• Tämä aihe sisältää 26 vastaukset, 2 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 5.2.2023 23:42 Masa toimesta.
Esillä 27 viestiä, 1 - 27 (kaikkiaan 27)
  • Julkaisija
    Kommentit
  • #26296 Kommentoi
    Repe
    Osallistuja

    Mjaahans Ystävät ja Avainmestari, siirrymme Uudelle Vuodelle, siitäkin toivottelut!

    Pientä uskonvahvistusta taas kaivattaisiin, eli

    sivun 9 Skyttä & Knit (ajankohtaisesti) SOTATAITOINEN-puolikkaassa esiintyy kaksi (2) samaa sanaa, LAILLAKIN ja AHHH.-vihjeiden osalta. Olen joskus antanut itselleni kertoa, ETTEI saisi/voisi olla samassa ristikossa samoja vastaussanoja … onkohan sääntö nyt kumottu?

    Sivun 11 KUUMAT PAIKAT keskiosassa taas savolainen tuas RVAILET, eli jottain puuttuu tai sitten ei. Suoattaapi ollanniin. Kiitos tarkistuksesta.

    #26298 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Mjaahans Ystävät ja Avainmestari, siirrymme Uudelle Vuodelle, siitäkin toivottelut! Pientä uskonvahvistusta taas kaivattaisiin, eli sivun 9 Skyttä & Knit (ajankohtaisesti) SOTATAITOINEN-puolikkaassa esiintyy kaksi (2) samaa sanaa, LAILLAKIN ja AHHH.-vihjeiden osalta. Olen joskus antanut itselleni kertoa, ETTEI saisi/voisi olla samassa ristikossa samoja vastaussanoja … onkohan sääntö nyt kumottu? Sivun 11 KUUMAT PAIKAT keskiosassa taas savolainen tuas RVAILET, eli jottain puuttuu tai sitten ei. Suoattaapi ollanniin. Kiitos tarkistuksesta.

    S. 9

    Samoja sanoja voi olka ns. ratkaisulauseissa, mutta ei muualla. Ratkaisulauseissakin vain eri merkityksissä.

    LAILLAKIN 3. kirjain on väärin.

    E oo.” – 2. ja 3. kirjain on väärin. Käytin ratkojat.fi.sivustoa, joka tarjosi tosi oudon sanan tuohon sopivaksi. Hain sillä netistä. Kyse on Oulun seudun murresanasta. Minusta oudot murresanat ovat ratkaisusanoina huonoja.

    S. 11

    RVAILET – kahden kirjaimen verran typistystä eli jotain puuttuu, kuten arvelitkin. Liittyy ei-toivottuun käytökseen. Kahden kirjaimen poistoja on näemmä enemmän, mitä on Sanarisin tuottamissa ristikoissa, joissa ne ovat erittäin harvinaisia.

     

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #26335 Kommentoi
    Jygge
    Vieras

    Aivot narikassa. Simberg s. 23 ei aukea mistään vihjeestä. Kaikki muut ratkottu.

    #26347 Kommentoi
    Satu
    Vieras

    Simberg sivu 23. Tuossa Jyggelläkin aivot narikassa, minulla henkarissa muutama paikka, vasen yläkulma ja oikea alakulma. Löytyiskö pikkuriikkisiä vinkkejä?

    #26352 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Simberg sivu 23. Tuossa Jyggelläkin aivot narikassa, minulla henkarissa muutama paikka, vasen yläkulma ja oikea alakulma. Löytyiskö pikkuriikkisiä vinkkejä?

    Pääkuvan alapuoli.

    Tähän alueeseen sain varmuudella oikeat ratkaisusanat.

    Kuva naisesta – kuin vihje NAISNIMI.

    SE KUOPATTIIN – tapahtumaa kysytään.

    TIETTY TUTKIMUS 2. ja 3. kirjain on väärin.

    NIELEE REHUA – mahtuu sitä paljon.

    PUINTIPAIKKA – alkuosa oli itselle täysin outo – katsoin ratkojista mahdollista sanan alkuosaa, koska naisnimen 3. kirjain oli arvaus. Menneen ajan sanastoa. Sanan alku löytyy Nykysuomen sanakirjasta ja murresanakirjoista. Kokonaisena Wiktionarysta.

    Oikea alareuna.

    Oikean alareunan sain täyteen jotensakin varmasti oikeilla ratkaisusanoilla. Ratkaisusanojen liittymisessä vihjeisiin ei ollut minulla ongelmia.

    JÄLKI LEHDESSÄ on ns. sisäkkövihje. Lehden nimen sisälle sijoitetaan jälkeä tarkoittava sana.

    MUKULOILLA – ihmislapsilla.

    KORVEN KÄTKÖISSÄKIN – ajattele korpi-alkuista yhdyssanaa.

     ANTAA VASTAUKSIA – kyselyissä.

    KAPUT – liittyy olotilaan.

    Muualle.

    Hirveän epävarma olo joistakin laatijan em. vihjeistä. Laittamani ratkaisusanat ovat epävarmoja, sillä ratkaisusanojen yhteydet vihjeesiin tuntuvat aivan liian epämääräisiltä. Minua kyllä ratkojana kiusaisi se, että ei voi olla varma, mitä laatija oikein ajatteli.

    Kysyin siksi myös erään nettitutun mielipidettä. Hänen mielestään olin ratkonut oikein. Saatoin silti aivan hyvin ratkoa puuttuvat kohdat väärin.

    MENEVÄT PUTKEEN – laittaisin sellaisen, mitkä voi tehdä putken muotoiseksi. Voihan ne putkiinkin laittaa.

    Risteävän vihjeen LÖYTÄÄ TIENSÄ KOTIIN? kohdalla en löydä järkevän oloista liittymää vihjeen ja ratkaisusanan välille. Toki varmaan ratkaisusanan henkilö tuntee luonnon etelän vetelää paremmin, mutta silloin kyllä ratkaisusana olisi tosi kaukaa haettu ja hyvin heikkoa yhteyttä vihjeeseen haettaisiin.

    Nettituttu löysi konkreettisen talvisin kotiin tuotavan asian tuotemerkin, mutta hyvältä ei Google-löydös ratkaisusanana tunnu.

    TALONVÄKI – ennen vanhaan aateliskodissa.

    TAITEILIJASIELU? – tuntuu täysin hatusta vedetyltä. Saahan tuohon taiteilijan erisnimen, mutta kunnon perusteita sille, miksi juuri tietty nimi otetaan esille, ei ole. Ketä laatija on tarkoittanut on arvaus.

    VAAKAAN? – sain vain mahd. sääilmiöön liittyvän asian. Kaukaa taaskin yhteyttä vihjeeseen haetaan.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #26361 Kommentoi
    Satu
    Vieras

    Janne Salon Yhdistävä tekijä s. 22. Mulla näkyy olevan hankalimpia nuo vasen ylä- ja oikea alakulmat. Löytyisikö näihin jotain vinkkiä, että pääsisi eteenpäin?

    #26362 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Janne Salon Yhdistävä tekijä s. 22. Mulla näkyy olevan hankalimpia nuo vasen ylä- ja oikea alakulmat. Löytyisikö näihin jotain vinkkiä, että pääsisi eteenpäin?

    Minulla on tämän laatijan suhteen rimakauhua, koska hänen laadintojaan, mutta yritän auttaa.

    Vasen yläneljännes.

    Ylin teemasana on liittyy hyvjn tavanomaiseen asiaan, ei lainkaan sellaiseen, mitä ajattelit. Väärin on 1., 3., 6. ja 8.-10. kirjain.

    NEON ALUSSA on ns. sisäkkövihje. Ratkaisusana on tavanomainen ristikkosana.

    KUVAUSTAPA – 1., 2., 7. ja 8. kirjain on väärin; elokuvan tekoon liittyvä. Ylin teemasana on luonnolisesti keskiosaltaan väärin. Kyseenalaistaisin sen alkuosankin.

    EPÄSELVIÄ 1. ja 2. kirjain on väärin.

    JOHANNEKSEN NIMINEN on väärin. Arvaisin etunimeksi ruotsalaisen etunimen. Tarkistin tämän niin, laitoin ratkojat.fi toiseen hakuun Johannes ja toiseen laittamani ratkaisusanan. Sama sukunini löytyi kummastakin listasta.. Ärsyttävä vihje, koska etunimet ovat niin yleisiä ja pitää käyttää kepulikonsteja nimien vertailuun.

    -VIHTA on kirjaimen lisäys vihjeeseen ja ratkaisusanaan.

    hanS on väärin, mutta en tiedä miten.


    Huomautus. Keksin idean myöhemmin ja tuon esille  kommentissa #26379.


    YLEIS- tulee eri alkukirjain.

    Oikea yläneljännes.

    Kaikki hahmotelmasi on oikein. Laita ne vahvemmalla.

    HYBRIDINÄKIN – automalli.

    HOITO… Hoitoa (tulee toiselle riville) monet pitävät huuhaana. Alleviivatussa kirjaimessa kysytään sen sijaintia virkkeessä.

    nn ideaa en ole keksinyt.

    Teemasana – mieti vaikka jääkiekko-otteluja.

    Vasen alaneljännes.

    KENTTÄ ILMAN BÄNDIÄ 4. kirjain on väärin. Ymmärtääkseni viitataan tunnettuun lentokenttään kun lisätään bändin nimi. Bändi, jonka Googlella löysin oli kyllä minulle tuiki tuntematon. Kun laitat oikean kirjaimen saat risteään sanaan erään tunnetun Ollin sukunimen melkein kokonsan. Ja sitten pystyyn saat MONESSA MUKANA erään tunnetun TV-persoonan.

    VETINEN – Lapissa. Sitten ei kyllä saa järkevää sanaa risteävälle vihjeelle  HILJAINEN JAKSO.

    VERBI MYÖS …..TA ei  ratkaisusanassa 4. kirjain voi olla vokaali vaan siihen tulee sama konsonantti kuin mitä sinulla on 3. kirjain.

    PALLOPOIKA… – tekee mitä?

    Komm. #26379 on jatkoa. Siinä osa tämän kommentin kohdista on käsitelty uudestaan.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #26376 Kommentoi
    Satu
    Vieras

    Kiitos Tapio vinkeistä, aukeni kummasti. Vasemmalla keskellä hanS näkyy olevan ha+n+S ( tuota S-vastausta en ymmärrä). Edessä on se. Mitä miehet pitää ja pystysuoraan laskettavia on matematiikan termi.

    Oikealla reunassa vihje kolmannen saamassa [poistettu], kukahan/mikä saa?

     

     

    #26379 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Kiitos Tapio vinkeistä, aukeni kummasti. Vasemmalla keskellä hanS näkyy olevan ha+n+S ( tuota S-vastausta en ymmärrä). Edessä on se. Mitä miehet pitää ja pystysuoraan laskettavia on matematiikan termi. Oikealla reunassa vihje kolmannen saamassa [poistettu], kukahan/mikä saa?

    Osaa on käsitelty aiemmin ja tein komm. #26362 pieniä muutoksia.

    Yläosassa en hahmottanut, mitä kasvia kuva esittää.

    Ratkaisusanaan alkukirjaimeksi ajattelin kahta vaihtoehtoa, joilla tulisi mielekäs risteävä sana. Nettituttuni mukaan kuvassa on yleinen sitrushedelmä, jolloin vaihtoehdot rajautuvat yhteen. Laitoin kohtaan väärän kirjaimen. Hahmotin hedelmän omenaksi, mutta se ei toiminut risteävän sanan kanssa. Se, minkä laitoin, ei taasen sopinut vihjekuvaan mitenkään, mutta järkevämpääkään en keksinyt kun en tunnistanut, mitä kuva esittää.

    Ongelma-alueeni keskellä vasemmalla.

    Matematiikan termi on siis yksikössä. Teemasanastahan ei tiedä etukäteen, onko ratkaisusana yksikössä vai monikossa. Teeman käsittely muistuttaa Mirja Pihlajamäen ristikoita.

    Pystysuoraan menevät vihjeet.

    YHDESSÄ LAUSUTTU laitoin juhlissa lausutun.

    TOTEAMUS – laitoin tyypillisen toteamuksen.

    EDESSÄ – laitoin vinkkisi mukaan, mutta niitä on naisellakin, mutta harvoin.

    Vaakasuoraan menevät vihjeet.

    KEITETTÄVÄ sain juotavaa.

    Kovin hyvää viisikirjaimista teemasanaa en saanut, mutta voi niitäkin laskea.

    IAN PIAN on typistevihje. Jos vihjeeseen ja ratkaisusanaan lisää kirjaimen, saadaan synonyymi.

    ELI  – sain ratkaisusanaksi sukunimen. Eli on hänen etunimensä. Asian voi tarkistaa Googlella.

    hanS laitoin vinkkisi alun perusteella. Vihje tulee jakaa hieman eri lailla kuin ajattelit: ha + nS.

    Muut.

    KOLMANNEN SAAMASSA – minkä kolmanneksi kisoissa päässyt on saanut ja mitä siinä on?

    HILJAINEN VAIHE – arvaa piilokirjain ja googlaa.

    – kyseessä on vajaita kirjaimia. Mihin viitatut kirjaimet voivat liittyä? Tätä en itse hoksannut, mutta onneksi on hyviä nettituttuja!

    PALJON MYYNYT liittyy musiikkiin.


    [Moderaattorin kommentti. Poistin osittaisen ratkaisusanan.]

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #26399 Kommentoi
    Repe
    Osallistuja

    Jari Keräsen LUVAN KANSSA sivulla 18 olikin tavallista visaisempi, eli pientä vihjeiden ymmärtämistä kaivattaisiin vielä oikeaan alanurkkaan, eli
    SIDOTTAVIA, KIELIINKIN OSUVIA ja VARATUN VERBI vielä ainakin vailla ymmärrystä. Risteävätkin voivat olla päin honkia.
    (Epäselvä kuva esittää pyramidia palmuineen ja kameliratsastajineen.) Kiitos ja hyvää wiikonloppua!

    #26400 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Jari Keräsen LUVAN KANSSA sivulla 18 olikin tavallista visaisempi, eli pientä vihjeiden ymmärtämistä kaivattaisiin vielä oikeaan alanurkkaan, eli SIDOTTAVIA, KIELIINKIN OSUVIA ja VARATUN VERBI vielä ainakin vailla ymmärrystä. Risteävätkin voivat olla päin honkia. (Epäselvä kuva esittää pyramidia palmuineen ja kameliratsastajineen.) Kiitos ja hyvää wiikonloppua!

    Vasemmassa alakulmassa 5×5 alueella suurin osa on väärin ratkottu. Alueeseen liittyen oikein on vain vihjeiden ”muokkaukseen” ja ”murtaa” ratkaisusanat sekä muissa ratkaisusanoissa kolme muuta kirjainta. 

    Siinä epäselvässä kuvassa olennaista on vain pyramidin suuri koko. Kun laitat sen oikein, saat oikean SI-järjestemän mittayksikön.

    KIELIINKIN… liittyy erääsiin soittimiin. Isot tämän tyyppiset soittimet ovat akustisia, mutta vähän pienemmät korvataan nykyisin yleensä sähkösoittimilla.

    Uskoisin, että saat noilla vihjeillä kulman korjattua. Jos et, kysy vinkkejä yksittäisiin vihjeesiin.

    PS. Minulta jäi äkkiseltään hoksaamatta vihjeen  ”tilisiirto ajallaan!” idea.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #26404 Kommentoi
    Repe
    Osallistuja

    PS. Minulta jäi äkkiseltään hoksaamatta vihjeen ”tilisiirto ajallaan!” idea.

    Kiitos avusta. Eiköhän se nurkka siitä lutviudu.

    ”Tilisiirtoa” googlettelin, kansainvälisyyttä ehdottivat ja alkuosan VÄLINE MARKULLA-vihje olisi ehkä parempi VÄLINE MARKUSSA, mutta näin saadaan vaikeusastetta nostetuksi. Siellähän se työväline oli !

    #26406 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Välineen kekkasin itsekin ja poistinkin esiltä. Näemmä siinä tilinsiirtovihjeessä on sama perusidea kuin viereisessäkin vihjeessä, mutta on oudon seikan vuoksi vaikeammin hahmotettavissa.


    [Ylläpitäjän huomio. Jos kirjoittaa sitaatin jälkeen, pitää napauttaa (lohko)sitaatti pois päältä näpäyttämällä siihen liittyvää kuvaketta. Korjasin sitaatin jälkeiset kappaleet normaaleiksi kappaleiksi.]

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #26420 Kommentoi
    Satu
    Vieras

    Iisakki s.12, ylhäällä puuttuu yksi kirjain. Laitoin tämän sivun myös kun liittyy seuraavaan sivuun

    #26421 Kommentoi
    Satu
    Vieras

    Iisakki s. 13. Oikea yläkulma ei aukea!

    #26425 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Iisakki s. 13. Oikea yläkulma ei aukea!

    Sain kulma-aukion ratkottua.

    Kuva, missä on hevonen ja ratsastaja voisi ratkaisusanan puolesta olla helpossakin ristikossa.

    SE PAINELEE… hulluutta, jota on…

    LEVYTETTY  – löydät keittiökaapista.

    MIKÄ LIE… ei ole ihminen.

    OLEN POMOSI… liittyy keskinäisiin  suhteisiin.

    KEVYTKENKÄINEN? – slangia. (Eki ei hyväksyisi ratkaisusanaa kustantamiinsa ristikoihin – kertoi niin joskus: Toni Pitkälä ehdotti ratkaisusanaa ristikkoon, mutta Tonin piti vaihtaa ratkaisusana ja korjata ristikkoa.).

    Viereinen alue.

    HARJUSTA on väärin 1. ja 3. kirjain – laitoit vihjeeseen PELLOLLA sopivan ratkaisusanan. Ei laatija sentään peltoa ja harjua samaksi luule?. Liittyy kalaan.

    SIIRRYN… – ei Amerikkaan vaan ihan arkinen asia, minne siirrytään.

    ESITETTY PALKEIN – saattaa löytyä jääkaapista juotavaksi.

    KULJETTAA on väärin – tulee kulkuneuvon slangi-ilmaisu.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #26427 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    S. 12.

    SOTURIKLAANI – mytologian sotureita sopisi, mutta KOVA LUU laatija taas tuntuu vetävän ihan hatusta (kuten toisen ristikon erään nimen). On ihan mahdoton varmasti tietää, ketä laatija tarkoittaa – todella ärsyttävää epämääräisyyttä. Jääkiekko tulee minulla mieleen.

    S. 13.

    SIIRRYN.. 3. ja 4. kirjain on väärin.

    Ylemmässä karhukuvassa vain 2. kirjain on oikein.

    Siinä kuukuvassa on olennaista toinen kehä – jos on monta kehää, kyseessä on …

    Ks. vielä komm. #26425 – korjasin sitä hieman, joten pitää lukea päivitetty versio.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #26440 Kommentoi
    Satu
    Vieras

    Kiitokset Tapio avusta, aukenihan tuo kulma vihdoin hyvien vinkkien avulla!

    #26445 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Kiva kuulla. Ihan mielenkiintoista oli pohtia Salon ja Simbergin ristikoita. Kolme Alf Simbergin ristikkoa olen alusta asti itse ratkonut. Kuuluvat työläimpiin ristikoihin, joskin työläämpiäkin on tullut ratkottua. Yhtään Janne Salon ristikkoa en ole alusta asti ratkonut – yksi olisi odottamassa, mutta siihen on ”rimakauhua”.

    Iisakin ristikoihin jotkut muutkin kuin Repe, Jygge ja Satu kaivannevat pikku apuja. Voisitte tiedottaa kavereille somessa tai muulla tavoin, että maltillista auttamista sivuiltani on saatavissa.

    Jos Jyggelle jäi vielä ongelmia Simbergin s. 23 ristikkoon, voisin Sadun ohella antaa lisää vinkkejä. Toivottavasti jo annetuista oli apua (komm. #26352 on joitakin vinkkejä).

    Mainitse vihjeitä, joihin haluat lisäapua.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #26576 Kommentoi
    Masa
    Vieras

    Simbergin keskiaukeaman ristikossa on muutamia kohtia, joita en ymmärrä. Saisiko apuja oivaltamiseen?

    #26579 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Vasen puoli.

    KOKEILLA – laita 3. kirjaimeksi tälle luonteva kirjain.

    Ehkä Satu  voisi kertoa jotain pystysanan MYYNTITYKKIEN JOUKOSSA logiikasta. Henkilönimenä minusta ratkaisusana ei ole ollenkaan osuva. Missään huippujutussa ratkaisusanan mukainen henkilö ei minusta ole koskaan ollut, jos sellaista etsitään. Tokin saatoin päätellä väärin, kehen laatija saattaisi viitata. Hatusta vedetty ainakin olisi, kuten moni laatijan äärimmäisen epämääräinen henkilöviittaus.


    Jälkikäteinen korjaus. Tässä ei ole kyse liian epämääräisestä faktatiedosta. Kyseessä on varsin tarkka viittaus tiettyyn faktaan – se pitää vain osata vihjeen perusteella netistä etsiä. Joskus muulloin henkilöviitteet ovat minusta olleet liian epämääräisiä.


    KAKKUSIIVU – laita luonteva kirjain loppuun. Kakku tässä on ymmärtääkseni rahallista.

    Oikea puoli.

    ESITETTY PALKEILLA ja KULJETTAVA – ks. komm #26425.

    TEHDÄÄN MAASTOON  – laita luonteva kirjain loppuun.

    VOITOKAS MIES! tulee mieleen ainakin eräs viihdemies.

    SUORALLA TIELLÄ voi joskus olla haittana. Laita luonteva kirjain.

    TOOSA – laita luonteva kirjain.

    SIINÄ TINASSA – sama kuin SIINÄ ?????SSA (????? = ratkaisusana). Tarkistin Urbaanisanakirjasta.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #26580 Kommentoi
    Masa
    Vieras

    Lämpimät kiitokset avustasi!

    MYYNTITYKKIEN JOUKOSSA tosiaan ihmetyttää. Kyseisellä henkilöllä on kyllä ilmeisesti ollut monenlaisia liiketoimia, mutta vihje menee yli hilseen.

    ESITETTY PALKEILLA on nyt luullakseni oikein, mutta vihjettä en vieläkään ymmärrä. HARJUSTA on ilmeisesti hyvin tavanomainen ristikkosana, mutta viittaus harjukseen tai ylipäänsä kalaan on kai sitten hämäystä. XXXX on meillä ja hyvin monilla muillakin.

    Välillä näitä aukkopaikkoja jää miettimään liikaakin. Simbergillä on toisinaan hyvin nerokkaita vihjeitä, mutta välillä ympäripyöreys lähtee mielestäni laukalle. Ei sekään ole hauskaa, että ruudukko on täynnä, mutta kaikille vihjeille ja vastaussanoille ei löydy siinäkään vaiheessa yhteyttä. Nautin siitä, että kun ruudukko täyttyy, niin vastaussanat synnyttävät mukavia oivalluksia, eikä ratkaisun oikeellisuudesta jää epäselvyyttä.

    #26581 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    ESITETTY PALKEILLA – minkä ruokakaupasta ostettavan tuotteen kyljessä näet ”palkkeja” (oikeasti palkeista ei ole kyse, vaikka palkeiksi voi hahmottaa).

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #26583 Kommentoi
    Masa
    Vieras

    No nyt ymmärsin, kiitos!

    #26594 Kommentoi
    Satu
    Vieras

    Tuo vihje myyntitykkien joukossa liittyy elokuvaan, jonka nimi tuossa jo mainittu!

    #26595 Kommentoi
    Tapio
    Sivustovastaava

    Huonoa nettin käyttöä minulta. Ei ollut mitenkään liian epämääräiseen faktaan liittyvä vihje. Tulkitsin vihjeen faktan vain vähän väärin, vaikka ratkaisun avaimet oli kyllä käsissäni.

    Jelpataan toisiamme (auttamisperiaatteet). Tsättäile ristikostasi kanssani (tsätin ohjeetkatso video).

    Talvea on jäljellä vielä Etelä-Suomessakin! ⛷️🏂

    - - - Saatan välillä estää kirjautumatta kirjoittamisen - siksi ja muistakin syistä suosittelen kirjautumista.
    Tutustu kommentointilomakkeen yhteydessä oleviin toimintoihin! Niistä löytyy mm. SPOILER-toiminto (harjoittelusäie), linkki Google Gemini tekoälyn käyttämiseen ja kuvien lähettäminen minulle privaatisti. - - -

    RATKO MAALISKUUN TAPIO HUUHAA

    #26596 Kommentoi
    Masa
    Vieras

    Kiitos myös Sadulle! Nyt valkeni tuokin kohta.

Esillä 27 viestiä, 1 - 27 (kaikkiaan 27)
Vastaa aiheeseen: Iisakin Ristikot 1/2023

Voit käyttää muotoiluun BBCodes-merkintöjä.
Käyttäjätililläsi ei voi käyttää eidistyneitä BBCode-merkintöjä, ne poistetaan.

Tietosi:


BBCode-merkkaukset + luomani lisämerkkaukset:

[BR][SPACER][HR][UNDERLINE][/UNDERLINE][STRIKE][/STRIKE][SUP][/SUP][SUB][/SUB][COLOR][/COLOR][CODE][/CODE][REVERSE][/REVERSE]

Emoji-valikoima:

🙂 😀 😂 🤨 😮 😥 👿 💡 ❤️ 👍

Kun jotain painikketta klikkaa, tapahtuma joko avaa tai sulkee toiminnon. Mikäli jokin muu toiminto on avoinna, se suljetaan automaattisesti.

Valikko "Lisäkoodeja" avaa mahdollisuuden lisätä hyödyllisiä toimintoja ja koodeja, kuten "Näytä/piilota sisältö" (SPOILER) sekä emoji-ikoneja editoriin. Lue lisää...

Valikko "Linkkisetti" listaa hyödyllisiä linkkejä. Lue lisää...

Valikko "Kuvien lähetys" avaa lomakkeen, jolla voi privaatisti lähettää minulle kuvia. Kyseessä on itsenäinen, upotettu toiminto. Kun kuva on valittu, pitää painaa LATAA-painiketta. LÄHETÄ-painike ei liity kuvien lähetykseen vaan uuden kommentin lähettämiseen!. Lue lisää...