollisilta käyttää jossakin tilanteissa. Aika paljon joutui kumittamaan, sillä monin paikoin assosiaatio oli eri, mitä ensialkuun tuli mieleen. Mitään ei jäänyt epäselväksi.

    Tämä on Teemulta mielestäni yksi haastavimmista ristikoista. Minulle ristikko oli 3-.

    Sivun alareunan iso vihje ei minusta käytännössä toimi pääkuvana, koska siitä johdetaan vain yksi ratkaisusana. Iso kuva vastaa käytännössä mitä tahansa ihan tavallista vihjettä (kuvalta riittää, että se on sen verran iso, että saa selvää, mitä se esittää). Koska pitkiä ratkaisusanoja on ristikossa muitakin, mitenkään kovin erityinen isosta vihjekuvasta johdettu ratkaisusana ei ristikossa ole. Se on toki ristikon pisin ratkaisusana, mutta toiseksi pisin ratkaisusana on vain kaksi kirjainta lyhyempi.

    Minusta pääkuvasta pitää johtaa vähintään kaksi sanaa, jotta pääkuvalla on suurempi vihjearvo kuin millä tahansa ristikossa olevalla vihjeellä. Toinen vaihtoehto on teema, jolloin ristikossa on siellä täällä pääkuvaan liittyviä ratkaisusanoja. Pääkuvasta suoraan ei välttämättä tarvitse tällöin lähteä ainuttakaan sanaa ja tai jos lähtee, yksittäiset sanat ovat ihan OK.

    Kuvitus on onnistunut.

    Laadintateknisesti ristikko on huippulaatuinen. On pitkiä ratkaisusanoja ja isoja aukioita.

    Nimimerkki ++juh laski ratkaisusanojen keskipituudeksi 7,04 joka on Pallosen tähän asti korkein lukema, edellisen ollessa hieman alle 7,00, mutta yhdellä desimaalilla annettuna 7,0. 7,00 rajan on erään nimimerkin mukaan aiemmin rikkonut Kari Vaalamo. (ks. tästä kommentit no 11 ja 12).

    Piilokirjaimia on vain 5,5{1f031e431af29ee9f1d90d74e70b82c220fb512f2ed7fbb07642e330f2fcaa29} (16 kpl), joka on hyvin pieni määrä (keskiarvo IS:n riistikoissa on 10{1f031e431af29ee9f1d90d74e70b82c220fb512f2ed7fbb07642e330f2fcaa29} luokkaa). Pienen pieni kauneusvirhe on kaksi viiden ruudun vihjelabyrinttiä. Ylä- ja sivureuna ovat siistejä. Mikään alue lokeroidu.

    Sanasto ei mielestäni pitkistä sanoista ole merkittävästi kärsinyt. Laatijaa voi pitää huipputaitajana. Teknisessä mielessä taitavimpana laatijana olen Pallosta pitemmän aikaa jo pitänytkin.

    IS Kovis 14.6.2014 sanojen keskipituus saattaa olla suurempi ja isoin aukio on suurempi.  Sanaston laatu on kuitenkin isossa aukiossa ja sen pitkissä sanoissa sen verran huonoa, että en voi pitää ristikkoa missään suhteessa ennätyskelpoisena.

    Koska pääkuvasta johdettuja sanaketjuja ei ole, vaikeuskerroin on kuitenkin lähtökohtaisesti alhainen. Tälläisiin keskipituuksiin on mahdoton päästä, jos on useampisanainen pääkuvasta johdettu sanaketju.

    Ristikko vastaa laadintateknisessä mielessä niitä Toni Pitkälän pääkuvattomia ristikoita, joissa on pitkiä ratkaisusanoja.

    Myös muut ratkomani viikonvaihteen tehtävät olivat kivoja.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

Esillä 24 viestiä, 1 - 24 (kaikkiaan 24)
Vastaa aiheeseen: IS 3.7.2021- viikonlopun ristikot

Voit käyttää muotoiluun BBCodes-merkintöjä.
Käyttäjätililläsi ei voi käyttää eidistyneitä BBCode-merkintöjä, ne poistetaan.

Tietosi:


BBCode-merkkaukset + luomani lisämerkkaukset:

[BR][SPACER][HR][UNDERLINE][/UNDERLINE][STRIKE][/STRIKE][SUP][/SUP][SUB][/SUB][COLOR][/COLOR][CODE][/CODE][REVERSE][/REVERSE]

Emoji-valikoima:

🙂 😀 😂 🤨 😮 😥 👿 💡 ❤️ 👍

Kun jotain painikketta klikkaa, tapahtuma joko avaa tai sulkee toiminnon. Mikäli jokin muu toiminto on avoinna, se suljetaan automaattisesti.

Valikko "Lisäkoodeja" avaa mahdollisuuden lisätä hyödyllisiä toimintoja ja koodeja, kuten "Näytä/piilota sisältö" (SPOILER) sekä emoji-ikoneja editoriin. Lue lisää...

Valikko "Linkkisetti" listaa hyödyllisiä linkkejä. Lue lisää...

Valikko "Kuvien lähetys" avaa lomakkeen, jolla voi privaatisti lähettää minulle kuvia. Kyseessä on itsenäinen, upotettu toiminto. Kun kuva on valittu, pitää painaa LATAA-painiketta. LÄHETÄ-painike ei liity kuvien lähetykseen vaan uuden kommentin lähettämiseen!. Lue lisää...