foorumin ulkoasusta ym.

Foorumit 4. Muut aiheet 4.1. WordPress & bbPress foorumin ulkoasusta ym.

Sivun loppuun

Tämä aihe sisältää 12 vastaukset, 2 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi 24.1.2019 15:48.

• Julkaisija

silppuri
    Osallistuja

saisiko nuo foorumisoftille tyypilliset typerät 2 tuntia, 23 minuuttia sitten -tyyliset suhteelliset aikaleimat vaihdettua kunnollisiksi kellonajoiksi ja päiväyksiksi? ainakin minulle on paljon helpompi katsoa selaimen auki olevalta sivulta viimeisimmän muutoksen aika, ja sivun päivityksen (F5) jälkeen verrata sitä uuteen viimeisimmän muutoksen aikaan. jos aiempi muutos oli esim. 34 minuuttia sitten, niin hitostako minä tiedän, onko sivun päityksen jälkeinen 2 tuntia 7 minuuttia sitä aiemmin vai myöhemmin. en minä muista, milloin edellisen kerran sivun selaimessani päivitin.

foorumin tekstipalstan leveys on turhan pieni ja ilmeisesti suunniteltu kännykälle. oikealle tietokoneelle paremmin soveltuva palstaleveys on 50–60 em, joka tietääkseni skaalautuu kännykän mininäytölle varsin siististi, jos sivun html-koodin head-osiossa on:

<meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1.0">

olisi suotavaa, että viestiä voisi esikatsella (preview) ennen lähettämistä.

• #320 Vastaus

silppuri
    Osallistuja

sivu https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/ ohjaa pikemminkin blogisivustolle kuin foorumille. tämä olisi selkeämpi:

[ikoni] foorumi
    (lyhyt selitys, mikä foorumi)

[ikoni] blogi
    (lyhyt selitys, mikä blogi)

• #365 Vastaus

Tapio Huuhaa
    Ylläpitäjä

Yritän tutkia esittämiäsi asioita. Kellonaikajuttuun en ole itse kiinnittänyt huomiota. Tarkistan asetuksista, olisiko asialle tehtävissä jotain. En yritä muuttaa koodia toiseksi vaan vain käyttää asetusten suomia mahdollisuuksia ja tyydyn niiden rajoituksiin.

Minua itseänikin on kiusannut palstan kapeus. CSS-tiedostossa on tosiaan määrittely kännyköille. Ks. CSS-otos

Kun palstan laittaa kapeaksi, se skaalautuu Vivaldissa nätisti (käyttäytyisi samoin Chromessa, sillä Vivaldissa on Chromen ydin eli ”moottori”).

Paras ikkunaleveys Chrome/Vivaldi selaimessa foorumille on tällä hetkellä n. 700px. N. 800px levyisenä palstan on ikävän kapea – aika oudosti laadittu CSS.

Kun sivu käyttäytyy näin oudosti, loogigasta on vaikea päästä kärryille.

Muussa suhteessa pidän layoutista. Se on selkeä ja yksinkertainen.

Ulkoasun korjaaminen on vaikeaa, kuten blogisivustolla kerron ja miten tuosta linkittämästi kuvastakin käy ilmi. Yritän siihen paneutua.

Esikatselumahdollisuutta ei saa. Hyväkysyin WordPress & bbPress -yhdistelmän siksi, että se vaikuttaa sangen yksinkertaiselta. Siten siinä on tietysti rajoitteitakin.

• #367 Vastaus

Tapio Huuhaa
    Ylläpitäjä

Kävin lävitse foorumiasetukset. Niissä ei ole säätöjä aikojen tavan haluamaasi esittämiseen. Valitan.

saisiko nuo foorumisoftille tyypilliset typerät 2 tuntia, 23 minuuttia sitten -tyyliset suhteelliset aikaleimat vaihdettua kunnollisiksi kellonajoiksi ja päiväyksiksi?

olisi suotavaa, että viestiä voisi esikatsella (preview) ennen lähettämistä.

Jos tilanne olisi kymmenisen vuotta sitten, olisin yrittänyt korjata noita puutteita PHP-koodia sorkkimalla. Olisin yrittänyt luoda erillistiedoston include-funktion avulla. Olisin yrittänyt viitata luokan sisällä oleviin funktioihin. Nyt taidot eivät ole entisellä tasolla, enkä edes yritä muuttaa alkuperäiskoodia.

Sitä paitsi saakohan WordPressiin koodia järkevällä tavalla. CMS:lle, jolle koodasin, oli valmiit ”koukut” (hooks), joiden avulla sai lisäosia. Lisäosana pystyi olemaan myös oma php-tiedosto, jos se viittasi oikein koukkuun.

Jos WordPressissä ei ole ”koukkuilua”, sitä pitäisi ehdottaa. Tuskin kuitenkaan taidot palaavat entiselleen, mutta ei sitä koskaan tiedä.

• #388 Vastaus

silppuri
    Osallistuja

kuten niin usein ennenkin, kood(ar)in arvailu selainikkunan leveydestä menee metsään.

foorumin palstan leveys on minulla järkevä vain kännykällä (vaaka- tai pystynäyttö), mutta tabletilla ja tietokoneella palsta on leveimmillään, kun ikkunan leveys on (tietokoneella) n. 650 px, jolloin palstan leveys on n. 600 px. jos ikkunaa leventää, niin palsta kapenee kerralla n. 330 px leveyteen. ikkunaa levennettäessä myös palsta levenee pikkuhiljaa, kunnes ikkunan leveys on n. 1000 px, jolloin palstan leveys on n. 530 px. kun ikkunaa levennetään edelleen, palsta ei enää levene vaan vain siirtyy keskemmälle.

testasin selaimilla firefox, palemoon, chromium, vivaldi.

• #437 Vastaus

Tapio Huuhaa
      Ylläpitäjä

En meinaa saada kiinni sitten millään koodarin ajattelusta ja määrityksistä. Kun yritin omia määrittelyjä päälle, mikään ei tuntunut muuttavan mitään noissa leveysmäärittelyissä.

Näissä CSS:n ohella voi olla JavaScript -juttuja. Niiden ymmärtäminen on minulle CSS-koodaustakin vaikeampaa.

Tunne kuin sinulle sattuneessa Wavatar-tyypin avattarella.

Oletko harrastanut CSS:ää? Ihan uteliaisuudesta.

Yritän nyt saada leveyspelleilyn loppumaan ja määrittämään leveydet prosentteina. Näin toimisivat kohtuullisesti aina, vaikka ei missään ihanteellisesti.

Laittelin väliaikaisia värejä, jotta pääsin paremmin käsiksi rakenteeseen.

Väliaikaisten värin laitto auttoi. Sekä se, että rakennetta selasi taso tasolta ylhäältä alaspain.

Vasemmalla CSS, keskellä WWW-sivu ja oikealla lähdekoodi. Ikkunoiden suhteita sitten piti koko ajan säätää. Katsoin myös isolla näytöllä.

Sain lopulta sen kokopelleillyn loppumaan! Tämänkaltainen oli joskus minun työtäni, josta sain palkaakin. Näemmä ei taidot ihan kadonneet sentään ole. Vidadi-selain auttaa paljon tässä työssä kuten se auttaa tosi paljon blogikirjoituksen teossa. En Windowsissa muita käytä kuin pakon sanelemana.

Oli hyvä, kun ”silp puri” vähän potki lisävauhtia. Olihan ihan samasta asiasta oma tytärkin valittanut. Ilman valituksia en olisi 5.11.2018 laittanut asiaa kuntoon vaan se olisi siirtynyt edemmäksi.

Vähän harmittaa kun en saanut sivun yläosan kuvalinkkeihin (sivun loppuun ja sivun alkuun) title-attribuuttia, kun WordPress ei sitä tue – ilkeä puute.

• #918 Vastaus

Tapio Huuhaa
    Ylläpitäjä

Kuten on tullut esille, laiton foorumilleni laitoin avatar-tyypin Wavatar.
    Kaikki tyypit on lueteltu tässä: Identicons, MonsterID’s, and Wavatars. …blog.gravatar.com….
    En löytänyt mistään tietoa, mistä sana Wavatar tulee. Kaiketi W+avatar, mutta mitä W oikein meinaa.

Minulle sana Wavatar on kuin ristisanatehtävän ratkaisusana, mutta vihje puuttuu. Kuten ristisanatehtävissä, haluaisin tietää, mikä on sanan logiikka.

Villi arvaukseni on että Wavatar tulee sanoista ”Wild avatar”.

Identicons on tyyppi, jota käytetään blogisivustoni kommenteissa. Oli minusta vähän tylsä ja halusin hauskemman tyypin. Olen vähän lapsellinen ja lapselliset Wavatar-avattaret tuntuivat kivoilta.

• #5249 Vastaus

Tapio Huuhaa
    Ylläpitäjä

Blogisivun 12/2012 kommenttiosiossa oli tämä keskustelu:

Silppuri:

ilmeisesti liiallisten säätämisten vuoksi foorumin oikean yläkulman (tai yläreunan) musta alue, jossa on mm. kirjaudu ulos (pudotusvalikossa), katoaa ainakin minun näytölläni. se tulee taas näkyviin, kun kavennan tai levennän ikkunaa normaalileveydestäni reilusti.

musta alue näkyy ilmeisesti vain, kun on kirjautuneena.

Vastaukseni:

Se musta alue on vähän ongelmallinen. Laitoin leveällä näytöllä navigoinnin kiinteäksi, jolloin se menee mustan alueen päälle, jolloin navigaatio vie vähiten tilaa.

Olen tehnyt tosi paljon töitä, jotta yläpalkki olisi maksimaalisen toiminnallinen. Foorumisosiolle olisi kiva saada nätimpi hakulomake.

Koska leiskan leveys on määritelty niin, että se ei kovin leveällä näytöllä ulotu laidasta laitaan, kovin leveällä näytöllä musta alue tuli osittain näkyviin oikeaan reunaan.

Poistin mustan yläpalkin kokonaan näkyvistä, jos näytön leveys ylittää 783px raja-arvon (käytännössä koskee 800px näytön omaavaa laitetta).

Minusta on kiva, kun navigaatio on aina käytettävissä. Voisihan sen toki laskea alemmaksikin. Mutta sitten taas jos ei ole kirjautuneena jää hassusti tyhjää tilaa navigoinnin päälle.

Helpointa olisi hävittää näkyvistä musta palkki kokonaan. Sivustolle voi kirjautua ilman sitä mustaa palkkia, koska kirjautumislinkki löytyy sivun alaosasta eli ns. footer-osiosta.

Sitten ei voisi muuttaa kyllä käyttäjäasetuksiaan mitenkään, mikä on oikeastaan toivottavaa.

Näytön leveyden mukaan säätyvissä leiskoissa joutuu aina tekemään kompromisseja. Sama koskee ulkoasua ja toimivuutta.

Otin palkin kokonaan pois näkyvistä!

Lisäsin sivun alaosaan linkin ADMIN, jolla pääsee säätämään omia tietojaan.

• #8751 Vastaus

Tapio Huuhaa
    Ylläpitäjä

Edellisen kommenttini jälkeen olen tehnyt muutoksia. Hallintapalkin saa taas esille vasemmasta reunasta:

Olen yrittänyt luoda hyvän ulkoasun.

Erityisesti olen yrittänyt luoda sivut niin, että hakemista ja skrollaamista olisi mahdollisimman vähän seuraavilla menettelyillä:

1. Kaikki sivut löytyvät ylävalikosta. Jos ei ole miellyttävää siirtyä ylävalikon avulla jollekin alisivuille, alisivuille pääsee myös ylävalikossa esitettyä polkua pitkin.
    2. Kiinteä navigointi väh. 800px yltävillä laitteilla.
    3. Kiinteä haku oikeassa yläkulmassa kaikilla laitteilla.
    4. Linkit sivun alaosaan ja sivun alkuun kiinteinä valikossa väh. 800px näytöillä.
    5. Kirjautumislinkki oikeassa yläkulmassa (kiinteä väh. 800px näytöillä).
    6. Kirjautumislinkki ja kaksi muuta linkkiä footerosiossa. Tarkoitettu lähinnä laitteille, joilla ei ole kiinteää navigointia sivun yläosassa.
    7. Linkki sivun ylälaitaan footer-osiossa. Tarkoitettu lähinnä laitteille, joilla ei ole kiinteää navigointia sivun yläosassa.
    8. Foorumilistaus on myös footer osiossa. Tarkoitettu lähinnä laitteille, joilla ei ole kiinteää navigointia sivun yläosassa.
    9. Footer osiossa on haku foorumeilta. Tarkoitettu lähinnä laitteille, joilla ei ole kiinteää navigointia sivun yläosassa. Tämä on tosin nykyisin lähes tarpeeton, koska haku foorumeilta on foorumiosastolla aina käytettäessä. Hyötyä vai tilanteissa, joissa selataan muita sivuja.

Jälkikommentti. 25.1.2019. Siirsin sivun loppuosasta Adblock-tiedotteen sekä foorumien pikalistan sivujen loppuun. Poistin sivun lopusta tarpeettomaksi katsomani foorumihaun, koska foorumisivuilla ollessa haku on aina käytettäessä. Poistin sivun loppuosasta myös tarpeettoman ”Sivun alkuun” -linkin, sillä linkki on jokaisen sisältöalueen ja sivupalkin lopussa.

Olisi kiva saada siitä palautetta ulkoasusta ja kaikista asioista, joilla olen pyrkinyt helpottamaan käyttäjää ja välttämään sivujen tarpeetonta skrollaamista ylös-/alaspäin.

• #8770 Vastaus

silppuri
    Osallistuja

älä sotke laitteen/selaimen oletuksia tai käyttäjän mieltymyksiä arvailemalla fonttikokoja! vaikka minulla olisi ihan sama laite kuin sinulla, se ei tarkoita sitä, että me haluamme lukea tekstit samassa koossa!

minun täppärissäni ja kännykässäni fontit ovat liian pieniä. pöytäkoneella leipäteksti on nippa nappa riittävä, mutta muut olisivat liian pieniä, ellen olisi määritellyt selaimessa fontin minimikokoa. täppärin ja kännykän selainten asetuksissa ei näytä olevan fontin minimikoko-määrittelyä, kukahan senkin on viisaudessaan päättänyt.

itse poistaisin foorumin font-size-määrittelyt vaikka korvaamalla kaikissa css-tiedostoissa ”font-size” => ”xxxfont-size”. jos sivut on muuten laadittu järkevästi, niin tekstien pitäisi olla luettavia ja toimia kaikilla selaimilla ja laitteilla.

(jos välttämättä haluat jonkin tekstin olevan pienempää, käytä suhteellista kokoa ”smaller”.)

testailin täppärini tekstikokoasetuksia (keskikokoinen, suuri, valtava, ym.) sekä chromiumin tekstin skaalausta (%-luku) ja tulos on: css-fonttimäärittelysi eivät toimi. vain osa teksteistä skaalautuu, suurin osa ei.

missä on uloskirjautumislinkki?

• #8771 Vastaus

Tapio Huuhaa
    Ylläpitäjä

Myönnän, että nimen omaisesti fonttikokomäärittelyt koen ongelmallisiksi. Voisitko esittää vaihtoehtoja säikeessä

Foorumin fonttikoon toimivuus

Kopioin kommenttisi em. säikeeseen.

Uloskirjautumislinkki tosiaan puuttui. Lisäsin uloskirjatumislinkin oikeaan yläkulmaan.  Tein sille uuden kuvan ja vaihdoin sinisen värin täsmälleen samaksi, mikä on hakulinkissä. Lisäsin linkit myös valikkokohtaan OHJEITA > JATKOTOIMET sekä footer-osioon.

Poistin näkyvistä sisäänkirjautumislinkin, jos on jo sisäänkirjautunut. Uloskirjautumislinkki on vastaavasti pois näkyvistä, jos ei ole kirjautunut sisään. Tämä toteutettu CSS:llä, sillä BODY elementille lisätään luokka ”logged-in”, jos on kirjautunut.

Kirjaudu ulos -linkki oli kyllä käytettävissä, sillä hallintapaneelin saa esille valikon vasemmassa reunassa olevan logon kohdalta. Logo ei ole koriste. Piilotin hallintapaneelin oletuksena, koska se pilaisi ulkoasun.

Kun valikko on kiinteä, ei ole paikkaa jatkuvasti esillä olevalle hallintapaneelille. Nyt sen saa väliaikaisesti valikon yläpuolelle, jossa se peittää sivuston otsikon ja oikean reunan linkit.

Muutin niin, ettei logo näy, jos ei kirjautunut sisään.

• #10002 Vastaus

Tapio Huuhaa
    Ylläpitäjä

Suhteelliset aikamäärittelyt sai vaihdettua eräällä lisäosalla tavallisiksi aikaleimoiksi (vastaus liittyy säikeen alun ensimmäiseen kysymykseen).

Vastaa aiheeseen: foorumin ulkoasusta ym.
Tietosi:

Kirjautuneet käyttäjät voivat luoda allekirjoituksen (ohjeet). Heille on sitaatti- ja raportointipainikkeet sekä painikkeet kommentin ja oman profiilin päivittämiseen (nyt myös vain tälle sivustolle kuuluvan avattaren määrittely).

Rekisteröityneille käyttäjille, jotka eivät ole kirjautuneet, saattaa tulla kirjautumispyyntö. Sen voi sulkea, jos ei halua kirjautua. Normaalissa sivustolle kirjautumisessa on robottikirjautumisten esto. Se saattaa joskus luulla tavallista kirjautumista robotin tekemäksi. Mikäli saat tekstin "Insecure connection detected...", tyhjennä selaimestasi lähiajan evästeet. Sosiaalisten medioiden kautta kirjautuessa ongelmaa ei esiinny.

Aiheiden, kirjoittajien ja kirjoitettujen viestien lukumäärä ilmaistaan viereisessä kuvassa näkyvien kuvakkeiden avulla.

Näytä/piilota adBlock -tiedote- näytä/piilota adBlock -tiedote.

Foorumit:1.1.1.1.2. |2. |3. | 4.1. | 4.2. |5.

Foorumit 4. Muut aiheet 4.1. WordPress & bbPress foorumin ulkoasusta ym.