Auttaminen IS Kovis -ristikoiden ratkonnassa

Tyyppi: Opastus
Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
  • Julkaisija
    Artikkelit
    Tapio_xTapio_x
    Avainmestari

Tällä sivustolla saa auttaa IS:n ristikoiden ratkonnassa ennen ratkaisun palautusaikaa. Toivon kuitenkin, että viikkoon ei anneta apuja lainkaan tai annetaan hyvin vähän. Mutta 1-2 päivää ennen ratkaisun lähettämistä, olisi mielestäni kaikkien etu, että vinkkejä annettaisiin. Näin siksi, että jokainen, joka aidosti haluaa osallistua arvontoihin, sen voisi tehdä.

Itse saatan kahta päivää ennen julkaista vihjeanalyysejä 3 tai 3- vaikeustason ristikoista (Antti Skytän ristikoista en vihjeanalyysejä tee koska laatija itse luo niistä aina ristikon anatomiat).

Kun apuja annetaan viime hetkessä, toivon, että niistä myös maksetaan lähettämällä ratkaistusta ristikosta vastaus tekstiviestillä.

Tällainen auttaminen kyllä mielestäni edistäisi ristikkoharrastusta ja voisi lisätä kovisristikoiden ratkojien määrää. 

Voit vaihtaa ulkoasun toisen näköiseksi. Kokeile eri väriteemoja (siniharmaa, harmaasävy ja tumma)!

Tapio_xTapio_x
    Avainmestari

Tein analyysien tekemisestä säikeen Vihjeanalyysejä pyynnöstä Suomi24:ään.

Vaikka eräs henkilö haukkui Suomi24:ssä vihjeanalyysini, en niiden laatimista tulevaisuudessa lopeta. Viimeisintä analyysiä lukuun ottamatta ne on tarkistanut nimimerkki ”silppuri”, jota pidän ristikkoasioissa äärimmäisen kompetenttina henkilönä. Tarkistetuissa olemassa olevissa analyyseissä kaikki selitykset ovat oikein. Esitystavassa voi olla puutteita.

Olen menettänyt pätevän tarkistajani, koska silppuri ei enää kommentoi sivuillani mitään asiaa. Tästä syystä tulevaisuudessa niissä saattaa olla yksittäisiä virheitä, joista kukaan ei tule esittämään korjausta. Analyyseihin saattaa siis jäädä pysyviä virheitä.

Nyt vihjeanalyysien laatiminen jää tauolle. Mutta voin ne pyynnöstä tehdä, jos joku lähettää s-postilla minulle ristikon siististi skannattuna tai muulla tavoin saadun riittävän selvän ristikon. Yhteydenottotietoihin pääsee TOIMINTOVALIKKO kautta.

Mikäli saamani ristikko on hyvä, maksan siitä IS:lle 1 € lähettämällä vastaustekstarin.

Ilta-Sanomien kovisristikoiden suhteen minulla on ollut tapana julkaista analyysit 8 päivää sen jälkeen kun ristikot on lehdessä julkaistu. Jos jollakulla on jäänyt reilun viikon jälkeen epäselviä kohtia, voin analyysilläni yrittää auttaa aukkojen täyttämisessä.

Teen analyysit ristikoista, joita etukäteen arvioituna ovat vaikeustasoltaan yli 2 1/2.

Voit vaihtaa ulkoasun toisen näköiseksi. Kokeile eri väriteemoja (siniharmaa, harmaasävy ja tumma)!

Tapio_xTapio_x
    Avainmestari

Sain mutkan kautta muutaman ristikon käyttööni ja tein kaksi uutta vihjeanalyysiä. 

Mietiskelen tässä vihjeanalyysejäni. Vertasin omaa vihjeanalyysiäni 11.4.2020 koviksesta Toni Pitkälän omaan ristikon anatomiaan.

Joku on joskus kritisoinut sitä, miksi luon niitä kun en tiedä, mitä laatija on ajatellut. Tämä on kyllä totta. Välillä voin laatia selityksen, joka ei ollut laatijan idea. Mutta senkin jälkeen kun asiantuntija on tarkistanut analyysini saattaa olla joku vihje, jossa ajatukset eivät ole menneet yksiin laatijan kanssa.

Selitykseni ei silti ole täysin väärä, jos se on täysin looginen. 11.4.2020 vanhemmat analyysit on tarkistanut eräs erittäin hyvä tarkistaja ja kaikkien siihenastisten analyysien pitäisi ainakin loogisesti olla ihan OK. Jos logiikka ei ole sama kuin mitä laatija on ajatellut, kyse on vain ja ainoastaan siitä, että vihjeanalyysissä on eri selitys kuin mitä laatija ajatteli. 

Tällaisia tilanteita on korkeintaan muutama. Eikä muutama tällainen haittaa. Jos vaikka laatija itse sattuisi lukemaan vihjeanalyysini, hän huomaisi, että hieman toisinkin voidaan saada looginen merkitys vihjeelle. Tällaista sattuu varmaan melko useinkin.

Viimeisin analyysi on omasta mielestäni loogisesti OK. Mutta en voi olla varma virheettömyydestä enkä voi 100% väittää, että laatija on ajatellut juuri sillä tavoin kuin 18.4.2020 analyysissäni kerron. Se on vain minun näkemykseni vihjeiden olemuksesta.

Tapio_xTapio_x
    Avainmestari

Vihjeanalyysien saamia positiivisia kommentteja.

Suomi24:

On ollut kiva kun teet analyysejä, varsinkin IS-kovikset. Niistä oppinut paljon ja apua tullut. 

Kiva kuulla, että niistä on ollut hyötyä. Tiedän kyllä vihjeanalyysieni rajoitteet, jotka kerroin edellisessä kommentissa.

Tähän asti yksikään analyysi ei ole onnistunut niin, ettei ole tullut jälkikäteen korjaustarvetta. Mutta jos siitä ei ole varmasti kenellekään ollut suurta haittaa. Eikä vähäiset vain hetken esillä olleet virheet minusta oikeuta totaaliseen haukkumiseen, mitä myös olen Suomi24:ssä saanut kokea.

Saa nähdä onnistuinko 18.4.2020 analyysissä niin, ettei tule jälkikäteen korjausia. Lisäyksiä analyysiin saa aina ehdottaa ja teen lisäyksiä tarvittaessa pyytämättäkin.

Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Etusivu Foorumit 1. Sanaristikot 1.2 Ilta-Sanomat ja Iltalehti Auttaminen IS Kovis -ristikoiden ratkonnassa