Niska-, hartia- ja selkäkivut (10/2018) – teemaosuus

Tablet kädessä

10/2018 blogikirjoituksen temaattinen aihe on niska-, hartia- ja selkäkivut. Päiväkirjaosuudet ovat erikseen. Päiväkirjaosuus 1 (1-14.11.2018) ja Päiväkirjaosuus 2 (15.10.2018-31.10.2018).

Sivun sisältö:

Sivun loppuun.

Työelämän aikaiset säryt

Toistaiseksi päiväkirjaosiossa olen eniten pureutunut sisäisiin vammoihin.

Jossakin vaiheessa hartia- ja niskasäryt tulivat niin koviksi, etten pystynyt nukkumaan normaalisti vaan vain mahallani. Siinäkin vain tyynyvuoren päällä. Tyynyvuoren päällä istuin päällinen. Kädet sai laitettua vapaasti alas, jolloin niska ja hartialihakset pystyivät rentoutumaan.

Makaaminen tyynyvuorella.png

Tuon ongelma oli se, että tyynyt eivät pysyneet aina yön aikana paikoillaan. No vähitellen sentän kivut hellittivät ja pystyin nukkumaan suhteellisen normaalisti.

Nykyhetken säryt

Vaivana minulla on kuitenkin se, että ristiselkä kipeytyy helposti selällään nukuttaessa. Siihen minulla on oma ratkaisu. Ristiselän kohdalla on pieni aputyyny. Patjan sivulla on ristiselän tienoilla patjan alla sivutäytettä:

aputyynyt-patjan-alla

Sivutäytteet keventävät ristiselkään tulevaa painetta. Ne myös tukevat kyljelleen käännyttäessä. Ongelmana on, että jos tyyny/aputäytteet liikkuvat pois paikoiltaan tai ristiselkä ei ole täsmälleen aputyynyn päällä, selkä kipeytyy.

Kaikkien aputyynyjen täytyy olla juuri oikean kokoisia, joten aikaa meni oikeiden korkeuksien löytämiseen. Minulla oli kerran Tempur-tyyny ristiselän alla. Se oli liian paksu ja selkä kipeytyi siitäkin.

Kyljelleen käännyttäessä tavallinen tyyny ei reunoilta tue tarpeeksi. Minulla Wellpur-tyyny, jonka reunoille olen laittanut lisätäytettä:

tyynyt.png

Tuokaan ei ihan auta. Minulla oli kerran kaularangan välilevyn pullistuma. Kaularanka on siten kulunut, että oikealla kyljellä nukkuminen ei onnistu pitkän aikaa. Vähitellen olen pystynyt nukkumaan yhä pidempiä aikoja myös oikealla kyljellä.

Olen kipeytyneitä hartioita rentouttanut piikkimatolla. Jos ei ole ohutta paitaa päällä, piikkimatto on lakanan alla. Oikea lantio on vähän kipeytynyt. Minulla oli joskus lantion nivelpussin tulehdus. Sitä estääkseeni olen laittanut piikkimaton palan oikean puolen lantion kohdalle:

piikkimaton.png

Jos tyynyt ja piikkimatot ovat oikein, pystyy nukkumaan suhteellisen hyvin. Vaimo e pysty piikkimaton kanssa nukkumaan, sillä se kutittaa häntä. Jos piikkimatto on lakanan päällä ja itsellä on ohut paita, joka ei peitä ihoa, saatta herätä liian piikien pistelyyn. Parasta olisi jos voisi nukkua alasti ja olisi tavallista ohuempi lakana. Nyt alkaa tulla ”holotna” ja kaipaa paitaa päällä. Aluspaidat saisivat vain olla pidempiä.

Suosittelen kokeilemaan erilaisia virityksiä. Selkäkivuista kärsii moni, mutta niitä voi yrittää lievittää.

__________________

Voit kommentoida sivua foorumilla säikeessä Omia tarinoitani (ilmoita blogikirjoituksen nimi kommentoidessasi). Voit luoda blogikirjoitukselle tarinaosiossa haluessasi myös oman säikeen. Tyyliltään epäasiallisista huomatan, siirrän moderointiosastoon tai poistan kokonaan (keskustelusäännöt).